aansprakelijkheidsverzekering ("familie") vraag
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
aansprakelijkheidsverzekering ("familie") vraag
Mijn vader woont in een verpleeghuis, maar blijft gedomicilieerd in zijn flat
Hij is gedekt door de verzekering van het verpleeghuis.
Zijn flat valt onder de verzekering van de mede-eigenaars.
Ik ga er regelmatig heen om te controleren of alles in orde is.
Zou het zinvol zijn om zijn aansprakelijkheidsverzekering ("familie") te houden?
Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat de mede-eigennars verzekering van het flatgebouw van toepassing is op waterschade tussen mede-eigenaars als de lekkage afkomstig is van niet-zichtbare leidingen, maar als bijvoorbeeld een lekkage van een wasmachinebuis een overstroming veroorzaakt in de flat eronder, dan is de verzekering van het flatgebouw niet van toepassing en kan alleen de "familie" verzekering van toepassing zijn.
dank u voor uw advies.
Zou het zinvol zijn om zijn aansprakelijkheidsverzekering ("familie") te houden?
Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat de mede-eigennars verzekering van het flatgebouw van toepassing is op waterschade tussen mede-eigenaars als de lekkage afkomstig is van niet-zichtbare leidingen, maar als bijvoorbeeld een lekkage van een wasmachinebuis een overstroming veroorzaakt in de flat eronder, dan is de verzekering van het flatgebouw niet van toepassing en kan alleen de "familie" verzekering van toepassing zijn.
dank u voor uw advies.
Laatst gewijzigd door bc148 op 5 januari 2024, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: aansprakelijkheidsverzekering ("familie") vraag
Wat zijn de dingen die je vader nog zou kunnen doen die schade tot gevolg hebben aan derden en waar de verzekering nog in zou moeten tussenkomen ?
Zelf heb ik geen familiale verzekering. !k vind het totaal niet zo onmisbaar als men voorspiegelt.
In dit geval voor een alleenstaande die niet meer deelneemt aan het verkeer, geen jonge kinderen of huisdieren heeft.
Zelf heb ik geen familiale verzekering. !k vind het totaal niet zo onmisbaar als men voorspiegelt.
In dit geval voor een alleenstaande die niet meer deelneemt aan het verkeer, geen jonge kinderen of huisdieren heeft.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat de mede-eigennars verzekering van het flatgebouw van toepassing is op waterschade tussen mede-eigenaars als de lekkage afkomstig is van niet-zichtbare leidingen, maar als bijvoorbeeld een lekkage van een wasmachinebuis een overstroming veroorzaakt in de flat eronder, dan is de verzekering van het flatgebouw niet van toepassing en kan alleen de "familie" verzekering van toepassing zijn.haelewyn schreef: ↑5 januari 2024, 18:09 Wat zijn de dingen die je vader nog zou kunnen doen die schade tot gevolg hebben aan derden en waar de verzekering nog in zou moeten tussenkomen ?
Ja maar ....
Als je vader in het rusthuis verblijft, dan zet je toch voorlopig de nutsvoorzieningen dicht ? Water en gas , eventueel elektriciteit gewoon uitzetten.
Geen waterlekken meer tenzij het daar zou kunnen vriezen binnenin.
Dan moet je ergens toch voor een 'leefbare temperatuur' zorgen maar als het vriest : een reden te meer om het water dicht te draaien aan de hoofdkraan.
Je kan je in theorie voor alles verzekeren maar is een verzekering niet enkel nuttig als er een reëele kans is dat iets gebeurt en als de kosten bijzonder hoog zouden uitvallen ?
Je moet je bij manier van spreken in België niet laten verzekeren tegen een aanval van een beer of arend.
Misschien verschillen we ook daarover van mening.
Als je vader in het rusthuis verblijft, dan zet je toch voorlopig de nutsvoorzieningen dicht ? Water en gas , eventueel elektriciteit gewoon uitzetten.
Dan moet je ergens toch voor een 'leefbare temperatuur' zorgen maar als het vriest : een reden te meer om het water dicht te draaien aan de hoofdkraan.
Je kan je in theorie voor alles verzekeren maar is een verzekering niet enkel nuttig als er een reëele kans is dat iets gebeurt en als de kosten bijzonder hoog zouden uitvallen ?
Je moet je bij manier van spreken in België niet laten verzekeren tegen een aanval van een beer of arend.
Na een autoverzekering (wegens verplicht) en een woningverzekering (indien schade kan het bedrag erg hoog oplopen).EarthNvstr1 schreef: ↑5 januari 2024, 18:13 Ja, ne "familiale" of "verzekering schade aan derden" is de enige verzekering die *iedereen* zou moeten hebben, ongeacht de situatie.
Misschien verschillen we ook daarover van mening.
Ik ga er regelmatig heen om zijn was en strijk te doen omdat zij n flat dicht bij het verpleeghuis is, terwijl ik ver weg woon.haelewyn schreef: ↑5 januari 2024, 18:20 Ja maar ....
soms doe ik zelfs boodschappen terwijl de machine en droger draaien
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als de blokpolis niet de privé ruimten dekt, dan heb je een woning verzekering nodig voor de privé ruimten.bc148 schreef: ↑5 januari 2024, 18:15Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat de mede-eigennars verzekering van het flatgebouw van toepassing is op waterschade tussen mede-eigenaars als de lekkage afkomstig is van niet-zichtbare leidingen, maar als bijvoorbeeld een lekkage van een wasmachinebuis een overstroming veroorzaakt in de flat eronder, dan is de verzekering van het flatgebouw niet van toepassing en kan alleen de "familie" verzekering van toepassing zijn.haelewyn schreef: ↑5 januari 2024, 18:09 Wat zijn de dingen die je vader nog zou kunnen doen die schade tot gevolg hebben aan derden en waar de verzekering nog in zou moeten tussenkomen ?
Ik denk niet dan een familiale verzekering dit gaat dekken omdat je geen woning verzekering hebt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou deze verzekering zeker aanhouden. Een voorbeeld waarin deze verzekering nuttig kan zijn: uw vader gaat misschien een praatje maken bij iemand anders in de kamer en stoot daar per ongeluk bijvoorbeeld een vaas, de tv, ... om en deze is kapot. Een ander voorbeeld: in de eetzaal ligt de bril van een medebewoner op tafel en je vader stoot deze van tafel en de bril is kapot. Ik denk dat je vader zo nog wel in een aantal situaties kan terecht komen, waarin deze 'familiale' verzekering nuttig zou kunnen zijnbc148 schreef: ↑5 januari 2024, 18:05 Mijn vader woont in een verpleeghuis, maar blijft gedomicilieerd in zijn flat
dank u voor uw advies.
Bij mijn weten is een persoonlijke familiale verplicht in een verpleeghuis. Het verpleeghuis zal enkel de brandverzekering op zich nemen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een bril die kappt is tegen de kost van een familiale verzekering voor X jaar. Al eens de som gemaakt ?
Als hij in een vlaag van zinsverbijstering een vaas op iemand zijn hoofd zou kloppen kijk je al richting de aansprakelijkheid van het rusthuis want ze hadden hem maar beter moeten inschatten en bewaken.
Als de man in de eetzaal met zijn fiets iemand aanrijdt.... Daar heb je een punt.EarthNvstr1 schreef: ↑5 januari 2024, 18:32
Ik denk het.
Schade aan een persoon kan mogelijks nog veel hoger oplopen dan aan een woning.
Als hij in een vlaag van zinsverbijstering een vaas op iemand zijn hoofd zou kloppen kijk je al richting de aansprakelijkheid van het rusthuis want ze hadden hem maar beter moeten inschatten en bewaken.
Haha Haelewyn, zo 'marcheert' dat niet, hé man ! De persoon die de vaas stuk klopt, zal zijn eigen verzekering moeten aanspreken. Of denk je echt dat die WZC's zich voor alles en iedereen verzekeren?
Sommige WZC hebben een collectieve familiale verzekering. Als je nog een persoonlijke familiale verzekering hebt, is die prioritair, als je die niet meer hebt, komt de familiale verzekering van het WZC tussen. Je moet er wel rekening mee houden dat je het pand niet meer mag verhuren etc.
Daarnaast is een eigen familiale soms interessant omdat sommige familiale verzekeringen ook de schade verzekeren aan de gehuurde kamer en inboedel in het WZC. De meeste contractuele schade is immers uitgesloten in een familiale verzekering.
We spreken hier over een gepensioneerde, dus een premie van 70-80 euro per jaar. Ik zou toch oppassen om daarop te besparen. Het zwaarste dossier dat ik professioneel ooit gezien heb, was in de grootorde van 6 miljoen euro. Ik zou dus eerlijk gezegd niet besparen op een familiale verzekering.
Daarnaast is een eigen familiale soms interessant omdat sommige familiale verzekeringen ook de schade verzekeren aan de gehuurde kamer en inboedel in het WZC. De meeste contractuele schade is immers uitgesloten in een familiale verzekering.
We spreken hier over een gepensioneerde, dus een premie van 70-80 euro per jaar. Ik zou toch oppassen om daarop te besparen. Het zwaarste dossier dat ik professioneel ooit gezien heb, was in de grootorde van 6 miljoen euro. Ik zou dus eerlijk gezegd niet besparen op een familiale verzekering.
Mooie aanvulling. Weer wat bijgeleerd. Thnx.