Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Ja, geen dividenden aan te geven als je in totaal niet meer dan het vrijgestelde bedrag ontvangt. Je moet wel de buitenlandse rekening aangeven.
Ok, thx en de beurstax wordt goor Degiro ingehouden, toch?
Ja, dan pak ik Degiro, die kosten van Bolero op New York zijn waanzinnig; 5,92%
De kosten van Bolero voor dergelijke transacties zijn inderdaad te hoog (ik denk ook niet dat iemand Bolero zou aangeraden hebben in dit geval), maar je dient die 5,92% wel correct te interpreteren. Allereerst houdt men rekening met een aankoop en verkoop in één jaar. Daarnaast ook met de wisselkoerskosten en beurstaks. Als ik het even snel bereken, kom ik volgens dezelfde berekeningswijze bij Degiro op 1,60%, niet "€2 kosten op €1000 = 0,20%").
Al kom ik bij Bolero eigenlijk "maar" op 4,90%, dus misschien zie ik nog iets over het hoofd.
Ik heb de simulatie nog eens opnieuw gedaan bij Bolero: 2 * Microsoft NY à limiet 360 = 720 USD
te betalen 737,52 USD (15 USD ML + beurstaks)
bij verkoop na 1 jaar: 43,69 USD kosten à 6,07%
T'is nog slechter maar idd beurstax en kosten etf zijn erbij.
Puur Bolero versus Degiro is het makelaarskosten aankoop + verkoop 30 USD tov 4 EUR
Tja....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou ook de lopende kosten en kosten op dividend uitkeringen eens bekijken.CaesarDL schreef: ↑5 januari 2024, 14:17Ik heb de simulatie nog eens opnieuw gedaan bij Bolero: 2 * Microsoft NY à limiet 360 = 720 USD
Puur Bolero versus Degiro is het makelaarskosten aankoop + verkoop 30 USD tov 4 EUR
Tja....
En Microsoft eventueel aankopen in EUR op Frankfurt bv, dat kan ook.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 5 januari 2024, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet onbelangrijk zijn ook de valutawisselkosten, die bij Bolero 0,60% bedragen (maar je kunt wel cash in USD aanhouden, waardoor je niet telkens wisseltransacties hoeft uit te voeren wanneer je een effect aankoopt/verkoopt), versus 0,25% bij Degiro.CaesarDL schreef: ↑5 januari 2024, 14:17Ik heb de simulatie nog eens opnieuw gedaan bij Bolero: 2 * Microsoft NY à limiet 360 = 720 USD
Tja....
Er zijn uiteraard ook nog goedkopere brokers dan Degiro.
Bij Bolero zijn er "Kosten incassostelling ", heb ik gemerkt bij mijn divdenden ASML op AMSEarthNvstr1 schreef: ↑5 januari 2024, 14:29 Ik zou ook de lopende kosten en kosten op dividend uitkeringen eens bekijken.
Da's nog geen slecht idee, kan je die kopen op XETRA in EUR?
Ok nagezien en bij Bolero is de enige keuze NY Pffff
Die inningskosten stellen niets voor, maak je je daar druk om?CaesarDL schreef: ↑5 januari 2024, 14:36Bij Bolero zijn er "Kosten incassostelling ", heb ik gemerkt bij mijn divdenden ASML op AMSEarthNvstr1 schreef: ↑5 januari 2024, 14:29 Ik zou ook de lopende kosten en kosten op dividend uitkeringen eens bekijken.
Da's nog geen slecht idee, kan je die kopen op XETRA in EUR?
Ok nagezien en bij Bolero is de enige keuze NY Pffff
De bronbelastingen en roerende-voorheffing zijn voor ons in Belgie gewoon ronduit schandalig, als je op buitenlandse beursen dividend krijgt dan verlies je 50%.
Waarvan de Belgsiche staat je gewoon kaal plukt.
Hier kan Bolero niets aan doen. Ooit was Belgie een paradijs voor beleggers, maar dat is allang verleden tijd, Belgie heeft ook daar de hoogste belastingen van Europa.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Verhuis dan naar Nederland* als je denk dat vermogen daar gunstiger belast wordt.Bassie schreef: ↑5 januari 2024, 15:21 Die inningskosten stellen niets voor, maak je je daar druk om?
De bronbelastingen en roerende-voorheffing zijn voor ons in Belgie gewoon ronduit schandalig, als je op buitenlandse beursen dividend krijgt dan verlies je 50%.
Waarvan de Belgsiche staat je gewoon kaal plukt.
Hier kan Bolero niets aan doen. Ooit was Belgie een paradijs voor beleggers, maar dat is allang verleden tijd, Belgie heeft ook daar de hoogste belastingen van Europa.
* 32% vermogensbelasting op een fictief rendement van 6,17%, zelfs wanneer je in werkelijkheid verlies gemaakt hebt. En zelfs op obligaties. Wel met een belastingvrije som van €57.000 (spaargeld + belegd vermogen). Plots ziet de miljonairstaks van de PVDA er eerder soft uit, niet?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Ik betaal 0% bronbelastingen, geen meerwaardebelasting en bijna geen RV, en het weinige dat ik betaal, doe ik bewust bij zeer interessante obligaties. Soms op termijnrekening als ik geld wil parkeren.
Jij kiest heel bewust voor beleggingen die zwaar belast worden. Je mag dat doen, maar dan moet je niet klagen.
Ik klaag ook niet. Zolang er veel mensen zijn als jij gaan ze de belastingen niet veranderen en betalen mensen als ik:
- 0% meerwaardebelasting
- enkel een ietsiepietsie beetje RV als ik een obligatie koop met een coupon van 0,2% en een nettorendement van 3% à 5%
Ik leef in een belastingparadijs voor spaarders en beleggers. Jij in de hel. Toch zijn we in hetzelfde land belastingplichtig
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 5 januari 2024, 16:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Je betaalt wel (dezelfde) bronbelastingen, je weet het gewoon niet...
Dat is niet hetzelfde...
Dat is niet hetzelfde...
-
- Verbannen Gebruiker
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat vrijgesteld bedrag, slaat op de totale (bruto) waarde van de dividenden of op het uiteindelijke bedrag dat op je rekening verschijnt?