ELTIF's
TIP
ELTIF's
Heeft iemand ervaring met ELTIF's?
Ik las er deze week een artikel over in Trends, en het lijkt wel dat er wat interessante aspecten zijn.
Maar ik heb er nog duizenden vragen over voor ik er in wil investeren...
Het bestaat ondertussen wel al een paar jaar, dus misschien hebben menen het hier al gedaan.
Ik las er deze week een artikel over in Trends, en het lijkt wel dat er wat interessante aspecten zijn.
Maar ik heb er nog duizenden vragen over voor ik er in wil investeren...
Het bestaat ondertussen wel al een paar jaar, dus misschien hebben menen het hier al gedaan.
Re: ELTIF's
We moeten er stilletjes aan toch over gaan spreken denk ik, nu de ELTIF's een upgrade krijgen...
https://trends.knack.be/geld/private-sc ... en-ook-op/
Ondertussen mensen al wat meer opgezocht enzo?
https://trends.knack.be/geld/private-sc ... en-ook-op/
Ondertussen mensen al wat meer opgezocht enzo?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nog 4 dagen voor ELTIF 2.0
https://www2.deloitte.com/be/en/blog/ta ... unds-.html
The anticipated modification of the existing EU regulation regarding European long-term investment funds (ELTIFs) was approved by the European Parliament and the Council of the European Union on 15 March 2023. Regulation (EU) 2023/606 (”ELTIF 2.0”) was published in the Official Journal of the European Union on 20 March 2023 and amends Regulation (EU) 2015/760. With ELTIF 2.0, the EU legislature hopes to make the ELTIF a more accessible and attractive investment vehicle by improving the flexibility of the regulatory regime. ELTIF 2.0 entered into force on 9 April 2023 (20 days after its publication in the official journal) and will apply as from 10 January 2024.
This alert summarises the key changes introduced by ELTIF 2.0 and provides an overview of the Belgian tax regime for ELTIFs.
Background
Regulation (EU) 2015/760 lays down uniform rules on the authorisation, investment policies, and operating conditions of ELTIFs with the intention of facilitating the raising of capital directed towards European long-term investments in the real economy, in line with the EU’s objective of smart, sustainable, and inclusive growth. However, the regulation has not had the success for which legislators hoped, leading to the EU Commission’s November 2021 proposal to amend the ELTIF regime. Since the adoption of the regulation, only around 85 ELTIFs have been authorised in the EU in total (with none in Belgium).
Ze zouden blijkbaar een rendement hebben van ongeveer 12% per jaar, maar je geld zit wel voor een tijd vast.
En het risico lijkt me ook lager dan indices, en er is geen renterisico, blijkbaar.
Als je erover leest, het lijkt wel interessant, maar vooral moeilijk te vinden momenteel (hoewel het zou moeten beteren, als je de EU mag geloven)
Moeilijk om er veel informatie over te vinden...
En het risico lijkt me ook lager dan indices, en er is geen renterisico, blijkbaar.
Als je erover leest, het lijkt wel interessant, maar vooral moeilijk te vinden momenteel (hoewel het zou moeten beteren, als je de EU mag geloven)
Moeilijk om er veel informatie over te vinden...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht dat het gewoon een EU verhikel is om investeringen in private (/illiquide) assets te faciliteren.
De ELTIFs kunnen ook fiscaal gunstig gemaakt worden door EU member states, een beetje zoals GVV's specifiek voor België.
Zegt n.m.i. dus niets over redement, risico en liquiditeit (edited) van de ELTIF deelbewijzen op zich.
Precies weer heel (te ?) complex en teveel regulities. De eerste versie sloeg helemaal niet aan.
Versie 2.0 valt nog af te wachten ....
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 6 januari 2024, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.schroders.com/nl-be/be/indi ... een/eltif/
En: https://www.schroders.com/nl-be/be/indi ... nvestors-/
Wat zijn ELTIF's?
Europese langetermijnbeleggingsfondsen, of ELTIF's, zijn instellingen voor collectieve belegging die beleggers in staat stellen geld te steken in bedrijven of projecten die langetermijnkapitaal nodig hebben. Ze zijn bedoeld om meer niet-bancaire financiering beschikbaar te stellen aan bedrijven die investeren in de reële economie van de Europese Unie.
Minstens 70% moet belegd worden in niet-beursgenoteerde beleggingen zoals kleine of middelgrote bedrijven of infrastructuurprojecten.
Om optimaal rendement uit deze uiterst complexe markten te behalen, is het cruciaal een betrouwbare vermogensbeheerder met een sterke staat van dienst in te schakelen.
Voordelen voor de belegger
...
En: https://www.schroders.com/nl-be/be/indi ... nvestors-/
ELTIF 2.0: what does it mean for investors?
The ELTIF 2.0 is set to offer easier and more flexible access to private assets as demand grows. We look at the key changes made since the first ELTIF regulation was introduced and the challenges that remain.
Bestaat al sinds 2015, toch amper fondsen te vinden. BlackRock heeft er eentje ISIN: LU1916394486 (kid) met een looptijd van tien jaar, minimum inleg €125.000 en vrij hoge jaarlijkse kost. Rendement is wel hoog
Daarom dat er een 2.0 versie van komt, het was niet direct een succes
in dat artikel in Trends zeggen ze:
Met de nieuwe regeling binnen paar dagen, moeten we dit misschien toch in het oog gaan houden, het lijkt dat de bedoeling vooral was om het laagdrempeliger te maken...
Het ziet er wel uit dat het wat potentieel kan hebben.
in dat artikel in Trends zeggen ze:
Uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat het soort obligaties is van private equity, en voor een vaste looptijd door hun illiquiditeit.ELTIF’s zijn voornamelijk belegd in private equity, dat een aanzienlijke illiquiditeitspremie biedt ten opzichte van beursgenoteerde activa. Historisch betekent dat een jaarlijks rendement van ongeveer 12 procent, vergeleken met 8 procent voor de aandelenmarkt. Sommigen zeggen dat die hogere rendementen minder duidelijk zijn op de private schuldenmarkten, maar daar is niet iedereen van overtuigd.
Met de nieuwe regeling binnen paar dagen, moeten we dit misschien toch in het oog gaan houden, het lijkt dat de bedoeling vooral was om het laagdrempeliger te maken...
Het ziet er wel uit dat het wat potentieel kan hebben.