De bemoeizucht van onze politiekers
Re: De bemoeizucht van onze politiekers
Waren er in jullie gemeente net voor de verkiezingen ook grote aanbestedingen of gigantische werken ?
Was de schepen ook toevallig een goede bekende van die die de aanbesteding won ?
Waren de werken een prestigeproject waar het grootste deel van de bevolking geen nood aan had, de noodzaak niet van inzag ?
Was die schepen ook actief in de bouwsector voor, tijdens en na het opnemen van zijn schepenambt ?
Of was dat "hier" maar een uitzonderingetje ?
Was de schepen ook toevallig een goede bekende van die die de aanbesteding won ?
Waren de werken een prestigeproject waar het grootste deel van de bevolking geen nood aan had, de noodzaak niet van inzag ?
Was die schepen ook actief in de bouwsector voor, tijdens en na het opnemen van zijn schepenambt ?
Of was dat "hier" maar een uitzonderingetje ?
Begrijpend lezen ..... 2/10 want >>>
Ge krijgt nog een 2 omdat ge mijne maat zijt hier he. In de politiek mag dat... je vrienden iets extra geven.
Kapitalisme OK, maar graaien is wat anders.
Een schrijver werkt, hij schrijft n.l. een boek. Dat is veel werk en kan zo maar een half jaar of een jaar duren incl. een onderzoek etc.
Hij wordt daar op dat moment niet voor betaald, max. een voorschot (als de uitgever zeker is dat het goed zal verkopen).
Daarna hoopt hij middels de auteursrechten, een 2% van de prijs waarvoor de uitgever het aan de boekhandel etc. verkoopt, zijn werktijd terug te verdienen. Kortom hij neem een flink risico.
Hetzelfde geldt voor muziek. Tijd investeren, geld investeren in een studio etc. Daarna terug verdienen via auteursrecht. Flopt het, pech gehad.
Is hij niet bekend en weet de uitgever niet van het boek of de muziek of het wel aan slaat, dan moet hij tegenwoordig vaak nog een deel van de aanloopkosten (corrector, drukken etc. ) betalen vooraf.
Dat is wel gemakkelijk, hé Joker. Een schrijver kan naast het schrijven van zijn boek ( in uw voorbeeld een half jaar), toch nog een full-time job uitoefenen. Of is dat wat veel gevraagd?
Tegenwoordig 'schrijft' zowat iedereen een boek. In de realiteit laten ze het boek door iemand schrijven en geven ze enkel wat basic info.
Ik leen een boek uit aan mijn buurman > geen auteursrechten.
Ik leen een boek uit de plaatselijk bib > wel auteursrechten.
Als je die redenering volgt, dan krijg je dit:
Ik leen mijn Makita boorhamer uit aan mijn buur > geen vergoeding voor Makita.
Ik huur een Makita boorhamer bij een verhuurbedrijf > wel een vergoeding voor Makita.
Tegenwoordig 'schrijft' zowat iedereen een boek. In de realiteit laten ze het boek door iemand schrijven en geven ze enkel wat basic info.
Ik huur een Makita boorhamer bij een verhuurbedrijf > wel een vergoeding voor Makita.
Ik heb het niet over iemand die een ander een boek laat schrijven (zoals de Croo e.d.), maar over die het zelf en goed doet.pukkie007 schreef: ↑5 januari 2024, 19:26 Dat is wel gemakkelijk, hé Joker. Een schrijver kan naast het schrijven van zijn boek ( in uw voorbeeld een half jaar), toch nog een full-time job uitoefenen. Of is dat wat veel gevraagd?
Heb jij ook al een boek geschreven?
Ik heb er n.l. wel een aantal geschreven en weet wat de kosten zijn en de tijd die het vergt (foto's 10.000, tekeningen 10.000, reiskosten etc. etc.)
Totaal bijna 100.000 kosten en een jaar werk per boek. OK maar wel zelf geschreven en in 10 talen vertaald en in diverse landen verkocht.
Ik schrijf alleen columns, Joker. Voor een boek heb ik het geduld niet. Maar sinds wanneer staat een goed boek vol met tekeningen en foto's? Om nog maar te zwijgen over verplichtte reizen die je dient te maken.
Soit, we dwalen weer af. Gelukkig hebben we geen voornemens genomen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Krijgt een schrijver een vergoeding telkens als een boek van hem/haar wordt uitgeleend in een bib ? Daar had ik nog nooit van gehoord.Gudrun schreef: ↑5 januari 2024, 13:19Dus. Bij boeken is het zo dat de auteur vergoed wordt per keer dat zijn/haar boek over de toonbank gaat, ook al is het boek slechts 1x geschreven. Wanneer het boek door een bib wordt aangekocht (en vervolgens uitgeleend) is er een vergoeding per keer dat het boek wordt uitgeleend. De inkomsten worden overigens in tegenstelling tot inkomsten uit arbeid belast door een vlaktaks aan een gunsttarief.Abatoetnie schreef: ↑5 januari 2024, 10:09 Iets dat ik nooit goed heb gesnapt.
Waarom moeten muzikanten (bij Sabam blijft er uiteraard heel veel kleven) tot in de "eeuwigheid" verdienen op iets dat ze hebben uitgebracht ? Krijgen schrijvers dit ook telkens iemand een boek leest in de bib of als ik mijn boek thuis doorgeef aan iemand anders ? Krijgen schilders dit ook telkens iemand een schilderij van hen bekijkt ? ...
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Krijgt hij ook niet. Alleen ongeveer 0,30 à 0,35 euro als de bib. er een aankoopt.Charlesvdw schreef: ↑5 januari 2024, 22:02Krijgt een schrijver een vergoeding telkens als een boek van hem/haar wordt uitgeleend in een bib ? Daar had ik nog nooit van gehoord.Gudrun schreef: ↑5 januari 2024, 13:19
Dus. Bij boeken is het zo dat de auteur vergoed wordt per keer dat zijn/haar boek over de toonbank gaat, ook al is het boek slechts 1x geschreven. Wanneer het boek door een bib wordt aangekocht (en vervolgens uitgeleend) is er een vergoeding per keer dat het boek wordt uitgeleend. De inkomsten worden overigens in tegenstelling tot inkomsten uit arbeid belast door een vlaktaks aan een gunsttarief.
Dat hangt van het onderwerp af en of het een technisch boek, reisboek, kookboek, detective of keukenmeiden romannetje is Pukkie.pukkie007 schreef: ↑5 januari 2024, 20:26 Ik schrijf alleen columns, Joker. Voor een boek heb ik het geduld niet. Maar sinds wanneer staat een goed boek vol met tekeningen en foto's? Om nog maar te zwijgen over verplichtte reizen die je dient te maken.
Welkom op het forum, meneer Brusselmans.JOKER247 schreef: ↑5 januari 2024, 20:06 Ik heb er n.l. wel een aantal geschreven en weet wat de kosten zijn en de tijd die het vergt (foto's 10.000, tekeningen 10.000, reiskosten etc. etc.)
Totaal bijna 100.000 kosten en een jaar werk per boek. OK maar wel zelf geschreven en in 10 talen vertaald en in diverse landen verkocht.
*Royale buiging*
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dus non-fictie begrijp ik ? We zijn wel zeer off-topic aan het gaan...JOKER247 schreef: ↑5 januari 2024, 20:06Ik heb het niet over iemand die een ander een boek laat schrijven (zoals de Croo e.d.), maar over die het zelf en goed doet.pukkie007 schreef: ↑5 januari 2024, 19:26 Dat is wel gemakkelijk, hé Joker. Een schrijver kan naast het schrijven van zijn boek ( in uw voorbeeld een half jaar), toch nog een full-time job uitoefenen. Of is dat wat veel gevraagd?
Ik heb er n.l. wel een aantal geschreven en weet wat de kosten zijn en de tijd die het vergt (foto's 10.000, tekeningen 10.000, reiskosten etc. etc.)
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Vlaktaks? Dat kan als je daarvoor kiest, maar dan je de kosten niet in rekening brengen. Verder kent die vlaktaks geen belastingvrije som en val je boven een bepaald bedrag ook in een hogere schijf.Charlesvdw schreef: ↑5 januari 2024, 22:02Krijgt een schrijver een vergoeding telkens als een boek van hem/haar wordt uitgeleend in een bib ? Daar had ik nog nooit van gehoord.Gudrun schreef: ↑5 januari 2024, 13:19
Dus. Bij boeken is het zo dat de auteur vergoed wordt per keer dat zijn/haar boek over de toonbank gaat, ook al is het boek slechts 1x geschreven. Wanneer het boek door een bib wordt aangekocht (en vervolgens uitgeleend) is er een vergoeding per keer dat het boek wordt uitgeleend. De inkomsten worden overigens in tegenstelling tot inkomsten uit arbeid belast door een vlaktaks aan een gunsttarief.
Dus die vlaktaks is niet altijd voordeliger.
Zeer juist, al is het off-topic hoogheid.Charlesvdw schreef: ↑5 januari 2024, 22:13Dus non-fictie begrijp ik ? We zijn wel zeer off-topic aan het gaan...JOKER247 schreef: ↑5 januari 2024, 20:06
Ik heb het niet over iemand die een ander een boek laat schrijven (zoals de Croo e.d.), maar over die het zelf en goed doet.
-
- Full Member
- Contacteer:
[quote=CarpeNoctem post_id=602889 time=1704449108 user_id=14039]
[quote=Abatoetnie post_id=602885 time=1704445904 user_id=63122]Iets dat ik nooit goed heb gesnapt.
Waarom moeten muzikanten (bij Sabam blijft er uiteraard heel veel kleven) tot in de "eeuwigheid" verdienen op iets dat ze hebben uitgebracht ?[/quote]
Het is [i]'slechts'[/i] tot 70 jaar na het overlijden van de maker. Maar je hebt een punt.
[/quote]
Vandaar "eeuwigheid" tussen aanhalingstekens, dat van die 70 jaar wist ik ook wel hoor ... voor de muzikant in kwestie is het zo ongeveer wel zijn eigen "eeuwigheid" als hij zijn "hit" rond zijn 20e heeft gemaakt en er nog 70 jaar bijplakt.
Ik zie dat er intussen wel enige reactie kwam maar mijn derde voorbeeld, nl. die schilder die zijn "kunstwerk" aflevert wordt er - voor zover ik weet - toch maar één keer voor vergoed, nl. die keer dat hij het verkoopt. Stel dat ik een schilderij koop van een totaal onbekende artiest, Banksysysy, voor 100 euro en dat die onbekende artiest plots een hype wordt en ik kan dat schilderij doorverkopen voor 1000000 euro, dan krijg ik 999900 euro voor een werk waaraan ik nul komma nul inspanning voor heb moeten leveren.
Ik snap de "technische" uitleg wel over de regeling van muzikanten maar die regeling geldt niet voor andere beroepen en kunsten ... waarom dan wel voor muziek ?
Een muzikant kan bij manier van spreken één keer een monsterhit scoren (waaraan hij misschien een paar dagen heeft gewerkt) en binnen zijn voor de rest van zijn leven.
Een bekend schrijver kan 100en boeken geschreven hebben en nog altijd moeten bijklussen als jurylid van de Slimste Mens.
[quote=Abatoetnie post_id=602885 time=1704445904 user_id=63122]Iets dat ik nooit goed heb gesnapt.
Waarom moeten muzikanten (bij Sabam blijft er uiteraard heel veel kleven) tot in de "eeuwigheid" verdienen op iets dat ze hebben uitgebracht ?[/quote]
Het is [i]'slechts'[/i] tot 70 jaar na het overlijden van de maker. Maar je hebt een punt.
[/quote]
Vandaar "eeuwigheid" tussen aanhalingstekens, dat van die 70 jaar wist ik ook wel hoor ... voor de muzikant in kwestie is het zo ongeveer wel zijn eigen "eeuwigheid" als hij zijn "hit" rond zijn 20e heeft gemaakt en er nog 70 jaar bijplakt.
Ik zie dat er intussen wel enige reactie kwam maar mijn derde voorbeeld, nl. die schilder die zijn "kunstwerk" aflevert wordt er - voor zover ik weet - toch maar één keer voor vergoed, nl. die keer dat hij het verkoopt. Stel dat ik een schilderij koop van een totaal onbekende artiest, Banksysysy, voor 100 euro en dat die onbekende artiest plots een hype wordt en ik kan dat schilderij doorverkopen voor 1000000 euro, dan krijg ik 999900 euro voor een werk waaraan ik nul komma nul inspanning voor heb moeten leveren.
Ik snap de "technische" uitleg wel over de regeling van muzikanten maar die regeling geldt niet voor andere beroepen en kunsten ... waarom dan wel voor muziek ?
Een muzikant kan bij manier van spreken één keer een monsterhit scoren (waaraan hij misschien een paar dagen heeft gewerkt) en binnen zijn voor de rest van zijn leven.
Een bekend schrijver kan 100en boeken geschreven hebben en nog altijd moeten bijklussen als jurylid van de Slimste Mens.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En hopla:CarpeNoctem schreef: ↑5 januari 2024, 10:58Jij ergert je enkel aan politici als ze van jouw gevreesde partij komen.
Ik schop elke politieker die zich komt bemoeien met mijn vrijheid van mijn erf. Ongeacht van welke partij hij/zij is.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
CarpeNoctem schreef: ↑6 januari 2024, 10:09En hopla:CarpeNoctem schreef: ↑5 januari 2024, 10:58
Jij ergert je enkel aan politici als ze van jouw gevreesde partij komen.
Ik schop elke politieker die zich komt bemoeien met mijn vrijheid van mijn erf. Ongeacht van welke partij hij/zij is.
Toevallig voor de villa van de Conner soms ?