vrijstelling roerende voorheffing spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: vrijstelling roerende voorheffing spaarrekening
Tijd tot eind juni 2024 om je aanslagbiljet te versturen. Twee jaar geleden kreeg ik deze pas midden juni. Ik begon al te hopen dat ze mij vergeten waren want dan kon ik al mijn betaalde belastingen terugvorderen. Helaas, midden juni zat hij dan toch in mijn elektronische brievenbus.JOKER247 schreef: ↑7 januari 2024, 00:00Geen aanslagbiljet ontvangen, wil niet zeggen dat je geen aangifte hoeft te doen.Brembos schreef: ↑6 januari 2024, 20:26 Ik zat voor aanslagjaar 2022 voor de eerste keer nipt boven de vrijstelling 980 euro voor mijn ontvangen interesten op mijn Aion en Santander spaarrekeningen en heb dit dan ook correct aangegeven op mijn aangifte verleden jaar. In tegenstelling tot de voorbije jaren heb ik tot op heden nog altijd geen aanslagbiljet ontvangen. Zou dat met die interesten te maken hebben ? Ik vraag me trouwens af hoe ze dat (kunnen) controleren…
@xvsteep:xvsteep schreef: ↑7 januari 2024, 08:50Ze krijgen van de banken het totaaloverzicht van alle intresten die je verworven hebt in dat fiscaal jaar. Ze hebben daar dus geen werk aan want dat wordt automatisch in het controlesysteem ingevoerd (net zoals je pensioensparen, woonlening, tak 21, giften, premies en wat weet ik nog meer)Brembos schreef: ↑6 januari 2024, 20:26 Ik zat voor aanslagjaar 2022 voor de eerste keer nipt boven de vrijstelling 980 euro voor mijn ontvangen interesten op mijn Aion en Santander spaarrekeningen en heb dit dan ook correct aangegeven op mijn aangifte verleden jaar. In tegenstelling tot de voorbije jaren heb ik tot op heden nog altijd geen aanslagbiljet ontvangen. Zou dat met die interesten te maken hebben ? Ik vraag me trouwens af hoe ze dat (kunnen) controleren…
Dat ze bij de fiscus al deze door jou opgesomde gegevens al toegeleverd krijgen en dus voor hen sowieso al beschikbaar zijn, betwijfel ik ten zeerste.
Waarop baseer je je om dat voor elk van de door jou opgesomde elementen te stellen?
Dit staat in het verslag van het Rekenhof over de Inning en de controle van de roerende voorheffing.jeff schreef: ↑7 januari 2024, 09:17@xvsteep:xvsteep schreef: ↑7 januari 2024, 08:50
Ze krijgen van de banken het totaaloverzicht van alle intresten die je verworven hebt in dat fiscaal jaar. Ze hebben daar dus geen werk aan want dat wordt automatisch in het controlesysteem ingevoerd (net zoals je pensioensparen, woonlening, tak 21, giften, premies en wat weet ik nog meer)
Dat ze bij de fiscus al deze door jou opgesomde gegevens al toegeleverd krijgen en dus voor hen sowieso al beschikbaar zijn, betwijfel ik ten zeerste.
Waarop baseer je je om dat voor elk van de door jou opgesomde elementen te stellen?
En wat staat er exact in dat verslag ?
hmmmm.. Het is niet omdat de fiscus kennis heeft van de ontvangen RV dat het de saldo van privé rekeningen kent.
Voor zover ik weet is de fiscus op de hoogte van al de rekeningen die je in het binnenland hebt, maar niet van het saldo. In bepaalde gevallen zoals vermoeden van fraude kunnen ze wel verdere gegevens opvragen en zo hebben ze inkijk op je doen en laten.
Voor buitenlandse rekeningen ligt dat anders. De fiscus heeft kennis van het saldo op buitenlandse rekeningen als er een akkoord bestaat met dat land om de gegevens uit te wisselen.
artikel van 2019 : https://www.tijd.be/dossiers/finance-av ... 80979.html
Banken geven verplicht Belgische rekeningen en het saldo (niet de uitgekeerde intrest) door aan het CAP, de fiscus kan die database raadplegen maar doet dat (nog) niet automatisch voor elke belastingplichtige. Gesjoemel met aangeven van intresten kan dus nog steeds onopgemerkt blijven maar het risico om betrapt te worden is niet onbestaande.
Sinds 2021 zijn de banken verplicht om ook de saldo's van elke rekening eind juni en eind december door te geven. Het artikel van 2019 dat je hier aanhaalt, is ondertussen voorbij gestreefd.iejoor schreef: ↑7 januari 2024, 10:06En wat staat er exact in dat verslag ?
hmmmm.. Het is niet omdat de fiscus kennis heeft van de ontvangen RV dat het de saldo van privé rekeningen kent.
Voor zover ik weet is de fiscus op de hoogte van al de rekeningen die je in het binnenland hebt, maar niet van het saldo. In bepaalde gevallen zoals vermoeden van fraude kunnen ze wel verdere gegevens opvragen en zo hebben ze inkijk op je doen en laten.
Voor buitenlandse rekeningen ligt dat anders. De fiscus heeft kennis van het saldo op buitenlandse rekeningen als er een akkoord bestaat met dat land om de gegevens uit te wisselen.
@xvsteep:xvsteep schreef: ↑7 januari 2024, 10:59Sinds 2021 zijn de banken verplicht om ook de saldo's van elke rekening eind juni en eind december door te geven. Het artikel van 2019 dat je hier aanhaalt, is ondertussen voorbij gestreefd.iejoor schreef: ↑7 januari 2024, 10:06
En wat staat er exact in dat verslag ?
Dat is iets helemaal anders dan dat ze al weet hebben van alle intresten die je verworven hebt in het fiscaal jaar.
De saldo's waar je nu naar verwijst zijn alle saldo's van alle rekeningen die je hebt, dus zicht-, gereglementeerde en niet gereglementeerde spaarrekeningen, termijnrekeningen en die staan in het CAP, waarnaar je verwijst zonder onderscheid door elkaar. (Vanochtend nog geraadpleegd)
De fiscus weet niet als ze het CAP raadpleegt welke hierin de gereglementeerde spaarrekeningen zijn en welke de andere (zichtrekeningen, termijnrekeningen en niet-gereglementeerde rekeningen) waarop ook aanzienlijke bedragen kunnen staan. Dus: de intresten die je uitbetaald worden op gereglementeerde spaarrekeningen kunnen hieruit op geen enkele wijze afgeleid worden. Dat is gewoonweg onmogelijk door louter de saldo's van al je rekeningen op te tellen, laat staan dat de intresten hierdoor bij de overheid gekend zouden zijn want de intresten zelf staan niet in het CAP vermeld.
Trouwens, als ik me niet vergis mag de belastingdienst de stand van je rekeningen in het CAP enkel raadplegen als ze ernstige vermoedens van fraude hebben. Dus niet zo maar systematisch bij iedereen.
Dus voor wat je eerder stelde dat dit te lezen is in verslag van het Rekenhof over de inning van de roerende voorheffing: Post hier een link naar dat verslag.
Ik ben vanochtend al eventjes bezig geweest om dat te vinden via Google en de website van het Rekenhof. Geen dergelijk verslag gevonden, maar het Rekenhof maakt veel verslagen. En ik lees graag zwart op wit van de bevoegde diensten of het is zoals jij stelt ("Ze krijgen van de banken het totaaloverzicht van alle intresten die je verworven hebt in dat fiscaal jaar")
Hierbij het verslag waar ik naar verwijs.jeff schreef: ↑7 januari 2024, 12:20@xvsteep:
Dat is iets helemaal anders dan dat ze al weet hebben van alle intresten die je verworven hebt in het fiscaal jaar.
De saldo's waar je nu naar verwijst zijn alle saldo's van alle rekeningen die je hebt, dus zicht-, gereglementeerde en niet gereglementeerde spaarrekeningen, termijnrekeningen en die staan in het CAP, waarnaar je verwijst zonder onderscheid door elkaar. (Vanochtend nog geraadpleegd)
De fiscus weet niet als ze het CAP raadpleegt welke hierin de gereglementeerde spaarrekeningen zijn en welke de andere (zichtrekeningen, termijnrekeningen en niet-gereglementeerde rekeningen) waarop ook aanzienlijke bedragen kunnen staan. Dus: de intresten die je uitbetaald worden op gereglementeerde spaarrekeningen kunnen hieruit op geen enkele wijze afgeleid worden. Dat is gewoonweg onmogelijk door louter de saldo's van al je rekeningen op te tellen, laat staan dat de intresten hierdoor bij de overheid gekend zouden zijn want de intresten zelf staan niet in het CAP vermeld.
Trouwens, als ik me niet vergis mag de belastingdienst de stand van je rekeningen in het CAP enkel raadplegen als ze ernstige vermoedens van fraude hebben. Dus niet zo maar systematisch bij iedereen.
Dus voor wat je eerder stelde dat dit te lezen is in verslag van het Rekenhof over de inning van de roerende voorheffing: Post hier een link naar dat verslag.
Ik ben vanochtend al eventjes bezig geweest om dat te vinden via Google en de website van het Rekenhof. Geen dergelijk verslag gevonden, maar het Rekenhof maakt veel verslagen. En ik lees graag zwart op wit van de bevoegde diensten of het is zoals jij stelt ("Ze krijgen van de banken het totaaloverzicht van alle intresten die je verworven hebt in dat fiscaal jaar")
https://www.ccrek.be/Docs/2009_01_Roere ... fing_N.pdf
Op pagina 11 lees ik: "Dat maakt dat de RV bij verschillende etappes van het proces kan worden geverifieerd:
* op basis van de aangifte van de RV ingediend door diegene die de roerende inkomsten toekent ..."
Misschien een slechte interpretatie van mijnentwege maar ik versta dat als: de banken (diegene die de roerende inkomsten toekent' moeten een aangifte hiervoor indienen vij de belastingdienst.
Onlangs had ik trouwens nog iets in die zin gelezen maar dat artikel vind ik momenteel helaas niet direct terug.
Als een bankbediende of belastingcontroleur hier meer informatie kan geven, graag dan.
Kijk hier eens wat de staat weet van jou: https://cappcc.nbb.be/cbf/spring/homepage-flow
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- Vincent2018
- Full Member
ze hebben 30 miljard nodig.... de jacht is geopend https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 16748.html
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
@xvsteep:xvsteep schreef: ↑7 januari 2024, 13:51Hierbij het verslag waar ik naar verwijs.jeff schreef: ↑7 januari 2024, 12:20
@xvsteep:
https://www.ccrek.be/Docs/2009_01_Roere ... fing_N.pdf
Op pagina 11 lees ik: "Dat maakt dat de RV bij verschillende etappes van het proces kan worden geverifieerd:
* op basis van de aangifte van de RV ingediend door diegene die de roerende inkomsten toekent ..."
Misschien een slechte interpretatie van mijnentwege maar ik versta dat als: de banken (diegene die de roerende inkomsten toekent' moeten een aangifte hiervoor indienen vij de belastingdienst.
Onlangs had ik trouwens nog iets in die zin gelezen maar dat artikel vind ik momenteel helaas niet direct terug.
Als een bankbediende of belastingcontroleur hier meer informatie kan geven, graag dan.
Je stelde eerst:
Dat is dus mijns inziens niet geval.Ze krijgen van de banken het totaaloverzicht van alle intresten die je verworven hebt in dat fiscaal jaar. Ze hebben daar dus geen werk aan want dat wordt automatisch in het controlesysteem ingevoerd (net zoals je pensioensparen, woonlening, tak 21, giften, premies en wat weet ik nog meer)
Dit verslag van het Rekenhof uit 2009 waaruit je citeert gaat over de inning en controle van de roerende voorheffing. Dus niet over o.a. de intresten waarop ze wordt ingehouden. Het gaat hierin enkel onrechtstreeks over betaalde intresten.
Roerende voorheffing is de regel en algemeen bij dividenden en intresten onderworpen aan 30 % roerende voorheffing (intresten termijnrekeningen, staatsbons en obligaties)
Op intresten van gereglementeerde spaarrekeningen wordt enkel occasioneel roerende voorheffing ingehouden (intresten boven het fiscaal vrijgesteld bedrag en dit bekeken bij iedere bank afzonderlijk en per spaarrekening afzonderlijk).
Dat brengt volgens mij met zich dat iedere bank in zijn gezamelijke aangifte van de roerende voorheffing enkel die bedragen van de intresten waarop roerende voorheffing werd ingehouden, samen met de ingehouden roerende voorheffing hierin opneemt.
Het overgrote deel van de andere op de gereglementeerde spaarrekeningen uitbetaalde intresten dus niet.
De verificatie van de RV ingehouden door de banken wordt gedaan op basis van de aangifte er van door die banken. Ik lees ook nergens dat in die aangiftes de verkrijgers van de intresten nominatief worden vermeld, zoals jij stelt '("totaaloverzicht van alle intresten die je verworven hebt in dat fiscaal jaar). En bijgevolg kan er ook ter zake NIETS "in het controlesysteem worden ingevoerd"
Dat is dus ook nu nog steeds niet het geval volgens mij. Iemand in de banksector die zich daar mee bezighoudt, kan dit inderdaad al dan niet bevestigen.
Qua invoering in hun systeem van al die zaken die je opsomt is er volgens mij thans nog niet veel in voege.
Voorbeeld: enkele jaren geleden deed ik aan de FOD Pensioen betaling van bijdragen om diplomajaren te regulariseren. Die bijdragen heb ik dan vermeld bij de juiste rubriek in mijn belastingaangifte om hiervoor belastingvermindering te krijgen. Ik had de documenten hierover en bewijs van betaling niet bij mijn aangifte gevoegd, in de veronderstelling dat zij deze al ter beschikking hadden.
Welnu, een half jaar na de aangifte kreeg ik van de fiscus de vraag om deze documenten ter controle aan hen over te maken.
Voila,
Hierbij het antwoord.
Het weze hierbij duidelijk dat het antwoord aan de telefoon niet altijd klopt.
Toch koppijn van het bal.
Mevrouw, Mijnheer,
In 2024 is er een vrijstelling voorzien van 1020 euro intresten per persoon voor intresten ontvangen van een gereglementeerde spaarrekening.
De opbrengsten van een gereglementeerde spaarrekening bestaat uit een uitgekeerde basisrente en getrouwheidspremie.
Deze intresten samen tellen mee voor de vrijstelling van 1020 euro.
Komt u hierboven dan zal u hierop roerende voorheffing betalen.
Indien u hierover nog vragen hebt kan u deze mailen naar p.antwerp.team2@minfin.fed.be
Met vriendelijke groeten,
D. Dillen
Hierbij het antwoord.
Het weze hierbij duidelijk dat het antwoord aan de telefoon niet altijd klopt.
Toch koppijn van het bal.
Mevrouw, Mijnheer,
In 2024 is er een vrijstelling voorzien van 1020 euro intresten per persoon voor intresten ontvangen van een gereglementeerde spaarrekening.
De opbrengsten van een gereglementeerde spaarrekening bestaat uit een uitgekeerde basisrente en getrouwheidspremie.
Deze intresten samen tellen mee voor de vrijstelling van 1020 euro.
Komt u hierboven dan zal u hierop roerende voorheffing betalen.
Indien u hierover nog vragen hebt kan u deze mailen naar p.antwerp.team2@minfin.fed.be
Met vriendelijke groeten,
D. Dillen
Nou Moe/Madame, zover waren we allang. We zitten ondertussen te twisten over het jaar van aangifte.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: