Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
En die ETF heb ik enkele jaren geleden inderdaad gekocht. Ik zal het laten weten wanneer ik uit mijn verlies geraakt ben.
Dat zal vlug zijn want zodra de centrale banken de rente beginnen verlagen zullen de waardes van de obligaties stijgen.
Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar is het niet zo dat de doorsnee obligatie-tracker alle obligaties bijhouden tot maturity?huisjetuintjefiets schreef: ↑8 januari 2024, 08:06 Iedereen die onderstaande dingen heeft, heeft ze gekocht (zonder te weten):
- obligatie ETFs
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Elk fonds heeft zijn beleggingsdoelstelling. Aankopen en verkopen worden uitgevoerd in overeenstemming met die doelstelling.Gudrun schreef: ↑8 januari 2024, 10:20Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar is het niet zo dat de doorsnee obligatie-tracker alle obligaties bijhouden tot maturity?huisjetuintjefiets schreef: ↑8 januari 2024, 08:06 Iedereen die onderstaande dingen heeft, heeft ze gekocht (zonder te weten):
- obligatie ETFs
Het fonds dat hierboven vermeld is iShares € Govt Bond 7-10yr UCITS ETF EUR (Dist) zal dus dikwijls obligaties met een resterende looptijd van 10 jaar kopen en obligaties met resterende looptijd van 7 jaar verkopen.
Dit fonds heeft 4 nulcouponobligaties in zijn top 10. De gewogen coupon is 2,19%, de gewogen koers van de obligaties is 93,45%, en de obligatierente 3,06%huisjetuintjefiets schreef: ↑8 januari 2024, 08:06 En de fondsen rekenen elk jaar tot zowat 2% kosten aan, ook op die 0% obligaties die ze boven pari gekocht hebben, en tot vervaldag bijhouden. De klant is na 10 jaar 20% van zijn geld kwijt, aan kosten, voor obligaties die in 10 jaar niets zullen opgebracht hebben.
Bijvoorbeeld dit fonds:
iShares € Govt Bond 7-10yr UCITS ETF EUR (Dist)
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0p00008699
De 10 grootste posities maken iets meer dan 50% uit. De helft daarvan zijn 0% bonds van Frankrijk en Duitsland.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 8 januari 2024, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Is de doelstelling van ieder fonds niet zoveel mogelijk rendement te genereren?
Allicht, maar dat is iets te ruim geformuleerd.
Is dat zo??? Ik zou denken dat het fonds overheidsobligaties aankoopt met looptijden varierend tussen 7 en 10 jaar.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 8 januari 2024, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Nochtans daarnet juist gelezen:
https://trends.knack.be/geld/beursblog- ... te-koppel/
Blijkbaar zijn aandelen en obligaties vaker positief gecorreleerd dan negatief...
Wel, dit soort (passieve) ETF's doen dat wel. En eigenlijk volgen de meeste actief beheerde ETF's ook een (actief beheerde) index.
"Denken" is niet de beste aanpak in dit geval.
Lees gewoon de documentatie van het fonds, en bekijk de statistieken in een site zoals morningstar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Absoluut niet.
Sommige fondsen gaan inderdaad voor maximum rendement.
Andere fondsen proberen bvb de volatiliteit te minimaliseren.
Nog andere fondsen proberen dividenden te optimaliseren.
Vele fondsen hebben een specifieke doelstelling en beperkingen.
Beleggers kunnen de fondsen dan gebruiken om een portefeuille samen te stellen volgens hun eigen criteria.
Denk bijvoorbeeld aan beleggers uit landen zoals USA, Australië etc, die obligaties in EUR kopen/verkopen om te speculeren op valuta sprongen?spaarfreakje schreef: ↑8 januari 2024, 02:36 Wat ik mij wel afvraag is, wie die idioten zijn die de oorspronkelijke obligaties boven pari aangekocht hebben met nulcoupon (dus absoluut negatief rendement); om ze daarna onder pari op de secundaire markt te gooien, met kosten?
Dus nog eens 2x verlies er bovenop...