De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Dat laatste mag je wel eens uitleggen een aandeel daalt 50 % en IWDA daalt 50 % waarom is iwda dan beterhuisjetuintjefiets schreef: ↑1 januari 2024, 14:58Bij stijgende beurs wordt je opbrengst groter bij samengesteld rendement.
Bij dalende beurs wordt je verlies groter bij samengesteld rendement.
Samengesteld rendement van +10%: na 5 jaar heb je 161 wanneer je start met 100: 100 * 1,1 * 1,1 enzovoort.
Samengesteld rendement van 10% verlies: na 5 jaar heb je 59 wanneer je start met 100: 100 * 0,9 * 0,9 enzovoort.
Het lijkt dus dat je elk jaar minder en minder verliest: 1e jaar verlies je 10. Het 2e jaar verlies je maar 9, dan 8 enzovoort.
Dan denk je dat dat goed is, want veel beter dan 50, wat je zou hebben als je elk jaar 10 verlies.
Toch verlies je meer bij -10% jaarlijks dan je wint bij +10%.
Want als je na die 5 jaar verlies weer samengesteld 10% verdient gedurende 5 jaar, sta je na 5 jaar maar aan 95%.
Vandaar dat blijven zitten in een slecht aandeel zo slecht is. Het kost heel veel tijd om weer uit het dal te komen.
Aandelen die na verloop van tijd op -50% of -70% staan: kost heel veel tijd om het verlies goed te maken. En dan sta je nog maar weer op 0, na veel jaren. Terwijl een brede index gemiddeld +10% gedaan heeft de laatste 30 jaar.
Heb je een aandeel dat in 5 jaar naar 50% gezakt is, en de volgende 5 jaar verdubbelt, dan sta je na 10 jaar weer op 100.
Terwijl de samengestelde index na 10 jaar op 259 staat.
Veel beleggers zouden veel rijker zijn als ze vanaf het begin een luie hangmatbelegger zouden geweest zijn.
En zouden veel vroeger kunnen stoppen met werken. En dure autos kopen. En dure reizen en kleren. En nog zoveel meer
Het verschil is 0 je hebt geen cent meer of minder met IWDA !
Je spreekt over de zelfde aandelen
Bovendien blijf je juist zitten met een ETF in aandelen die sterk dalen je kunt geen onderdeel verkopen .
Iets wat jij noemt !
Klopt dus aan geen kanten wat jij hier uit de doeken doet
Geloven wat jij doet beter is dan een ander is ook al een prestatie
Er zit 0 verschil in het is wat de belleger zijn voorkeur geniet .
Zelfs de RV verschilt praktisch niks met de kosten van de etf gerekend .
De enige vraag dat een belegger zich moet stellen wat hij wenst te bereiken .
Groei of een inkomensstroom .
Net zoals de laatste keren dat je wilde strijden voor je gelijk zekerhuisjetuintjefiets schreef: ↑1 januari 2024, 17:09Van zodra er cijfers aan te pas komen, kun je niet volgen. Beter je onthouden van commentaar dan. We weten het onderhand wel.
In Ukraine? De gaza? Taiwan? Wat jij er allemaal bijsleurtEn nu zullen ze terug beginnen strijden ; laat maar komen zou ik zeggen .
Het onderspit ga je delven
Zeg maar waarom IWDA dan beter is dan zijn losse onderdelen
En waarom jij zoveel rijker zult zijn
Laatst gewijzigd door lop op 1 januari 2024, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Iedereen heeft al door dat je van beleggen niks kent je hebt uzelf al bewezenhuisjetuintjefiets schreef: ↑1 januari 2024, 17:22Ik laat de anderen van het forum oordelen wie van ons beiden gelijk heeft van zodra er cijfers aan te pas komen.
Ik schrijf hier voor de anderen, niet om jou te overtuigen.
Een antwoord mag ik niet verwachten zeker ?
Ik vind dat jullie allebei fout zijn, en allebei gelijk hebben.
Is dat een afdoend antwoord voor jullie?
Is dat een afdoend antwoord voor jullie?
Zoals je zegt er is geen verschil .
Waarom sommigen altijd willen beweren dat het ene beter is dan het andere is mij een raadsel .
Je spreekt in alle 2 de gevallen over exact het zelfde .
Je moet al goed dronken zijn om te beweren dat het ene uw een beter rendement zal opleveren dan het andere .
Maar ja t'is nieuwjaar
Zelf de RV is hier al tientallen keren gepasseerd er zit bijna geen verschil op .
Campine is vandaag ook weer omhoog geschoten ver boven zijn ATH.
Dat is nu eens ECHT de definitie van een onbekende Belgische parel...
Jammer dat het zo illiquide is, anders zou het veel bekender zijn en 3x zo veel waard.
Dat is nu eens ECHT de definitie van een onbekende Belgische parel...
Jammer dat het zo illiquide is, anders zou het veel bekender zijn en 3x zo veel waard.
Campine passeert hier wel eens de revue. Doen het zeer goed de laatste jaren. Ook de overnames in Frankrijk renderen. Daar is nog ruimte voor groei, In België proberen ze ook nog 2 extra ovens in dienst te nemen. Raar dat de grote jongens er met hun 'pollen' afblijven.
Dat komt door de liquiditeit.
Institutionelen en ETF's enzo mogen daar vaak niet in investeren
Dus het is een aandeel dat behoort aan de particulieren.
Dat kun je zien onderstaand in de ownership:
En dat is letterlijk het enige ownership dat er is terug te vinden... (terwijl dat dat bij andere aandelen natuurlijk lange lijsten zijn vaak)
Institutionelen en ETF's enzo mogen daar vaak niet in investeren
Dus het is een aandeel dat behoort aan de particulieren.
Dat kun je zien onderstaand in de ownership:
En dat is letterlijk het enige ownership dat er is terug te vinden... (terwijl dat dat bij andere aandelen natuurlijk lange lijsten zijn vaak)
Wel vooral de referentieaandeelhouders,die met hun 70% alle beslissingen kunnen nemen en inderdaad voor lage liquiditeit zorgen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ze zijn niet zo bemoeiziek hoor, en ik vind dat wel goed, zo weet je dat er een multinational staat achter een kleine lokale firma.
En ik zie Campine wel ooit van de beurs gehaald worden door hen, ik zie niet echt wat Campine nog op de beurs doet...
Elke dag voor max 1000€ verhandelen op normale dagen, heeft weinig zin...
Campine haalt geen geld meer op , het is gewoon voor het plezier, denk ik.
En ik zie Campine wel ooit van de beurs gehaald worden door hen, ik zie niet echt wat Campine nog op de beurs doet...
Elke dag voor max 1000€ verhandelen op normale dagen, heeft weinig zin...
Campine haalt geen geld meer op , het is gewoon voor het plezier, denk ik.
Een interessant grafiekje dat ik ben tegengekomen op de site van The Guardian:
Wanneer je de MSCI All Country World Index zou opdelen in de Super-7 (Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Tesla, Meta) en al de andere aandelen, dan zou dat mandje met de Super-7 vorig jaar met 74% gestegen zijn, tegenover slechts 12% voor de mand met al de andere aandelen uit de index. De prestaties van de laatste week van 2023 zitten hier nog niet in vervat.
The chart below is “one for the ages”, says Duncan Lamont, the head of strategic research at the fund manager Schroders. It shows how, even if you invest via one of the broadest and most widely used “global” stock market indices, you will end up with a portfolio that is very American and very skewed towards US tech.
The index is the MSCI All Country World Index (ACWI), which covers approximately 85% of “the global investable equity opportunity”, as the compilers put it, by measuring almost 3,000 large and mid-sized companies in 23 developed markets and 24 emerging ones. The bigger a company becomes in value, the greater its weighting in the index.
...
Second, there is scope for disappointment when stocks are priced for perfection. The Schroders research found that periods of high concentration in markets have tended to be followed by periods of poorer performance by the bigger stocks. “This time may be different, and we are in uncharted territory to an extent,” concedes Lamont.
https://www.theguardian.com/business/20 ... of-us-tech
https://www.schroders.com/en/global/ind ... -super-7-/
Wanneer je de MSCI All Country World Index zou opdelen in de Super-7 (Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Tesla, Meta) en al de andere aandelen, dan zou dat mandje met de Super-7 vorig jaar met 74% gestegen zijn, tegenover slechts 12% voor de mand met al de andere aandelen uit de index. De prestaties van de laatste week van 2023 zitten hier nog niet in vervat.
The chart below is “one for the ages”, says Duncan Lamont, the head of strategic research at the fund manager Schroders. It shows how, even if you invest via one of the broadest and most widely used “global” stock market indices, you will end up with a portfolio that is very American and very skewed towards US tech.
The index is the MSCI All Country World Index (ACWI), which covers approximately 85% of “the global investable equity opportunity”, as the compilers put it, by measuring almost 3,000 large and mid-sized companies in 23 developed markets and 24 emerging ones. The bigger a company becomes in value, the greater its weighting in the index.
...
Second, there is scope for disappointment when stocks are priced for perfection. The Schroders research found that periods of high concentration in markets have tended to be followed by periods of poorer performance by the bigger stocks. “This time may be different, and we are in uncharted territory to an extent,” concedes Lamont.
https://www.theguardian.com/business/20 ... of-us-tech
https://www.schroders.com/en/global/ind ... -super-7-/
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Ik heb mijn aandelen Fortinet verkocht vandaag, met een winst van 30% op een dikke twee maanden tijd. Mijn koersdoel is $65,8 tegen 2025 maar we zitten nu al aan $61,15.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Beetje meer posten gpv1! Je insights zijn erg waardevol. Niet dat ik het altijd helemaal eens ben met je case/posts (Fortinet stond bv niet op mijn radar wegens te duur voor mijn smaak, maar je hebt er mooi 30% uit gepuurd).
Maar zo'n LSEG wist ik niet eens dat ze bestonden tot ik je analyse erover las. Die vond ik er bonk op en het bedrijf zit sindsdien in mijn portefeuille (met het plan te herevalueren na de FY23 cijfers) en hebben alvast een mooie 30% opgebracht op die 2 jaar dat ik ze heb!
Idd. Ook voorstander. Ik heb mij toen verder verdiept in SAP en ook een eerste positie ingenomen. Op dit moment één van van m'n best presterende EU aandelen.Jebus4life schreef: ↑8 januari 2024, 23:39Beetje meer posten gpv1! Je insights zijn erg waardevol. Niet dat ik het altijd helemaal eens ben met je case/posts (Fortinet stond bv niet op mijn radar wegens te duur voor mijn smaak, maar je hebt er mooi 30% uit gepuurd).
Maar zo'n LSEG wist ik niet eens dat ze bestonden tot ik je analyse erover las. Die vond ik er bonk op en het bedrijf zit sindsdien in mijn portefeuille (met het plan te herevalueren na de FY23 cijfers) en hebben alvast een mooie 30% opgebracht op die 2 jaar dat ik ze heb!