Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Dat heb ik gedaan, en nergens een zin gevonden die die bewering staaft. Dat wilt niet zeggen dat het niet waar is uiteraard. Enkel dat ik erover gelezen kan hebben.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
1. start met de naam van het fonds: iShares € Govt Bond 7-10yr UCITS ETF EUR (Dist) . Dat is toch al een mooie indicatie?
2. eerste info die op de ishares site staat: WAAROM IBGM? 1. Gerichte blootstelling aan staatsobligaties in euro op middellange termijn
3. Als we dan eens naar de protefeuilleverdeling zie je daar letterlijk staan dat 99.5% van de portefeuille obligaties met looptijd van 7 - 10 jaar is.
4. In het KID document staat: "De obligaties zijn recent uitgegeven en hebben een resterende looptijd (d.w.z. de periode vanaf de uitgifte tot het moment waarop ze moeten worden terugbetaald) tussen 7 en 10 jaar en een minimaal uitstaand bedrag van €2 miljard. "
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Resterende is hier het belangrijke woord.B7H4long schreef: ↑8 januari 2024, 15:22 4. In het KID document staat: "De obligaties zijn recent uitgegeven en hebben een resterende looptijd (d.w.z. de periode vanaf de uitgifte tot het moment waarop ze moeten worden terugbetaald) tussen 7 en 10 jaar en een minimaal uitstaand bedrag van €2 miljard. "
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Niet noodzakelijk, wanneer centraal banken hun rente laten zakken zal dat direct invloed hebben op de korte termijn rentes. De langere termijn wordt vooral bepaald door de markt, voor die 7 tot 10 jaar overheid obligaties zal het er van afhangen hoe kredietwaardig die overheden door de markt bevonden worden. Met een zwakke Europese economie, begrotingstekorten, noodzakelijke defensie en klimaat uitgaven, vergrijzing, enz... zijn slechtere krediet ratings en hogere rentes in de EU niet uit te sluiten.
Klopt maar voor de rente gevoeligheid van die ETF maakt het niet uit of de obligaties 10 jaar geleden zijn uitgegeven met nu nog 10 jaar resterende looptijd of dat het om gisteren uitgegeven obligaties met 10 jaar looptijd gaat. Voor de koers van de ETF maakt het ook niks uit dat er zero coupons in zitten, enkel de rente evolutie en duration spelen hier een rol. Voor de distributie van de rente en het uiteindelijke totaal rendement van die ETF maakt het wel een groot verschil, een nul coupon genereert geen rente en trekt de gemiddelde rente opbrengst omlaag.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vrouwen he, ze willen altijd dure dingen kopen
Ja maar toch nee.vortex schreef: ↑8 januari 2024, 16:49 Voor de koers van de ETF maakt het ook niks uit dat er zero coupons in zitten, enkel de rente evolutie en duration spelen hier een rol. Voor de distributie van de rente en het uiteindelijke totaal rendement van die ETF maakt het wel een groot verschil, een nul coupon genereert geen rente en trekt de gemiddelde rente opbrengst omlaag.
Zoals hierboven reeds geschreven.
De nulcoupon obligaties die dit fonds bevat zijn zeer voordelig, minstens even voordelig dan obligaties waar er rente wordt op betaald.
De nulcoupons noteren onder pari, ze zullen evenveel rendement genereren als gelijkaardige obligaties met coupon. Op de coupons moet soms bronbelasting betaald worden. Daarom is voor dit fonds het te verwachte rendement groter dan de gewogen coupon.
Ik verschiet ervan dat er nog beleggers zijn die enkel naar de rente kijken, en niet naar het totale rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En ik denk dat je eens moet leren hoe de koers en de distributie van rente van zo een ETF wordt bepaald.B7H4long schreef: ↑9 januari 2024, 09:42Ja maar toch nee.vortex schreef: ↑8 januari 2024, 16:49 Voor de koers van de ETF maakt het ook niks uit dat er zero coupons in zitten, enkel de rente evolutie en duration spelen hier een rol. Voor de distributie van de rente en het uiteindelijke totaal rendement van die ETF maakt het wel een groot verschil, een nul coupon genereert geen rente en trekt de gemiddelde rente opbrengst omlaag.
Zoals hierboven reeds geschreven.De nulcoupon obligaties die dit fonds bevat zijn zeer voordelig, minstens even voordelig dan obligaties waar er rente wordt op betaald.
De nulcoupons noteren onder pari, ze zullen evenveel rendement genereren als gelijkaardige obligaties met coupon. Op de coupons moet soms bronbelasting betaald worden. Daarom is voor dit fonds het te verwachte rendement groter dan de gewogen coupon.
Ik verschiet ervan dat er nog beleggers zijn die enkel naar de rente kijken, en niet naar het totale rendement.
-Rente distributie: is de gemiddelde rente van onderliggende obligatie minus kosten verbonden aan rente uitkeringen.
-Koers: volgt de actuele waarde van onderliggende obligaties, dus ook de meerwaarde op onder pari aankopen zit hierin, minus fondskosten.
Totaal rendement som van de twee hierboven.
Dus ja hetgeen ik schreef klopt; een nul coupon genereert geen rente en trekt de gemiddelde rente opbrengst omlaag
BTW: het gros van de nulcoupons zullen eerder at of slechts ligt onder pari aangekocht zijn, terwijl dergelijke fondsen een massa van die nul coupons ver onder pari weer verkopen, gezien het grote aanbod op de secundaire markt.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is de reden dat hier al bijna 2 jaar wordt geschreven waarom nul coupon obligaties zo interessant zijn voor Belgische beleggers (op voorwaarde dat ze uitgegeven zijn aan, boven, of bijna pari). Geen rente = geen roerende voorheffing
En dat is tegelijk één van de redenen waarom obligatiefondsen en obligatie ETFs niet interessant zijn voor Belgen.
Ik kan obligatie-etf's anders best smaken hoor. Maar ik ben dan ook maar een simpel mens.
Je kan schreeuwen wat je wenst:
het stuk dat ik in bold zette is fundamenteel fout.
Voor het totaal rendement van de ETF heeft het een weinig belang of de rente 0,1,2,3% is.
De rest wat je schrijft lijkt maar deflectie.
het stuk dat ik in bold zette is fundamenteel fout.
De koersen van de obligaties houden rekening met de coupon, zodat et totaal rendement gelijkaardig is.vortex schreef: ↑8 januari 2024, 16:49 Voor de koers van de ETF maakt het ook niks uit dat er zero coupons in zitten, enkel de rente evolutie en duration spelen hier een rol. Voor de distributie van de rente en het uiteindelijke totaal rendement van die ETF maakt het wel een groot verschil, een nul coupon genereert geen rente en trekt de gemiddelde rente opbrengst omlaag.
Voor het totaal rendement van de ETF heeft het een weinig belang of de rente 0,1,2,3% is.
De rest wat je schrijft lijkt maar deflectie.
vortex schreef: ↑10 januari 2024, 11:40En ik denk dat je eens moet leren hoe de koers en de distributie van rente van zo een ETF wordt bepaald.B7H4long schreef: ↑9 januari 2024, 09:42
Ja maar toch nee.
Zoals hierboven reeds geschreven.
De nulcoupon obligaties die dit fonds bevat zijn zeer voordelig, minstens even voordelig dan obligaties waar er rente wordt op betaald.
-Rente distributie: is de gemiddelde rente van onderliggende obligatie minus kosten verbonden aan rente uitkeringen.
-Koers: volgt de actuele waarde van onderliggende obligaties, dus ook de meerwaarde op onder pari aankopen zit hierin, minus fondskosten.
Totaal rendement som van de twee hierboven.
Dus ja hetgeen ik schreef klopt; een nul coupon genereert geen rente en trekt de gemiddelde rente opbrengst omlaag
BTW: het gros van de nulcoupons zullen eerder at of slechts ligt onder pari aangekocht zijn, terwijl dergelijke fondsen een massa van die nul coupons ver onder pari weer verkopen, gezien het grote aanbod op de secundaire markt.
seriously? De koersen van de obligaties houden dus GEEN rekening met de coupon?
En wat versta jij onder `onderliggende stukken` [van een obligatie]?
Dat staat er niet, er staat dat de koers gebaseerd is op de waarde van onderliggende stukken en dat de coupons uitgekeerd worden. Natuurlijk worden die coupons niet dagelijks uitgekeerd maar slechts 4 keer per jaar, tot ze uitgekeerd worden accumuleren ze uiteraard met de koers.
Dit zullen we maar onder trollen catalogeren zeker