vrijstelling roerende voorheffing spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: vrijstelling roerende voorheffing spaarrekening
Praktische vraag:
Ik heb altijd mijn RV 15% van spaarboekjes betaald op het jaar dat de rente verworven is. (Boven het vrijgestelde barema)
Bijvoorbeeld. Rente gestort op 01/01/2023 heb ik aangegeven in de belastingsaangifte van 2023.
Nu zie ik echter dat Santanders de storting van 01/01/2024 niet meetelt in het overzicht van 2023 maar in 2024 waardoor ik dus geen RV dien te betalen. Dus de RV zal dan zijn voor het belastingsjaars 2024.
Zit ik dan altijd een jaar verschoven/verkeerd aan te geven?
Sommige banken keren namelijk de rente uit op 31/12 en sommige op 01/01 dan wordt het wel een hele soep...
Ik heb altijd mijn RV 15% van spaarboekjes betaald op het jaar dat de rente verworven is. (Boven het vrijgestelde barema)
Bijvoorbeeld. Rente gestort op 01/01/2023 heb ik aangegeven in de belastingsaangifte van 2023.
Nu zie ik echter dat Santanders de storting van 01/01/2024 niet meetelt in het overzicht van 2023 maar in 2024 waardoor ik dus geen RV dien te betalen. Dus de RV zal dan zijn voor het belastingsjaars 2024.
Zit ik dan altijd een jaar verschoven/verkeerd aan te geven?
Sommige banken keren namelijk de rente uit op 31/12 en sommige op 01/01 dan wordt het wel een hele soep...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Santander is verkeerd.
Wat telt er dan? Valutadatum of stortingsdatum?
Want als Santander verkeerd is wil dat wel zeggen dat ze op die rente RV al dan niet inhouden. Dat krijg je toch nooit in je belastingen recht gezet? Want het jaar erop kan je er net onder zitten.
De verwervingsdatum is wat telt, ongeacht de valuta of stortingsdatum.
De overheid gaat hier natuurlijk lijnrecht in tenopzichte van de logica die ze voor al de rest (loonstorting/betaling kinderop^vang/....) hanteren maar ja, zo kunnen ze sneller belasten natuurlijk....
Dus: De intresten die je december 2023 of januari 2024 kreeg zijn de facto verworven in 2023 en dus altijd belastbaar voor je inkomsten 2023 = dus aangifte/aanslagjaar 2024.
De overheid gaat hier natuurlijk lijnrecht in tenopzichte van de logica die ze voor al de rest (loonstorting/betaling kinderop^vang/....) hanteren maar ja, zo kunnen ze sneller belasten natuurlijk....
Dus: De intresten die je december 2023 of januari 2024 kreeg zijn de facto verworven in 2023 en dus altijd belastbaar voor je inkomsten 2023 = dus aangifte/aanslagjaar 2024.
Wat Lirec stelt is juist en Santander past het ook aldus toe. Zie posts van 3 januari 2024 hierover in het Santander Consumer Bank topic:
santander-consumer-bank-t32447-45.html#p602657
Het "jaaroverzicht" dat je voor je spaarrekening(en) kan zien in Santander moet je negeren. In de effectieve toepassing van RV op de intresten doen ze het per rekening correct zoals Lirec stelt.
Het wordt echter rekening per rekening bekeken.
Bvb.:
1500 euro intresten op rekening A: 980 euro vrijgesteld en 15% RV door Santander ingehouden op 520 euro (en niet meer op te nemen in je belastingaangifte 2023 (aanslagjaar 2024).
500 euro intresten op rekening B: Santander telt dit niet mee op bij de intresten van rekening A om hierop ook RV in te houden, dus die 500 euro moet je wel nog opnemen in je belastingaangifte inkomsten 2023 (aanslagjaar 2024)
Ok duidelijk maar dan vind ik het niet OK dat Santander dat zo in hun afschriften zet.
De basis en getrouw dec 2023 staan in het afschrift van 2024.
Nu is er bij mij 0% RV afgehouden omdat ik onder de grens zit van 980€ als je bovenstaande 2 niet meetelt.
Als ik de basis en getrouw dec 2023 er wel bij optel, hoe het volgens jullie moet, kom ik wel boven de 980€...maar nu is er niets afgehouden van RV.
Dus hoe ik het nu opneem is dat Santander mij RV zal betalen op de basis en getrouw dec 2023 in het jaar 2025, dat zullen ze dan samentellen met de rentes van 2024.
Dat is dan totaal niet correct!
Nu is er bij mij 0% RV afgehouden omdat ik onder de grens zit van 980€ als je bovenstaande 2 niet meetelt.
Als ik de basis en getrouw dec 2023 er wel bij optel, hoe het volgens jullie moet, kom ik wel boven de 980€...maar nu is er niets afgehouden van RV.
Dus hoe ik het nu opneem is dat Santander mij RV zal betalen op de basis en getrouw dec 2023 in het jaar 2025, dat zullen ze dan samentellen met de rentes van 2024.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je verwijst naar "afschriften". Bedoel je hiermee het "jaarlijks rapport" dat je in het menu kan zien en aanmaken. Die zijn inderdaad niet juist, maar als je je rekeninguittreksels van 2023 download, dan al je zien dat het in het rekeninguittreksel "intrestafrekening" wel helemaal juist opgeteld en vermeld is, en dit zoals we hier al hebben toegelicht. Het jaarlijks rapport negeren dus, het heeft geen enkele waarde en Santander doet er verder ook niks mee volgens mij. Het enige wat telt is dat het op de rekeninguittreksels wel allemaal juist staat.DeJos schreef: ↑10 januari 2024, 18:07 Ok duidelijk maar dan vind ik het niet OK dat Santander dat zo in hun afschriften zet.
Wat jouw intresten bij Santander betreft:
Heb je voor 2023 intresten op meerdere rekeningen bij Santander en heb je alle effectief betaalde intresten op meerdere rekeningen misschien samengeteld waardoor je aldus boven het bedrag van de fiscale vrijstelling uitkomt?
Wat is voor jou rekening per rekening bij Santander het werkelijke bedrag aan intresten dat door Santander aan jou voor 2023 is uitbetaald, dus de som van getrouwheidsintresten 1ste, 2de en 3de kwartaal 2023 plus intresten getrouwheid 4de kwartaal en basisintrest 2023 met valuta 1 januari 2024, en dit dus voor elke rekening bij Santander afzonderlijk.
Voor de eventuele inhouding van RV worden door de bank niet alle intresten van alle rekeningen samengeteld.
Zoals ik in dit topic en elders op het forum (topic Santander Consumer Bank) al heb toegelicht, moet je in verband met eventuele inhouding RV de intresten rekening per rekening apart bekijken. Alleen wanneer je op een bepaalde rekening meer dan 980 euro intresten hebt ontvangen, dan wordt er bij die rekening voor het verschil tussen de op die rekening betaalde intresten en de vrijstelling (980) RV ingehouden. Blijven de intresten op een andere rekening onder het bedrag van de fiscale vrijstelling, dan is er hiervoor sowieso geen inhouding van RV gedaan, ook al kom je met de intresten op die rekening opgeteld bij de intresten van een andere rekening boven de 980 euro uit. En die intresten zijn dan na aftrek van het fiscaal vrijgesteld bedrag (980) op te nemen of mee te tellen in je belastingaangifte inkomsten 2023 (aanslagjaar 2024).
Naast het voorbeeld dat ik eerder al heb gegeven, kan ook het volgende:
Totaal intresten op rekening A: 750 euro en totaal intresten op rekening B: 500 euro. In totaal is dat samen 1250 euro aan intresten. Toch wordt er door de bank geen inhouding van RV toegepast op 270 (1250 - 980) omdat dat rekening per rekening afzonderlijk bekeken wordt. Op rekening A bleef je onder de 980 euro intresten, dus voor rekening A geen inhouding RV en ook geen RV op deel van intresten op rekening B want dat intrestbedrag was ook minder dan 980.
Het verschil tussen de totaal van Santander ontvangen intresten (1250) en de fiscale vrijstelling moet je dan bijgevolg vermelden of meetellen in je belastingaangifte inkomsten 2023 (aanslagjaar 2024)
Mercie Jeff voor de correcte uitleg.
Ik dacht dat een bank wel de rekeningen bij elkaar optelde ,niet dus.
Eigenlijk is de vraag waar ik kan zien hoeveel RV men heeft ingehouden. Enkel de afschriften dus?
Jaaroverzicht Santander is voor de vuilbak dan. Speciaal
Eigenlijk is de vraag waar ik kan zien hoeveel RV men heeft ingehouden. Enkel de afschriften dus?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens mij moeten ze dat nochtans wel bij elkaar tellen: 'bevrijdende' roerende voorheffing...
Eigenlijk een geschil tussen de bank en FOD economie.
Ik zal hun Inspectie eens wakker schudden zeh
En dit vb:
2 spaarrek bij Santander; allebei 1000€ intrest => op allebei (1000-980)*15% = 3€ RV
In totaal stort Santander dus 6€ RV,
terwijl Van Peet (2000-980)*15% = 153€ wil hebben, ni?
De klant denkt 'bevrijdende' roerende voorheffing...
Problems
Je ziet hier een probleem dat er eigenlijk geen is. De fiscale reglementering verplicht ons nl. op de belastingaangifte het gedeelte intresten te vermelden dat hoger is dan de fiscale vrijstelling.
in jouw voorbeeld moet je dus nog 980 € intresten van Santander opnemen of meetellen in je belastingaangifte. Er werd 2 x fiscale vrijstelling gegeven, maar je kan maar van één fiscale vrijstelling genieten. Dus 1 x fiscale vrijstelling en op €40 (2 x 20) werd 15% RV (= €6) ingehouden. Bijgevolg nog 980 € (2000 - 1020 (= 980 vrijstelling + 40 waarop reeds RV werd ingehouden).
Ik denk dat alle andere banken het ook toepassen zoals Santander. Maar omdat bij Santander de rentes op de spaarrekeningen in 2023 het hoogste waren, zal menig spaarder bij Santander met de intresten op een rekening boven de fiscale vrijstelling uitkomen en zal dat bij andere banken veel minder of niet het geval zijn.
Voor intresten op termijnrekeningen, staatsbons en obligaties is er altijd sowieso inhouding van RV (30%) en die is bevrijdend omdat je die intresten daarom niet meer moet opnemen in je belastingaangifte.
Voor de intresten op gereglementeerde spaarrekeningen geldt een andere regeling met het een fiscaal vrijgesteld bedrag aan intresten.
Als er spaargeldintresten zijn die belastingplichtig zijn, maar waarop geen RV is ingehouden, dan zijn deze intresten niet bevrijd (want er is geen RV ingehouden).
Als er op spaargeldintresten RV is ingehouden, dan moet je dat bedrag niet meer opnemen of meetellen in je belastingaangifte. Dus die RV is enkel bevrijdend voor het bedrag waarop ze werd ingehouden.
De bedragen waarop geen RV werd ingehouden maar wel aangifteplichtig zijn (dus het overige gedeelte bovenop het bedrag van de fiscale vrijstelling = 980€) zijn dus niet bevrijd en je moet ze bijgevolg mee opnemen of meetellen in je belastingaangifte.
in jouw voorbeeld moet je dus nog 980 € intresten van Santander opnemen of meetellen in je belastingaangifte. Er werd 2 x fiscale vrijstelling gegeven, maar je kan maar van één fiscale vrijstelling genieten. Dus 1 x fiscale vrijstelling en op €40 (2 x 20) werd 15% RV (= €6) ingehouden. Bijgevolg nog 980 € (2000 - 1020 (= 980 vrijstelling + 40 waarop reeds RV werd ingehouden).
Ik denk dat alle andere banken het ook toepassen zoals Santander. Maar omdat bij Santander de rentes op de spaarrekeningen in 2023 het hoogste waren, zal menig spaarder bij Santander met de intresten op een rekening boven de fiscale vrijstelling uitkomen en zal dat bij andere banken veel minder of niet het geval zijn.
Voor intresten op termijnrekeningen, staatsbons en obligaties is er altijd sowieso inhouding van RV (30%) en die is bevrijdend omdat je die intresten daarom niet meer moet opnemen in je belastingaangifte.
Voor de intresten op gereglementeerde spaarrekeningen geldt een andere regeling met het een fiscaal vrijgesteld bedrag aan intresten.
Als er spaargeldintresten zijn die belastingplichtig zijn, maar waarop geen RV is ingehouden, dan zijn deze intresten niet bevrijd (want er is geen RV ingehouden).
Als er op spaargeldintresten RV is ingehouden, dan moet je dat bedrag niet meer opnemen of meetellen in je belastingaangifte. Dus die RV is enkel bevrijdend voor het bedrag waarop ze werd ingehouden.
De bedragen waarop geen RV werd ingehouden maar wel aangifteplichtig zijn (dus het overige gedeelte bovenop het bedrag van de fiscale vrijstelling = 980€) zijn dus niet bevrijd en je moet ze bijgevolg mee opnemen of meetellen in je belastingaangifte.
Op het voorlaatste blad van mijn uittreksels voor de spaarrekening waar inhouding RV is op intresten, staan voor het jaar 2023 bij mij 3 lijnen:DeJos schreef: ↑10 januari 2024, 23:02 Mercie Jeff voor de correcte uitleg.
1. "creditintresten" met het bedrag aan basisintresten voor het jaar 2023
2. "getrouwheidspremie" met het totaal bedrag aan getrouwheidsintresten verworven in 2023 (1e+2e+3e+4e kw)
3. "inhouding aan de bron" met in min het bedrag van de RV toegepast op het verschil tussen totaal intresten op die spaarrekening (1.+2.) en 980 (fiscale vrijstelling)
Op het laatste blad volgt dan nog eens de "intrestafrekening" voor die spaarrekening met duidelijk de vermelding "periode van 01-01-2023 tot 31-12-2023" en waarop ook het concrete bedrag vermeld staat waarop de RV werd ingehouden, nl op het verschil tussen het totaal bedrag aan getrouwheidsintresten+basisintrest en 980 (fiscale vrijstelling)
Elders in het menu kan je dan nog per kwartaal de gedetailleerde berekening van de getrouwheidsintresten downloaden. Voor het 4e kwartaal bevat die download ook een gedetailleerde berekening van de basisintresten.
Alles samen zeer duidelijk en transparant bij Santander: berekeningen zijn helemaal juist!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Chapeau jeff!