Erfenis 150.000 euro, wat moet ik hiermee doen?
Re: Erfenis 150.000 euro, wat moet ik hiermee doen?
Wat bedoel je met de "winstgevendheid" van de schuldsaldo?
Om dat je deze kan inbrengen in de belastingen?
Om dat je deze kan inbrengen in de belastingen?
Waarschijnlijk dat niet aflossen meer geld kost, maar iets minder veel d.m.v. besparing op de belasting.
Sommigen noemen iets minder verlies ook gewoon winst.
Waarom wordt werken altijd aanzien als bijdragen aan de maatschappijJOKER247 schreef: ↑11 januari 2024, 14:29Beste Dave,dave1976 schreef: ↑11 januari 2024, 12:16 Ja joker ik moet de mensen die minder gaan werken in dit geval toch bijtreden. Heb lang een workaholic geweest maar sinds 2 jaar pak ik wat ouderschapsverlof op. Gewoon zalig.
En je zegt dat bedrijven al mensen tekort komen. Met meer dan 500000 werklozen vind ik dat toch raar en bewijst nog maar eens dan inactieven strenger opgevolgd moeten worden en indien nodig strenger gestraft. Voor niets gaat de zon op dus werken voor de kost.
Dus mijn antwoord zal dus ook zijn minder gaan werken.
Succes.
er is ook een middenweg. Workaholic zijn is niet goed en niet gezond.
Maar je snijdt met je opmerking over de ruim 500.000 werkelozen al een groot deel van het probleem aan. Mensen die niet kunnen werken verdienen uiteraard een uitkering. Mensen die niet willen werken n.m.m. niet. En dat is een België een groot probleem, ze krijgen n.l. wel een uitkering + meestal nog sociaal tarief op veel dingen, waardoor ze meer verdienen dan mensen met een simpele baan. Over het bijklussen heb ik het dan nog niet eens.
Dan blijkt de gemiddelde Belg ook op 62 jarige leeftijd met pensioen te gaan.
Als er dan nog dingen als ouderschapsverlof etc. bijkomen, dan moet het kleinere aantal werkenden zowel al het werk doen plus de belastingen opbrengen om deze verzorgingsstaat in stand te houden.
Gevolg: hogere belastingen dan de ons omringende landen, meer workaholics en burnouts procentueel, het opzadelen van de volgende generatie met een onhoudbare staatsschuld.
Ik begrijp best dat mensen van meer vrije tijd willen genieten, maar op deze extreme manier zoals het een België gebeurt nemen we wel een grote wissel op de toekomst.
Het grote probleem in België is dat de regeringen niet verder kijken dan het uitzitten van hun 4 jaar in het pluche en daardoor steeds grotere problemen creëren voor degenen na hen.
Er worden geen knopen doorgehakt, er kunnen geen besluiten worden genomen en er komen steeds regeltjes bij voor de korte termijn, waarbij men de uitwerking er van in de toekomst over het hoofd ziet.
Men heeft wel de mond vol over Europa, alleen is de EU ook al verworden tot een grote vergaarbak van mislukte of afgedankte politici, die niet verder kijken dan hun neus lang is.
Er zijn er die nog nooit gewerkt hebben en veel meer hebben bijgedragen dan iemand die elke week 80 uur werkt .
En er zijn er die volle dagen gaan werken en niks bijdragen aan de maatschappij .
Waarom blijven die oogkleppen toch aan van alle mensen .
Vooroordelen zonder te beseffen wat zeggen .
Werken doe je om iemand anders rijk te maken en SOMS profiteert daar de overheid ook van .
Ik betaal waarschijnlijk meer belastingen op 1 jaar dan wat de meesten op hun hele leven zullen doen en dit zonder werk .
Trouwens wat ben je vandaag nog met 150 k
Dat er hier al zitten te zeggen dat ze halftijds zouden gaan werken en reizen enz is het teken dat ze geen enkele voeling met de realiteit hebben .
150 k is een goede buffer maar dat is ook alles
Dit is nogmaals het bewijs dat spaargids bijna vol zit met tja zal maar zwijgen maar je begrijpt het wel
De topicstarter is niet eens schuldenvrij
Het idee van minder werken is belachelijk deze som heeft je 250 € per maand als je de inflatie wil volgen .
1 keer per maand goed gaan eten met het vrouwtje komt dichter in de buurt
En dan ga je het nog moeten beleggen want met een termijnrekening doe je verlies en steek je elke maand toe
Met 150k dek ik mijn dagelijkse uitgaven 10 jaar lang (of 7 jaar als ik een Tesla koop) en met 250 euro per maand kan ik elke dag dat ze open zijn (ma en di niet dus) 2 keer gaan eten in het Puntzakske. Minder werken en meer van het leven genieten zit er dus zeker in mits een consuminderende levensstijl.
Dat betwijfel ik sterk …lop schreef: Ik betaal waarschijnlijk meer belastingen op 1 jaar dan wat de meesten op hun hele leven zullen doen en dit zonder werk .
Gelieve uw bewering te staven met concrete cijfers mr/mevr lop. Waarschijnlijk… is te vrijblijvend.
-
- Verbannen Gebruiker
Je hebt iets met cijfers en rekenen: het lukt jou niet.
Velen betalen al gauw 40.000 belastingen per jaar. Gedurende 40 jaar is dat 1.600.000 in hun hele leven.
En wij moeten geloven dat jij 1.600.000 belastingen per jaar betaalt? Op jouw beleggingen, want je werkt niet.
Belastingen op meerwaarden zijn er niet. 1.600.000 is dus roerende voorheffing en nog een klets aan TOB. Dat is 30% van dividenden, want je hebt geen obligaties.
Je krijgt dus meer dan 5 miljoen dividenden per jaar.
Je hebt dus, aan dividendrendement van 3%, ongeveer 170 miljoen € aandelen.
Ik geloof er niets van . Jij kunt gewoon niet rekenen.
Ik weet niet wat jij denkt over hoe vol het hier zit met welke mensen maar ik denk dat er hier verschillende zitten die erg gefrustreerd zijn als ze in elke post een ander moeten afbreken, terechtwijzen en andere mensen uitschelden voor dom. Hopelijk doen jullie dat in het echte leven niet want anders zul je maar weinig vrienden over houden.lop schreef: ↑12 januari 2024, 02:14 Trouwens wat ben je vandaag nog met 150 k
Dat er hier al zitten te zeggen dat ze halftijds zouden gaan werken en reizen enz is het teken dat ze geen enkele voeling met de realiteit hebben .
150 k is een goede buffer maar dat is ook alles
Dit is nogmaals het bewijs dat spaargids bijna vol zit met tja zal maar zwijgen maar je begrijpt het wel
Bon, volgens jou doe je niet veel met 150k. Dat kan kloppen, het hangt er maar vanaf hoe je je leven wil leiden. Koop je morgen een Porsche dan is je 150k zo op, je zal zelfs nog moeten bijleggen.
Als je echter je leven leidt zoals Brembos en mezelf en lak hebt aan uiterlijk vertoon dan kom je met 150k een heel eind.
Mijn woning is al lang afbetaald en mijn kinderen zijn buiten.
Met mijn halftijds werken heb ik nog steeds een loon van + 2000 euro. Dat is meer dan voldoende om mijn maandelijkse uitgaven te dekken dus zou ik zelfs die 150k niet moeten aanspreken. ik denk dat jij het bent die geen voeling hebt met de realiteit.
Een tip voor 2024. Geef je mening maar stop ermee mensen te bestempelen als dom en te denken dat de evenaar door je gat loopt. Het zal je meer geloofwaardig opleveren. Nu leest de helft zelfs jullie posts niet meer en de andere helft lacht en schudt meewarig het hoofd.
Veel van de antwoorden zijn all-or-nothing. Terwijl de essentie van verstandig omgaan met geld er net uit bestaat een passende asset-allocatie te bepalen. Bijvoorbeeld:
1. Een deel kan je gewoon opsouperen over de tijd.
2. Een deel wil je aanhouden als cash-buffer voor onvoorziene uitgaven. Je kiest uiteraard voor een hoogrentende spaarrekening.
3. Een deel wil je in staats- en bedrijfsobligaties beleggen, liefst met verschillende looptijden.
4. Een deel wil je in een low-cost globaal gediversifieerd aandelenfonds steken.
Hoe groot elk van de 4 delen moet zijn hangt af van heel veel factoren. Je persoonlijke omstandigheden, je algemene financiele situatie, je risicotolerantie, je doelstellingen etc. Dit is zeer persoonlijk.
Maar alle adviezen die een van de 4 delen zomaar naar 0 herleiden zonder bijkomende informatie zijn in mijn ogen slecht.
1. Een deel kan je gewoon opsouperen over de tijd.
2. Een deel wil je aanhouden als cash-buffer voor onvoorziene uitgaven. Je kiest uiteraard voor een hoogrentende spaarrekening.
3. Een deel wil je in staats- en bedrijfsobligaties beleggen, liefst met verschillende looptijden.
4. Een deel wil je in een low-cost globaal gediversifieerd aandelenfonds steken.
Hoe groot elk van de 4 delen moet zijn hangt af van heel veel factoren. Je persoonlijke omstandigheden, je algemene financiele situatie, je risicotolerantie, je doelstellingen etc. Dit is zeer persoonlijk.
Maar alle adviezen die een van de 4 delen zomaar naar 0 herleiden zonder bijkomende informatie zijn in mijn ogen slecht.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik doel niet op de inbrengbaarheid van een schuldsaldo. Dit heeft trouwens negatieve gevolgen bij uitkering en raad ik niet aan.
Vaak wordt een SSV betaald op 2/3 looptijd van de lening.
Aangezien u nog 6 jaar moet afbetalen, ga ik er dus van uit dat u de risicopremie van de SSV heeft voldaan (dus niks meer moet betalen), en is het openstaand kapitaal bij sterfte dus een verlies, net omdat je dit had uitbetaald gekregen van schuldsaldoverzekeraar en jij deze nu uit je roerend vermogen hebt gehaald (door vervroegde afbetaling).
Voor mensen met hogere openstaande kapitalen speelt dit een grotere rol.
Groet,
MVT
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een lening met lage rentevoet én belastingsvoordeel terugbetalen is niet de slimste keuze.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hij is uit Brakel , waarschijnlijk de heer De Croo denk ik…
Zoals al vermeld:
-1e en 2e verblijf afbetalen heeft weinig zin gegeven dat het jaarlijks betaalde bedrag (bijna) geheel fiscaal ingebracht kan worden, en je dit dan verliest
Nieuw:
-je kids zijn al "gelanceert" zeg je, extra zetje kan nooit kwaad.
-als je zelf er al warm bijzit: misschien tijd om aan erfenisplanning te starten?
-kies ervoor om bedrag x (de volle 150K bvb) over 5 jaar gespreid te beleggen. Zet dan 4x 30K telkens vast in een goede obligatie of termijnrekening over 1/2/3/4 jaar. De 20K voor het komende jaar pomp je in 12x (elke maand) naar je beleggersrekening om in automatische opdracht naar de gekozen ETF en/of goede holding te investeren. Zo stap je perfect gespreid in.
Alternatief: mijn rekeningnummer is beschikbaar via PB, ikzelf alsook de 3 kids zijn nog niet echt gelanceert ;-)
-1e en 2e verblijf afbetalen heeft weinig zin gegeven dat het jaarlijks betaalde bedrag (bijna) geheel fiscaal ingebracht kan worden, en je dit dan verliest
Nieuw:
-je kids zijn al "gelanceert" zeg je, extra zetje kan nooit kwaad.
-als je zelf er al warm bijzit: misschien tijd om aan erfenisplanning te starten?
-kies ervoor om bedrag x (de volle 150K bvb) over 5 jaar gespreid te beleggen. Zet dan 4x 30K telkens vast in een goede obligatie of termijnrekening over 1/2/3/4 jaar. De 20K voor het komende jaar pomp je in 12x (elke maand) naar je beleggersrekening om in automatische opdracht naar de gekozen ETF en/of goede holding te investeren. Zo stap je perfect gespreid in.
Alternatief: mijn rekeningnummer is beschikbaar via PB, ikzelf alsook de 3 kids zijn nog niet echt gelanceert ;-)