Belasting op dividenden
TIP
Re: Belasting op dividenden
Duidelijk, bedankt!
Meestal niet altijd veert koers voor ex-dividend datum op.(dividendliefhebbers).
-
- Full Member
- Contacteer:
De koers wordt altijd gevormd door vraag en aanbod. Vaak is het zo dat het aandeel effectief bij opening een stuk daalt, gelijkaardig aan het dividend. Er is immers waarde uitgevloeid via het dividend. Die daling is echter geen zekerheid. Het is uitzonderlijk, maar ik heb het zelfs al zien gebeuren dat een aandeel op de ex-dividenddag hoger opent.
Dividend is vooral psychologisch, kondigtkierkegaard schreef: ↑13 januari 2024, 12:55De koers wordt altijd gevormd door vraag en aanbod. Vaak is het zo dat het aandeel effectief bij opening een stuk daalt, gelijkaardig aan het dividend. Er is immers waarde uitgevloeid via het dividend. Die daling is echter geen zekerheid. Het is uitzonderlijk, maar ik heb het zelfs al zien gebeuren dat een aandeel op de ex-dividenddag hoger opent.
bedrijf verhoging div. aan dan veert koers op,
bij aankondiging zakt aandeel soms wel tientallen procenten...
Sorry,moest zijn aankondiging daling...Gg70 schreef: ↑13 januari 2024, 21:55Dividend is vooral psychologisch, kondigtkierkegaard schreef: ↑13 januari 2024, 12:55
De koers wordt altijd gevormd door vraag en aanbod. Vaak is het zo dat het aandeel effectief bij opening een stuk daalt, gelijkaardig aan het dividend. Er is immers waarde uitgevloeid via het dividend. Die daling is echter geen zekerheid. Het is uitzonderlijk, maar ik heb het zelfs al zien gebeuren dat een aandeel op de ex-dividenddag hoger opent.
bedrijf verhoging div. aan dan veert koers op,
bij aankondiging zakt aandeel soms wel tientallen procenten...
-
- Newbie
- Contacteer:
Philippe1 schreef: ↑7 januari 2024, 17:33Er zijn wel dividenden van Amerikaanse aandelen die voor het overgrote deel als "fixed income" geclasseerd worden, waardoor je bijna geen buitenlandse RV moet betalen. Bijvoorbeeld: op de royale dividenden van sommige business development companies moet je 3% tot 5% buitenlandse RV betalen.
Daarnaast heb je de vrijstelling van RV in de PB voor de eerste 1666€ aan dividenden die je ontvangt (als koppel).
Als je jaarlijks meer dan 1666€ krijgt voor een dividend uit een amerikaanse ETF, moet je dan 30% of 50% RV betalen?
Je betaalt eerst 15% RV in de VS en dan nog 30% RV in België. Dividenden van ETFs kan je niet inbrengen in jouw PB. Dus gecombineerd 40.5% RV op het brutobedrag in de VS.FrankStronk schreef: ↑14 januari 2024, 11:04Philippe1 schreef: ↑7 januari 2024, 17:33
Er zijn wel dividenden van Amerikaanse aandelen die voor het overgrote deel als "fixed income" geclasseerd worden, waardoor je bijna geen buitenlandse RV moet betalen. Bijvoorbeeld: op de royale dividenden van sommige business development companies moet je 3% tot 5% buitenlandse RV betalen.
Daarnaast heb je de vrijstelling van RV in de PB voor de eerste 1666€ aan dividenden die je ontvangt (als koppel).
Als je jaarlijks meer dan 1666€ krijgt voor een dividend uit een amerikaanse ETF, moet je dan 30% of 50% RV betalen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je moet gewoon 30% RV betalen op dividenden uitgekeerd door eender welke ETF.FrankStronk schreef: ↑14 januari 2024, 11:04 Als je jaarlijks meer dan 1666€ krijgt voor een dividend uit een amerikaanse ETF, moet je dan 30% of 50% RV betalen?
Edit: de ETF moet uiteraard ook allerlei belastingen betalen (bv. bronbelasting op dividenden van USA bedrijven), maar dat zit in de waarde/koers van de ETF vervat.
De vraag ging over een Amerikaanse ETF en geen Europese ETF.EarthNvstr1 schreef: ↑15 januari 2024, 19:08Je moet gewoon 30% RV betalen op dividenden uitgekeerd door eender welke ETF.FrankStronk schreef: ↑14 januari 2024, 11:04 Als je jaarlijks meer dan 1666€ krijgt voor een dividend uit een amerikaanse ETF, moet je dan 30% of 50% RV betalen?
Edit: de ETF moet uiteraard ook allerlei belastingen betalen (bv. bronbelasting op dividenden van USA bedrijven), maar dat zit in de waarde/koers van de ETF vervat.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok. En is er dan iets mis met mijn post dan ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 januari 2024, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
In het geval van een US domiciled ETF, betaald de ETF zelf geen bronbelasting op dividenden van US aandelen (wel van andere landen).
Er wordt wel/ook een bronbelasting van 15 of 30% afgehouden op de dividenden die het US fonds uitbetaald.
Op non-US aandelen heb je dus tripel belastingen op dividenden van niet US aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Juist. Fiscaal gezien is het ideale scenario een Belgisch bedrijf (dus geen dubbele RV op de dividenden), dat geen dividenden uitkeert (dus helemaal geen RV), en waarvan de aandelenkoers dagelijks aangroeit als bamboe. Mede-forummers mogen me een lijstje doorsturen van zulke aandelen via PM!
Fiscaal gezien is het ideale scenario datgene waarin je 800 eur dividend ontvangt. Dit jaar dus 800 +