Belasting op dividenden
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Belasting op dividenden
Als je bij een buitenlands keuzedividend kiest voor aandelen, betaal je enkel Belgische rv.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat lijkt me niet correct in het algemeen. Ik denk dat de standaard zelfs is dat je altijd bronbelasting betaalt.Orakel van Brakel schreef: ↑16 januari 2024, 06:53 Als je bij een buitenlands keuzedividend kiest voor aandelen, betaal je enkel Belgische rv.
Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik dacht dat Nederland bv. geen bronbelasting heft op dividend in aandelen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een keuzedividend wordt minder vaak uitgekeerd door Belgische bedrijven. Het betreft in de praktijk vaak Nederlandse bedrijven. Kiest u als Belgische inwoner bij een Nederlands bedrijf dat een keuzedividend voorstelt voor een dividend in aandelen, dan bent u in principe alleen de Belgische Roerende voorheffing verschuldigd.
https://www.keytradebank.be/nl/hulp/wat ... dividenden
https://www.keytradebank.be/nl/hulp/wat ... dividenden
-
- Newbie
- Contacteer:
Shit, 40% is veel, dat had ik helemaal niet verwacht, maar ja, het zijn dividenden dus het kan wel soms hoog oplopen.Philippe1 schreef: ↑15 januari 2024, 19:03Je betaalt eerst 15% RV in de VS en dan nog 30% RV in België. Dividenden van ETFs kan je niet inbrengen in jouw PB. Dus gecombineerd 40.5% RV op het brutobedrag in de VS.FrankStronk schreef: ↑14 januari 2024, 11:04
Als je jaarlijks meer dan 1666€ krijgt voor een dividend uit een amerikaanse ETF, moet je dan 30% of 50% RV betalen?
Nog een bijkomend vraagje, welke broker raden jullie aan voor het kopen van Amerikaanse ETFs?
Ik wil graag iets bij Interactieve Broker aankopen, voor zover ik weet kunnen we alleen via Lynx aan hun portfolio.Klopt dat?
thanks in advance
Amerikaanse EFT's kun je alleen nog kopen via optie's .FrankStronk schreef: ↑18 januari 2024, 21:45Shit, 40% is veel, dat had ik helemaal niet verwacht, maar ja, het zijn dividenden dus het kan wel soms hoog oplopen.
Nog een bijkomend vraagje, welke broker raden jullie aan voor het kopen van Amerikaanse ETFs?
Ik wil graag iets bij Interactieve Broker aankopen, voor zover ik weet kunnen we alleen via Lynx aan hun portfolio.Klopt dat?
thanks in advance
Je kunt prefect bij Interactieve Broker een acount openen IPV lynx is goedkoper maar je moet wel zelf alles regelen .
Aangifte NNB
TOB
Dividend aangeven via je belastingaangifte .
Maar rechtstreeks kan je nergens in Europa nog beleggen in Amerikaanse etf's
Denk niet dat het zeer slim is voor iemand die niet kan zwemmen direct in het diepe te springen .
Heb al een vermoeden waarom je aast op Amerikaanse ETF's zal het je zeggen geen goed idee .
Bovendien bestaan er meer etf"s op de wereld dan aandelen dus waarom zou je kijken naar Amerikaanse etf's ?
Er bestaat van bijna elke deftige ETF een tegenhanger .
En als je uw ogen uitkijkt op het dividend van sommigen is dit een beginnersfout .
Maar velen moeten het zelf ondervinden .
Waarom zou je een Amerikaanse ETF willen kopen? België heeft geen "Estate Tax treaty" met de US dus als je die ETF nog hebt bij jouw overlijden en de waarde is hoger dan 60.000€ zou dit wel eens vervelend kunnen zijn voor jouw erfgenamen.FrankStronk schreef: ↑18 januari 2024, 21:45Shit, 40% is veel, dat had ik helemaal niet verwacht, maar ja, het zijn dividenden dus het kan wel soms hoog oplopen.
thanks in advance
"The tables above offer recommendations for holdings below $60,000 and above $60,000. This is because if you are domiciled in a country without a US estate tax treaty, your US estate taxes begin at a discriminatory[3] $60,000 of total US situated investments,[4] and rapidly rise to 40% of the balance.
Because of the threat of extortionate US estate taxes, if you live in a country without a US estate tax treaty,[5] or if your country's US estate tax treaty is deficient, you should avoid US domiciled ETFs where the balance exceeds $60,000, and strongly prefer non-US domiciled ETFs instead."
https://www.bogleheads.org/wiki/Nonresi ... sion_table
Daarnaast is het ook gewoon niet efficient qua dividendbelasting. Je koopt beter een accumulerende ETF met domicilie in Ierland.