Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Ik had Alfen toen het 11/12€ was...
VEEEEEEL te vroeg verkocht..
Als ik toen de ervaring en kennis had die ik nu had, was het anders geweest, maarja
Ik volg het nu niet meer, maar ik heb me altijd wel wat zorgen gemaakt om hun manier van groeien toen, vandaag zou ik niet meer instappen.
VEEEEEEL te vroeg verkocht..
Als ik toen de ervaring en kennis had die ik nu had, was het anders geweest, maarja
Ik volg het nu niet meer, maar ik heb me altijd wel wat zorgen gemaakt om hun manier van groeien toen, vandaag zou ik niet meer instappen.
Het lijkt wel wisselvallig te zijn maar heeft wel nog veel potentieel..
Pas op, want die dingen verliezen nu ook al hun wielen.
https://www.reuters.com/business/aerosp ... 024-01-24/
Eigenlijk valt quasi alles eraf precies...
United Airlines heeft hun order (goed voor 26% van de backlog van Boeing) on hold gezet...
Nog een aandeel dat mensen misschien zal interesseren: Intuitive surgical.
Ik heb het al jaren in port, het is een van mijn oudere aandelen, maar wel een mooie.
Ze doen in operatierobots, en zijn daar ook de onbetwiste marktleider. hun concurrenten sukkelen vooral, en aangezien de switching kosten zeer hoog zijn blijft hun voorsprong maar groeien.
Ze hebben geen lange termijn schuld (letterlijk geen, als in 0$, wat je ook niet veel tegenkomt (enige voor zover ik kan opnoemen?)).
De grootste kritiek op hen is dan ook dat ze hun geld moeten gebruiken om dividend uit te keren of om iets over te nemen. (ondertussen hebben ze al IMMENS veel geld opgespaard door dat niet te doen...)
Het zijn wel dure dingen, dus niet iets wat je als ziekenhuis koopt tussen de soep en patatten.
Voor een meer gedetailleerde bespreking:
https://www.dierickxleys.be/nl/studies/ ... e-surgical
Ze hebben gisteren hun Q4 gedeeld, dewelke zeer goed waren, en gaan vandaag +8% ofzo.
Ik heb het al jaren in port, het is een van mijn oudere aandelen, maar wel een mooie.
Ze doen in operatierobots, en zijn daar ook de onbetwiste marktleider. hun concurrenten sukkelen vooral, en aangezien de switching kosten zeer hoog zijn blijft hun voorsprong maar groeien.
Ze hebben geen lange termijn schuld (letterlijk geen, als in 0$, wat je ook niet veel tegenkomt (enige voor zover ik kan opnoemen?)).
De grootste kritiek op hen is dan ook dat ze hun geld moeten gebruiken om dividend uit te keren of om iets over te nemen. (ondertussen hebben ze al IMMENS veel geld opgespaard door dat niet te doen...)
Het zijn wel dure dingen, dus niet iets wat je als ziekenhuis koopt tussen de soep en patatten.
Ze hebben gisteren hun Q4 gedeeld, dewelke zeer goed waren, en gaan vandaag +8% ofzo.
Uiteindelijk niet gekocht. De dreun was niet zwaar genoeg.Aerolla schreef: ↑24 januari 2024, 08:46Pas op, want die dingen verliezen nu ook al hun wielen.
https://www.reuters.com/business/aerosp ... 024-01-24/
Eigenlijk valt quasi alles eraf precies...
United Airlines heeft hun order (goed voor 26% van de backlog van Boeing) on hold gezet...
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Bwa, dat komt nog wel
https://www.reuters.com/business/aerosp ... 024-01-25/
Daar gaat Boeing echt niet snel van herstellen...
(dat toont ook maar dat je nooit mag investeren in een aandeel gewoon omdat het een klap krijgt...)
https://www.reuters.com/business/aerosp ... 024-01-25/
Daar gaat Boeing echt niet snel van herstellen...
(dat toont ook maar dat je nooit mag investeren in een aandeel gewoon omdat het een klap krijgt...)
Ik ga geen kritiek geven op je mening, maar wel een ander geluid laten horen, om maar laten zien dat je verschillend tegen bedrijven kunt aankijken.Aerolla schreef: ↑24 januari 2024, 13:35 Nog een aandeel dat mensen misschien zal interesseren: Intuitive surgical.
Ik zie een koers/winstverhouding van 50-70 (afhankelijk van welk moment je neemt). Dat betekent dus dat je 50 jaar moet wachten voordat het bedrijf jouw geinvesteerde geld heeft terugverdiend. Dat is wel heel lang.
Als er niet verandert, natuurlijk. Zo'n hoge K/W is best acceptabel als er een duidelijk groeipad is. Is dat er? Het kan ook best minder gaan in de toekosmt (we hebben het over 50 jaar...!)
En die opgespaarde centen....Tja, ze hebben een eigen vermogen dat 12-13% van de beurswaarde is. Zelfs al zouden ze dat allemaal uitkeren, dan zou het nog maar om 12-13% van de beurswaarde gaan. Dus zo groot is hun reserve nu ook weer niet.
Mijn samenvatting: Het is ongetwijfeld een mooi gezond bedrijf met een goed businessmodel, maar de aandelen zijn veel en veel te duur.
Ja dat klopt, het noteert zeer duur.
Het is echt kwaliteit met een zeeeer hoog prijskaartje.
Het heeft redelijk constante groei, en de uitdagingen zijn vooral disruptie van de technologie.
Want operatierobots zijn niet helemaal onbetwist in hun efficientie.
Ze leasen ook steeds meer, en ze krijgen steeds meer inkomen door het onderhoud van hun machine's.
Dus de geldstromen worden voorspelbaarder
Dat hun reserve "klein" is, zegt vooral veel over de hoge beurswaarde , denk ik. (6,5miljard$ op je spaarrekening staan hebben is niet zo slecht..., zeker als het niet geleend geld is maar geld dat van jou is)
De opmerkingen die je geeft heb ik ook al allemaal overwogen, maar het is gewoon een leuk aandeel dat wel redelijk constant stijgt.
Ik wil nog een bedreiging toevoegen: het budget van ziekenhuizen is soms gelimiteerd waardoor ze de aankoop van zo'n machine kunnen uitstellen of afschaffen. (dat wordt wel gedeeltelijk opgevangen door hun leasingplannen)
Ook COVID was een bedreiging, doordat procedures worden uitgesteld, hun inkomsten zijn gelinkt aan het aantal uitgevoerde procedures.
Het is echt kwaliteit met een zeeeer hoog prijskaartje.
Het heeft redelijk constante groei, en de uitdagingen zijn vooral disruptie van de technologie.
Want operatierobots zijn niet helemaal onbetwist in hun efficientie.
Ze leasen ook steeds meer, en ze krijgen steeds meer inkomen door het onderhoud van hun machine's.
Dus de geldstromen worden voorspelbaarder
Dat hun reserve "klein" is, zegt vooral veel over de hoge beurswaarde , denk ik. (6,5miljard$ op je spaarrekening staan hebben is niet zo slecht..., zeker als het niet geleend geld is maar geld dat van jou is)
De opmerkingen die je geeft heb ik ook al allemaal overwogen, maar het is gewoon een leuk aandeel dat wel redelijk constant stijgt.
Ik wil nog een bedreiging toevoegen: het budget van ziekenhuizen is soms gelimiteerd waardoor ze de aankoop van zo'n machine kunnen uitstellen of afschaffen. (dat wordt wel gedeeltelijk opgevangen door hun leasingplannen)
Ook COVID was een bedreiging, doordat procedures worden uitgesteld, hun inkomsten zijn gelinkt aan het aantal uitgevoerde procedures.
Dat is natuurlijk altijd prettig.
Ik probeer stijgen/dalen in het verleden uit te schakelen bij aan- of verkoopbeslissingen. (Lukt niet altijd, maar ok). Ik ga vooral af op fundamenten: echte resultaten, en te verwachten resultaten (op basis van 'het verhaal' van het management, voor zover ik daar in meega).
En dan maak ik een inschatting van hoeveel ik ervoor wil betalen.
Men moet nooit vergeten: je koopt een stukje van een bedrijf, niet een aandeel met een eigen intrinsieke waarde. Ik denk wel eens zo: Stel dat de buurman langs zou komen en zegt 'wil je 10% van mijn bedrijf XYX kopen, dit zijn de resultaten en verwachtingen, en zoveel moet het kosten'.
Zou ik het dan doen (als ik zoveel geld zou hebben had, natuurlijk)? Als het antwoord NEE is, wel, dan moet je ook het aandeel op de beurs niet kopen.
[Ik ben de eerste om toe te geven dat je hierdoor knallers mist. Ik loop al lang mee, en heb Google, Meta, Amazon, zelfs Microsoft deels, zien komen, en gedacht: 'poe wat zijn die aandelen duur. Ik zie de waarde niet.']
Dat snap ik, ik heb eerder een andere approach
Ik kijk eerder naar wat doet het bedrijf, wat zijn de verwachtingen en bedreigingen voor deze sector, risico's etc.
De koers en de fundamentele analyse kijk ik veel minder naar (ik kijk wel of er veel schulden zijn etc, maar niet heel in detail)
Omdat ik vind dat bij FA je de onzekerheid verlegd naar "wat is de multiple om te gebruiken?"
Ik ga ervan uit dat de waarde wel correct is min of meer (dat is immers de consensus) maar dat je enkel naar de toekomst moet kijken vanaf dit punt. De toekomst is onzeker, uiteraard, maar je kan toch gemakkelijk dingen verwachten van de toekomst.
Ik kijk eerder naar wat doet het bedrijf, wat zijn de verwachtingen en bedreigingen voor deze sector, risico's etc.
De koers en de fundamentele analyse kijk ik veel minder naar (ik kijk wel of er veel schulden zijn etc, maar niet heel in detail)
Omdat ik vind dat bij FA je de onzekerheid verlegd naar "wat is de multiple om te gebruiken?"
Ik ga ervan uit dat de waarde wel correct is min of meer (dat is immers de consensus) maar dat je enkel naar de toekomst moet kijken vanaf dit punt. De toekomst is onzeker, uiteraard, maar je kan toch gemakkelijk dingen verwachten van de toekomst.
Tja, de hele beurs is continue een reflectie van de concensus van alle beleggers. Als je ervan uitgaat dat het juist is, dan kom je nooit ergens, want ook die verwachtingen voor het bedrijf/de sector zitten allemaal al verdisconteerd in de concensus van fans en tegenstanders.Aerolla schreef: ↑25 januari 2024, 13:11 Dat snap ik, ik heb eerder een andere approach
Dan zou ieder aandeel een gelijke verwachtingswaarde hebben.
Ik denk niet dat er een juiste multiple is. Daar misschien wel de crux: Dat is persoonlijk. Als jij tevreden bent met een bepaalde multiple, en ik met een andere multiple, dan kunnen we een dealtje doen en zijn we allebei gelukkiger dan we al waren.
Zoals jullie weten heb ik recent een deel van mijn positie in Cameco van de hand gedaan (eigenlijk een deel van de immense winst...)
En ben ik dus op zoek naar een Canadese vervanger (ik ben immers te lui om mijn Canadese dollars te verkopen )
Ik heb deze avond zitten kijken, en er zijn 5 kandidaten op het eerste zicht:
- Barrick gold: ik ben geen goudkever, en gezien de de rest van mijn port blijf ik eraf, maar interessant voor mensen die nog geen goud bezitten. (en zeker met de Amerikaanse presidentsverkiezingen, misschien wel de moeite om te kopen)
- Brookfield Infrastructure partners: beetje een saai infrastructuur aandeel, maar noteert mist voor mij wat sexyness
- Descartes: superinteressant aandeel, ze doen in supply chain management, en ze stijgen als de supply chain moeilijker wordt. echt iets voor mij, het probleem is dat natuurlijk door de recente gebeurtenissen, dit aandeel superduur noteert...
-Stella-Jones: hout-fabrikant, interessant, maar te duur.
-Brookfield Renewable partners: Investeert in renewables, bijgevolg dus niet bepaald te duur, het heeft synergie met cameco, omdat het samen met Cameco Westinghouse bezit. Op die manier zou ik dus niet helemaal weggaan van Cameco met dat geld.
Ik neig het meest richting de laatste, het enige wat ik als (groot) risico zie: als Trump de verkiezingen wint, gaat dit vast onderuit...
En ik acht die kans wel groot dat dat gebeurt
En er is een 2de probleem, ik heb dat jaarverslag van 2022 bekeken, en er stonden exact 0 foto's in!
enkel 2 grafiekjes (wel interessante, daar niet van) maar dit is een grote thumbs down voor het jaarverslag.
kijk zelf maar: https://bep.brookfield.com/sites/bep-br ... report.pdf
Nog nooit zo'n saai verslag gezien, ik heb dan ook geen enkele alinea gelezen...
Dus er is nog ruimte voor verbetering, een knappe vrouw die naar een windmolen kijkt, en het aandeel stijgt met 10%, minstens.
En ben ik dus op zoek naar een Canadese vervanger (ik ben immers te lui om mijn Canadese dollars te verkopen )
Ik heb deze avond zitten kijken, en er zijn 5 kandidaten op het eerste zicht:
- Barrick gold: ik ben geen goudkever, en gezien de de rest van mijn port blijf ik eraf, maar interessant voor mensen die nog geen goud bezitten. (en zeker met de Amerikaanse presidentsverkiezingen, misschien wel de moeite om te kopen)
- Brookfield Infrastructure partners: beetje een saai infrastructuur aandeel, maar noteert mist voor mij wat sexyness
- Descartes: superinteressant aandeel, ze doen in supply chain management, en ze stijgen als de supply chain moeilijker wordt. echt iets voor mij, het probleem is dat natuurlijk door de recente gebeurtenissen, dit aandeel superduur noteert...
-Stella-Jones: hout-fabrikant, interessant, maar te duur.
-Brookfield Renewable partners: Investeert in renewables, bijgevolg dus niet bepaald te duur, het heeft synergie met cameco, omdat het samen met Cameco Westinghouse bezit. Op die manier zou ik dus niet helemaal weggaan van Cameco met dat geld.
Ik neig het meest richting de laatste, het enige wat ik als (groot) risico zie: als Trump de verkiezingen wint, gaat dit vast onderuit...
En ik acht die kans wel groot dat dat gebeurt
En er is een 2de probleem, ik heb dat jaarverslag van 2022 bekeken, en er stonden exact 0 foto's in!
enkel 2 grafiekjes (wel interessante, daar niet van) maar dit is een grote thumbs down voor het jaarverslag.
kijk zelf maar: https://bep.brookfield.com/sites/bep-br ... report.pdf
Nog nooit zo'n saai verslag gezien, ik heb dan ook geen enkele alinea gelezen...
Dus er is nog ruimte voor verbetering, een knappe vrouw die naar een windmolen kijkt, en het aandeel stijgt met 10%, minstens.
Nog twee Canadese tips (beiden wel duur momenteel): Constellation Software (TSE: CSU) en Canadian Pacific Railway (TSE: CP).
Die laatste lijkt me interessant met oog op meer onshoring en handel tussen Canada, VS en Mexico.
Die laatste lijkt me interessant met oog op meer onshoring en handel tussen Canada, VS en Mexico.
Ik was ook even naar Canadian National Railway Co aan het kijken, maar het triggerde me niet echt..
Heb ik al sinds maart 2020, maar staat vrij hoog op dit moment. Dividend stijgt gemiddeld 7%/jaar. Ik hou bij, maar koop momenteel niet bij
Ik ben ook op zoek naar extra Canadese aandelen en denk vooral aan Atco LTD, maar ik bekijk ook nog o.a. Fortis Inc. en Emera Inc.
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE