bewaarkosten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
bewaarkosten
Ik kocht me vorig jaar voor 50k Colruyt obligaties, dit toen nog bij BNP Paribas Fortis omdat ik dan nog geen Bolero en Saxo account had.
Vandaag zie ik dat me ergens een 85€ bewaarloon werd aangerekend. Als ik dit x5 doe (obligatie loopt 5 jaar) is dit een leuk bedrag.
Bij Bolero wordt geen bewaarloon aangerekend, bij Saxo ben ik er nog niet 100% zeker van.
Transfer van fortis naar bolero kost 150€ welke ik evt terug krijg in makelaarsloon. Ik moet dan wel weer iets anders aanschaffen om dit makelaarsloon op te souperen.
Is dit een no-brainer of mis ik iets, buiten het feit dat ik dit al eerder had moeten doen?
Vandaag zie ik dat me ergens een 85€ bewaarloon werd aangerekend. Als ik dit x5 doe (obligatie loopt 5 jaar) is dit een leuk bedrag.
Bij Bolero wordt geen bewaarloon aangerekend, bij Saxo ben ik er nog niet 100% zeker van.
Transfer van fortis naar bolero kost 150€ welke ik evt terug krijg in makelaarsloon. Ik moet dan wel weer iets anders aanschaffen om dit makelaarsloon op te souperen.
Is dit een no-brainer of mis ik iets, buiten het feit dat ik dit al eerder had moeten doen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: bewaarkosten
Als het terugbetaald wordt in transactie tegoed en er daarna geen bewaarkosten meer zijn, lijkt het mij idd beter om over te stappen. Zelfs indien je dat tegoed niet volledig opgebruikt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bewaarloon zou volgens mij niet meer mogen. dit stamt uit de tijd van fysieke effekten.Toen hadden de banken hier veel werk bij. Zij moesten de coupons knippen en bij aan- en verkoop verhandelen naar een andere cliënt of zelfs naar een andere bank. Fysiek bestaat niet meer alles is nu digitaal, dit is veel minder werk voor de banken ! Niets hoeft nog manueel !
Heb hun deze ochtend ongeveer hetzelfde op mail gezet. Ben eens benieuwd. Ben eigenlijk toch van plan om met deze bank te stoppen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa ... 't is maar hoe je je kostenstructuur modelleert volgens mij.kaohsiung schreef: ↑19 januari 2024, 17:05 Bewaarloon zou volgens mij niet meer mogen. dit stamt uit de tijd van fysieke effekten.Toen hadden de banken hier veel werk bij. Zij moesten de coupons knippen en bij aan- en verkoop verhandelen naar een andere cliënt of zelfs naar een andere bank. Fysiek bestaat niet meer alles is nu digitaal, dit is veel minder werk voor de banken ! Niets hoeft nog manueel !
Als je die bewaarloon kost redelijk houdt en daar bv. langere transactiekosten bij aanbiedt.
Maar bij de meesten die zoiets als bewaarloon rekenen is dat inderdaad niet echt het geval.
En BNP is voor zover ik er zicht op heb zowat de duurste op zowat alle gebied. Ik dacht dat quasi iedereen dat wel weet.
De digitale bewaring van effecten kost evengoed geld hoor.
Ik ben wel al blij dat je "veel minder werk voor de banken" schreef.
In specifieke handelingen door mensen zal dat inderdaad "veel minder werk" zijn.
De kost echter is nog iets anders... die zit nu in de ontwikkeling en onderhoud van de IT systemen om al die handelingen digitaal en geautomatiseerd te doen.
Factureer wat kan, de rest is (schijnbaar) gratis...