Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
In mijn voorbeeld is de nominale waarde bij uitgifte 10k. Dus geen RV.
Mocht de nominale waarde bij uitgifte 9500 euro zijn, dan klopt je redenering wel, Joker.
Mocht de nominale waarde bij uitgifte 9500 euro zijn, dan klopt je redenering wel, Joker.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ken er niet veel (of zelfs niets) van, maar dit lijkt me ook.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, hier heb ik niet opgelet. In februari loopt een obligatie van Mercedes af bij Bolero. Ik zou hiervoor het tegoed kunnen gebruikt hebben.
Maar anderzijds zit ik al stevig bij Bolero. Nu Saxo weer obligaties toelaat, wil ik eerder vrijgekomen geld naar Saxo brengen. Kosten zijn daar lager. En dan die betere spreiding die ik belangrijk vind.
Dat is inderdaad het probleem waar ik ook tegen aan loop, die spreiding wordt steeds moeilijker, ook qua termijnrekeningen.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 januari 2024, 20:33Ja, hier heb ik niet opgelet. In februari loopt een obligatie van Mercedes af bij Bolero. Ik zou hiervoor het tegoed kunnen gebruikt hebben.
Maar anderzijds zit ik al stevig bij Bolero. Nu Saxo weer obligaties toelaat, wil ik eerder vrijgekomen geld naar Saxo brengen. Kosten zijn daar lager. En dan die betere spreiding die ik belangrijk vind.
En qua obligaties zijn er tegenwoordig nog maar weinig brokers waar je behoorlijk terecht kunt.
Allemaal, aandelen en afgeleide produkten.
Ne t'inquiète pas(maak je geen zorgen),bolero(KBC)heeft kapitaalkrachtige buffers.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 januari 2024, 20:33Ja, hier heb ik niet opgelet. In februari loopt een obligatie van Mercedes af bij Bolero. Ik zou hiervoor het tegoed kunnen gebruikt hebben.
Euhm, je hebt toch geen kosten bij een aflopende obligatie? Daar had je het tegoed niet aan kunnen besteden. Wel op een nieuwe aankoop natuurlijk.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 januari 2024, 20:33Ja, hier heb ik niet opgelet. In februari loopt een obligatie van Mercedes af bij Bolero. Ik zou hiervoor het tegoed kunnen gebruikt hebben.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, maar ze gaan die niet aanspreken als de belastingen geleidelijk hoger en hoger gaan, en uitgebreid worden
Het feest in Belgie, het paradijs op aarde, gaat niet blijven duren voor spaarders en beleggers.
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
En we gaan weer flink hoger in USDhuisjetuintjefiets schreef: ↑18 januari 2024, 12:32En we stijgen verder:huisjetuintjefiets schreef: ↑5 januari 2024, 16:07
En we stijgen verder.
OLO 10 jaar: 2,81% ==> komt dus van 2,53% op 28/12
US 10 jaar: 4,04% ==> komt dus van 3,80% op 28/12
OLO 10 jaar: 2,91% ==> komt dus van 2,53% op 28/12
US 10 jaar: 4,08% ==> komt dus van 3,80% op 28/12
Nu al 4,16 ==> komt dus van 3,80% op 28/12
Positief beursklimaat creëert ook kansen voor (nieuwe aankopen) van obligaties.
Het is nog pril. Te vroeg om te zeggen of deze voorspelling aan het uitkomen is (voor US; Europa blijft een kwakkelgebied):
huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 14:05Omdat dat de normale situatie is. Ze beweren dus dat we terugkeren naar de normale situatie, waar rendementen op lange termijn obligaties weer 4 à 6 percent opbrengen, zoals ze normaal doen.karine schreef: ↑20 december 2023, 13:53
En op wat baseren dergelijke analisten zich dan ?
Waarom zien zij de rendementen van obligaties terug stijgen in 2024 ?
Het is ongelooflijk lang geleden dat we zo’n mooie rendementsvooruitzichten zagen voor obligaties’, zegt strateeg Christofer Govaerts van Nagelmackers.
‘Wij gaan voor obligaties uit van een rendement van 4 à 6 procent in 2024, wat niet veel minder is dan wat we verwachten voor aandelen.
Ze beweren dat de abnormale situatie van abnormaal lage rendementen op obligaties gedaan is. Dat we weer naar de normale rendementen evolueren.
Maar we zitten nu in een transitie, tussen abnormaal en normaal. Dat is onvoorspelbaar.
Een deel van de beleggers wacht niet af. Gaan vol voor aandelen (beurzen op record). Een deel wacht af. Gaan naar obligaties (koersen stijgen, rendementen dalen).
Daarna gaan de afwachters ook in actie schieten. Obligaties verkopen (rendementen stijgen) en naar aandelen (koersen nog meer omhoog).
De analisten beschrijven de laatste situatie: terugkeer naar wat normaal is, na de transitie.
-
- Full Member
- Contacteer:
En waar moet je naartoe om zo'n lijst te vinden van "bijna aflopers" (tot 6 maanden bv.)
Terug scrollen.Abatoetnie schreef: ↑20 januari 2024, 10:58 En waar moet je naartoe om zo'n lijst te vinden van "bijna aflopers" (tot 6 maanden bv.)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat doen jullie wanneer zo een obligatie afloopt? De dag zelf een andere kopen? Wat als er enkele dagen niks interessants te vinden is? Zet je het dan tijdelijk op een spaarrekening? Of neem je desnoods een minder aantrekkelijke obligatie?
Zelf ben ik meer met termijnrekeningen bezig. Maar het overkomt me soms dat geld soms 2 á 3 dagen wacht vooraleer ik op een nieuwe inteken. En op 100k ben je zo rap 20 Euro kwijt aan gemiste rente. Op zich niet veel, maar op jaarbasis loop ik zo toch een winkelkarretje kwijt.
Zelf ben ik meer met termijnrekeningen bezig. Maar het overkomt me soms dat geld soms 2 á 3 dagen wacht vooraleer ik op een nieuwe inteken. En op 100k ben je zo rap 20 Euro kwijt aan gemiste rente. Op zich niet veel, maar op jaarbasis loop ik zo toch een winkelkarretje kwijt.
Ik kijk van tevoren al welke obligaties interessants zijn en min. 3% netto opleveren vanaf een bepaalde aankoopkoers.Orakel van Brakel schreef: ↑20 januari 2024, 11:28 Wat doen jullie wanneer zo een obligatie afloopt? De dag zelf een andere kopen? Wat als er enkele dagen niks interessants te vinden is? Zet je het dan tijdelijk op een spaarrekening? Of neem je desnoods een minder aantrekkelijke obligatie?
En nee, ik hoef niet delfde dag weer te kopen
Ik leg degene die ik interessant vind in met een limietkoers die ik denk dat in de loop van de week gehaald kan worden en doorlopend voor een week.
Als dat niet lukt, verander ik of de limiet tegen het eind van de week, of ik leg een order een voor een andere obligatie.
En eigenlijk lukt het altijd wel binnen een week een interessante aan te schaffen.
Met termijnrekeningen idem. Soms duurt het een aantal dagen, soms niet.
Vind ik geen goede, dan soms in extra obligaties. Idem omgekeerd.
Die paar dagen lig ik niet wakker van.
Jij stelt 20 euro gemist met 2 of 3 dagen wachten. Dan moet je ook van te voren rekenen of hij niet op een zaterdag, zondag of feestdag afloopt.
Je kunt ook zeggen 0,1% meer op een termijnrekening of obligatie is al 100 euro bij een inleg van 100.000 euro.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Die 0,1% is 70 Euro netto. Een week geen rente is 60 Euro. Dus komt ongeveer overeen.
Ik heb in februari weer wat geld vrij. Dus ben al aan het nadenken wat ik ga doen. Termijnrekeningen lijken te zakken.
Ik heb in februari weer wat geld vrij. Dus ben al aan het nadenken wat ik ga doen. Termijnrekeningen lijken te zakken.
Of 100 euro netto op een 0% obligatie.Orakel van Brakel schreef: ↑20 januari 2024, 12:32 Die 0,1% is 70 Euro netto. Een week geen rente is 60 Euro. Dus komt ongeveer overeen.
Verder is de netto rente op 1jaar bij een termijn rek. 2% netto, op 6 mnd. 2,25% en op 3 mnd 2,35%.
Op 0% obligaties kun je op 3, 6 en 9 mnd. nog netto 3% krijgen op jaarbasis. Hoogstwaarschijnlijk ook nog op een jaar, daar heb ik nog niet naar gekeken.