Ervaringen met Lynx
TIP
Re: Ervaringen met Lynx
Voor Mexem zou een depositogarantieregeling gelden voor je cash van 100.000 euro, zoals bij een bank? Klopt dit?
Wat die wisselkoersmarge betreft, moet je bij brokers als Degiro opletten dat je niet een aandeel in USD aankoopt, vervolgens verkoopt, om opnieuw een aandeel in USD aan te kopen. Want dan heb je al 3 keer 0,25% betaald, terwijl je bij brokers als Bolero en Lynx zonder meerkost een saldo in USD kan aanhouden.Barryke schreef: ↑7 januari 2024, 03:35 Even aan het bekijken. Ze houden geen RV in op buitenlandse dividenden, klopt dat nog steeds?
Ben op zoek naar een goedkoper alternatief dan Bolero, vooral voor de Amerikaanse markt. De wisselkoersmarge van 0.6% vind ik schaamteloos. Liefst niet degiro
Liefst geen buitenlandse broker want wanneer je dan overschrijft krijg je blijkbaar witwasvragen.
Ik vrees dat zowel Degiro als Lynx buitenlandse brokers zijn.
Kan bij de giro ook, die USD rek.pmu schreef: ↑7 januari 2024, 11:29Wat die wisselkoersmarge betreft, moet je bij brokers als Degiro opletten dat je niet een aandeel in USD aankoopt, vervolgens verkoopt, om opnieuw een aandeel in USD aan te kopen. Want dan heb je al 3 keer 0,25% betaald, terwijl je bij brokers als Bolero en Lynx zonder meerkost een saldo in USD kan aanhouden.Barryke schreef: ↑7 januari 2024, 03:35 Even aan het bekijken. Ze houden geen RV in op buitenlandse dividenden, klopt dat nog steeds?
Ben op zoek naar een goedkoper alternatief dan Bolero, vooral voor de Amerikaanse markt. De wisselkoersmarge van 0.6% vind ik schaamteloos. Liefst niet degiro
Liefst geen buitenlandse broker want wanneer je dan overschrijft krijg je blijkbaar witwasvragen.
Verder is een buitenlandse brooker geen probleem als je het maar meldt bij de centrale bank.
Dat klopt, maar ik zei wel "zonder kosten". Ik denk dat deze mogelijkheid iets is wat de meeste klanten over het hoofd zien, waardoor het mij goed leek om even op te werpen. Of een wisselmarge nu 0,25% (+ €10 kosten) of 0,60% is, is eigenlijk volstrekt onbelangrijk op langere termijn.JOKER247 schreef: ↑7 januari 2024, 11:56Kan bij de giro ook, die USD rek.pmu schreef: ↑7 januari 2024, 11:29
Wat die wisselkoersmarge betreft, moet je bij brokers als Degiro opletten dat je niet een aandeel in USD aankoopt, vervolgens verkoopt, om opnieuw een aandeel in USD aan te kopen. Want dan heb je al 3 keer 0,25% betaald, terwijl je bij brokers als Bolero en Lynx zonder meerkost een saldo in USD kan aanhouden.
Verder is een buitenlandse brooker geen probleem als je het maar meldt bij de centrale bank.
Als ze geen RV inhouden dan hoeft het voor mij ook niet. Klopt het dat ze dit nog steeds niet doen voor buitenlandse aandelen?
Inderdaad ook een buitenlandse rekening blijkbaar. Dan stopt mijn zoektocht hier al
Bolero zal blij zijn. Zien dat ik niet te veel valutawissels moet doen en alleen fatsoenlijke orders plaats. Een order van $10.000 kost maar 0.2%. Valt nog wel mee.
Inderdaad ook een buitenlandse rekening blijkbaar. Dan stopt mijn zoektocht hier al
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Laatst gewijzigd door Barryke op 7 januari 2024, 12:40, 5 keer totaal gewijzigd.
Nee, je moet dat nog altijd zelf doen gedurende 30 seconden per jaar. ![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
het is een Ierse rekening, tegenwoordig
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
het is een Ierse rekening, tegenwoordig
Vergeet in dat geval niet om in de instellingen van Bolero aan te vinken dat terugbetalingen (dividenden en aanverwanten) in USD moeten gebeuren, en niet automatisch opnieuw omgezet in EUR.Barryke schreef: ↑7 januari 2024, 12:24 Als ze geen RV inhouden dan hoeft het voor mij ook niet. Klopt het dat ze dit nog steeds niet doen voor buitenlandse aandelen?
Inderdaad ook een buitenlandse rekening blijkbaar. Dan stopt mijn zoektocht hier alBolero zal blij zijn. Zien dat ik niet te veel valutawissels moet doen en alleen fatsoenlijke orders plaats. Een order van $10.000 kost maar 0.2%. Valt nog wel mee.
Maar inderdaad, zoals Aerolla zegt: de gegevens op je belastingsaangifte invullen duurt amper enkele minuten. Je moet, ook bij Bolero, hoe dan ook handmatig roerende voorheffing terugvorderen voor tot 800 euro per jaar.
Vergeet in dat geval niet om in de instellingen van Bolero aan te vinken dat terugbetalingen (dividenden en aanverwanten) in USD moeten gebeuren, en niet automatisch opnieuw omgezet in EUR.
Maar inderdaad, zoals Aerolla zegt: de gegevens op je belastingsaangifte invullen duurt amper enkele minuten. Je moet, ook bij Bolero, hoe dan ook handmatig roerende voorheffing terugvorderen voor tot 800 euro per jaar.
[/quote]
Instellingen staan al een tijdje zo. Is inderdaad belangrijk.
Ja, misschien. Maar ik wil zo weinig mogelijk gedoe met de fiscus en de banken. En een doe-het-zelver met een buitenlandse rekening die geregeld grote bedragen overschrijft, komt al gauw in het vizier van de banken en de fiscus tegenwoordig.
Instellingen staan al een tijdje zo. Is inderdaad belangrijk.pmu schreef: ↑7 januari 2024, 13:20
Vergeet in dat geval niet om in de instellingen van Bolero aan te vinken dat terugbetalingen (dividenden en aanverwanten) in USD moeten gebeuren, en niet automatisch opnieuw omgezet in EUR.
Ja, misschien. Maar ik wil zo weinig mogelijk gedoe met de fiscus en de banken. En een doe-het-zelver met een buitenlandse rekening die geregeld grote bedragen overschrijft, komt al gauw in het vizier van de banken en de fiscus tegenwoordig.
Nooit enige vraag/opmerking van een bank of fiscus gehad... en zit al jaren bij Lynx, en ik schrijf redelijk vaak zeer grote bedragen over...
Dus of dat meer is dan bij anderen, ik denk het niet
Dus of dat meer is dan bij anderen, ik denk het niet
Er is bij (bijna?) iedereen een depositogarantie op je cash, vroeger was dit bij IB/lynx/mexem ZEER hoog (ik dacht inderdaad de 100k€)
Maar volgens mij is dat sinds de brexit gevoelig verlaagd, naar het zelfde niveau dan de Belgische brokers. (toch bij Lynx, misschien dat Mexem inderdaad nog op 100k € zit, het zou kunnen, maar geen idee)
Ik geloof dat het nu nog iets is van 25k € ofzo?
Maar volgens mij is dat sinds de brexit gevoelig verlaagd, naar het zelfde niveau dan de Belgische brokers. (toch bij Lynx, misschien dat Mexem inderdaad nog op 100k € zit, het zou kunnen, maar geen idee)
Ik geloof dat het nu nog iets is van 25k € ofzo?
Barryke schreef: ↑7 januari 2024, 14:44Vergeet in dat geval niet om in de instellingen van Bolero aan te vinken dat terugbetalingen (dividenden en aanverwanten) in USD moeten gebeuren, en niet automatisch opnieuw omgezet in EUR.
vanaf nu mag je 833 per persoon terugvragen.
Zo gaat de belastingvrije drempel bij spaarboekjes van 980 naar 1.020 euro en het bedrag aan vrijgestelde dividenden van 800 euro naar 833 euro.
Ligt het aan mij (
) of is het best een klus om een aandeel terug te vinden via de gewone zoekfunctie van Lynx+? Ik wilde nochtans iets eenvoudigs zoeken, een ETF die de S&P 500 volgt (dus CSPX, op IWDA na waarschijnlijk de meest populaire ETF...), maar in euro aan te kopen. Niets te vinden, alleen in USD... (ik weet wel dat het geen ene r**t uitmaakt in welke munt je koopt, maar euro is gewoon net iets makkelijker)
Op het Lynx-handelsplatform stoot ik dan op SXR8, nog nooit van gehoord, die dan inderdaad dezelfde ETF is, in euro aan te kopen?
Maar CSPX moet toch gewoon zelf in Amsterdam aan te kopen zijn in euro
Ik begrijp sowieso niets van die tickers...
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Op het Lynx-handelsplatform stoot ik dan op SXR8, nog nooit van gehoord, die dan inderdaad dezelfde ETF is, in euro aan te kopen?
Maar CSPX moet toch gewoon zelf in Amsterdam aan te kopen zijn in euro
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Ik begrijp sowieso niets van die tickers...