Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Zal er van afhangen aan welke koers die nul coupons door het fonds zijn aangekocht. Als dat primaire uitgaves waren, die nu weer verkocht worden om de duration op peil te houden, zijn het met de gestegen rente pure verliesposten. Een nulcoupon rendeert enkel als er een positief verschil is tussen verkoop minus aankoop, de coupon zelf brengt niks op.B7H4long schreef: ↑9 januari 2024, 09:42 De nulcoupon obligaties die dit fonds bevat zijn zeer voordelig, minstens even voordelig dan obligaties waar er rente wordt op betaald.
De nulcoupons noteren onder pari, ze zullen evenveel rendement genereren als gelijkaardige obligaties met coupon. Op de coupons moet soms bronbelasting betaald worden. Daarom is voor dit fonds het te verwachte rendement groter dan de gewogen coupon.
1. Merk op dat ik in tegenwoordige en toekomstige tijd spreek en jij refereert naar het verledenvortex schreef: ↑10 januari 2024, 13:47Zal er van afhangen aan welke koers die nul coupons door het fonds zijn aangekocht. Als dat primaire uitgaves waren, die nu weer verkocht worden om de duration op peil te houden, zijn het met de gestegen rente pure verliesposten. Een nulcoupon rendeert enkel als er een positief verschil is tussen verkoop minus aankoop, de coupon zelf brengt niks op.B7H4long schreef: ↑9 januari 2024, 09:42 De nulcoupon obligaties die dit fonds bevat zijn zeer voordelig, minstens even voordelig dan obligaties waar er rente wordt op betaald.
De nulcoupons noteren onder pari, ze zullen evenveel rendement genereren als gelijkaardige obligaties met coupon. Op de coupons moet soms bronbelasting betaald worden. Daarom is voor dit fonds het te verwachte rendement groter dan de gewogen coupon.
2. Je opmerking is correct -an-sich- en is niet specifiek voor nulcoupons - het is geldig voor alle coupons : Of de obligatie nu een nulcoupon heeft of een gelijkaardige obligatie met grote coupon - je kan verwachten om op de einddatum hetzelfde rendement te hebben ( voor taksen en kosten ).
Dus ik begrijp niet waarom je mijn posts steeds blijft aanhalen om dan over iets anders te schrijven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik begrijp niet waarom je mijn posts steeds blijft aanhalen om dan over iets anders te schrijven, en daarna dan daar in volhard.
1)
Dat je ergens een punt wil maken over "actuele waarde van onderliggende stukken" in een ETF heeft hiermee maar weinig te maken.
2)
1)
Dus "de koersen van de obligaties houden rekening met de coupon" is volledig correct.
Dat je ergens een punt wil maken over "actuele waarde van onderliggende stukken" in een ETF heeft hiermee maar weinig te maken.
2)
Het stuk dat in bold staat is fundamenteel fout - onafhankelijk wat er in de rest van de zin staat.B7H4long schreef: ↑10 januari 2024, 12:46 Je kan schreeuwen wat je wenst:
het stuk dat ik in bold zette is fundamenteel fout.De koersen van de obligaties houden rekening met de coupon, zodat et totaal rendement gelijkaardig is.vortex schreef: ↑8 januari 2024, 16:49 Voor de koers van de ETF maakt het ook niks uit dat er zero coupons in zitten, enkel de rente evolutie en duration spelen hier een rol. Voor de distributie van de rente en het uiteindelijke totaal rendement van die ETF maakt het wel een groot verschil, een nul coupon genereert geen rente en trekt de gemiddelde rente opbrengst omlaag.
Voor het totaal rendement van de ETF heeft het een weinig belang of de rente 0,1,2,3% is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
B7H4long schreef: ↑10 januari 2024, 14:03 Of de obligatie nu een nulcoupon heeft of een gelijkaardige obligatie met grote coupon - je kan verwachten om op de einddatum hetzelfde rendement te hebben ( voor taksen en kosten ).
Dus ik begrijp niet waarom je mijn posts steeds blijft aanhalen om dan over iets anders te schrijven.
De clou is de "einddatum", obligaties zitten niet tot hun einddatum in een fonds. Het hangt er dus van af aan welke koers ze in en uit het fonds gaan, bij de nul coupon is enkel dat het rendement, bij een obligatie met coupon bestaat het rendement uit koersverschil plus coupon rendement.
Als ze beiden dezelfde duration (bv 7) hebben, zijn ze beiden even gevoelig aan de marktrente, 1% rente stijging tijdens bezit zal ze beiden ong. 7% verlies op koers opleveren. Bij nul coupon is dat -7% effectief terwijl diegene die wel een coupon heeft ook 7% verliest op de koers maar nog wel het coupon rendement heeft bv -7% + 3% van de coupon. De coupon opbrengst van de obligaties in een fonds hebben wel degelijk een invloed op het totaal rendement van het fonds, zou er nog moeten bijkomen De coupon opbrengst is het enige zekere rendement van obligaties in een fonds, het rendement op hun koers is onzeker en afhankelijk van wijzigingen in marktrente tijdens hun verblijftijd in het fonds.
Die obligatie met coupon gaat normaal minder hard dalen omdat die een lagere duration heeft. Bijgevolg zal een 1% rente stijging een kleiner effect hebben toch?vortex schreef: ↑10 januari 2024, 16:04B7H4long schreef: ↑10 januari 2024, 14:03 Of de obligatie nu een nulcoupon heeft of een gelijkaardige obligatie met grote coupon - je kan verwachten om op de einddatum hetzelfde rendement te hebben ( voor taksen en kosten ).
De clou is de "einddatum", obligaties zitten niet tot hun einddatum in een fonds. Het hangt er dus van af aan welke koers ze in en uit het fonds gaan, bij de nul coupon is enkel dat het rendement, bij een obligatie met coupon bestaat het rendement uit koersverschil plus coupon rendement.
Als ze beiden dezelfde duration (bv 7) hebben, zijn ze beiden even gevoelig aan de marktrente, 1% rente stijging tijdens bezit zal ze beiden ong. 7% verlies op koers opleveren. Bij nul coupon is dat -7% effectief terwijl diegene die wel een coupon heeft ook 7% verliest op de koers maar nog wel het coupon rendement heeft bv -7% + 3% van de coupon. De coupon opbrengst van de obligaties in een fonds hebben wel degelijk een invloed op het totaal rendement van het fonds, zou er nog moeten bijkomen De coupon opbrengst is het enige zekere rendement van obligaties in een fonds, het rendement op hun koers is onzeker en afhankelijk van wijzigingen in marktrente tijdens hun verblijftijd in het fonds.
Wat is je probleem dan? België is geen belastingparadijs, in geen enkel opzicht. Het is wel een paradijs voor bedrijven en vennootschappen om belastingen te ontduiken en die laten ze steeds met rust. Zo hebben ze bijvoorbeeld het mooie systeem ingevoerd waarbij winsten van de ene NV naar de andere NV versluist kan worden zonder bronbelasting te moeten betalen. Zo kunnen ze bedrijven laten klappen/opkopen door andere 'holdings' waar ze gewoon doordoen in een andere NV.huisjetuintjefiets schreef: ↑7 januari 2024, 20:49
Pakken
Ik doe hetzelfde als jij. Ik ontduik niets, alles is officieel, alles is perfect in orde, alles is volgens de regels. Er is zelfs niets in de grijze zone. Er is geen enkele discussie mogelijk.
Hoog tijd dat je een en ander leert over belastingparadijs Belgie voor spaarders en beleggers.
Moet je als burger eens proberen, geef je salaris aan je neef en vervolgens betaal je geen belastingen wegens geen inkomen.
Er moet een einde komen aan al die holdings. Iemand zou maar 1 NV mogen bezitten in eigendom, natuurlijk kan je aandelen kopen in andere bedrijven, maar steeds moet je als gewone belegger belastingen betalen als je geld gaat versluizen. Lijkt me normaal. Maar zo werkt het in praktijk niet, dan zijn ze vrijgesteld.
Tijd dat Europa paal en perk stelt aan mensen die bedrijven in eigendom hebben en dat herleiden tot 1 vennootschap en niet meer.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Wel, als ze dezelfde duration (rente gevoeligheid) hebben, gaan ze hetzelfde reageren op stijgende of dalende rente. Het is natuurlijk wel zo dat de duration van een zero coupon gelijk is aan de resterende looptijd wegens geen toekomstige cashflow, terwijl de duration bij een obligatie met coupon lager is dan de resterende looptijd. Voor eenzelfde resterende looptijd is een coupon bond dus minder rente gevoelig dan een zero bond.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb geen probleem. Jij zegt dat ik een probleem heb "tot ze mij pakken". Er is niets bij mij te pakken.Bassie schreef: ↑10 januari 2024, 17:48Wat is je probleem dan? België is geen belastingparadijs, in geen enkel opzicht.huisjetuintjefiets schreef: ↑7 januari 2024, 20:49
Pakken
Ik doe hetzelfde als jij. Ik ontduik niets, alles is officieel, alles is perfect in orde, alles is volgens de regels. Er is zelfs niets in de grijze zone. Er is geen enkele discussie mogelijk.
Hoog tijd dat je een en ander leert over belastingparadijs Belgie voor spaarders en beleggers.
En ondertussen heb je weer geen moeite gedaan om je wat bij te lezen in de materie. Waardoor je dus weer herhaalt dat Belgie geen paradijs is voor spaarders en beleggers
Betaal jij maar torenhoge belastingen op je beleggingen . Dan gaan ze niet morrelen aan ons belastingparadijs
Na oa stevige lectuur van dit forum enz ben ik op 15 Sep begonnen en heb tot nu toe qua beursrendement
ASML +21,4 %
Artificial Intelligence oa XMLD +17,6%
Niet slecht maar ik besef wel dat dit "gevaarlijke" materie is en niet voor de eeuwigheid is.
CSPX (S&P 500) + 5,6 %
IWDA + 4,6 %
Ik heb zo de zin om mijn horizon wat te verbreden en bvb denk ik dat India enorm veel potentieel heeft...
Raden jullie aan om te verbreden of is het eigenlijk beter om qua lange termijn rendement het te houden bij CSPX en IWDA?
ASML +21,4 %
Artificial Intelligence oa XMLD +17,6%
Niet slecht maar ik besef wel dat dit "gevaarlijke" materie is en niet voor de eeuwigheid is.
CSPX (S&P 500) + 5,6 %
IWDA + 4,6 %
Ik heb zo de zin om mijn horizon wat te verbreden en bvb denk ik dat India enorm veel potentieel heeft...
Raden jullie aan om te verbreden of is het eigenlijk beter om qua lange termijn rendement het te houden bij CSPX en IWDA?
Dat denk ik ook ja.
Ik zit in Franklin FTSE India UCITS ETF (FLXIG) maar probleem is dat die etf's en fondsen het laatste jaar al zo enorm gestegen zijn. Eigenlijk ben je 4 jaar te laat.
Een ander groter probleem, wanneer kranten als HLN op hun voorpagina zetten : Beleggingsgoeroe geeft zijn 5 beste tips om zélf een pensioen op te bouwen: “Op lange termijn brengen aandelen 9% per jaar op” pas dan maar heel goed op.
We zitten momenteel tegen extreme greed aan.
Hebben jullie het ook gelezen?
In de US and A zijn voor het eerst passieve fondsen populairder dan actieve fondsen. In Europa nog lang niet.
In de US and A zijn voor het eerst passieve fondsen populairder dan actieve fondsen. In Europa nog lang niet.
Kan u eens concreet uitleggen wat dit betekent qua aan te nemen houding?karine schreef: ↑23 januari 2024, 09:20 Een ander groter probleem, wanneer kranten als HLN op hun voorpagina zetten : Beleggingsgoeroe geeft zijn 5 beste tips om zélf een pensioen op te bouwen: “Op lange termijn brengen aandelen 9% per jaar op” pas dan maar heel goed op.
Kwam MeDirect een half jaar geleden al mee aandraven.
https://www.medirect.be/nl-be/nieuws-re ... atie-etfs/
Dat het opletten geblazen is.CaesarDL schreef: ↑23 januari 2024, 09:39Kan u eens concreet uitleggen wat dit betekent qua aan te nemen houding?karine schreef: ↑23 januari 2024, 09:20 Een ander groter probleem, wanneer kranten als HLN op hun voorpagina zetten : Beleggingsgoeroe geeft zijn 5 beste tips om zélf een pensioen op te bouwen: “Op lange termijn brengen aandelen 9% per jaar op” pas dan maar heel goed op.
Dat kan niet aangezien het omslagpunt recenter is dan dat. Het artikel van medirect spreekt enkel over een stijgende populariteit.karine schreef: ↑23 januari 2024, 09:41 Kwam MeDirect een half jaar geleden al mee aandraven.
https://www.medirect.be/nl-be/nieuws-re ... atie-etfs/
Maar Iedereen heeft bij de aanvang van dit jaar (of in de loop van vorig jaar) eens goed gekeken naar het rendement van zijn actief beheerd fonds en dat met de index vergeleken.
Bron: https://www.marketindex.com.au/news/the ... me-in-2023