De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
WKL doet het inderdaad fantastisch, maar de positie was gewoon veel te groot geworden voor mij.
Ben jij trouwens bereid ze tegen eender welke multiple vast de houden? Historisch ligt de PE rond de 24. Momenteel staat deze reeds boven de 30 en forward op 28...
Klopt volledig. Ik ben een beginnende belegger en als ik wat meningen wil lezen over specifieke aandelen dan moet ik helaas uitwijken naar andere fora..lop schreef: ↑23 januari 2024, 04:36 Post hier tot enkele jaren geleden regelmatig tips maar
je zou moeten een ezel zijn om hier nog kooptips te posten .
Zelfs aandelen die verdrievoudigd zijn momenteel werden afgeschilderd door ....
Nu post het kaf nog tips en zwijgt het koren .
Jammer voor sommigen .
Er is maar 1 tip hier te vinden nu nog op spaargids en dit is IWDA
Is voor de meesten de beste optie naargelang wat je wil bereiken met beleggen .
Echt onderbouwd advies ga je hier niet meer vinden dankzij leden die overal hun haak inslaan .
Nu is het beursadvies op spaargids nog evenveel waard dan je buurrouw haar mening .
Als het een knap ding is kan het zelfs meer waard zijn .
Ik zit bvb ook te twijfelen over Solvay. Zeker alvast een mooi dividend dus rendement verzekerd. Maar ik weet niet goed wat te verwachten nu na die split.. Helaas kan ik hier niet veel terugvinden omtrent dit aandeel na de split. (Ofwel ben ik nog niet goed thuis in de zoekfunctie Maar op andere fora zijn er volledige topics te vinden per aandeel bvb)
Een van de redenen waarom ik dat beperkt doe, is omdat het niet relevant is.
Sommigen stellen de vraag: "moet ik X kopen volgens jou?"
Maar het antwoord daarop hangt van jezelf af en je eigen portefeuille.
Als je me vraagt of je Shell moet kopen bijvoorbeeld, als je portefeuille bestaat uit tech zoals bij zovelen, dan zal ik ja antwoorden.
Als je een portefeuille hebt met al redelijk veel energy in, dan zal ik nee zeggen.
Dus een sluitend antwoord is vaak gewoon moeilijk...
Elk aandeel/product is koopwaardig en verkoopwaardig tegelijk, het hangt af van je eigen profiel en je eigen visie etc.
Het nuttigste is nog gewoon dat we wat exotische bedrijven opnoemen die je niet kent, en dat je dan je plan trekt. (dat is toch wat ik nuttig ervaar).
Maar het klopt dat dat te weinig gebeurd, maar ik heb wel al interessante namen gelezen soms. (maar dan moet je weggaan van de BEL20 namen natuurlijk )
En als je de vraag krijgt "wat vind je van Y?" dan zijn de mensen boos als je negatieve dingen vermeldt
Ze willen enkel bevestiging lezen
Maar misschien is dit gewoon omdat mensen uitgaan van FA, ik doe niet aan FA...
Sommigen stellen de vraag: "moet ik X kopen volgens jou?"
Maar het antwoord daarop hangt van jezelf af en je eigen portefeuille.
Als je me vraagt of je Shell moet kopen bijvoorbeeld, als je portefeuille bestaat uit tech zoals bij zovelen, dan zal ik ja antwoorden.
Als je een portefeuille hebt met al redelijk veel energy in, dan zal ik nee zeggen.
Dus een sluitend antwoord is vaak gewoon moeilijk...
Elk aandeel/product is koopwaardig en verkoopwaardig tegelijk, het hangt af van je eigen profiel en je eigen visie etc.
Het nuttigste is nog gewoon dat we wat exotische bedrijven opnoemen die je niet kent, en dat je dan je plan trekt. (dat is toch wat ik nuttig ervaar).
Maar het klopt dat dat te weinig gebeurd, maar ik heb wel al interessante namen gelezen soms. (maar dan moet je weggaan van de BEL20 namen natuurlijk )
En als je de vraag krijgt "wat vind je van Y?" dan zijn de mensen boos als je negatieve dingen vermeldt
Ze willen enkel bevestiging lezen
Maar misschien is dit gewoon omdat mensen uitgaan van FA, ik doe niet aan FA...
Op facebook is er een Nederlandstslige groep (met de toepasselijke naam "Beleggen" waar je een iets levendigere community hebt rond individuele aandelen. Op dit forum begint iedereen stilletjes aan te beseffen (door te leren van anderen of proefonderindelijk) dat een simpele index verslaan toch niet zo eenvoudig is.Converse schreef: ↑23 januari 2024, 07:45 Ik zit bvb ook te twijfelen over Solvay. Zeker alvast een mooi dividend dus rendement verzekerd. Maar ik weet niet goed wat te verwachten nu na die split.. Helaas kan ik hier niet veel terugvinden omtrent dit aandeel na de split. (Ofwel ben ik nog niet goed thuis in de zoekfunctie Maar op andere fora zijn er volledige topics te vinden per aandeel bvb)
Een index is gewoon een set aandelen die beantwoordt aan de regels van de beheerder...
Bovendien zijn er honderden indices, dus je kan altijd een index vinden die het beter of slechter doet.
Er is fysisch geen enkele reden waarom een set aandelen het niet beter kan doen dan een andere set aandelen...
Bovendien blijkt proefondervindelijk (of te leren van anderen) dat in de laatste jaren dat het nogal gemakkelijk is om die bepaalde index te verslaan(waarnaar impliciet wordt verwezen).
Maar dat is niet altijd zo geweest, dat klopt. Maar tijden veranderen nu eenmaal, dat is eigen aan cycli.
Ik zoek trouwens nog altijd naar mijn natte droom: een index met alle aandelen ter wereld.
In de bestaande kom je meestal niet verder dan 2-5% van de aandelen...
Bovendien zijn er honderden indices, dus je kan altijd een index vinden die het beter of slechter doet.
Er is fysisch geen enkele reden waarom een set aandelen het niet beter kan doen dan een andere set aandelen...
Bovendien blijkt proefondervindelijk (of te leren van anderen) dat in de laatste jaren dat het nogal gemakkelijk is om die bepaalde index te verslaan(waarnaar impliciet wordt verwezen).
Maar dat is niet altijd zo geweest, dat klopt. Maar tijden veranderen nu eenmaal, dat is eigen aan cycli.
Ik zoek trouwens nog altijd naar mijn natte droom: een index met alle aandelen ter wereld.
In de bestaande kom je meestal niet verder dan 2-5% van de aandelen...
Goh, vroeger zou ik neen gezegd hebben, en ook wat winst genomen hebben. Maar Lotus indachtig ga ik bedrijven die ik fantastisch vind toch wat steviger vasthouden, ook al zijn ze duur.
Het is jammer dat de bogles hier zo'n ongebreidelde bekeringsdrang hebben en anderen niet met rust kunnen laten. Als individuele aandelen hen niet interesseren, fair enough. Maar ze denken ook nog eens voor anderen te moeten/kunnen beslissen dat die hen best ook niet zouden interesseren .lop schreef: ↑23 januari 2024, 04:36
Post hier tot enkele jaren geleden regelmatig tips maar
je zou moeten een ezel zijn om hier nog kooptips te posten .
Zelfs aandelen die verdrievoudigd zijn momenteel werden afgeschilderd door ....
Nu post het kaf nog tips en zwijgt het koren .
Jammer voor sommigen .
Er is maar 1 tip hier te vinden nu nog op spaargids en dit is IWDA
Is voor de meesten de beste optie naargelang wat je wil bereiken met beleggen .
Echt onderbouwd advies ga je hier niet meer vinden dankzij leden die overal hun haak inslaan .
Nu is het beursadvies op spaargids nog evenveel waard dan je buurrouw haar mening .
Als het een knap ding is kan het zelfs meer waard zijn .
-
- Verbannen Gebruiker
Er is hier geen enkele bogie die zijn mening opdringt. Bogies delen hun eigen ervaring, net zoals anderen dat doen. Bijvoorbeeld dat IWDA in het verleden 10% heeft opgebracht over de lange termijn. Iedereen doet met die kennis wat hij wil. Vind je 10% veel te weinig? Fijn voor mij, ik wens het jou toe dat je op een andere manier 15% of 20% haalt; ik gun het jou echt. Ik ben er niet jaloers op.mver schreef: ↑23 januari 2024, 13:48Het is jammer dat de bogles hier zo'n ongebreidelde bekeringsdrang hebben en anderen niet met rust kunnen laten. Als individuele aandelen hen niet interesseren, fair enough. Maar ze denken ook nog eens voor anderen te moeten/kunnen beslissen dat die hen best ook niet zouden interesseren .
Bogies zwijgen over andere manieren om te beleggen.
Als anderen zoals lop geen enkele inhoudelijke bijdrage kunnen leveren, behalve dat hij zichzelf superslim vindt, en alle anderen stom (jij ook, mver) daar kan niemand iets aan doen.
Lop verwerpt elke onderbouwde mening (van iemand anders) omdat hij de nodige kennis mist. Met cijfers moet je al helemaal niet afkomen. Lop kan niet met cijfers om.
Hm. Bogles hebben er eigenlijk alle belang bij om zo min mogelijk mensen te bekeren.mver schreef: ↑23 januari 2024, 13:48 Het is jammer dat de bogles hier zo'n ongebreidelde bekeringsdrang hebben en anderen niet met rust kunnen laten. Als individuele aandelen hen niet interesseren, fair enough. Maar ze denken ook nog eens voor anderen te moeten/kunnen beslissen dat die hen best ook niet zouden interesseren .
Waarom?
Je wil toch net dat mensen net jouw aandelen kopen die je bezit, en liefst nog zonder na te denken en op autopiloot.
Je wil toch net dat mensen net jouw aandelen kopen die je bezit, en liefst nog zonder na te denken en op autopiloot.
Wauw fiets, hoelang lees jij hier al mee? Iedereen die hier lang genoeg meeleest, heeft de verschillende kruistochten van de Bogles meegemaakt, heeft meegemaakt dat ze stockpickers letterlijk van het forum verdreven hebben, keer op keer op keer op draadjes van stockpickers hun gelijk moesten komen halen, tot de eeuwige herhaling iedereen zijn oren uitkwam.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 januari 2024, 13:56Er is hier geen enkele bogie die zijn mening opdringt. Bogies delen hun eigen ervaring, net zoals anderen dat doen. Bijvoorbeeld dat IWDA in het verleden 10% heeft opgebracht over de lange termijn. Iedereen doet met die kennis wat hij wil. Vind je 10% veel te weinig? Fijn voor mij, ik wens het jou toe dat je op een andere manier 15% of 20% haalt; ik gun het jou echt. Ik ben er niet jaloers op.mver schreef: ↑23 januari 2024, 13:48
Het is jammer dat de bogles hier zo'n ongebreidelde bekeringsdrang hebben en anderen niet met rust kunnen laten. Als individuele aandelen hen niet interesseren, fair enough. Maar ze denken ook nog eens voor anderen te moeten/kunnen beslissen dat die hen best ook niet zouden interesseren .
Bogies zwijgen over andere manieren om te beleggen.
Als anderen zoals lop geen enkele inhoudelijke bijdrage kunnen leveren, behalve dat hij zichzelf superslim vindt, en alle anderen stom (jij ook, mver) daar kan niemand iets aan doen.
Lop verwerpt elke onderbouwde mening (van iemand anders) omdat hij de nodige kennis mist. Met cijfers moet je al helemaal niet afkomen. Lop kan niet met cijfers om.
En over mensen gesproken die zichzelf superslim vinden : vertel een ander niet wat hij denkt. Dat jij denkt dat je dat beter weet dan de mens in kwestie zelf, dat is pas arrogant!
Ik wil hier nu geen ellenlange discussie beginnen. De Bogles houden zich de laatste tijd inderdaad redelijk koest. Houden zo. (Maar jammer genoeg, the damage is done.) En jij hebt zeker je kwaliteiten en bent een meerwaarde voor het forum.
Hoe meer actieve beleggers er zijn, hoe groter de underperformance tov de index. Omgekeerd, hoe successvoller index fondsen worden, hoe groter de kans op outperformance van actief beheer.
Ok, dat snap ik niet...
maar ik ben misschien ook beetje moe vandaag.
(los ervan, je moet niet naar de anderen kijken, je kan alleen naar de winkel gaan met je eigen geld, met outperformance of underperformance koop je daar niks)
maar ik ben misschien ook beetje moe vandaag.
(los ervan, je moet niet naar de anderen kijken, je kan alleen naar de winkel gaan met je eigen geld, met outperformance of underperformance koop je daar niks)
Mijn redenering zou de volgende zijn:
Als je geld steekt in IWDA, steek je geld in die 2% van de markt.
Dat is ten eerste geld die niet naar de andere 98% kan gaan, en bovendien stijgen de koersen van de onderliggende aandelen.
Dus lijkt het me logisch dat je meer geld wilt in net die 2%, en dat je wil vermijden dat mensen zoals ik bijvoorbeeld Reliance of Campine of Moex kopen, want daar heb je als indexbelegger niks aan, het zit namelijk niet in je index.
Als je geld steekt in IWDA, steek je geld in die 2% van de markt.
Dat is ten eerste geld die niet naar de andere 98% kan gaan, en bovendien stijgen de koersen van de onderliggende aandelen.
Dus lijkt het me logisch dat je meer geld wilt in net die 2%, en dat je wil vermijden dat mensen zoals ik bijvoorbeeld Reliance of Campine of Moex kopen, want daar heb je als indexbelegger niks aan, het zit namelijk niet in je index.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: