De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Ik denk dat het Dunning-Kruger effect hier al een paar keer gepasseerd is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E ... ger_effect
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E ... ger_effect
En?
Er moet toch een reden zijn waarom je vindt dat die bepaalde 2% net de beste is van de markt, en waarom die volgens jou beter gaat presteren dan de overige 98%?
Dus dat heeft er toch niks mee te maken?
Er moet toch een reden zijn waarom je vindt dat die bepaalde 2% net de beste is van de markt, en waarom die volgens jou beter gaat presteren dan de overige 98%?
Dus dat heeft er toch niks mee te maken?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Los van het exacte percentage ...
De koersen van de onderliggende aandelen stijgen daar niet door.
Aan de andere kant van de transactie staat immers een verkoper.
De prijs wordt gedreven door vraag en aanbod.
Indexfondsen zorgen wel voor een extra vraag naar bepaalde aandelen puur omdat ze in een index zitten, niet omdat het interessant is.
M.a.w. hoe meer een aandeel vertegenwoordigd is in indexfondsen, hoe meer potentiële onterechte vraag voor dat aandeel en dus mogelijks onterechte opwaartse prijsdruk.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 januari 2024, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Ok, je hebt gelijk. Ik ben over de schreef gegaan. Ik zal erop letten in de toekomst.
Inderdaad, ik heb het even uitgerekend, het is eigenlijk 2,54% , ongeveer, in Q1 van 2022 wel.
-
- Verbannen Gebruiker
IWDA gaat automatisch naar de aandelen die voldoende aandacht krijgen. Is dat morgen Relance, Campine of Moex. Prima. Is dat iets anders, even prima.Aerolla schreef: ↑23 januari 2024, 15:01 Mijn redenering zou de volgende zijn:
Als je geld steekt in IWDA, steek je geld in die 2% van de markt.
Dat is ten eerste geld die niet naar de andere 98% kan gaan, en bovendien stijgen de koersen van de onderliggende aandelen.
Dus lijkt het me logisch dat je meer geld wilt in net die 2%, en dat je wil vermijden dat mensen zoals ik bijvoorbeeld Reliance of Campine of Moex kopen, want daar heb je als indexbelegger niks aan, het zit namelijk niet in je index.
Ik weet niet wat er in IWDA zit. Ik lees hier dat de grote 7 erin zitten. Lijkt me evident. Ik vermoed de 30 van de Dow ook. Voor de rest geen idee.
Jij maakt je veel meer zorgen over wat in IWDA zit en wat niet, dan de IWDA beleggers.
Het is zeer empathisch van jou maar het hoeft niet. Zakt IWDA morgen met 50%: niemand zal zeggen dat het jouw schuld is . Ik zal gewoon voor mezelf denken: om de zoveel jaar zakt IWDA met 50%. De honden blaffen maar de karavaan trekt voorbij.
Ik zal een tijdje zwijgen nu over IWDA. IWDA is eigenlijk een non-issue maar het roept emoties op.
Die stelling klopt niet...
De regels van MSCI maken het onmogelijk voor Reliance(en veel anderen) om in IWDA te zitten
Wat jammer is, want we hebben het hier wel over ZEER groot bedrijf (grootste bedrijf van India, 88ste in de wereld)
Net zoals het grootste beursgenoteerde bedrijf ter wereld, Aramco, ook niet in IWDA, heel jammer voor je rendement vooral
Jij denkt dat de hele wereld in IWDA zit, maar dit klopt niet, en de bedrijven die er niet inzitten zijn niet enkel de kleintjes, het zijn ook de groten en winnaars.
There is a whole world outside IWDA, maar dat willen sommigen niet zien
Ik vraag mij soms af wat het verschil is tussen IWDA kopen en ad random al mijn geld in 1 individueel aandeel, eigenlijk is er weinig verschil, als je erover nadenkt..
De regels van MSCI maken het onmogelijk voor Reliance(en veel anderen) om in IWDA te zitten
Wat jammer is, want we hebben het hier wel over ZEER groot bedrijf (grootste bedrijf van India, 88ste in de wereld)
Net zoals het grootste beursgenoteerde bedrijf ter wereld, Aramco, ook niet in IWDA, heel jammer voor je rendement vooral
Jij denkt dat de hele wereld in IWDA zit, maar dit klopt niet, en de bedrijven die er niet inzitten zijn niet enkel de kleintjes, het zijn ook de groten en winnaars.
There is a whole world outside IWDA, maar dat willen sommigen niet zien
Ik vraag mij soms af wat het verschil is tussen IWDA kopen en ad random al mijn geld in 1 individueel aandeel, eigenlijk is er weinig verschil, als je erover nadenkt..
Koop dan IMIE / SPYI of vul IWDA aan met EMIM?
Opgelost.
Opgelost.
Ga me niet uitspreken over Solvay , ben thuis in de Amerikaanse markt maar van de rest volg ik niet echt .Converse schreef: ↑23 januari 2024, 07:45Klopt volledig. Ik ben een beginnende belegger en als ik wat meningen wil lezen over specifieke aandelen dan moet ik helaas uitwijken naar andere fora..lop schreef: ↑23 januari 2024, 04:36 Post hier tot enkele jaren geleden regelmatig tips maar
je zou moeten een ezel zijn om hier nog kooptips te posten .
Zelfs aandelen die verdrievoudigd zijn momenteel werden afgeschilderd door ....
Nu post het kaf nog tips en zwijgt het koren .
Jammer voor sommigen .
Er is maar 1 tip hier te vinden nu nog op spaargids en dit is IWDA
Is voor de meesten de beste optie naargelang wat je wil bereiken met beleggen .
Echt onderbouwd advies ga je hier niet meer vinden dankzij leden die overal hun haak inslaan .
Nu is het beursadvies op spaargids nog evenveel waard dan je buurrouw haar mening .
Als het een knap ding is kan het zelfs meer waard zijn .
Ik zit bvb ook te twijfelen over Solvay. Zeker alvast een mooi dividend dus rendement verzekerd. Maar ik weet niet goed wat te verwachten nu na die split.. Helaas kan ik hier niet veel terugvinden omtrent dit aandeel na de split. (Ofwel ben ik nog niet goed thuis in de zoekfunctie Maar op andere fora zijn er volledige topics te vinden per aandeel bvb)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En wat zeggen ze daar dan zoal over wat je moet verwachten van Solvay na die split ?
Sommige van die andere fora zijn soms niet veel meer dan een verzameling van nieuws.
Voor enig debat of zelfs gewoon een persoonlijke visie met enige onderbouwing moet je daar meestal ook niet zijn.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 januari 2024, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Keert het tij voor China stocks?
Maar met IWDA en EMIM samen, heb je dan niet zowat alle bedrijven met een grote market cap? Zoniet, kan je hier meerdere voorbeelden voor geven? (Zoja, hoe vind je die? Ben benieuwd naar je methodologie om snel die aandelen te vinden die niet in bepaalde indices zitten)
Je kan nog aanvullen met IUSN voor small caps, en volgens mij heb je dan nagenoeg de volledige markt, nee? Oke, heel wat kleine bedrijfjes zal je niet hebben en natuurlijk kan je daar mooie rendementen op halen, net zoals op grotere bedrijven. Maar de vraag is natuurlijk of je dan, als je ook het risico (volatiliteit) in rekening neemt, nog veel outperformt ten opzichte van de markt?
Correct! Ofwel zijn het traders die er in reageren.. Ik zoek eerder advies voor de (middel) lange termijn.EarthNvstr1 schreef: ↑23 januari 2024, 17:20En wat zeggen ze daar dan zoal over wat je moet verwachten van Solvay na die split ?
Sommige van die andere fora zijn soms niet veel meer dan een verzameling van nieuws.
Voor enig debat of zelfs gewoon een persoonlijke visie met enige onderbouwing moet je daar meestal ook niet zijn.
Uiteraard zoek ik eerst zelf en lees ik me volledig in. Maar wat andere meningen/discussies zijn altijd handig om eventueel mn gedacht te bevestigen of te veranderen.
Over ADYEN was ik bvb volledig overtuigd ondanks toch veel negatievelingen. Op een 3 maanden tijd heb ik daar toch 70% op kunnen nemen. (Wat nu ook wel niet echt lange termijn was )