De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Als in die indices maar 2% van de aandelen zitten, is het niet echt een grote uitdaging om aandelen te vinden dat er niet inzitten he
het zullen inderdaad vaak "kleine" aandelen zijn, maar ook grote aandelen die in landen zitten waar MSCI niet in investeert.
En zo klein hoeven ze trouwens al niet te zijn om buiten de indices te vallen, dat zijn nog altijd respectabel grote bedrijven, niet de bakker van op de hoek.
En bedrijven met lage liquiditeit, ofzo
Er zijn verschillende landen niet niet in ENIM of IWDA zitten
Of die bedrijven het beter doen dan de grote, geen idee. (in principe hoef je die vraag niet aan mij te stellen, in principe moet een indexbelegger je hier moeiteloos op kunnen antwoorden, als die zijn huiswerk heeft gedaan, het is immers de basis van zijn investment case)
het zullen inderdaad vaak "kleine" aandelen zijn, maar ook grote aandelen die in landen zitten waar MSCI niet in investeert.
En zo klein hoeven ze trouwens al niet te zijn om buiten de indices te vallen, dat zijn nog altijd respectabel grote bedrijven, niet de bakker van op de hoek.
En bedrijven met lage liquiditeit, ofzo
Er zijn verschillende landen niet niet in ENIM of IWDA zitten
Of die bedrijven het beter doen dan de grote, geen idee. (in principe hoef je die vraag niet aan mij te stellen, in principe moet een indexbelegger je hier moeiteloos op kunnen antwoorden, als die zijn huiswerk heeft gedaan, het is immers de basis van zijn investment case)
Zolang je niet wil verstaan wat indexbeleggers proberen te bereiken, heeft deze discussie weinig belang.Aerolla schreef: ↑23 januari 2024, 15:01 Mijn redenering zou de volgende zijn:
Als je geld steekt in IWDA, steek je geld in die 2% van de markt.
Dat is ten eerste geld die niet naar de andere 98% kan gaan, en bovendien stijgen de koersen van de onderliggende aandelen.
Dus lijkt het me logisch dat je meer geld wilt in net die 2%, en dat je wil vermijden dat mensen zoals ik bijvoorbeeld Reliance of Campine of Moex kopen, want daar heb je als indexbelegger niks aan, het zit namelijk niet in je index.
De markt van vrij verhandelbare aandelen is meer dan 100 triljoen $ groot.
Veel indexbeleggers willen hun geld beleggen zoals die markt.
Met IWDA bestrijk je ongeveer 75%,
Met EMIM erbij ongeveer 85%
VWCE en IEMI halen ook die 85%
IUSN voegt nog een 10% small caps toe.
De overblijvende aandelen zijn microcaps en kleiner - Als je daar in wil beleggen, doe maar.
Er zijn ook een hele reeks aandelen die lage liquiditeite hebben en je dus als aandeelhouder op de vrije markt overgeleverd bent aan hun - Als je daar in wil beleggen, doe maar.
Ook zijn er nog een hele reeks aandelen die niet vrij verhandelbaar zijn of in landen waar er geen echte vrije handel in aandelen is toegelaten - Als je daar in wil beleggen, doe maar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja kijk .. zo'n dingen krijg je dan ...
"'t Is voor de lange termijn" maar we posten graag een toevallig succesje na de speculatie waar we nochtans "volledig van overtuigd" waren maar toch eens wilden polsen ...
Converse schreef: ↑9 december 2023, 19:07 Never catch a falling knife.. Maar ondanks dit was Adyen toch een no brainer om aan te kopen.
Ik hou toch nog even alles bij aangezien ik er echt nog wel in geloof dat deze binnen een maand op 1500€ gaan raken. Daarna is het echt gokken.. verkopen of mogelijkd nog een boost richting 2000€ na hun volgende cijfers van februari..
Denk dat ik de boot gemist heb voor Reliance. Staat nu wat te hoog om in te kopen. Maar vind het alvast een fijne tip en heb hem op mijn watchlist gezet.
Solvay had ik al voor de split en heb ze met het oog op lange termijn aangekocht. Voorlopig zie ik geen reden om dit te herzien, maar volg het wel van nabij op.
Nvidia bleef de afgelopen dagen maar stijgen en lijkt vandaag te stagneren. Geen reden voor paniek natuurlijk, maar eerder een popcorn momentje voor mij. Welke kant gaan we op ? Een sell and buy back momentje?
Solvay had ik al voor de split en heb ze met het oog op lange termijn aangekocht. Voorlopig zie ik geen reden om dit te herzien, maar volg het wel van nabij op.
Nvidia bleef de afgelopen dagen maar stijgen en lijkt vandaag te stagneren. Geen reden voor paniek natuurlijk, maar eerder een popcorn momentje voor mij. Welke kant gaan we op ? Een sell and buy back momentje?
Oh, ik heb zo ook nog maar sinds begin dit jaar, ik zie dit echt als een zeer lange termijn investering.
Ik weet niet of ze vandaag te duur of goedkoop zijn, maar ik ben vooral nieuwsgierig naar de verre toekomst.
Tja
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bedoel je met random gewoon vogelpik spelen en al je geld in het aandeel steken waar je pijltje op terecht komt? Dan koop ik toch liever IWDA. Want was je pijltje toevallig op TTCF geland en had je daar at random al je geld in gestopt dan was je nu failliet.
-
- Verbannen Gebruiker
Nee hoor. Er is een zeer groot verschil.
Het gemiddelde rendement van een ETF die een brede index volgt (ik noem hem AERO) over lange tijd, is inderdaad gelijk aan het gemiddeld rendement over lange tijd van een random gekozen aandeel.
"Gemiddelde" van dat laatste betekent: je neemt het gemiddelde over alle aandelen van het gemiddelde rendement op lange termijn.
Dus:
- gemiddeld rendement van aandeel 1
- gemiddeld rendement van aandeel 2
- ...
- gemiddeld rendement van aandeel 1 miljoen
- ...
Het gemiddelde van die reeks gemiddelden is gelijk aan het gemiddeld rendement van AERO
Waarom kies je voor AERO? Omdat de standaarddeviatie van het gemiddeld rendement van AERO astronomisch veel kleiner is dan de standaarddeviatie van het gemiddelde van het gemiddeld rendement van die 1.000.000+ aandelen.
In gewone mensentaal: door 1 aandeel willekeurig te kiezen, is de kans heel groot dat je een zeer slecht rendement haalt.
Beleggen is statistiek.
En nu ken je ook de basis van de Modern Portfolio Theory. Graag gedaan
En nu begrijp je ook de wiskundige reden achter de raad van veel beleggingsadviseurs: spreiden. Beperk je niet tot 1 aandeel.
Ik zie wel dat ze sinds augustus 2020 op en neer noteren tussen de 50 en 70 USD. Ik mis een beetje een gestage opwaartse trend. Of zie ik dit mis?
Daar zijn toch andere en zelfs veiliger oplossingen voor. Voor RELIANCE neem ik Franklin FTSE India UCITS ETF (FLXIG), 0,19% lopende kosten.Aerolla schreef: ↑23 januari 2024, 15:01 Mijn redenering zou de volgende zijn:
Dus lijkt het me logisch dat je meer geld wilt in net die 2%, en dat je wil vermijden dat mensen zoals ik bijvoorbeeld Reliance of Campine of Moex kopen, want daar heb je als indexbelegger niks aan, het zit namelijk niet in je index.
RELIANCE INDUSTRIES LTD ORD 7,62 %
Ik denk dat voor zo'n landen de ETF inderdaad niet slecht is.
Maar ik ben iemand van de individuele aandelen he
Voor mij is dit echt een lange termijn investering, ik kwam erop via een tip van UBS uit Trends (https://trends.knack.be/beleggen/adviez ... endes-ubs/)
Het is een beetje een investering in India, het ziet er nog wel een leuk bedrijf uit, maar ik heb er niet te veel bij nagedacht wanneer ik zou kopen, gezien de lange termijn lijkt het me niet belangrijk.
Het is een conglomeraat, je zou het dus beetje kunnen zien als holding.
Maar ik ben iemand van de individuele aandelen he
Voor mij is dit echt een lange termijn investering, ik kwam erop via een tip van UBS uit Trends (https://trends.knack.be/beleggen/adviez ... endes-ubs/)
Het is een beetje een investering in India, het ziet er nog wel een leuk bedrijf uit, maar ik heb er niet te veel bij nagedacht wanneer ik zou kopen, gezien de lange termijn lijkt het me niet belangrijk.
Het is een conglomeraat, je zou het dus beetje kunnen zien als holding.
Uw dartsboard moet dan wel marketcap gecorrigeerde velden hebben
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Dus:huisjetuintjefiets schreef: ↑23 januari 2024, 21:53
Het gemiddelde rendement van een ETF die een brede index volgt (ik noem hem AERO) over lange tijd, is inderdaad gelijk aan het gemiddeld rendement over lange tijd van een random gekozen aandeel.
"Gemiddelde" van dat laatste betekent: je neemt het gemiddelde over alle aandelen van het gemiddelde rendement op lange termijn.
Dus:
- gemiddeld rendement van aandeel 1
- gemiddeld rendement van aandeel 2
- ...
- gemiddeld rendement van aandeel 1 miljoen
- ...
Het gemiddelde van die reeks gemiddelden is gelijk aan het gemiddeld rendement van AERO
- het gemiddeld rendement van Apple is pakweg 40%
- ...
- het gemiddeld rendement van Bpost is pakweg -40%
Het gemiddelde rendement van uwen AERO is dus 0%
Begin maar opnieuw en houdt rekening met marketcap (indexen zijn marketcap gewogen) en met iets minder AERO graag.
-
- Verbannen Gebruiker
De vraag van Aerolla is: je kiest 1 aandeel en je steekt daar al je geld in dat je voor aandelen wilt gebruiken. In dit geval speelt de market cap geen rol.
Jouw rendement is in dit geval het rendement van dat ene aandeel. Market cap heeft geen belang.
Dus moet je gewoon het gemiddelde van die rendementen nemen, en daarvan de standaarddeviatie berekenen.
Dan heb je het verwachte gemiddelde rendement als je willekeurig 1 aandeel kiest en daar al je geld in steekt.
Het gemiddelde rendement van een index fonds moeten we niet berekenen. Anderen hebben dat voor ons gedaan. Ze bekijken gewoon de koers van dat index fonds.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 24 januari 2024, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Het heeft ook geen enkele zin om in gans de markt te willen investeren, je zit immers met een groot overgewicht in een beperkte groep grote bedrijven, het zijn deze die het rendement bepalen. Die 5% in duizend kleine aandelen gaan geen verschil maken op het totaal rendement. Zelfs al zit daar een volgende Amazon bij, 10.000% op €1 is nog maar €100