De Beurs vandaag part 2
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: De Beurs vandaag part 2
Logica heeft er niets mee te maken.vortex schreef: ↑24 januari 2024, 13:04huisjetuintjefiets schreef: ↑24 januari 2024, 09:34 Emerging markets hebben in elk geval hetzelfde opgebracht als S&P 500 over de laatste 20 jaar.
Dat gaat inderdaad geen zin hebben en je gaat het ook niet kunnen. Economisch gezien is het zelfs niet logisch dat een mature markt hetzelfde rendement haalt dan een groeiende markt.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 januari 2024, 12:45 Je kunt statistisch checken of iets toeval is of niet.
Maar als je wat ik tot nu toe heb geschreven "gegoochel" met cijfers noemt, heeft het geen zin dat ik het verder verduidelijk.
Cijfers, daar moet je naar kijken. En daarna kun je eventueel een logische verklaring proberen te vinden.
Hoe wil je discussiëren over iets als je niet eens naar de cijfers wilt kijken.
Schreef Barrons op 23/12/2023:
For this year, the MSCI Emerging Markets index is on pace for another trouncing by the S&P 500 index—returning 5% to date, compared with a 26% gain for the S&P
The S&P 500 average return is 10.67% annualized since the inception of its modern structure in 1957
https://seekingalpha.com/article/450273 ... ket-return
Return emerging markets over de laatste 35 jaar: 9,46%
https://curvo.eu/backtest/en/market-ind ... rrency=usd
IWDA ivm IWDA + EMIM
https://curvo.eu/backtest/en/compare?po ... WARgBMnRUA
7,42% vs 7,22%
Blijf jij maar gerust steunen op jouw logica.
Ik vertrouw liever op cijfers.
De lezers van het forum kunnen nu zelf hun oordeel vormen. Ik heb niets meer toe te voegen.
Cijfers zeggen alleen iets over het verleden, logica kan iets over de toekomst zeggen en ik kan niet kopen aan de prijzen van vorig jaar...
Daarom kan je je enkel wel op logica baseren voor wat je vandaag zal doen...
Daarom kan je je enkel wel op logica baseren voor wat je vandaag zal doen...
-
- Hero Member
- Contacteer:
MSCI is een indexleverancier. MSCI beheert misschien honderden indexen.Aerolla schreef: ↑23 januari 2024, 18:55 het zullen inderdaad vaak "kleine" aandelen zijn, maar ook grote aandelen die in landen zitten waar MSCI niet in investeert.
En zo klein hoeven ze trouwens al niet te zijn om buiten de indices te vallen, dat zijn nog altijd respectabel grote bedrijven, niet de bakker van op de hoek.
MSCI investeert nergens in.
In se `zit een land` niet in een index, maar `zit` een markt wel of niet in een index.
Nee de indexbelegger waar jij steeds naar refereert is niet geïnteresseerd of een bedrijf beter doet of niet. Die kennis is helemaal niet nodig voor zijn `investment case`; in tegendeel.Aerolla schreef: ↑23 januari 2024, 18:55 Of die bedrijven het beter doen dan de grote, geen idee. (in principe hoef je die vraag niet aan mij te stellen, in principe moet een indexbelegger je hier moeiteloos op kunnen antwoorden, als die zijn huiswerk heeft gedaan, het is immers de basis van zijn investment case)
Correct de indexbeheerder bepaald per index die hij beheert hoe de weging is: market cap, equal weight, value weighted, ....
Market cap weging heeft vele voordelen:
- het is market cap gewogen
- market cap is heel eenvoudig te beheren - steeds correct gebalanceert - geen herbalanceringen nodig
- geen periodieke herwegingingen die tot tranasactiekosten lijden.
Als je wil dat de fondsenondernemingen jouw index gebruiken heb je wel wat meer nodig....Aerolla schreef: ↑24 januari 2024, 09:26 Maar je kan alles een index noemen: als ik een index maak bestaande uit 20% Shell, 20% BP, 20% Chevron, 20% Petrobras, 20% Aramco, dan doe ik dat gewoon.
De regels van mijn index zijn:
1) ik beslis wat erin komt
2) jij niet
Ik noem hem "The random oil companies from somewhere in the world" vanaf vandaag is dat dus ook een index.
Meer is een index ook niet....
Ik wacht dus vol ongeduld tot indexbeleggers zullen intekenen op ETF's die mijn index volgen, die heel goed gespreid is
De index heeft per definitie het gemiddelde rendement van de markt die hij volgt volgens de weging die hij volgt.Aerolla schreef: ↑24 januari 2024, 09:51 Iedereen weet dat een brede index niet hetzelfde rendement heeft dan het gemiddelde, maar gezien er een gebrek is aan een wereldwijde index, kan je niet gemakkelijk cijfers geven.
Het is evident dat er een verschil is, bijvoorbeeld in 2022 moet dat zelf een enorm verschil zijn geweest, maar hoeveel exact, geen idee...
Wat daarbuiten gebeurt ....
Voila:
borgie schreef: ↑24 januari 2024, 11:25 Bij MSCI heb ik deze gevonden: MSCI ACWI + Frontier Markets All Cap Index (USD)
Developed + Emerging + Frontier markets
Large + Mid + Small + Micro cap
In totaal +/- 16000 bedrijven
Het document geeft Gross Return in USD. Als ik op een of andere manier de index code te weten kan komen dan kan ik resultaten in EUR berekenen.
Veel verder dan deze gaan we niet geraken met een bestaande index denk ik.
En de performantie MSCI world of FTSE All world wijkt daar niet echt veel van af; dus kunnen snel als referentie gebruikt worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zie daar twee cijfers die ongeveer hetzelfde zijn, die dan nog over iets anders gaan dan jouw claim "S&P500 heeft over de laatste 20 jaar hetzelfde rendement dan EMIM". Ik wacht op jouw logische verklaring waarom S&P500 en EMIM hetzelfde rendement zouden leveren. Ik zeg toeval, en als dat volgens jou geen toeval is verklaar ook gelijk waarom die over een ander willekeurig tijdsframe plots niet meer hetzelfde zijnhuisjetuintjefiets schreef: ↑24 januari 2024, 13:39 Cijfers, daar moet je naar kijken. En daarna kun je eventueel een logische verklaring proberen te vinden.
IWDA ivm IWDA + EMIM
7,42% vs 7,22%
En, kan jij in russische aandelen beleggen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja...
ik kan ze wel niet meer verkopen
En voor een index is die vraag toch niet relevant zelfs?
Je denkt aan een ETF vermoedelijk
Tja
Ik denk dat ik voor B7H4Long speciaal (en let alstublieft op deze keer, want ik zweer dat het de laatste keer is) nog eens het verschil zal uitleggen tussen een Index en een ETF die die index volgt:
Een index is een mand van aandelen die voldoet aan bepaalde voorwaarden, opgesteld door de indexbeheerder. Mijn vraag is dus dat het wel erg leuk is om een INDEX te hebben van alle aandelen ter wereld.
Belangrijk op te merken (en dat is het verschil met een ETF) is dat een index geen transacties uitvoert, het is enkel een observator, in zekere zin.
Aan de andere kant heb je een ETF, dat is ook een mand van aandelen, alleen zitten er hier effectief aandelen in (soms, maar laat ons veralgemenen, er zijn uitzonderingen).
Die ETF koopt effectief aandelen, dus voor hen is de vraag of je iets kan kopen relevanter als voor de index, die niks hoeft te kopen.
Dus de opmerking of je kan handelen is enkel relevant voor ETF's, ik snap inderdaad de praktische bezwaren van een wereldwijze ETF, dat zou leiden tot problemen en hoge kosten.
Maar dat doet niks af van mijn vraag voor een wereldwijze index, waarvoor die praktische bezwaren niet van toepassing zijn.
Het is inderdaad wel zo dat ETF's en Indices hier vaak door elkaar worden gehaald, je bent niet de eerste en zult niet de laatste zijn (en soms doen we het ook gewoon uit gemak)
(En kom niet af met bepaalde uitzonderingen etc, ik leg de algemene principes snel uit... maar ik ken je ondertussen)
Een index is een mand van aandelen die voldoet aan bepaalde voorwaarden, opgesteld door de indexbeheerder. Mijn vraag is dus dat het wel erg leuk is om een INDEX te hebben van alle aandelen ter wereld.
Belangrijk op te merken (en dat is het verschil met een ETF) is dat een index geen transacties uitvoert, het is enkel een observator, in zekere zin.
Aan de andere kant heb je een ETF, dat is ook een mand van aandelen, alleen zitten er hier effectief aandelen in (soms, maar laat ons veralgemenen, er zijn uitzonderingen).
Die ETF koopt effectief aandelen, dus voor hen is de vraag of je iets kan kopen relevanter als voor de index, die niks hoeft te kopen.
Dus de opmerking of je kan handelen is enkel relevant voor ETF's, ik snap inderdaad de praktische bezwaren van een wereldwijze ETF, dat zou leiden tot problemen en hoge kosten.
Maar dat doet niks af van mijn vraag voor een wereldwijze index, waarvoor die praktische bezwaren niet van toepassing zijn.
Het is inderdaad wel zo dat ETF's en Indices hier vaak door elkaar worden gehaald, je bent niet de eerste en zult niet de laatste zijn (en soms doen we het ook gewoon uit gemak)
(En kom niet af met bepaalde uitzonderingen etc, ik leg de algemene principes snel uit... maar ik ken je ondertussen)
Maar hoe ga je de totale wereld economie dan indexeren? Een groot deel is bv niet beursgenoteerd, daar is dus geen dagelijkse waardering op te plakken. Je kan hooguit alle wereldwijd vrij verhandelbare beurs genoteerde aandelen volgens market cap indexeren maar of daar een noemenswaardig verschil in zal zitten tegenover de huidige wereld index valt te betwijfelen. En wat heb je uiteindelijk aan een index die niet te repliceren valt? Lijkt mij dat de huidige msci index meer dan ruim genoeg is om relevant te zijn, zeker voor een particuliere index belegger die uiteindelijk maar een paar eurocent in de kleinste participaties heeft.
Ah nee, enkel de beursgenoteerde bedrijven he
De niet-beursgenoteerde kan je er niet insteken, dat zou wel extreem ver gaan en onmogelijk zijn.
Ik ben er echt niet zeker van of de afwijking zo klein is als dat we denken, ik denk in sommige jaren dat dit beperkt zal zijn, zoals ik zei, in 2022 zal het verschil volgens mij groter zijn. het hangt er beetje vanaf welke sectoren het dat jaar goed doen en welke niet.
Het zou me niet verbazen dat je bij een crash ook een redelijk grote afwijking zal hebben. (het zal nooit 10% zijn, maar misschien paar percenten)
En wat je eraan hebt: benchmarken , niet meer dan dat.
Maar dan kan je ECHT beginnen spreken van het gemiddelde van alle beleggers (dan zou ik akkoord kunnen gaan tenminste, los van wat kleinere bezwaren)
Dat is ook waarschijnlijk de reden dat het niet bestaat: je kan er (bijna) geen geld mee verdienen als indexbeheerder...
De niet-beursgenoteerde kan je er niet insteken, dat zou wel extreem ver gaan en onmogelijk zijn.
Ik ben er echt niet zeker van of de afwijking zo klein is als dat we denken, ik denk in sommige jaren dat dit beperkt zal zijn, zoals ik zei, in 2022 zal het verschil volgens mij groter zijn. het hangt er beetje vanaf welke sectoren het dat jaar goed doen en welke niet.
Het zou me niet verbazen dat je bij een crash ook een redelijk grote afwijking zal hebben. (het zal nooit 10% zijn, maar misschien paar percenten)
Maar dan kan je ECHT beginnen spreken van het gemiddelde van alle beleggers (dan zou ik akkoord kunnen gaan tenminste, los van wat kleinere bezwaren)
Dat is ook waarschijnlijk de reden dat het niet bestaat: je kan er (bijna) geen geld mee verdienen als indexbeheerder...
Ik snap het punt niet. Als je naar het gemiddelde van alle beleggers wil kijken, doet market cap van bedrijven er toch wel toe? Al die kleine bedrijfjes, daar kunnen alle beleggers ter wereld samen toch geen grote hoeveelheden in hebben... Met andere woorden, als je dus 95% van de markt qua marktkapitalisatie hebt (ik zeg maar wat, geen idee hoe ver we met breed gespreide fondsen komen), dan mogen die kleine bedrijfjes nog heel erg goed doen (of slecht) ten opzichte van de 95%, in de uiteindelijke afrekening gaat dat toch een verwaarloosbaar verschil worden, want je moet market cap wel in rekening brengen als je het over alle beleggers samen hebt?Aerolla schreef: ↑24 januari 2024, 16:20 Ah nee, enkel de beursgenoteerde bedrijven he
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: