Klimaathysterie
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Mij lijkt het eerder dat dergelijke dingen (terecht) werden/worden afgeschaft om mensen ervan bewust te maken dat niets "gratis" is.Woz schreef: ↑24 januari 2024, 07:16 Nog niet zo lang geleden kenden we in Vlaanderen een systeem dat rekening hield met de basisbehoefte voor elektriciteit.
https://www.demorgen.be/nieuws/gratis-s ... ~ba54bb5d/
Maar dat werd afgeschaft wegens té sociaal.
Zeker in het geval van energieverbruik, wat tegenwoordig voor velen een niet onbelangrijke problematiek is.
Uiteindelijk zijn dergelijke wijzigingen en bijhorende discussies eigenlijk allemaal gewoon discussies rond de herverdeling van de welvaart.
Ik ben voorstander om dat véél transparanter te maken, zodat die discussies dan hopelijk ook op een zinvollere manier gevoerd zouden kunnen worden.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
EarthNvstr1 schreef: ↑24 januari 2024, 16:49Dat kan in bepaalde gevallen inderdaad goed zijn, maar dat komt dan bv. doordat de eerstgenoemde weinig en de laatst genoemde veel geïnvesteerd heeft in energiebesparing.CarpeNoctem schreef: ↑24 januari 2024, 16:38 Tja, op het eerste zicht zou je denken dat het een goed voorstel is. Maar in werkelijkheid gaat dat oud arm koppeltje dat in een oud krot in een tochtgat woont meer betalen voor zijn energie dan bepaalde ivoren torenbewoners die dagelijks vanuit hun jacuzzi contempleren over het lot van den werkmeinsch![]()
![Afbeelding](https://i.pinimg.com/736x/24/c0/12/24c0120d1261f654cb1747bafcb45917.jpg)
Dat was dan ook niet echt een vergelijking, maar veeleer een vaststelling.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Eerst roepen dat facturen onbetaalbaar zijn om dan even later doodleuk te melden dat die zelf geen probleem heeft om die te betalen.
Wat gaan we nog allemaal bij elkaar fantaseren?
Ik zeg het: jullie schieten vooral in jullie eigen voet.
Ik heb het nog eens nagekeken.
Het airco'tje dat ik gebruik om te verwarmen heeft 3115€ gekost, plaatsing en btw inbegrepen.
Als ik dan even de factuur uit 2006 van de plaatsing van de gascondensatieketel er bij neem dan zie ik dat die toen 2850€ heeft gekost, enkel de ketel. Daar moest dan nog de plaatsing, de schouwdelen en aansluiting op de bestaande gasteller bij.
Ik moet er wel nog even bij vermelden dat in die tijd een gascondensatieketel nog heel stevig gesubsidieerd werd door de overheid.
Als jullie je tijd willen verdoen met roepen en tieren en alle schuld bij de overheid leggen in plaats van zelf even de tijd te nemen om een aantal zaken uit te zoeken en wat te rekenen dan is dat jullie probleem. Zeker met neoliberale fantasietjes dat iedere procent belasting er een teveel is.
Het airco'tje dat ik gebruik om te verwarmen heeft 3115€ gekost, plaatsing en btw inbegrepen.
Als ik dan even de factuur uit 2006 van de plaatsing van de gascondensatieketel er bij neem dan zie ik dat die toen 2850€ heeft gekost, enkel de ketel. Daar moest dan nog de plaatsing, de schouwdelen en aansluiting op de bestaande gasteller bij.
Ik moet er wel nog even bij vermelden dat in die tijd een gascondensatieketel nog heel stevig gesubsidieerd werd door de overheid.
Als jullie je tijd willen verdoen met roepen en tieren en alle schuld bij de overheid leggen in plaats van zelf even de tijd te nemen om een aantal zaken uit te zoeken en wat te rekenen dan is dat jullie probleem. Zeker met neoliberale fantasietjes dat iedere procent belasting er een teveel is.
De overheid is zeker schuld. Zij werken op aangeven van de politiek; de overheid voert uit wat de politiek beslist; enfin bijna toch. De politiek wordt gestuurd door belangenverenigingen; lobby's, NGOs, vakbonden... vul zelf maar aan. De kiezers zijn hier het kleinste instrument. Is dit nieuw voor jou?Woz schreef: ↑24 januari 2024, 17:21 Eerst roepen dat facturen onbetaalbaar zijn om dan even later doodleuk te melden dat die zelf geen probleem heeft om die te betalen.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Your point being ... ?!?Woz schreef: ↑24 januari 2024, 17:21 Ik heb het nog eens nagekeken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nogmaals:Woz schreef: ↑24 januari 2024, 17:21 Eerst roepen dat facturen onbetaalbaar zijn om dan even later doodleuk te melden dat die zelf geen probleem heeft om die te betalen.
...
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja, de overheid is schuldig. Zoveel jaren geleden toen ik een nieuwe auto nodig had en moest kiezen tussen diesel en benzine wees de garagist er me op dat er één of andere premie was (zat in de aankoopprijs) bij de aankoop van een diesel ... zoveel jaren later ben je plots een milieuterrorist als je met een diesel rijdt.Woz schreef: ↑24 januari 2024, 17:21 Als jullie je tijd willen verdoen met roepen en tieren en alle schuld bij de overheid leggen in plaats van zelf even de tijd te nemen om een aantal zaken uit te zoeken en wat te rekenen dan is dat jullie probleem. Zeker met neoliberale fantasietjes dat iedere procent belasting er een teveel is.
Er rijden nog altijd overheidsvoertuigen rond met reclame op dat ze op gas rijden, dat was blijkbaar ook een goede brandstof.
Enzovoorts ...
Nu worden elektrische voertuigen volop gepromoot en gesponsord ... let op mijn woorden bij hier en een paar tiental jaren worden ook die EV's uitgekotst omwille van het milieu ... intussen zal ons land volgepropt worden met elektrische laadpalen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het is voor mij nogal verwarrend dat 'de overheid' de ene keer wordt weggezet als stomste en meest idiote dat er ooit is uitgevonden.Abatoetnie schreef: ↑24 januari 2024, 20:32Ja, de overheid is schuldig. Zoveel jaren geleden toen ik een nieuwe auto nodig had en moest kiezen tussen diesel en benzine wees de garagist er me op dat er één of andere premie was (zat in de aankoopprijs) bij de aankoop van een diesel ... zoveel jaren later ben je plots een milieuterrorist als je met een diesel rijdt.Woz schreef: ↑24 januari 2024, 17:21 Als jullie je tijd willen verdoen met roepen en tieren en alle schuld bij de overheid leggen in plaats van zelf even de tijd te nemen om een aantal zaken uit te zoeken en wat te rekenen dan is dat jullie probleem. Zeker met neoliberale fantasietjes dat iedere procent belasting er een teveel is.
Er rijden nog altijd overheidsvoertuigen rond met reclame op dat ze op gas rijden, dat was blijkbaar ook een goede brandstof.
Enzovoorts ...
Nu worden elektrische voertuigen volop gepromoot en gesponsord ... let op mijn woorden bij hier en een paar tiental jaren worden ook die EV's uitgekotst omwille van het milieu ... intussen zal ons land volgepropt worden met elektrische laadpalen.
En de andere keer als er een premie of subsidie wordt uitgeschreven door diezelfde overheid jullie er als een kip zonder kop achteraan lopen om dan achteraf nog eens te gaan klagen dat jullie wééral eens in het zak gezet zijn door weer diezelfde overheid...
Om dan even bij het onderwerp auto te blijven. Als ik jullie een tip mag geven: streef er naar om geen eigen auto meer te bezitten. Die keuze zal u binnenkort veel geld en frustratie besparen.
Tesla fsd12:
https://youtu.be/0X6EKrr3rgc?feature=shared
Gelijk de prognoses van het WEF, Manfred Schwab: "In 2030 zal u niets bezitten en gelukkig zijn" (eigen vertaling). ("„Im Jahr 2030 werden Sie nichts besitzen und glücklich sein.".Woz schreef: ↑24 januari 2024, 20:52Het is voor mij nogal verwarrend dat 'de overheid' de ene keer wordt weggezet als stomste en meest idiote dat er ooit is uitgevonden.Abatoetnie schreef: ↑24 januari 2024, 20:32
Ja, de overheid is schuldig. Zoveel jaren geleden toen ik een nieuwe auto nodig had en moest kiezen tussen diesel en benzine wees de garagist er me op dat er één of andere premie was (zat in de aankoopprijs) bij de aankoop van een diesel ... zoveel jaren later ben je plots een milieuterrorist als je met een diesel rijdt.
Enzovoorts ...
En de andere keer als er een premie of subsidie wordt uitgeschreven door diezelfde overheid jullie er als een kip zonder kop achteraan lopen om dan achteraf nog eens te gaan klagen dat jullie wééral eens in het zak gezet zijn door weer diezelfde overheid...
Om dan even bij het onderwerp auto te blijven. Als ik jullie een tip mag geven: streef er naar om geen eigen auto meer te bezitten. Die keuze zal u binnenkort veel geld en frustratie besparen.
Tesla fsd12:
https://youtu.be/0X6EKrr3rgc?feature=shared
-
- Full Member
- Contacteer:
Dan kunnen we de frustratie verschuiven naar het openbaar vervoer ... probeer maar eens - met de "vernieuwde" Lijn - vanuit de dorpjes in de Westhoek ergens te geraken zonder auto ... jaja, ik weet al dat de commentaar zal zijn : verhuis naar de "stad" ... er staan te weinig huizen in de steden om iedereen daar onder te brengen.
Fluvius en de VREG willen bij overbelasting van het laagspanningsnet bedrijven subsidieren voor vrijwillige afschakeling, aka spitsmijden in België. Om dan over een paar jaar, als de subsidievergoeding telkens hoger blijkt dan begroot, de gezinnen te laten betalen bij overbelasting van het laagsoanningsnet. Het subsidie idee bij overbelasting kwam ook van Nederland. https://www.tijd.be/politiek-economie/e ... 21035.html
De drie hoofdlijnen van Kraag's nederlandse netcongestieplan: https://www.netbeheernederland.nl/nieuw ... snet--1725
Zie ook congestiemanagent, aka spitsmijden, in Nederland:
De drie hoofdlijnen van Kraag's nederlandse netcongestieplan: https://www.netbeheernederland.nl/nieuw ... snet--1725
Zie ook congestiemanagent, aka spitsmijden, in Nederland:
Hoe eerder klanten deelnemen aan congestiemanagement, hoe gunstiger de voorwaarden. Men is dan namelijk vrij om te bepalen hoeveel flexibel vermogen men wil aanbieden en tegen welke prijs. Klanten worden daarom al vanaf de vooraankondiging van een congestiegebied geïnformeerd over de mogelijkheden.
Bedrijven die bijdragen aan de vitale infrastructuur van Nederland krijgen vrijstelling voor deelname aan congestiemanagement. Op de website van de NCTV kunt u zien of uw bedrijf aan de voorwaarden voldoet.
https://www.netbeheernederland.nl/nieuw ... jvend-1717
Wie iets beweer,t moet zelf maar met de verklaring komen! Ik ga jouw huiswerk niet maken.
Maar goed: voor mij hoort kernenergie dus bij de goede brandstoffen thuis.
Dat is de prijs die we moeten betalen voor de elektrificatie van alles (verwarming, wagen ...).Tycoon schreef: ↑25 januari 2024, 09:08 Fluvius en de VREG willen bij overbelasting van het laagspanningsnet bedrijven subsidieren voor vrijwillige afschakeling, aka spitsmijden in België. Om dan over een paar jaar, als de subsidievergoeding telkens hoger blijkt dan begroot, de gezinnen te laten betalen bij overbelasting van het laagsoanningsnet. Het subsidie idee bij overbelasting kwam ook van Nederland. https://www.tijd.be/politiek-economie/e ... 21035.html
Zie ook congestiemanagent, aka spitsmijden, in Nederland:Hoe eerder klanten deelnemen aan congestiemanagement, hoe gunstiger de voorwaarden. Men is dan namelijk vrij om te bepalen hoeveel flexibel vermogen men wil aanbieden en tegen welke prijs. Klanten worden daarom al vanaf de vooraankondiging van een congestiegebied geïnformeerd over de mogelijkheden.
Bedrijven die bijdragen aan de vitale infrastructuur van Nederland krijgen vrijstelling voor deelname aan congestiemanagement. Op de website van de NCTV kunt u zien of uw bedrijf aan de voorwaarden voldoet.
https://www.netbeheernederland.nl/nieuw ... jvend-1717
Bedrijven krijgen geld als ze op bepaalde momenten (piekperiodes) niet of minder verbruiken, terwijl gezinnen dubbel zullen moeten betalen in bepaalde periodes.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen