De Beurs vandaag part 2
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag part 2
Ik dacht eerder aan dit als "basis van het probleem":Aerolla schreef: ↑24 januari 2024, 09:51Daar raak je net de basis van het probleem aan...huisjetuintjefiets schreef: ↑24 januari 2024, 09:34
Over die laatste stelling kun je discussieren, maar het is redelijk te stellen dat een zeer brede index hetzelfde rendement heeft als een market cap gewogen gemiddelde van alle aandelen ter wereld.
Emerging markets hebben in elk geval hetzelfde opgebracht als S&P 500 over de laatste 20 jaar.
Wie hierover cijfers heeft die dit tegenspreken: het zou mij interesseren die te zien.
...
Dit zou dan moeten dienen als bewijs van de juistheid van het betoog of zo ?huisjetuintjefiets schreef: ↑24 januari 2024, 09:34 Emerging markets hebben in elk geval hetzelfde opgebracht als S&P 500 over de laatste 20 jaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.vortex schreef: ↑24 januari 2024, 10:04Dat zal dan eerder toeval zijn en niks te maken hebben met uw cijfer gegoochel.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 januari 2024, 09:34
Emerging markets hebben in elk geval hetzelfde opgebracht als S&P 500 over de laatste 20 jaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Echt waar ...huisjetuintjefiets schreef: ↑24 januari 2024, 12:45Je kunt statistisch checken of iets toeval is of niet.
Maar als je wat ik tot nu toe heb geschreven "gegoochel" met cijfers noemt, heeft het geen zin dat ik het verder verduidelijk. Statistiek is niet voor niets een buisvak aan de unief.
Dat gegoochel met cijfers is de basis van Modern Portfolio Theory. Je hebt het recht om die theorie af te wijzen. Maar als dat is op basis van "het is alleen maar gegoochel met cijfers" dan laat je een kans liggen.
Je leert veel meer bij door de argumenten van iemand waarmee je niet akkoord gaat, te bestuderen dan door alleen maar te luisteren naar de personen waarmee je akkoord gaat.
Edit: en het wordt nog hilarischer blijkbaar ...
Inderdaad.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 januari 2024, 13:39 ... De lezers van het forum kunnen nu zelf hun oordeel vormen. ...
Dank.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad borgie.B7H4long schreef: ↑24 januari 2024, 14:54 Voila:borgie schreef: ↑24 januari 2024, 11:25 Bij MSCI heb ik deze gevonden: MSCI ACWI + Frontier Markets All Cap Index (USD)
Developed + Emerging + Frontier markets
Large + Mid + Small + Micro cap
In totaal +/- 16000 bedrijven
Het document geeft Gross Return in USD. Als ik op een of andere manier de index code te weten kan komen dan kan ik resultaten in EUR berekenen.
Veel verder dan deze gaan we niet geraken met een bestaande index denk ik.En de performantie MSCI world of FTSE All world wijkt daar niet echt veel van af; dus kunnen snel als referentie gebruikt worden.
B7H4long : neem dan toch gewoon MSCI ACWI IMI als "wereldwijde" beursgenoteerde aandelen benchmark ipv MSCI World.
Zie de link van borgie voor het verschil tussen de 3 indexes.
Fear&Greed index intussen naar Extreme Greed
Tesla rapporteerde gisteren een omzetgroei van 3% en een winstmarge van 8,2%. P/FCF van 80. Drie keer duurder gewaardeerd dan Alphabet, dat nochtans drie keer zo snel groeit en drie keer hogere marges heeft.Rise schreef: ↑22 januari 2024, 17:09Tesla is een heel sexy autofabrikant en Netflix een heel sexy streaming platform. Vroeg of laat zal de markt inzien dat het ook maar een autofabrikant en een streaming platform zijn. Vergeleken met de huidige rente (en zelfs rentevooruitzichten) is de gemiddelde multiple in de Amerikaanse markt te hoog.
Vandaag alvast een voorproefje met -12%. Benieuwd waar we eind dit jaar gaan staan.
De gemiddelde PE van de S&P500 is trouwens 26,5 nu. Rente is nog altijd even hoog als in oktober 2023, toen iedereen nog uit aandelen vluchtte wegens te lage rendementsvooruitzichten. De ECB zei vandaag alvast dat een renteknip nog niet voor direct is. De economie in de VS groeide de helft harder dan voorspeld. In oktober werd dat nog gezien als een slechte indicator, want bij een te sterke economie kan de rente niet omlaag/moet die nog omhoog. Door de perikelen in de rode zee en hun effect op containertarieven/vertragingen in supply chain lijkt een verdere daling van de inflatie wishful thinking.
Ik oktober durfde niemand kopen want "het kan nog veel lager", nu kan het allemaal weer niet op, ondanks een steile rally van dik 25%. Rijp voor een correctie dus. Wat wordt de trigger?
Januari 2024 is voor mij de eerste maand waarin (niet-gerealiseerde) winst uit vermogen een grotere bijdrage opleverde dan inkomen uit arbeid.
Dat er nog vele mogen volgen. Gezien de huidige markt omstandigheden verwacht ik dat er wel wat lucht in de koersen zit die er uit moet.
Dat er nog vele mogen volgen. Gezien de huidige markt omstandigheden verwacht ik dat er wel wat lucht in de koersen zit die er uit moet.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ja het kan niet blijven duren op deze manier (helaas uiteraard )
Dat soort dingen bekijk ik liefst op jaarbasis. En dan nog. Het verschil met inkomen uit arbeid is dat -zelfs in het meest ongunstige scenario, namelijk wanneer je je werk zou verliezen- het inkomen nooit lager is dan nul. Bij beleggingen op de beurs is je inkomen 1 jaar op 3 negatief.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ja, en spijtig genoeg op die momenten gaat de media dan nog extra stimuleren om in aandelen te gaan beleggen. Telkens opnieuw hetzelfde verhaal en wanneer de beurzen dan 20% gedaald zijn hoor je ze niet meer.
Is dat slechte markttiming of sensatie ?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik weet niet welke media je leest, maar ik merk daar niets van, van dat extra stimuleren
Wat ik wel merk is dat bedrijven afgestraft worden als hun resultaten/vooruitzichten slecht zijn.
Tesla -12% in 1 dag na slechte vooruitzichten
Intel -10% in pre-trade na slechte resultaten/vooruitzichten
Beleggers kijken wel degelijk naar de resultaten en vooruitzichten. Ze betalen niet om het even wat.
Daar er daarnaast waanzinnige waardes op sommige AI start-ups gekleefd worden, is waar.
Maar dat is eerder private equity. De beurzen worden er dus minder door opgeblazen.
huisjetuintjefiets schreef: ↑11 december 2023, 19:05 De beurs verliest weer zijn verstand.
Wil je miljardair worden:
- sticht een bedrijf
- kies een naam met AI erin
- maak een mooie powerpoint met de fantastische dingen die je zult realiseren
- voorzie enkele 100.000 euro voor wervelende maar zeer exclusieve roadshows
- beloof dat de eerste realisaties er binnen enkele maanden zullen zijn
En voila.
Mistral AI is de volgende in het rijtje. Is 2 miljard waard.
En telt ondertussen al 22 werknemers.
Ze gaan het vuur aan de schenen leggen van OpenAI dat bijna 800 werknemers heeft en 8 jaar geleden opgericht is.
Maar de grote 7 zijn geen gebakken lucht, misschien soms wel hoog gewaardeerd, maar ze hebben concrete producten en halen daar heel veel omzet mee die steeds groeit, en ze blijven nieuwe producten ontwikkelen.
Bijvoorbeeld Microsoft, al lang geen softwarebedrijf meer.
In 2023, Microsoft made almost $212 billion in revenues, of which almost $80 billion came from Server products and cloud services.
Google idem:
Google Cloud witnessed the largest revenue growth percentage year over year at 22 percent on total sales of $8.4 billion. In Q3 2022, Google Cloud generated sales of just under $6.9 billion
Bedrijven zijn massaal aan het overschakelen naar de cloud. Geen grote investeringen meer in enorme mainframes. Gewoon cloud, veel veiliger en je betaalt wat je gebruikt. Heb je extra CPU, storage nodig? Dan doe je dat gewoon. In plaats dat elk bedrijf buffers moet voorzien, doen Microsoft en Google dat voor jou.
En zo vinden ze steeds nieuwe markten. Ze kopen constant nieuwe bedrijven op die producten hebben waar misschien veel inzit.
Waar anderen de grote 7 slecht vinden voor beleggers, vinden de meeste beleggers het net goed dat er 7 zeer goede bedrijven zijn.
huisjetuintjefiets schreef: ↑26 januari 2024, 09:56 Ik weet niet welke media je leest, maar ik merk daar niets van, van dat extra stimuleren
De media die de gewone "niet belegger" leest a la GVA, HLN enz.
Wat ik wel merk is dat bedrijven afgestraft worden als hun resultaten/vooruitzichten slecht zijn.
Ik dacht echter dat Visa gisteren best goede resultaten bekend maakte, echter nabeurs -2,8%. Natuurlijk zijn de koersen al vooropgelopen op de resultaten en bij bekendmaking stappen de snelle jongens er dan uit wat voor de koersdaling zorgt.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik lees liever artikels als dit:
https://lipperalpha.refinitiv.com/2024/ ... ectations/#
Dit zijn degelijk onderbouwde artikels, waarin ze alle beschikbare data objectief bekijken.
En hier wijzen ze er inderdaad op (als ze hun schat aan informatie moeten samenvatten) dat de S&P 500 hoog gewaardeerd staat, zo een 10% hoger dan de historische waardering.
Maar dat belet mij niet om toch 100% in aandelen (enkel brede ETFs) te zitten met het deel van mijn portefeuille dat ik voor aandelen reserveer. De rest zit ook volledig in obligaties en een weinig in termijnrekening. Mijn cash / cash buffer is minder dan 0,05% van mijn vermogen. Ik denk (ondersteund door veel studies) dat market timing niet werkt (occasioneel wel, structureel niet) en ik probeer het niet.
Maar ik oordeel niet over wie het wel/niet doet. Ik deel gewoon mijn visie/acties.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 26 januari 2024, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Fear & greed toont extreme greed.
-
- Verbannen Gebruiker
How to use Fear & Greed Index?
The Fear & Greed Index is used to gauge the mood of the market. Many investors are emotional and reactionary, and fear and greed sentiment indicators can alert investors to their own emotions and biases that can influence their decisions. When combined with fundamentals and other analytical tools, the Index can be a helpful way to assess market sentiment.
Voor wie niet op een emotionele manier belegt, zegt de fear & greed indicator dus niet veel