Ervaringen met Lynx
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Ervaringen met Lynx
Na te proberen te begrijpen wat hier nu eigenlijk geschreven werd, stel ik bij mijzelf de vraag of het werkelijk is zoals ik het begrepen heb.lop schreef: ↑24 januari 2024, 03:04 Waarom maken jullie het zo moeilijk ?
Eerst tellen de kosten bij meerdere keuzes telt het volume .
De munt speelt 0 rol je wint of verliest daar niks extra meer eenmaal je verkoopt .
Zelfs al koop je een € variant als het onderliggende in $ noteert zal je toch afgerekend worden in $ en wisselkosten hebben .
Al doen sommige brokers dat met een heel klein *
Er bestaat eigenlijk maar 1 munt en dat is $ in het geval van CSPX de andere valuta's die je vind zijn gewoon noteringen in een andere munt maar het blijven $ .
Zegt meer over u danEarthNvstr1 schreef: ↑24 januari 2024, 18:34Na te proberen te begrijpen wat hier nu eigenlijk geschreven werd, stel ik bij mijzelf de vraag of het werkelijk is zoals ik het begrepen heb.lop schreef: ↑24 januari 2024, 03:04 Waarom maken jullie het zo moeilijk ?
Eerst tellen de kosten bij meerdere keuzes telt het volume .
De munt speelt 0 rol je wint of verliest daar niks extra meer eenmaal je verkoopt .
Zelfs al koop je een € variant als het onderliggende in $ noteert zal je toch afgerekend worden in $ en wisselkosten hebben .
Al doen sommige brokers dat met een heel klein *
Er bestaat eigenlijk maar 1 munt en dat is $ in het geval van CSPX de andere valuta's die je vind zijn gewoon noteringen in een andere munt maar het blijven $ .
Hoe moeilijk is het er is een ding die telt en dat zijn de kosten alle andere zaken zijn bijzaak .
Al noteren aandelen of etf's op 20 beurzen in 20 verschillende munten dit speelt geen rol .
De aankoop word toch gedaan in de basis valuta al staat er € bij die ETF
De vraagsteller begrijpt dit duidelijk niet .
Er is niks moeilijk aan er is maar 1 aandeel of etf en 1 munt .
Wat je koopt hangt af van de kosten dat is al .
Eum, ik weet niet of ik die "vraagsteller" ben die het "duidelijk niet begrijpt", maar ik vermeldde al in mijn originele post, kijk het maar na:lop schreef: ↑24 januari 2024, 18:48Zegt meer over u danEarthNvstr1 schreef: ↑24 januari 2024, 18:34
Na te proberen te begrijpen wat hier nu eigenlijk geschreven werd, stel ik bij mijzelf de vraag of het werkelijk is zoals ik het begrepen heb.
Hoe moeilijk is het er is een ding die telt en dat zijn de kosten alle andere zaken zijn bijzaak .
Al noteren aandelen of etf's op 20 beurzen in 20 verschillende munten dit speelt geen rol .
"(ik weet wel dat het geen ene r**t uitmaakt in welke munt je koopt, maar euro is gewoon net iets makkelijker)"
Ik ben een huis-tuin-en-keukenbelegger, en heb nu eenmaal liever alles lekker overzichtelijk in 1 (euro)rekening staan, mag dat? Ik kan jouw redenering evenzogoed omdraaien, waarom moeilijk doen (soms in EUR, soms in USD kopen) wanneer het ook makkelijk kan (alles in EUR kopen)
Je mag al doen wat je wil van mijVoskenaas schreef: ↑24 januari 2024, 19:17Eum, ik weet niet of ik die "vraagsteller" ben die het "duidelijk niet begrijpt", maar ik vermeldde al in mijn originele post, kijk het maar na:lop schreef: ↑24 januari 2024, 18:48
Zegt meer over u dan
"(ik weet wel dat het geen ene r**t uitmaakt in welke munt je koopt, maar euro is gewoon net iets makkelijker)"
Ik ben een huis-tuin-en-keukenbelegger, en heb nu eenmaal liever alles lekker overzichtelijk in 1 (euro)rekening staan, mag dat? Ik kan jouw redenering evenzogoed omdraaien, waarom moeilijk doen (soms in EUR, soms in USD kopen) wanneer het ook makkelijk kan (alles in EUR kopen)
Het slimste is het goedkoopste al scheelt het maar 1 € toch kan dit oplopen tot enkele procenten aan rendement op lange termijn .
1€ meer geïnvesteerd per transactie laat ons zeggen 1000€ aan een gemiddeld rendement van 8 % , 5 aankopen per jaar voor 50 jaar is dit 5875 verschil of 2,35% van je totale inleg .
CSPX is trouwens altijd in dollar je kunt dit niet kopen in € !
Het € bedrag is een omrekening van $ .
Besef dat in sommige gevallen dit € tekentje heel veel geld kan kosten en geen bal verschil uitmaakt .
Er zijn er hier die denken supergoed en slim bezig te zijn en zo een fortuin doneren .
Als je het beseft en er geen probleem mee hebt dan ik zeker niet hoor
Zolang je het maar beseft maar hoe kleiner je bent als belegger hoe groter het besef juist zou moeten zijn .
Dus voor mij moet je niks omdraaien ik kijk naar het totaal als je 1€ niet waardeert zal je ook 1 miljoen € niet waarderen .
CSPX is een beursgenoteerd fonds.
Je kan CSPX verhandelen op de Beurs in amsterdam.
Zowel koper als verkoper handelen in Euro, er is totaal geen omzetting naar USD (nodig).ishares website schreef:Euronext Amsterdam CSPX EUR 18/jan/2011 BLWDYR8 NL CSPX NA CSP1.AS
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is veel simpeler dan dat. Als persoon A en B over een periode steeds dezelfde (A tov B) belegging doen, voor hetzelfde bedrag op hetzelfde moment (A tov B), waarbij de bedragen op de verschillende momenten willekeurig variëren, en de soorten beleggingen op de verschillende momenten willekeurig variëren ...lop schreef: ↑25 januari 2024, 03:091€ meer geïnvesteerd per transactie laat ons zeggen 1000€ aan een gemiddeld rendement van 8 % , 5 aankopen per jaar voor 50 jaar is dit 5875 verschil of 2,35% van je totale inleg .Voskenaas schreef: ↑24 januari 2024, 19:17
... met als enige verschil dat A telkens 0,1% minder belegt dan B ...
Dan zal het bedrag van A op elk moment gedurende die periode 0,1% lager zijn dan B ...
... totaal onafhankelijk van de rendementen.
Staat B op een bepaald moment op 1.000.000, dan zal A op 999.000 staan.
Geef eens de link dat het niet nodig is om € naar usd om te wisselen BH7 .B7H4long schreef: ↑25 januari 2024, 08:32CSPX is een beursgenoteerd fonds.
Je kan CSPX verhandelen op de Beurs in amsterdam.Zowel koper als verkoper handelen in Euro, er is totaal geen omzetting naar USD (nodig).ishares website schreef:Euronext Amsterdam CSPX EUR 18/jan/2011 BLWDYR8 NL CSPX NA CSP1.AS
In mijn ogen koop je in € en word deze omgezet naar $ voor de aankoop .
Dat je ze kunt aankopen in € betekend niet dat de aandelenklasse in € is .
Er zijn veel etf's die in € noteren maar automatisch omzetten naar $ .
Het zou de eerste uitzondering zijn die ik tegenkom omdat alle onderliggende waarden in $ noteren zou ik dat trouwens zeer vreemd vinden .
Dus ergens ruik ik dat er iets niet klopt aan wat je zegt .
Dat je iets kunt kopen in alle munten akkoord maar als alle activa in usd zit dan zal er wel gewisseld worden .
Is het niet door uzelf dan is het door het fonds zelf .
Het zou de eerste etf zijn dat ik zie dat toelaat om in te spelen op de valuta en daar heb ik sterk mijn bedenkingen bij .
Anders zouden de kosten van de ene variant veel hoger zijn dan van de andere wat niet het geval is .
-
- Verbannen Gebruiker
Er zijn inderdaad geen wisselkosten USD/EUR als je een ETF in EUR of USD koopt.Voskenaas schreef: ↑24 januari 2024, 19:17 Ik ben een huis-tuin-en-keukenbelegger, en heb nu eenmaal liever alles lekker overzichtelijk in 1 (euro)rekening staan, mag dat? Ik kan jouw redenering evenzogoed omdraaien, waarom moeilijk doen (soms in EUR, soms in USD kopen) wanneer het ook makkelijk kan (alles in EUR kopen)
Er is immers maar 1 soort ETF units. De ETF units die je op de ene beurs in USD koopt en op de andere beurs in EUR, is identitiek hetzelfde. Je kunt dus een ETF die je gekocht hebt in EUR, op een andere beurs verkopen tegen USD. In de aankoop/verkoop komen geen wisselkosten aan te pas. Als je die ontvangen USD dan verkoopt voor EUR, zijn er wel wisselkosten maar die hebben niets te maken met de ETF.
De reden dat er geen wisselkosten zijn, is omdat het geld dat je betaalt niet in het ETF fonds terechtkomt. Er wisselen gewoon een aantal ETF units van eigenaars. De fondsbeheerders weten daar niets van en hoeven het ook niet te weten.
Bij niet-ETF (dus "gewone") beleggingsfondsen, is het anders. Het geld van de aankopen en verkopen, die op het einde van de dag (in een welbepaalde tijdzone) verrekend worden, komt wel in of uit het fonds. Als je ze gekocht hebt in EUR, en de basismunt van het fonds is USD, zullen jouw EUR door jouw broker/makelaar ... eerst in USD omgezet worden (met kosten) en de fondsbeheerder zal die USD binnenkrijgen.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 25 januari 2024, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja als je rekent dat je deze niet belegd heb je gelijk .huisjetuintjefiets schreef: ↑25 januari 2024, 18:22Het is veel simpeler dan dat. Als persoon A en B over een periode steeds dezelfde (A tov B) belegging doen, voor hetzelfde bedrag op hetzelfde moment (A tov B), waarbij de bedragen op de verschillende momenten willekeurig variëren, en de soorten beleggingen op de verschillende momenten willekeurig variëren ...
... met als enige verschil dat A telkens 0,1% minder belegt dan B ...
Dan zal het bedrag van A op elk moment gedurende die periode 0,1% lager zijn dan B ...
... totaal onafhankelijk van de rendementen.
Staat B op een bepaald moment op 1.000.000, dan zal A op 999.000 staan.
Maar als A en B voor hetzelfde bedrag beleggen heb ik gelijk .
Uw argument is meer om mensen te sussen die erin slagen jaren te veel te betalen .
-
- Verbannen Gebruiker
Waar haal je dit? Heb je het wel correct gelezen?
Ik geef geen argumenten. Ik doe gewoon een ware bewering. Iedereen doet met die kennis wat hij wil.Maar als A en B voor hetzelfde bedrag beleggen heb ik gelijk .
Uw argument is meer om mensen te sussen die erin slagen jaren te veel te betalen .
Mijn uitleg zal ik verduidelijken met een voorbeeld.
A en B doen tientallen beleggingen op verschillende momenten.
1 jan 2022: elk 100 aandelen Tesla kopen. Door hogere kosten, kost het A 0,1% van het totale bedrag meer dan B
2 maart 2022: elk 200 aandelen BASF aankoop, weer die 0,1%
10april 2022: elk aankoop 100.000 nominaal van een obligatie. Weer die 0,1%
1 juni 2022: elk aankoop 100 aandelen VGP, weer die 0,1% verschil
10 juli 2022: ...
1 aug 2022 ...
...
4 feb 2023 ...
12 maart 2023 ...
....
Op elke dag tussen 1 januari 2022 en nu, gaat de waarde van de portefeuille van A 0,1% lager zijn dan de portefeuille van B, hoe ook de waarde van de beleggingen evolueren.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 25 januari 2024, 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Laat ons het omdraaien:
Toon eens een link dat er valutaomzetting gebeurt voor een transactie van een Europese asset die in Euro noteert op de Amsterdamse beurs en waar zowel koper als verkoper in Euro handelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Als je het zo bekijkt ja .huisjetuintjefiets schreef: ↑25 januari 2024, 18:47Waar haal je dit? Heb je het wel correct gelezen?Ik geef geen argumenten. Ik doe gewoon een ware bewering. Iedereen doet met die kennis wat hij wil.Maar als A en B voor hetzelfde bedrag beleggen heb ik gelijk .
A en B doen tientallen beleggingen op verschillende momenten.
1 jan 2022: elk 100 aandelen Tesla kopen. Door hogere kosten, kost het A 0,1% van het totale bedrag meer dan B
2 maart 2022: elk 200 aandelen BASF aankoop, weer die 0,1%
10april 2022: elk aankoop 100.000 nominaal van een obligatie. Weer die 0,1%
1 juni 2022: elk aankoop 100 aandelen VGP, weer die 0,1% verschil
10 juli 2022: ...
1 aug 2022 ...
...
4 feb 2023 ...
12 maart 2023 ...
....
Op elke dag tussen 1 januari 2022 en nu, gaat de waarde van de portefeuille van A 0,1% lager zijn dan de portefeuille van B
Maar op een bepaald moment kan de ene een veel groter bedrag beleggen wat weer een verschil maakt
-
- Verbannen Gebruiker
Op welk moment? En welk bedrag?
Als A en B op om het even welk moment hun totale, of een deel van hun portefeuille verkopen zal A 0,1% minder hebben dan B (eventueel 0,2% als A ook weer 0,1% minder krijgt door kosten).
Misschien bedoelt lop wanneer je deze etf aankoopt bij Lynx. Dan is het niet op de Amsterdamse beurs en moet het in dollar, noemt hier dan ook CSPX.
Om deze in euro aan te kopen dien je inderdaad dan SXR8 te nemen.
Om deze in euro aan te kopen dien je inderdaad dan SXR8 te nemen.
Het is de onderliggende waarde dat ik bedoel dat zal overal het zelfde zijn in welke munt je deze ook koopt .
Daarom dat het enige wat telt de kosten zijn .
Een ETF noteert maar in 1 basisvaluta hetzelfde van aandelen enz .
Een voorbeeld neem nu PRFD noteert in € maar het dividend zal in $ zijn .
Omdat het $ zijn
Hoeveel voorbeelden wil je