De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Visa: oorzaak vermoedelijk te zoeken bij de daling van hun Free Cash Flowkarine schreef: ↑26 januari 2024, 10:14huisjetuintjefiets schreef: ↑26 januari 2024, 09:56 Ik weet niet welke media je leest, maar ik merk daar niets van, van dat extra stimuleren
De media die de gewone "niet belegger" leest a la GVA, HLN enz.
Wat ik wel merk is dat bedrijven afgestraft worden als hun resultaten/vooruitzichten slecht zijn.
Ik dacht echter dat Visa gisteren best goede resultaten bekend maakte, echter nabeurs -2,8%. Natuurlijk zijn de koersen al vooropgelopen op de resultaten en bij bekendmaking stappen de snelle jongens er dan uit wat voor de koersdaling zorgt.
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
-
- Hero Member
- Contacteer:
Leg de fear en greed index eens naast uw portefeuille. Bij mij komt dat 9 vd 10 overeen. Telkens er greed is, volgt er kort nadien een daling van mijn vermogen. Als er fear is, dan stijgt het kort nadien.huisjetuintjefiets schreef: ↑26 januari 2024, 10:51How to use Fear & Greed Index?
The Fear & Greed Index is used to gauge the mood of the market. Many investors are emotional and reactionary, and fear and greed sentiment indicators can alert investors to their own emotions and biases that can influence their decisions. When combined with fundamentals and other analytical tools, the Index can be a helpful way to assess market sentiment.
Voor wie niet op een emotionele manier belegt, zegt de fear & greed indicator dus niet veel
-
- Verbannen Gebruiker
Portefeuilles stijgen en dalen de hele tijd. Voor mij is dat geen reden om nu eens uit te stappen en dan eens weer in te stappen.Orakel van Brakel schreef: ↑26 januari 2024, 11:10 Leg de fear en greed index eens naast uw portefeuille. Bij mij komt dat 9 vd 10 overeen. Telkens er greed is, volgt er kort nadien een daling van mijn vermogen. Als er fear is, dan stijgt het kort nadien.
Statistiek kan ons (alweer) helpen om te onderzoeken of er een significant verband is tussen Fear & Greed en de S&P 500.
Hier heeft men onderzocht of er een correlatie is tussen de fear & gread index en 5 beursindexen, waaronder S&P 500.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm ... id=4459684
Zie conclusie op laatste pagina.
Daarin zien we: er is (slechts) een middelmatige correlatie tussen greed en S&P 500 maar als er periodes zijn waar er correlatie is, is die correlatie er enkel voor periodes tot 10 dagen.
Voor mid-range fear-and-greed, en fear enerzijds, en anderzijds de S&P 500 is er geen correlatie.
Zie de tabel op de laatste pagina voor de andere beursindexen.
Als brede index-belegger (met grote positie in S&P 500) is het dus niet wijs om koop/verkoop te laten afhangen van de fear & greed.
Andere beleggers kunnen de tabel op de laatste pagina raadplegen, en voor zichzelf besluiten of ze kopen/aankopen laten afhangen van de fear&greed.
De fear&greed is trouwens maar 1 index die beurssentiment meet. Een andere is de VIX, nog een andere is de S&P 500 zelf
Evident is jaarbasis beter dan maandbasis, maar het is wel een belangrijke "first" die overschreden wordt. Vooraleer ik dit op jaarbasis kan rapporteren zijn we al snel nog een paar jaar verder.Gudrun schreef: ↑26 januari 2024, 08:50Dat soort dingen bekijk ik liefst op jaarbasis. En dan nog. Het verschil met inkomen uit arbeid is dat -zelfs in het meest ongunstige scenario, namelijk wanneer je je werk zou verliezen- het inkomen nooit lager is dan nul. Bij beleggingen op de beurs is je inkomen 1 jaar op 3 negatief.
Beleggingsinkomsten kunnen inderdaad negatief zijn. Dat kan arbeid nooit zijn. Maar een eerste stap is om in *sommige* maanden meer uit kapitaal te halen. En daarna in *sommige* jaren. En daarna in die jaren genoeg om ook de negatieve jaren te compenseren.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mag ik vragen hoe oud U bent,dat verklaart veel dikwijls,ik ben half in de vijftig en ga meer richting obligaties...huisjetuintjefiets schreef: ↑26 januari 2024, 10:40Ik lees liever artikels als dit:
https://lipperalpha.refinitiv.com/2024/ ... ectations/#
Dit zijn degelijk onderbouwde artikels, waarin ze alle beschikbare data objectief bekijken.
En hier wijzen ze er inderdaad op (als ze hun schat aan informatie moeten samenvatten) dat de S&P 500 hoog gewaardeerd staat, zo een 10% hoger dan de historische waardering.
Maar dat belet mij niet om toch 100% in aandelen (enkel brede ETFs) te zitten met het deel van mijn portefeuille dat ik voor aandelen reserveer. De rest zit ook volledig in obligaties en een weinig in termijnrekening. Mijn cash / cash buffer is minder dan 0,05% van mijn vermogen. Ik denk (ondersteund door veel studies) dat market timing niet werkt (occasioneel wel, structureel niet) en ik probeer het niet.
Maar ik oordeel niet over wie het wel/niet doet. Ik deel gewoon mijn visie/acties.
Goed lezen George: “De rest zit ook volledig in obligaties en een weinig in termijnrekening.”
-
- Verbannen Gebruiker
Mijn leeftijd heeft geen belang, maar ik heb gewerkt, nooit iets gekregen of geërfd. Zeer goed verdiend en goed belegd. Lang voor mijn pensioenleeftijd gestopt met werken omdat ik genoeg had om zeer comfortabel te leven. Sindsdien leef ik volledig op eigen kosten, zonder zorgen. Ik heb geluk gehad. Mijn vermogen is verdeeld over IWDA/SWRD en obligaties.
Geluk is idd een belangrijke factor, HTF. Verder hebben wij wel enkele gemeenschappelijke ervaringen. Maar terug naar de beurs nu. Ik heb nog een deel cash dat deze maand ( Bolero u know) besteed dient te worden, maar het zal deze keer aan mij voorbij gaan, vrees ik. Bedrag te klein voor een obligatie en stockpicking is niet zonder risico bij greed.
-
- Verbannen Gebruiker
Aankoopkosten van januari vallen weg als je een maand later dezelfde kosten maakt. Je moet dus minstens 2 transacties doen.
Al mijn huidige obligaties hebben de meeste winst al op zak. Uitbreiden is geen optie.
Al mijn huidige obligaties hebben de meeste winst al op zak. Uitbreiden is geen optie.
Ze zijn wel gierig bij Bolero, het is beperkt tot 200 euro. Ik zit ruim over het maximum.
Als je dergelijke bedragen te spenderen hebt, Barryke, dan is 200€ allicht peanuts. Terug te vorderen RV idem wrs. Maar voor ons stervelingen ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Het onderlijnde is echter van belang.Orakel van Brakel schreef: ↑26 januari 2024, 11:10 Leg de fear en greed index eens naast uw portefeuille. Bij mij komt dat 9 vd 10 overeen. Telkens er greed is, volgt er kort nadien een daling van mijn vermogen. Als er fear is, dan stijgt het kort nadien.
EarthNvstr1 schreef: ↑13 juni 2023, 17:59 Fear and greed schommelt meestal heen-en-terug tussen (extreem) fear en (extreem) greed.
Dat geeft echter gewoon het (korte termijn) "sentiment" weer op basis van een aantal parameters. Zie https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed#fng-faq
Het zegt veel minder over het onder- of overgewaardeerd zijn van aandelen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Uiteraard gaat het om korte termijn sentiment. Daar gaat het mij net om. Waarom zou ik niet bijkopen als ik weet dat er op een paar weken een stijging komt. Of blijven zitten als er een daling komt.EarthNvstr1 schreef: ↑26 januari 2024, 19:50Inderdaad. Het onderlijnde is echter van belang.Orakel van Brakel schreef: ↑26 januari 2024, 11:10 Leg de fear en greed index eens naast uw portefeuille. Bij mij komt dat 9 vd 10 overeen. Telkens er greed is, volgt er kort nadien een daling van mijn vermogen. Als er fear is, dan stijgt het kort nadien.
EarthNvstr1 schreef: ↑13 juni 2023, 17:59 Fear and greed schommelt meestal heen-en-terug tussen (extreem) fear en (extreem) greed.
Dat geeft echter gewoon het (korte termijn) "sentiment" weer op basis van een aantal parameters. Zie https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed#fng-faq
Het zegt veel minder over het onder- of overgewaardeerd zijn van aandelen.
Ik weet niet wat er binnen 10j gaat gebeuren. Wel wat er gaat gebeuren de komende weken telkens die f&g de extremen opzoekt.
Da je winst hoger ligt dan je inkomen uit arbeid is goed maar veel ben je daar niet mee .RGiskard schreef: ↑26 januari 2024, 15:16Evident is jaarbasis beter dan maandbasis, maar het is wel een belangrijke "first" die overschreden wordt. Vooraleer ik dit op jaarbasis kan rapporteren zijn we al snel nog een paar jaar verder.Gudrun schreef: ↑26 januari 2024, 08:50
Dat soort dingen bekijk ik liefst op jaarbasis. En dan nog. Het verschil met inkomen uit arbeid is dat -zelfs in het meest ongunstige scenario, namelijk wanneer je je werk zou verliezen- het inkomen nooit lager is dan nul. Bij beleggingen op de beurs is je inkomen 1 jaar op 3 negatief.
Beleggingsinkomsten kunnen inderdaad negatief zijn. Dat kan arbeid nooit zijn. Maar een eerste stap is om in *sommige* maanden meer uit kapitaal te halen. En daarna in *sommige* jaren. En daarna in die jaren genoeg om ook de negatieve jaren te compenseren.
Ik heb in 1 dag al een verlies gehad van 2 jaar wedde toen ik nog ging gaan werken en in 1 dag een winst gehad van een jaar .
Het is je inkomen die telt dat je uit je beleggingen haalt die telt deze zijn normaalgesproken zeer stabiel en als het goed is inflatiebestendig .
Is dit bedrag hoger dan je wedde dan ben je er .
En dan nog heb je beter een reserve dat je zegt ik betaal maar maximaal 60 of 70 % uit van dit bedrag en de rest investeer ik terug .
Zo heb ik het toch altijd gedaan en het voordeel is dat je elk jaar meer groei zal hebben .
Aan de ene kant van dividendstijgingen en aan de andere kant van je herinvesteringen .
Het is een sneeuwbal effect als het eenmaal gaat rollen je gemakkelijk uw loon met dubbele cijfers kan laten groeien .
Maar je hebt de juiste beleggingen nodig en het aller belangrijkste de tijd .
En de discipline om niet je beleggingsstijl om te gooien bij slecht weer of bij het ouder worden .
Overstappen op obligaties na het opbouwen hiervan is dodelijk uw verliest instant je groei op die manier .
Dit is de meest gemaakte fout na panikeren .
Terwijl eigenlijk op dat moment alles risicovrij is want je belegd met je overschot .
En je kapitaal heb je er al 100 % terug uit gehaald door uzelf loon uit te keren .
Wie dit traject volgt zal zien dat dit verbazend vlug gaat .
Maar tijd is het allerbelangrijkste .
Al staan ze hier altijd te kijken naar de waardering dit speelt echt geen grote rol .
De kwaliteit is veel belangrijker .
Op naar je volgende stap zou ik zeggen .