Ervaringen met Lynx
TIP
Re: Ervaringen met Lynx
Inderdaad, je schreef gewoon twee foute verklaringen.
Beter opletten volgende keer.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 25 januari 2024, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik schrijf niks verkeerd maar huisjetuintjefietsje begrijpt het verkeerd maar heeft dan wijselijk zijn bericht gewist .
Er stond altijd basis valuta geschreven en kijk bij elke variant van bijvoorbeeld IWDA of CSPX op de infobladen dan ga je altijd
zien staan basisvaluta = $$$$
Ik heb nooit gezegd dat je deze niet in € kon kopen maar dat de basis altijd $$$$ is .
Wisselkosten zuigt huisjetuintjefiets uit zijn duim want ik heb dit nooit geschreven dat is wat hij ervan maakt .
Anders zou dit een gratis valuta afdekking zijn en gratis bestaat nog steeds niet daarom dat ik u er uitdrukkelijk om vroeg .
De verschillende beurzen zijn nog altijd zoals winkels die hetzelfde verkopen hoe je ook betaald als je hetzelfde koop heb je hetzelfde in uw handen .
Het is niet mijn schuld dat huisjetuintjefiets niet kan begrijpend lezen .
Hij zegt soms exact hetzelfde en staat te discuteren erover kijk naar die 0,1 %
In feite zegt hij hetzelfde dan ik maar hij begrijpt het gewoonweg niet
Laatst gewijzigd door lop op 26 januari 2024, 04:28, 1 keer totaal gewijzigd.
0,1 % op je inleg en 0,1 % op je totaal is niet alle beiden 0,1 % na rendementen !!!!!huisjetuintjefiets schreef: ↑25 januari 2024, 19:49Ik heb alles gezegd wat ik te zeggen heb over dit topic.
De lezers op het forum kunnen nu zelf oordelen.
Pro memorie: dit was mijn eerste bericht over dit topic.
huisjetuintjefiets schreef: ↑25 januari 2024, 18:22
Het is veel simpeler dan dat. Als persoon A en B over een periode steeds dezelfde (A tov B) belegging doen, voor hetzelfde bedrag op hetzelfde moment (A tov B), waarbij de bedragen op de verschillende momenten willekeurig variëren, en de soorten beleggingen op de verschillende momenten willekeurig variëren ...
... met als enige verschil dat A telkens 0,1% minder belegt dan B ...
Dan zal het bedrag van A op elk moment gedurende die periode 0,1% lager zijn dan B ...
... totaal onafhankelijk van de rendementen.
Staat B op een bepaald moment op 1.000.000, dan zal A op 999.000 staan.
Je zegt exact hetzelde dan ik maar begrijpt het niet .
0,1 % van je totaal kan na jaren oplopen tot enkele procenten van je inleg .
Laat inderdaad maar de forum leden zelf oordelen .
Je zegt 100 % hetzelfde dan ik maar gebruikt je totaal om aan die 0,1% te geraken terwijl ik de inleg gebruik
Als je kijkt naar je portefeuille kijk je toch ook naar je basis inleg zeker als je uw rendement berekend over jaren
Waarom bekijk je dit dan anders
En maar strijden hiervoor een hobby
Leer eens begrijpend lezen , je kunt het nazien er stond wel zeer zeker te lezen na mijn percentage OP DE INLEG !!!
Hetzelfde over die discussie met die ETF's jij haalt, tovert plots wisselkosten uit je hoed vanwaar haal jij deze ?
Ale ETF's hebben een basisvaluta dus elke € dat je daarin investeert word automatisch dollars .
Dat wil niet zeggen dat jij die € wisselt !!!
Dit betekend dat de onderliggende activa $$$$$$$$$$$ zijn
Je bent straf om hier commentaar te leveren en dan vlug je berichten te wissen achterna als het blijkt dat je ongelijk hebt .
Jammer genoeg was ik niet vlug genoeg om deze te quoten .
Maar dit wil niet zeggen dat ik het niet gelezen heb .
-
- Verbannen Gebruiker
Ik reageerde op jouw bericht waarin jij het had over wisselkosten.
En dan beweer je ook ditlop schreef: ↑24 januari 2024, 03:04
Waarom maken jullie het zo moeilijk ?
Eerst tellen de kosten bij meerdere keuzes telt het volume .
De munt speelt 0 rol je wint of verliest daar niks extra meer eenmaal je verkoopt .
Zelfs al koop je een € variant als het onderliggende in $ noteert zal je toch afgerekend worden in $ en wisselkosten hebben .
Al doen sommige brokers dat met een heel klein *
Er bestaat eigenlijk maar 1 munt en dat is $ in het geval van CSPX de andere valuta's die je vind zijn gewoon noteringen in een andere munt maar het blijven $ .
Jij snapt niets van ETFs. Ik heb hier uitgelegd waarom je er niets van snapt.Ale ETF's hebben een basisvaluta dus elke € dat je daarin investeert word automatisch dollars .
Dat wil niet zeggen dat jij die € wisselt !!!
Dit betekend dat de onderliggende activa $$$$$$$$$$$ zijn
huisjetuintjefiets schreef: ↑25 januari 2024, 18:38Er zijn inderdaad geen wisselkosten USD/EUR als je een ETF in EUR of USD koopt.Voskenaas schreef: ↑24 januari 2024, 19:17 Ik ben een huis-tuin-en-keukenbelegger, en heb nu eenmaal liever alles lekker overzichtelijk in 1 (euro)rekening staan, mag dat? Ik kan jouw redenering evenzogoed omdraaien, waarom moeilijk doen (soms in EUR, soms in USD kopen) wanneer het ook makkelijk kan (alles in EUR kopen)
Er is immers maar 1 soort ETF units. De ETF units die je op de ene beurs in USD koopt en op de andere beurs in EUR, is identitiek hetzelfde. Je kunt dus een ETF die je gekocht hebt in EUR, op een andere beurs verkopen tegen USD. In de aankoop/verkoop komen geen wisselkosten aan te pas. Als je die ontvangen USD dan verkoopt voor EUR, zijn er wel wisselkosten maar die hebben niets te maken met de ETF.
De reden dat er geen wisselkosten zijn, is omdat het geld dat je betaalt niet in het ETF fonds terechtkomt. Er wisselen gewoon een aantal ETF units van eigenaars. De fondsbeheerders weten daar niets van en hoeven het ook niet te weten.
Bij niet-ETF (dus "gewone") beleggingsfondsen, is het anders. Het geld van de aankopen en verkopen, die op het einde van de dag (in een welbepaalde tijdzone) verrekend worden, komt wel in of uit het fonds. Als je ze gekocht hebt in EUR, en de basismunt van het fonds is USD, zullen jouw EUR door jouw broker/makelaar ... eerst in USD omgezet worden (met kosten) en de fondsbeheerder zal die USD binnenkrijgen.
En dan zeg je dit:
Ik laat de lezers van het forum hierover oordelen.Je bent straf om hier commentaar te leveren en dan vlug je berichten te wissen achterna als het blijkt dat je ongelijk hebt .
Jammer genoeg was ik niet vlug genoeg om deze te quoten .
Maar dit wil niet zeggen dat ik het niet gelezen heb .
Dat denk ik niet. Dan is er sprake van een marktorder en dat zal nooit nul zijn.
Oejoei, en dat begon hier allemaal met mijn berichtje dat ik bij mijn broker niet zo meteen CSPX vond in euro . Laat het rusten, gasten. Overigens ben ik in het algemeen eigenlijk best tevreden over Lynx, die mensen kunnen hier niet aan doen
Ach nee, laat ze maar lekker discussiëren en kibbelen. Daar leert een newbie als ik ook wat uit.
Gelukkig dat je de vraag stelde, en dat er wat animo kwam, of je nu wel of niet in USD of Euro kon/moet kopen.
Je bent nu zeker dat je CSPX in euro moet kunnen kopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja, maar dan niet bij Lynx. Heb ikzelf ook niet gedaan, wel bij Bolero. De transactiekosten scheelden niet veel. En je moet er rekening mee houden dat het euro-dollar verschil in de etf zelf zit.
Bij Lynx kun je SXR8 kopen op Xetra, en indien je dat echt nodig acht, kun je handmatig voor Euronext Amsterdam kiezen. Op die manier koop je wel effectief CSPX. Maar dat maakt dus verder helemaal niets uit. Is er een specifieke reden waarom velen hier zo gefixeerd zijn op de Amsterdamse beurs?
Als algemene regel: bij Lynx (en Interactive Brokers, Mexem, etc.) kun je alle aandelen/ETF's op alle gangbare beurzen kopen. Het zijn daarmee, voor zover ik weet, de enige in België beschikbare brokers die zo'n uitgebreid aanbod hebben.
Als algemene regel: bij Lynx (en Interactive Brokers, Mexem, etc.) kun je alle aandelen/ETF's op alle gangbare beurzen kopen. Het zijn daarmee, voor zover ik weet, de enige in België beschikbare brokers die zo'n uitgebreid aanbod hebben.
Ik denk omdat dat dat is omdat bij sommige brokers amsterdam goedkoper is qua transactiekosten.
Hier maakt dat niks uit, maar voor sommigen blijkbaar wel, of misschien is het onwetendheid. (Frankfurt is ook nog redelijk populair )
Hier maakt dat niks uit, maar voor sommigen blijkbaar wel, of misschien is het onwetendheid. (Frankfurt is ook nog redelijk populair )
En verder nog voor de duidelijkheid: je kunt ook perfect SXR8 kopen op Xetra/Frankfurt, en die vervolgens als CSPX verkopen op Euronext Amsterdam.
Dus je kan bij Lynx CSPX kopen in euro? Graag een printscreen.pmu schreef: ↑26 januari 2024, 15:40 Bij Lynx kun je SXR8 kopen op Xetra, en indien je dat echt nodig acht, kun je handmatig voor Euronext Amsterdam kiezen. Op die manier koop je wel effectief CSPX. Maar dat maakt dus verder helemaal niets uit. Is er een specifieke reden waarom velen hier zo gefixeerd zijn op de Amsterdamse beurs?
Dat heb ik hier in detail uitgelegd.
ervaringen-met-lynx-t30951-45.html#p605208
ervaringen-met-lynx-t30951-45.html#p605208