Ervaringen met Lynx
TIP
Re: Ervaringen met Lynx
Ok, bedankt!
Jullie staan hier bij hoog en laag te beweren dat een etf in Euro waarvan de basis usd is geen wisselkosten heeft .huisjetuintjefiets schreef: ↑26 januari 2024, 07:34
Ik reageerde op jouw bericht waarin jij het had over wisselkosten.
En dan beweer je ook ditlop schreef: ↑24 januari 2024, 03:04
Waarom maken jullie het zo moeilijk ?
Eerst tellen de kosten bij meerdere keuzes telt het volume .
De munt speelt 0 rol je wint of verliest daar niks extra meer eenmaal je verkoopt .
Zelfs al koop je een € variant als het onderliggende in $ noteert zal je toch afgerekend worden in $ en wisselkosten hebben .
Al doen sommige brokers dat met een heel klein *
Er bestaat eigenlijk maar 1 munt en dat is $ in het geval van CSPX de andere valuta's die je vind zijn gewoon noteringen in een andere munt maar het blijven $ .Jij snapt niets van ETFs. Ik heb hier uitgelegd waarom je er niets van snapt.Ale ETF's hebben een basisvaluta dus elke € dat je daarin investeert word automatisch dollars .
Dat wil niet zeggen dat jij die € wisselt !!!
Dit betekend dat de onderliggende activa $$$$$$$$$$$ zijn
huisjetuintjefiets schreef: ↑25 januari 2024, 18:38
Er zijn inderdaad geen wisselkosten USD/EUR als je een ETF in EUR of USD koopt.
Er is immers maar 1 soort ETF units. De ETF units die je op de ene beurs in USD koopt en op de andere beurs in EUR, is identitiek hetzelfde. Je kunt dus een ETF die je gekocht hebt in EUR, op een andere beurs verkopen tegen USD. In de aankoop/verkoop komen geen wisselkosten aan te pas. Als je die ontvangen USD dan verkoopt voor EUR, zijn er wel wisselkosten maar die hebben niets te maken met de ETF.
De reden dat er geen wisselkosten zijn, is omdat het geld dat je betaalt niet in het ETF fonds terechtkomt. Er wisselen gewoon een aantal ETF units van eigenaars. De fondsbeheerders weten daar niets van en hoeven het ook niet te weten.
Bij niet-ETF (dus "gewone") beleggingsfondsen, is het anders. Het geld van de aankopen en verkopen, die op het einde van de dag (in een welbepaalde tijdzone) verrekend worden, komt wel in of uit het fonds. Als je ze gekocht hebt in EUR, en de basismunt van het fonds is USD, zullen jouw EUR door jouw broker/makelaar ... eerst in USD omgezet worden (met kosten) en de fondsbeheerder zal die USD binnenkrijgen.
En dan zeg je dit:Ik laat de lezers van het forum hierover oordelen.Je bent straf om hier commentaar te leveren en dan vlug je berichten te wissen achterna als het blijkt dat je ongelijk hebt .
Jammer genoeg was ik niet vlug genoeg om deze te quoten .
Maar dit wil niet zeggen dat ik het niet gelezen heb .
Maar daarin zijn jullie fout !
Jullie betalen ook wisselkosten !
Zoek het uit denk eens na jullie komen er misschien zelf achter
Maar voor IWDA hebben jullie ook wisselkosten
Jullie vatten het echt niet he
Maar zowel BH7 en u bent hierin mis .
Weten jullie echt niet dat de zon opkomt gratis en je de rest moet betalen .
Hoe deze moeten worden betaald is een detail .
Maar betalen doe je
En ben dit 100 % zeker nu !
Denk eens na als jullie dit kunnen ?
BH7 zou dit normaal moeten weten denk ik .
Ik ben het daarmee eens in die zin dat die in de koersvorming verwerkt zitten, maar zijn die impliciete wisselkosten niet vele malen lager dan wat brokers typisch aanrekenen? Or eigenlijk zelfs verwaarloosbaar?lop schreef: ↑26 januari 2024, 18:04
Jullie staan hier bij hoog en laag te beweren dat een etf in Euro waarvan de basis usd is geen wisselkosten heeft .
Maar betalen doe je
Is inderdaad wel stukken lager op het moment zelf maar met de jaren zal het stukken hoger zijn .pmu schreef: ↑26 januari 2024, 18:32Ik ben het daarmee eens, maar zijn die impliciete wisselkosten niet vele malen lager dan wat brokers typisch aanrekenen? Or eigenlijk zelfs verwaarloosbaar?lop schreef: ↑26 januari 2024, 18:04
Jullie staan hier bij hoog en laag te beweren dat een etf in Euro waarvan de basis usd is geen wisselkosten heeft .
Maar betalen doe je
lop schreef: ↑26 januari 2024, 18:04 Jullie staan hier bij hoog en laag te beweren dat een etf in Euro waarvan de basis usd is geen wisselkosten heeft .
Maar betalen doe je
Leg eens uit, wie die wisselkosten zou betalen aan wie.
Laat ons het heel concreet maken.
Ik wil IWDA verkopen en zet een limietkoers van 85 Euro.
huisjetuintjefiets wil IWDA kopen en set een limietkoers van 85 Euro.
Er komt dus een transactie tot stand.
Ik krijg van mijn broker 85 Euro min transactiekosten (mijn broker houdt dit bij) min TOB taks (mijn broker stort dit naar de belastingen).
huisjetuintjefiets betaalt aan zijn broker 85 euro plus transactiekosten (de broker houdt dit bij) plus TOB taks (de broker stort dit naar de belastingen).
De broker van huisjetuintjefiets betaalt 85 Euro aan mijn broker.
Van elke eurocent is het duidelijk wie betaald en wie ontvangt.
Leg eens uit, wie nu wisselkosten zou betalen aan wie.
Als ik jou was zou ik het toch nog eens heel grondig bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je hebt op zich gelijk, al is bij Mexem en Interactive Brokers Amsterdam net (iets) duurder dan Frankfurt. Bij Lynx is er pas een (eveneens klein) verschil vanaf orders van €6666,67. Voor de topicstarter, die eerder kleine orders leek te doen, is er dus geen verschil in kosten.
Laatst gewijzigd door pmu op 26 januari 2024, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je hebt de lopende kosten die je overal terugvind en daarbuiten heb je nog kosten die niet worden getoond .EarthNvstr1 schreef: ↑26 januari 2024, 20:22't Is ook maar de vraag wat men juist bedoelt met 100% natuurlijk ...
De wisselkosten zitten gewoonweg in het stuk dat niet word getoond net zoals de transactiekosten en dividend lekkage .
De wisselkosten zitten dus in de koers verwerkt van de ETF .
Je betaald dus niet op de transactie zelf maar in de duurtijd van je bezit .
Hoe langer je een ETF aanhoud hoe meer je dus betaald .
De TER van een ETF is niet de enige kosten anders zouden alle ETF met dit bedrag afwijken van hun benchmarkt .
Wat dus nooit het geval is .
De TER is alleen maar wat je betaald aan kosten voor het beheer en advocaten enz .
De kosten die niet worden getoond is vaak een veelvoud van deze lopende kosten .
Dus iemand die zegt dat je geen wisselkosten betaald bij het aanhouden van een ETF is mis want het zit in de koers verwerkt .
BH7 is dus duidelijk mis wat logisch is ook als je IWDA koopt vandaag bezit je effectief die aandelen die in dollar noteren .
Omdat er nooit een op een wordt aangekocht en verkocht zit je dus continu met een wisselkost die in de koers zit verwerkt .
Dit verschil moet dagdagelijks worden omgewisseld en is niet gratis al spreek je over een hele kleine kost .
Waar ik ook van verschoot is dat het dividend lekkage zo hoog ligt bij kapitaliserende ETF 's zoals IWDA zit al met 0,26 % kosten hierop alleen wat een bronbelasting is van 12,19 % dat je betaald .
Of wie nogmaals beweerd dat je maar 0,2% betaald op IWDA moet eens de jaarverslagen goed bekijken het is echt niet zo goedkoop als jullie denken .
Iemand die zegt dat het goedkoper is om een kapitaliserende ETF aan te houden in plaats van de aandelen heeft dit nog niet grondig bekeken je bent goedkoper af met 30 % RV te betalen .
En je helpt nog het vaderland
Qua veiligheid juist hetzelfde IWDA leent heel veel van zijn onderliggende waarden uit dit gaat soms tot 25 %
Hiervan houden zij 37.5 % van deze inkomsten zelf de rest gaat naar het fonds terug .
Iemand die dit wil vermijden kiest beter voor Vanguard zoals SPDR of SWRD .
Conclusie er wordt hier vaak veel beweerd over ETF's , goedkoper ,veiliger enz .
Maar de waarheid is ETF's zijn duurder dan de losse aandelen zelfs al betaal je RV
Ze zijn beter gespreid wat de veiligheid ten goede komt maar ze worden wel in veel gevallen uitgeleend wat vele mensen waarschijnlijk niet beseffen . Er zijn ETF's die niet uitlenen maar dit is niet transparant voor de doelgroep waarvoor een ETF is bedoeld .
Iemand die zich geroepen voelt en een dagje tijd heeft kan dit allemaal terugvinden in de jaarverslagen .
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... anguage=en
En earth lach jij eigenlijk met jezelf of met wie ?
Het is duidelijk dat hier niemand op de hoogte was van de kosten van een ETF zelfs de zelfverklaarde experten hier .
Ik trouwens ook niet tot nu .
Maar het leek mij in alle opzichten logisch dat er niks gratis is ook het wisselen niet .
En dat het een sprookje is dat je goedkoop bent met een ETF
Een echte kenner van ETF's zou dit moeten weten .B7H4long schreef: ↑26 januari 2024, 18:52lop schreef: ↑26 januari 2024, 18:04 Jullie staan hier bij hoog en laag te beweren dat een etf in Euro waarvan de basis usd is geen wisselkosten heeft .
Maar betalen doe je
BH7 zou dit normaal moeten weten denk ik .Leg eens uit, wie die wisselkosten zou betalen aan wie.
Laat ons het heel concreet maken.
Ik wil IWDA verkopen en zet een limietkoers van 85 Euro.
huisjetuintjefiets wil IWDA kopen en set een limietkoers van 85 Euro.
Er komt dus een transactie tot stand.
Ik krijg van mijn broker 85 Euro min transactiekosten (mijn broker houdt dit bij) min TOB taks (mijn broker stort dit naar de belastingen).
huisjetuintjefiets betaalt aan zijn broker 85 euro plus transactiekosten (de broker houdt dit bij) plus TOB taks (de broker stort dit naar de belastingen).
De broker van huisjetuintjefiets betaalt 85 Euro aan mijn broker.
Van elke eurocent is het duidelijk wie betaald en wie ontvangt.
Leg eens uit, wie nu wisselkosten zou betalen aan wie.
Als ik jou was zou ik het toch nog eens heel grondig bekijken.
Bekijk mijn antwoord hierboven .
EFT = niet goedkoop zelfs al betaal je geen RV en bronbelasting !
Veilig in spreiding ja , anders hangt dit af van de uitgever maar zeker nee bij ishares .
Niet transparant voor de doelgroep .
Het blijft een goede belegging maar is belange niet zo goedkoop en veilig als algemeen word aangenomen !
Wat mij meest verbaasde zijn de werkelijke kosten deze zijn niet veel lager dan gewone fondsen .
Dus een ETF zomaar aanbevelen aan iedereen ik heb sterk mijn bedenkingen .
lop schreef: ↑27 januari 2024, 03:20Je hebt de lopende kosten die je overal terugvind en daarbuiten heb je nog kosten die niet worden getoond .EarthNvstr1 schreef: ↑26 januari 2024, 20:22
't Is ook maar de vraag wat men juist bedoelt met 100% natuurlijk ...
De wisselkosten zitten gewoonweg in het stuk dat niet word getoond net zoals de transactiekosten en dividend lekkage .
De wisselkosten zitten dus in de koers verwerkt van de ETF .
Je betaald dus niet op de transactie zelf maar in de duurtijd van je bezit .
Hoe langer je een ETF aanhoud hoe meer je dus betaald .
De TER van een ETF is niet de enige kosten anders zouden alle ETF met dit bedrag afwijken van hun benchmarkt .
Wat dus nooit het geval is .
De TER is alleen maar wat je betaald aan kosten voor het beheer en advocaten enz .
De kosten die niet worden getoond is vaak een veelvoud van deze lopende kosten .
Dus iemand die zegt dat je geen wisselkosten betaald bij het aanhouden van een ETF is mis want het zit in de koers verwerkt .
BH7 is dus duidelijk mis wat logisch is ook als je IWDA koopt vandaag bezit je effectief die aandelen die in dollar noteren .
Omdat er nooit een op een wordt aangekocht en verkocht zit je dus continu met een wisselkost die in de koers zit verwerkt .
Dit verschil moet dagdagelijks worden omgewisseld en is niet gratis al spreek je over een hele kleine kost .
Waar ik ook van verschoot is dat het dividend lekkage zo hoog ligt bij kapitaliserende ETF 's zoals IWDA zit al met 0,26 % kosten hierop alleen wat een bronbelasting is van 12,19 % dat je betaald .
Of wie nogmaals beweerd dat je maar 0,2% betaald op IWDA moet eens de jaarverslagen goed bekijken het is echt niet zo goedkoop als jullie denken .
Iemand die zegt dat het goedkoper is om een kapitaliserende ETF aan te houden in plaats van de aandelen heeft dit nog niet grondig bekeken je bent goedkoper af met 30 % RV te betalen .
En je helpt nog het vaderland
Qua veiligheid juist hetzelfde IWDA leent heel veel van zijn onderliggende waarden uit dit gaat soms tot 25 %
Hiervan houden zij 37.5 % van deze inkomsten zelf de rest gaat naar het fonds terug .
Iemand die dit wil vermijden kiest beter voor Vanguard zoals SPDR of SWRD .
Conclusie er wordt hier vaak veel beweerd over ETF's , goedkoper ,veiliger enz .
Maar de waarheid is ETF's zijn duurder dan de losse aandelen zelfs al betaal je RV
Ze zijn beter gespreid wat de veiligheid ten goede komt maar ze worden wel in veel gevallen uitgeleend wat vele mensen waarschijnlijk niet beseffen . Er zijn ETF's die niet uitlenen maar dit is niet transparant voor de doelgroep waarvoor een ETF is bedoeld .
Iemand die zich geroepen voelt en een dagje tijd heeft kan dit allemaal terugvinden in de jaarverslagen .
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... anguage=en
En earth lach jij eigenlijk met jezelf of met wie ?
Het is duidelijk dat hier niemand op de hoogte was van de kosten van een ETF zelfs de zelfverklaarde experten hier .
Ik trouwens ook niet tot nu .
Maar het leek mij in alle opzichten logisch dat er niks gratis is ook het wisselen niet .
En dat het een sprookje is dat je goedkoop bent met een ETF
lop schreef: ↑27 januari 2024, 03:37Een echte kenner van ETF's zou dit moeten weten .
Bekijk mijn antwoord hierboven .
EFT = niet goedkoop zelfs al betaal je geen RV en bronbelasting !
Veilig in spreiding ja , anders hangt dit af van de uitgever maar zeker nee bij ishares .
Niet transparant voor de doelgroep .
Het blijft een goede belegging maar is belange niet zo goedkoop en veilig als algemeen word aangenomen !
Wat mij meest verbaasde zijn de werkelijke kosten deze zijn niet veel lager dan gewone fondsen .
Dus een ETF zomaar aanbevelen aan iedereen ik heb sterk mijn bedenkingen .
Oei nu sleur je er wel heel veel dingen bij.
Je blijft maar delven.
Zoals dikwijls heb je het ergens horen luiden maar weet je de klepel niet hangen.
Op dit forum zijn er verschillende threads die ingaan hoe indexfondsen/ETFs/Boglehead strategie werken.
Sommige zijn hoog niveau voor beginners, andere gaan heel diep in detail op de elementen die jij er hier bij sleurt.
Alles is er ongeveer besproken.
Misschien kan je daar eens beginnen lezen.
Als je nog vragen of opmerkingen hebt kan je die daar dan posten.
Spijtig voor jou dat je jouw fouten niet meer kan aanpassen in de posts in deze thread; hier is je eerste post.
lop schreef: ↑24 januari 2024, 03:04 Waarom maken jullie het zo moeilijk ?
Eerst tellen de kosten bij meerdere keuzes telt het volume .
De munt speelt 0 rol je wint of verliest daar niks extra meer eenmaal je verkoopt .
Zelfs al koop je een € variant als het onderliggende in $ noteert zal je toch afgerekend worden in $ en wisselkosten hebben .
Al doen sommige brokers dat met een heel klein *
Er bestaat eigenlijk maar 1 munt en dat is $ in het geval van CSPX de andere valuta's die je vind zijn gewoon noteringen in een andere munt maar het blijven $ .
Ik vraag me af of de webmaster je posts in deze thread als trolling zou kunnen beschouwen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Verbannen Gebruiker
Jij weet echt niet hoe ETFs werken. Je hebt er geen flauw idee van.
Je weigert te antwoorden op de vraag van B7H4long waar er wisselkosten aan te passen komen als er op de beurs een aankoop/verkoop plaatsvindt tussen hem en mij.
En nu sleur je er wisselkosten bij als het gaat over transactiekosten en lekkage. Hoe dan?
Het geraakt maar niet in jouw kopje dat als ik IWDA koop in euro op de beurs, dat die euro niet in het ETF fonds terechtkomen. Mijn euro's gaan naar de verkoper van de IWDA, en naar taks en makelaarskosten. B7H4long heeft het in detail uitgelegd zodat iedereen het kan begrijpen.
Aangezien die euro niet in het ETF fonds terechtkomen, kunnen er ook geen wisselkosten zijn bij transacties en dividenden.
In het ETF zitten alleen dollars. Er zijn alleen wisselkosten als ze met die dollars transacties doen in aandelen die in niet-USD noteren (*), of dividenden ontvangen in niet-USD.
(*) lop zal nu roepen: zie je wel: wisselkosten !!!!!!!!! Zie je wel dat ik gelijk heb !!!!!!!!!!! Ons proberen doen vergeten dat het over euro's gaat
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 27 januari 2024, 09:31, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Wie weet hoe een ETF werkt, weet ook dat het aantal ETF deelbewijzen niet constant is, er vindt gedurig redemption en creation plaats. Wanneer euro Boglers aan het kopen slaan, zullen AP's (authorized participants) deel bewijzen creëren. Met de euro's van die boglers worden dus dollar aandelen gekocht, er is dan wel degelijk een wissel kost. Die kost is natuurlijk voor de AP's en is vervat in de creation / redemption spread en die spread is dan weer een van de verborgen kosten voor de ETF belegger. Lop heeft alweer gelijkhuisjetuintjefiets schreef: ↑27 januari 2024, 08:12
Aangezien die euro niet in het ETF fonds terechtkomen, kunnen er ook geen wisselkosten zijn bij transacties en dividenden.
In het ETF zitten alleen dollars. Er zijn alleen wisselkosten als ze met die dollars transacties doen in aandelen die in niet-USD noteren (*), of dividenden ontvangen in niet-USD.