Ervaringen met Lynx
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Ervaringen met Lynx
Je weet evengoed als ik dat lop dat niet bedoelde.vortex schreef: ↑27 januari 2024, 09:09Wie weet hoe een ETF werkt, weet ook dat het aantal ETF deelbewijzen niet constant is, er vindt gedurig redemption en creation plaats. Wanneer euro Boglers aan het kopen slaan, zullen AP's (authorized participants) deel bewijzen creëren. Met de euro's van die boglers worden dus dollar aandelen gekocht, er is dan wel degelijk een wissel kost. Die kost is natuurlijk voor de AP's en is vervat in de creation / redemption spread en die spread is dan weer een van de verborgen kosten voor de ETF belegger. Lop heeft alweer gelijkhuisjetuintjefiets schreef: ↑27 januari 2024, 08:12
Aangezien die euro niet in het ETF fonds terechtkomen, kunnen er ook geen wisselkosten zijn bij transacties en dividenden.
In het ETF zitten alleen dollars. Er zijn alleen wisselkosten als ze met die dollars transacties doen in aandelen die in niet-USD noteren (*), of dividenden ontvangen in niet-USD.
Lop weet helemaal niets van ETFs en al helemaal niet hoe creation/redemption werkt.
Je weet evengoed als ik dat lop verdedigt dat de euro's in het ETF fonds terechtkomen, en dat er daardoor wisselkosten zijn als er USD effecten aangekocht moeten worden.
Je weet evengoed als ik dat de ETF fondsbeheerders bijna zo goed als geen aankopen/verkopen doen. Ze wisselen blokken ETFs units voor blokken aandelen met de APs.
Je weet evengoed als ik dat lop hier niets over weet.
Je weet evengoed als ik dat er ook market makers zijn die gewoon voor een kleine spread zorgen.
Je weet evengoed als ik dat veruit de meeste transacties tussen beleggers onderling gebeuren, of met market makers, en niet met APs.
Je weet evengoed als ik dat wat lop vertelt, hier allemaal niets te maken heeft.
Lees maar lops berichten na en de mijne. Lop verdededigt dat de euro's in het ETF fonds terechtkomen.
Maar dat negeer je, wanneer je zegt dat lop gelijk heeft.
Je bent veel slimmer dan dat.
Geen idee waarom je per se wilt draaien dat lop gelijk heeft. Of per se wilt dat B7H4long en ik ongelijk hebben.
Denk je echt de AP de euro's van de Bogleheads pakt en daarmee aandelen gaat kopen? Zo werkt het helemaal niet.vortex schreef: ↑27 januari 2024, 09:09Wie weet hoe een ETF werkt, weet ook dat het aantal ETF deelbewijzen niet constant is, er vindt gedurig redemption en creation plaats. Wanneer euro Boglers aan het kopen slaan, zullen AP's (authorized participants) deel bewijzen creëren. Met de euro's van die boglers worden dus dollar aandelen gekocht, er is dan wel degelijk een wissel kost. Die kost is natuurlijk voor de AP's en is vervat in de creation / redemption spread en die spread is dan weer een van de verborgen kosten voor de ETF belegger. Lop heeft alweer gelijkhuisjetuintjefiets schreef: ↑27 januari 2024, 08:12
Aangezien die euro niet in het ETF fonds terechtkomen, kunnen er ook geen wisselkosten zijn bij transacties en dividenden.
In het ETF zitten alleen dollars. Er zijn alleen wisselkosten als ze met die dollars transacties doen in aandelen die in niet-USD noteren (*), of dividenden ontvangen in niet-USD.
Misschien hier eens lezen: https://www.ssga.com/au/en_gb/intermedi ... d-redeemed
"Authorised participants create ETF shares in large increments—known as creation units—by assembling the underlying securities of the fund in their appropriate weightings to reach creation unit size. The AP then delivers those securities to the ETF issuer (like us at SPDR ETFs).
In return, the ETF issuer bundles the securities into the ETF wrapper, and delivers the ETF shares to the AP. These newly created ETF shares are then introduced to the secondary market, where they are traded between buyers and sellers through the exchange."
Als die kosten zo gigantisch zijn, hoe komt het dan dat een ETF als IWDA jaar na jaar zijn benchmark verslaat?lop schreef: ↑27 januari 2024, 03:20 Je hebt de lopende kosten die je overal terugvind en daarbuiten heb je nog kosten die niet worden getoond .
De wisselkosten zitten gewoonweg in het stuk dat niet word getoond net zoals de transactiekosten en dividend lekkage .
De wisselkosten zitten dus in de koers verwerkt van de ETF .
Je betaald dus niet op de transactie zelf maar in de duurtijd van je bezit .
Hoe langer je een ETF aanhoud hoe meer je dus betaald .
De TER van een ETF is niet de enige kosten anders zouden alle ETF met dit bedrag afwijken van hun benchmarkt .
Wat dus nooit het geval is .
De TER is alleen maar wat je betaald aan kosten voor het beheer en advocaten enz .
De kosten die niet worden getoond is vaak een veelvoud van deze lopende kosten .
Je beseft toch dat jij die dividend lekkage ook hebt op jouw Amerikaanse aandelen? En dan betaal je nog eens 30% RV op het bedrag boven de vrijstelling.lop schreef: ↑27 januari 2024, 03:20 Waar ik ook van verschoot is dat het dividend lekkage zo hoog ligt bij kapitaliserende ETF 's zoals IWDA zit al met 0,26 % kosten hierop alleen wat een bronbelasting is van 12,19 % dat je betaald .
Of wie nogmaals beweerd dat je maar 0,2% betaald op IWDA moet eens de jaarverslagen goed bekijken het is echt niet zo goedkoop als jullie denken .
Iemand die zegt dat het goedkoper is om een kapitaliserende ETF aan te houden in plaats van de aandelen heeft dit nog niet grondig bekeken je bent goedkoper af met 30 % RV te betalen .
En je helpt nog het vaderland
https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... ingverdrag
Er zit minstens nog een market maker tussen die liquiditeit verzorgt maar in elk geval wanneer er aan een kant euro's instromen en langs een andere kan dollar securities worden aangekocht om in ETF deelbewijzen verpakt te worden (creation) gaat er ergens in die keten een munt wissel plaatsvinden. Idem voor redemption.
Niet per se, de AP kan evengoed dollars gebruiken die het krijgt van andere trades op de secondary market en de euro's gebruiken om Europese aandelen te kopen voor de creation van een andere ETF.vortex schreef: ↑27 januari 2024, 10:36Er zit minstens nog een market maker tussen die liquiditeit verzorgt maar in elk geval wanneer er aan een kant euro's instromen en langs een andere kan dollar securities worden aangekocht om in ETF deelbewijzen verpakt te worden (creation) gaat er ergens in die keten een munt wissel plaatsvinden. Idem voor redemption.
In ieder geval zijn de kosten verwaarloosbaar, zeker voor de beleggers die de ETF gewoon aanhouden, en worden de kosten niet jaar na jaar groter zoals lop beweert. Eigenlijk is wat hij zegt het omgekeerde van wat jij zegt:
vortex schreef: ↑27 januari 2024, 09:09 Wie weet hoe een ETF werkt, weet ook dat het aantal ETF deelbewijzen niet constant is, er vindt gedurig redemption en creation plaats. Wanneer euro Boglers aan het kopen slaan, zullen AP's (authorized participants) deel bewijzen creëren. Met de euro's van die boglers worden dus dollar aandelen gekocht, er is dan wel degelijk een wissel kost. Die kost is natuurlijk voor de AP's en is vervat in de creation / redemption spread en die spread is dan weer een van de verborgen kosten voor de ETF belegger. Lop heeft alweer gelijk
Lijkt mij eerder een argument om toch maar een heel klein beetje gelijk te halen, maar indien je dit kunt hardmaken wil ik het graag aannemen.ignition schreef: ↑27 januari 2024, 10:54Niet per se, de AP kan evengoed dollars gebruiken die het krijgt van andere trades op de secondary market en de euro's gebruiken om Europese aandelen te kopen voor de creation van een andere ETF.vortex schreef: ↑27 januari 2024, 10:36
Er zit minstens nog een market maker tussen die liquiditeit verzorgt maar in elk geval wanneer er aan een kant euro's instromen en langs een andere kan dollar securities worden aangekocht om in ETF deelbewijzen verpakt te worden (creation) gaat er ergens in die keten een munt wissel plaatsvinden. Idem voor redemption.
Wissel kosten gaan inderdaad marginaal zijn voor dat soort traders, maar er vindt wel degelijk een munt wissel plaats bij creation en redemption en op dat punt krijgt lop van mij gelijk.
Ok dan, het is niet dat AP's vaak grote banken zijn met reserves in verschillende currencies
Waar heeft lop het dan over het creation/redemption proces?
Alsof die hun reserves gaan laten afhangen van ETF flows Als tussen persoon gaan die ook niet het munt risico op hun balans nemen. Dat is net als: ik betaal met crypto, jij koopt met je eigen dollars voor mij dollar aandelen en als ik het ooit beslis mag jij die dollar aandelen weer verkopen en mij in crypto betalen. Kortom je hebt mij nog niet overtuigd
-
- Verbannen Gebruiker
Dat zal aan ons liggen, maar ik zie het ook niet.
Chronologische berichten van lop over wisselkosten.
Best grappig als je ze na elkaar zet
lop schreef: ↑27 januari 2024, 03:20 De wisselkosten zitten gewoonweg in het stuk dat niet word getoond net zoals de transactiekosten en dividend lekkage .
De wisselkosten zitten dus in de koers verwerkt van de ETF .
Je betaald dus niet op de transactie zelf maar in de duurtijd van je bezit .
Hoe langer je een ETF aanhoud hoe meer je dus betaald .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Met het gebeuren.lop schreef: ↑27 januari 2024, 03:20En earth lach jij eigenlijk met jezelf of met wie ?EarthNvstr1 schreef: ↑26 januari 2024, 20:22 't Is ook maar de vraag wat men juist bedoelt met 100% natuurlijk ...
Ik herinner me nog zo'n oeverloze discussies in het verleden ...
Het siert jou in ieder geval dat je hier dan toch toegeeft dat je ook niet altijd alles tot in elk detail kent/weet.
De anderen moeten maar voor zichzelf eventuele conclusies trekken.
Natuurlijk, maar het ging weer over de details natuurlijk, waar een foutje snel gemaakt is.
Die kost zit gewoon vervat in het creation/redemption process, zoals vortex terecht verduidelijkte.
En daarnaast zal het fonds zelf af en toe ook wel eens wat moeten omwisselen.
Dat is weer zo'n algemene quote waar niemand iets aan heeft hé.
Lol, dus jij denkt dat Europese banken enkel euro's op hun rekening hebben? En Amerikaanse enkel dollars? Van hedging hebben ze ook nog nooit gehoord waarschijnlijk?vortex schreef: ↑27 januari 2024, 12:14Alsof die hun reserves gaan laten afhangen van ETF flows Als tussen persoon gaan die ook niet het munt risico op hun balans nemen. Dat is net als: ik betaal met crypto, jij koopt met je eigen dollars voor mij dollar aandelen en als ik het ooit beslis mag jij die dollar aandelen weer verkopen en mij in crypto betalen. Kortom je hebt mij nog niet overtuigd
Slecht voorbeeld trouwens van die crypto want dat is geen valabele/stabiele munt.
Grappig dat je ook niet reageert op mijn vraag waar lop het heeft over creation/redemption. Zegt genoeg denk ik.
Wellicht hebben die meerdere munten op hun balans maar zoals gezegd gaan ze als tussen persoon niet het munt risico nemen, zij doen enkel de trade. En natuurlijk gaan ze al gehoord hebben van munt hedging, ze gaan zelfs weten dat daar een prijskaartje aanhangt en vermits het geen liefdadigheidsinstellingen zijn gaan ze die kost zeker niet op zich nemen. Ben nog lang niet overtuigd, kom eens met iets beters aub.ignition schreef: ↑27 januari 2024, 15:24Lol, dus jij denkt dat Europese banken enkel euro's op hun rekening hebben? En Amerikaanse enkel dollars? Van hedging hebben ze ook nog nooit gehoord waarschijnlijk?vortex schreef: ↑27 januari 2024, 12:14
Alsof die hun reserves gaan laten afhangen van ETF flows Als tussen persoon gaan die ook niet het munt risico op hun balans nemen. Dat is net als: ik betaal met crypto, jij koopt met je eigen dollars voor mij dollar aandelen en als ik het ooit beslis mag jij die dollar aandelen weer verkopen en mij in crypto betalen. Kortom je hebt mij nog niet overtuigd
Juist een goed voorbeeld om het munt risico te benadrukken, want zoals ik al had verwacht, zou je de EUR/USD wisselkoers niet als een risico erkennen voor AP's terwijl het dat wel degelijk is.
Had het graag inhoudelijk gehouden maar goed, hij had het niet over creation of redemption, wel over het feit dat er wisselkosten zijn en op dat punt geef ik hem gelijk en diegene die het ontkennen hebben geen gelijk.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mogelijks doordat wat hij aanhaalt (handel in EUR, basis valuta USD) als argumentatie nogal irrelevant is ...
Je mag weer lullen maar een wisselkost is als je iets koopt bij een broker en 0,2% rechtstreeks betaald in mij ogen.huisjetuintjefiets schreef: ↑27 januari 2024, 09:27Je weet evengoed als ik dat lop dat niet bedoelde.vortex schreef: ↑27 januari 2024, 09:09
Wie weet hoe een ETF werkt, weet ook dat het aantal ETF deelbewijzen niet constant is, er vindt gedurig redemption en creation plaats. Wanneer euro Boglers aan het kopen slaan, zullen AP's (authorized participants) deel bewijzen creëren. Met de euro's van die boglers worden dus dollar aandelen gekocht, er is dan wel degelijk een wissel kost. Die kost is natuurlijk voor de AP's en is vervat in de creation / redemption spread en die spread is dan weer een van de verborgen kosten voor de ETF belegger. Lop heeft alweer gelijk
Lop weet helemaal niets van ETFs en al helemaal niet hoe creation/redemption werkt.
Je weet evengoed als ik dat lop verdedigt dat de euro's in het ETF fonds terechtkomen, en dat er daardoor wisselkosten zijn als er USD effecten aangekocht moeten worden.
Je weet evengoed als ik dat de ETF fondsbeheerders bijna zo goed als geen aankopen/verkopen doen. Ze wisselen blokken ETFs units voor blokken aandelen met de APs.
Je weet evengoed als ik dat lop hier niets over weet.
Je weet evengoed als ik dat er ook market makers zijn die gewoon voor een kleine spread zorgen.
Je weet evengoed als ik dat veruit de meeste transacties tussen beleggers onderling gebeuren, of met market makers, en niet met APs.
Je weet evengoed als ik dat wat lop vertelt, hier allemaal niets te maken heeft.
Lees maar lops berichten na en de mijne. Lop verdededigt dat de euro's in het ETF fonds terechtkomen.
Maar dat negeer je, wanneer je zegt dat lop gelijk heeft.
Je bent veel slimmer dan dat.
Geen idee waarom je per se wilt draaien dat lop gelijk heeft. Of per se wilt dat B7H4long en ik ongelijk hebben.
Bij een etf betaal je met de duurtijd maar het is ook een wisselkost of niet soms ?
Je mag lullen zoveel je wil BH7 en jij hebben ongelijk .
Zoek het op reken het uit de link stond erbij waar alle info uitkwam .
Zou kunnen, maar het is niet omdat de argumentatie soms een tikkeltje irrelevant was of dat hij het niet zo mooi uitgelegd krijgt dat hij geen gelijk heeftEarthNvstr1 schreef: ↑27 januari 2024, 16:23Mogelijks doordat wat hij aanhaalt (handel in EUR, basis valuta USD) als argumentatie nogal irrelevant is ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: