Pensioensparen in 2024
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen in 2024
Volgens mij is dat twee keer hetzelfde. 2022 was een slecht jaar voor pensioenspaarfondsen, 2023 een goed jaar.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nee het ene is pricos die in 1987 gestart is en de SRI is een opvolger hiervan maar beide bestaan naast elkaar voor degene die nog in de oude zaten. Rendement is iets anders omdat er meer duurzame elementen in de SRI zitten maar is in feite hetzelfde fonds.
Voor een gemengd fonds is dit nog best ok?
60 procent aandelen en rest obligaties en cash.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb een tijdje pensioensparen gedaan via Ergo en deze rekening staat momenteel ook al enige tijd bevroren.
Ik zou nu met mijn vrouw terug willen beginnen met psp en dit fiscaal max met enigzins licht "risico".
Welke spaarplannen raden jullie aan?
Ik zou nu met mijn vrouw terug willen beginnen met psp en dit fiscaal max met enigzins licht "risico".
Welke spaarplannen raden jullie aan?
Maak eerst de keuze tussen een pensioenSPAARVERZEKERING en een pensioenFONDS. Kies vervolgens ofwel een fonds uit deze lijst: https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
ofwel een spaarverzekering uit deze lijst: https://www.spaargids.be/sparen/pensioensparen.html
ofwel een spaarverzekering uit deze lijst: https://www.spaargids.be/sparen/pensioensparen.html
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even een vraagje
Ik blijf wat twijfelen met hoeveel ik later nodig heb.
Ik hou rekening met een toekomstige inflatie van 3%. Volgens my pension heb ik in 2062 ongeveer 1644 euro pensioen(in waarde van vandaag). Is het veilig om pensioensparen te doen op niveau tot ik 1000 euro extra per maand heb oftwel 3075 euro per maand in 2062 of is dat te ruim berekent?
3075 euro per maand extra is inflatie van 3% tot in 2062. Dus zou ik jaarlijks een bedrag nodig hebben tussen 36900 en 40000 rekening houdende met inflatie.
Ze zeggen dat je 85 keer je nettoloon best opspaard tegen je pensioen. Maar als ik dan zie met bovenstaande zou ik amper 10 jaar kunnen dit bedrag gebruiken.
Wat zijn jullie gedachten?
Ik blijf wat twijfelen met hoeveel ik later nodig heb.
Ik hou rekening met een toekomstige inflatie van 3%. Volgens my pension heb ik in 2062 ongeveer 1644 euro pensioen(in waarde van vandaag). Is het veilig om pensioensparen te doen op niveau tot ik 1000 euro extra per maand heb oftwel 3075 euro per maand in 2062 of is dat te ruim berekent?
3075 euro per maand extra is inflatie van 3% tot in 2062. Dus zou ik jaarlijks een bedrag nodig hebben tussen 36900 en 40000 rekening houdende met inflatie.
Ze zeggen dat je 85 keer je nettoloon best opspaard tegen je pensioen. Maar als ik dan zie met bovenstaande zou ik amper 10 jaar kunnen dit bedrag gebruiken.
Wat zijn jullie gedachten?
Het is makkelijker om het allemaal in Euros van vandaag te bekijken.
Hoeveel zijn je onkosten vandaag? Hoeveel heb je extra nodig bovenop je pensioen?
Hoeveel zijn je onkosten vandaag? Hoeveel heb je extra nodig bovenop je pensioen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als ik het bedrag neem die ik uitgeef zonder wat ik spaar is 1820 euro. Als ik het spaargeld erbij neem is 2070 euro.
Als ik dat dan bekijk met het bedrag die in my pension staat is het 1644 euro. Dus ideaal gezien heb ik een bedrag nodig van ongeveer 450 Euro. Dan kan ik nog steeds sparen voor onvoorziene kosten en heb ik genoeg om eigenlijk ook nog uitgaven te doen die mij plezier geven.
Wat denk je dan dat ik eventueel nodig heb. Of hoe zie jij dat?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
In andere topics zit je bezig dat je nu al zo'n problemen hebt met je budget dankzij de torenhoge uitgaven aan niet-noodzakelijke zaken en ondertussen ben je bezig met wat je in 2062 gaat nodig hebben ...Timoootjex schreef: ↑13 juli 2024, 15:08Als ik het bedrag neem die ik uitgeef zonder wat ik spaar is 1820 euro. Als ik het spaargeld erbij neem is 2070 euro.
Als ik dat dan bekijk met het bedrag die in my pension staat is het 1644 euro. Dus ideaal gezien heb ik een bedrag nodig van ongeveer 450 Euro. Dan kan ik nog steeds sparen voor onvoorziene kosten en heb ik genoeg om eigenlijk ook nog uitgaven te doen die mij plezier geven.
Wat denk je dan dat ik eventueel nodig heb. Of hoe zie jij dat?
Begin al met je zaken nu in orde te brengen en ge dan naar de toekomst kijken en niet naar binnen 40 jaar want niemand kan daar iets logisch over zeggen maar begin met een plan voor binnen 10 jaar. Denk aan een bedrag dat je tegen dan wilt hebt gespaard en hoeveel je verwacht om dan maandelijks op te doen en doe dan binnen 10 jaar een evaluatie en daarna kan je dat weer voor 10 jaar doen.
Een goed advies trouwens als ik je postings bekijk, laat je geldzaken beheren want het is duidelijk dat je dat zelf niet kan ...
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb eens een paar maanden niet opgelet en dan wordt ik afgeschreven?
Ik heb beleggingen aan de kant die gewoon een doel moeten hebben en ik vraag m af of wat nu aan de kant ligt voldoende is om in de toekomst bij men pensioen genoeg te hebben.
Ik wil gewoon zien wat ik minstens nodig heb.
Ik heb beleggingen aan de kant die gewoon een doel moeten hebben en ik vraag m af of wat nu aan de kant ligt voldoende is om in de toekomst bij men pensioen genoeg te hebben.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Als je enige realiteitszin hebt zou je moeten beseffen dat in het huidige klimaat niemand je ook maar kan zeggen wat je binnen 40 jaar nodig hebt om je huidige levensstandaard te behouden zeker als je al rekening moet houden met periodes van "maanden waar je eens niet hebt opgelet" ...Timoootjex schreef: ↑13 juli 2024, 16:09 Ik heb eens een paar maanden niet opgelet en dan wordt ik afgeschreven?
Maar voor alle duidelijkheid, "ik schrijf je zeker niet af" omwille voor één feit hoor, lees al je eigen postings eens na en denk dan eens na waarom ik je dat advies heb gegeven.
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Hero Member
- Contacteer:
MAar als je pensioenspaart heb je toch uiteindelijk een ongeveer beeld wat je hebt na zoveel sparen. Maar ik weet dat kan niet voldoende zijn maar ik wil gewoon weten of ik nog iets exctra moet voorzien of ik dit bedrag gewoon kan laten groeien.
Dat is het meer. Ik beleg niet in pensioensparen zelf maar apart.
Dat is het meer. Ik beleg niet in pensioensparen zelf maar apart.
Als je de FIRE.methode bekijkt wil je een safe withdrawal rate van rond de 4% uit je beleggingen kunnen halen. Je moet dan 25*12*1820=546000€ bijeen zien te krijgen. Dwz elk jaar 21840€ (=4%) daarvan afhalen en je kan 25j verder volgens je levensstandaard vandaag. Maar dan is het op. Beleggen dus in een etf aan 10% p/j en die pot geraakt wsl nooit op. Je wettelijk pensioen zal eerder een goeie extra zijn.
Hoe geraak jij nu tegen 2062 aan een half miljoen. Maandelijks 100€ beleggen aan 10% vandaag te beginnen.
https://www.thecalculatorsite.com/compo ... =2&di=&wi=
Hoe geraak jij nu tegen 2062 aan een half miljoen. Maandelijks 100€ beleggen aan 10% vandaag te beginnen.
Buy bitcoin
-
- Hero Member
- Contacteer:
Thanks voor de info. Eigenlijk is het heel haalbaar zonder extreme dingen te veranderen.
18 jaar inflatie 3 %. Dan is die 546.000 nog maar 321.000.. Dus ik zou het maar minimaal verdubbelen dan.zes schreef: ↑13 juli 2024, 22:40 Als je de FIRE.methode bekijkt wil je een safe withdrawal rate van rond de 4% uit je beleggingen kunnen halen. Je moet dan 25*12*1820=546000€ bijeen zien te krijgen. Dwz elk jaar 21840€ (=4%) daarvan afhalen en je kan 25j verder volgens je levensstandaard vandaag. Maar dan is het op. Beleggen dus in een etf aan 10% p/j en die pot geraakt wsl nooit op. Je wettelijk pensioen zal eerder een goeie extra zijn.
Dus dat wordt dan al 200 per maand aan beleggen aan 10% p.j.
Alleen ga jij er van uit dat er nooit een crash komt in die 18 jaar.
Dus, zullen we zeggen 400 p.m. tegen 10% p.j. ?
Alleen ga jij er van uit dat er nooit een crash komt in die 18 jaar.
Dus, zullen we zeggen 400 p.m. tegen 10% p.j. ?