100% beleggen in S&P 500
TIP
Re: 100% beleggen in S&P 500
Ieder zijn gedacht hé, ik doe niet meer of minder dan mijn geargumenteerd gedacht erover geven, zoals dat trouwens door Wimble in de openingspost gevraagd werd. En om jouw vraag te antwoorden; lees wat ik over het tech concentratie risico vind, dus nee, ik zou Wimble zelfs afraden om Nasdaq te kopen ipv zijn ETF collectie, maar zo onnozel zal hij niet zijn.Barryke schreef: ↑29 januari 2024, 10:51 Ik beleg ook voor iemand anders, een passieve portefeuille. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om cspx te nemen ipv iwda. Misschien is dat de manier om erover na te denken. Wat zou je doen voor iemand anders? Het risico nemen? Zou je dan ook de Nasdaq durven kopen? Uiteindelijk is iwda al voor 70% VS.
Waarom zou je op die manier moeten beleggen? Het kan goed zijn dat je meer risico aandurft dan iemand anders. Waarom zou je dan moeten beleggen als een oud arm vrouwtje dat haar geld niet kan missen?
Uw mening wordt geapprecieerd hoor Vortex. Het was niet als kritiek op u bedoeld.
Yaris, dat de beurs (iwda) zakt, daar kan je niet aan doen. Dat je de verkeerde markt gekozen hebt wel. Dus voor iemand anders neem ik dat risico niet. Ik koop ook een etf met small caps, dat is meer risico, maar ik kies ook daar geen sector of regio.
Voor mezelf doe ik het wat anders, maar daar draag alleen ik de gevolgen van en ik ben aan niemand verantwoording verschuldigd over de prestatie van de portefeuille.
Yaris, dat de beurs (iwda) zakt, daar kan je niet aan doen. Dat je de verkeerde markt gekozen hebt wel. Dus voor iemand anders neem ik dat risico niet. Ik koop ook een etf met small caps, dat is meer risico, maar ik kies ook daar geen sector of regio.
Voor mezelf doe ik het wat anders, maar daar draag alleen ik de gevolgen van en ik ben aan niemand verantwoording verschuldigd over de prestatie van de portefeuille.
IWDA is evenzeer een markt als CPSX (het zijn eigenlijk ETF's, maar kom, details)
Het is ook een keuze...
Er is gewoon geen juiste of foute keuze
We moeten niet doen alsof IWDA een neutrale keuze is, en alles wat niet IWDA is is afwijkend.
Er IS geen neutraal, er is ook geen keuze die meer of minder risico inhoudt
Het is ook een keuze...
Er is gewoon geen juiste of foute keuze
We moeten niet doen alsof IWDA een neutrale keuze is, en alles wat niet IWDA is is afwijkend.
Er IS geen neutraal, er is ook geen keuze die meer of minder risico inhoudt
Jammer dat je geen CSPX kan kopen in euro. (GRAPJE! Wie de grap niet snapt, gelieve die twee andere threads te raadplegen waar de voorbije week honderdduizend berichten op zijn gepost )
Anyway, mijn idee hierover, even weinig waard als iemand anders' idee :
- Emerging Markets: (nog) nooit in geloofd. Ik vraag me dan altijd af, zo een Chinese beschaving bijvoorbeeld, die nog voor de Westerse is ontstaan, waarom is dat in 2024 nog altijd een 'emerging' market? Ik weet het niet, maar blijft voor mij een onbetrouwbare boel daar.
- Europa: tot wat jaren terug zou ik "ons" op hetzelfde niveau hebben gezet als de Amerikanen, maar ik ben pessimistisch geworden over Europa. Wanneer ik in het weekend De Tijd lees, is er altijd wel een interview met een CEO van een groot kaliber, die zich alsmaar vaker niet pessimistisch, maar nog erger, berustend uitlaat over het bedrijfsklimaat in Europa. Qua regulering is de EU de wereldkampioen, dat wel...
- al de rest lijkt me te klein om erover na te denken
- blijft over de US of A. Ik ben wel een believer dat ze qua rendementen nog jaren aan de top gaan blijven staan. Dat heel interessante filmpje van Ben Felix waarnaar werd gelinkt was enerzijds een eye opener (hij legt samengevat uit waarom je beter NIET al je eieren in de SP500-mand legt), maar is anderzijds al van een 4 à 5 jaar geleden, en dan moet je besluiten dat hij tot vandaag eigenlijk ongelijk had...
Dit gezegd zijnde, zit het grootste deel van mijn belegd kapitaal wel nog gewoon in IWDA...
Anyway, mijn idee hierover, even weinig waard als iemand anders' idee :
- Emerging Markets: (nog) nooit in geloofd. Ik vraag me dan altijd af, zo een Chinese beschaving bijvoorbeeld, die nog voor de Westerse is ontstaan, waarom is dat in 2024 nog altijd een 'emerging' market? Ik weet het niet, maar blijft voor mij een onbetrouwbare boel daar.
- Europa: tot wat jaren terug zou ik "ons" op hetzelfde niveau hebben gezet als de Amerikanen, maar ik ben pessimistisch geworden over Europa. Wanneer ik in het weekend De Tijd lees, is er altijd wel een interview met een CEO van een groot kaliber, die zich alsmaar vaker niet pessimistisch, maar nog erger, berustend uitlaat over het bedrijfsklimaat in Europa. Qua regulering is de EU de wereldkampioen, dat wel...
- al de rest lijkt me te klein om erover na te denken
- blijft over de US of A. Ik ben wel een believer dat ze qua rendementen nog jaren aan de top gaan blijven staan. Dat heel interessante filmpje van Ben Felix waarnaar werd gelinkt was enerzijds een eye opener (hij legt samengevat uit waarom je beter NIET al je eieren in de SP500-mand legt), maar is anderzijds al van een 4 à 5 jaar geleden, en dan moet je besluiten dat hij tot vandaag eigenlijk ongelijk had...
Dit gezegd zijnde, zit het grootste deel van mijn belegd kapitaal wel nog gewoon in IWDA...
De laatste tijd schieten de onderwerpen over beleggen weer als paddenstoelen uit de grond. Ik zou er niks van verschieten dat we na de cijfers (tenzij apple donderdag enorm zwaar onderuit gaat) een gezonde correctie krijgen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om de zoveel tijd wordt dit wel eens terug aangehaald op dit forum in één of andere vorm ...
https://www.hartfordfunds.com/practice- ... ycles.htmlWhile we hope US stocks continue to perform well, history suggests that international stocks may soon have their day in the sun. Since 1975, the outperformance cycle for US vs. international stocks has lasted an average of eight years. We’re currently 12.8 years into the current cycle of US outperformance based on 5-year monthly rolling returns.
Buffet is ook altijd een S&P500 believer geweest en is dat nog steeds.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Welke S&P 500 ETF ( acc ) kan je nu het best kopen, deze van Ishares of van Vanguard of gewoon 50% in elk en zo ja waarom. Graag de Isin erbij aub. Alvast bedankt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Buffett
Zo lang de dollar de reservemunt is zal de s&p altijd beter presteren .EarthNvstr1 schreef: ↑29 januari 2024, 23:32Buffet is ook altijd een Amerikaan geweest en is dat nog steeds.
De bedrijven kunnen zo veel kosten uitsluiten dat er elders wel zijn .
En de overheid wint er miljarden op elk jaar opnieuw .
En wie gaat de Dollar bedreigen ?
De yuan maar deze heeft de kapitaalmarkt er niet voor .
De Euro is een grap .
De dollar is de enige munt die aan alle voorwaarden voldoet.
Bovendien is de S&P wereldwijd verspreid .
Ondanks een underperformance blijft het een goed idee om globaal te diversifieren.
1. Het heeft te maken met correlaties.
2. De outperformance van US stocks is te danken aan het feit dat ze duurder geworden zijn tov winsten. Dat is geen duurzaam verschijnsel.
3. Economische groei (of beter gezegd: groeivooruitzichten) zijn altijd in de prijs inbegrepen. Enkel op een regio gokken omdat de groeivooruitzichten beter zijn is een strategie die nog nooit gewerkt heeft.
4. Het heeft te maken met risico. Je wilt niet enkel je return maximaliseren, je moet ook een afweging maken tov het risico dat je neemt.
Ben Felix legt het beter uit: https://www.youtube.com/watch?v=1FXuMs6YRCY
1. Het heeft te maken met correlaties.
2. De outperformance van US stocks is te danken aan het feit dat ze duurder geworden zijn tov winsten. Dat is geen duurzaam verschijnsel.
3. Economische groei (of beter gezegd: groeivooruitzichten) zijn altijd in de prijs inbegrepen. Enkel op een regio gokken omdat de groeivooruitzichten beter zijn is een strategie die nog nooit gewerkt heeft.
4. Het heeft te maken met risico. Je wilt niet enkel je return maximaliseren, je moet ook een afweging maken tov het risico dat je neemt.
Ben Felix legt het beter uit: https://www.youtube.com/watch?v=1FXuMs6YRCY
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Dank voor jullie input. Soms heeft een mens een bevestiging nodig.
Ik hou het bij mijn gespreide portefeuille volgens de manier dat ik al jaren doe.
125 - leeftijd = % in aandelen
25% Europa
20% Emerging markets
55% USA
Ik hou het bij mijn gespreide portefeuille volgens de manier dat ik al jaren doe.
125 - leeftijd = % in aandelen
25% Europa
20% Emerging markets
55% USA
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Daar het enkele dagen heeft geduurd vooraleer mijn bericht werd goedgekeurd stel ik de vraag nog eens opnieuw.voorheenCP1234 schreef: ↑29 januari 2024, 20:51 Welke S&P 500 ETF ( acc ) kan je nu het best kopen, deze van Ishares of van Vanguard of gewoon 50% in elk en zo ja waarom. Graag de Isin erbij aub. Alvast bedankt.