Wie zijn geld voor vijf jaar kan missen, zou ik een GVV als alternatief voorstellen.
TIP
Wie zijn geld voor vijf jaar kan missen, zou ik een GVV als alternatief voorstellen.
Pascal Paepen schreef : Wie zijn geld voor vijf jaar kan missen, zou ik een GVV als alternatief voorstellen. Het rendement ligt er hoger.
Met een horizon van vijf jaar schuift Paepen de gereglementeerde vastgoedvennootschappen of GVV’s naar voren. GVV’s zijn een soort eeuwigdurende obligatie. Ze hebben geen einddatum en zullen dus blijvend profiteren. Bovendien worden deze vennootschappen vaak goed en heel efficiënt geleid, ze ontvangen almaar hogere huurinkomsten en zijn vaak volledig verhuurd. Je kan er als belegger veel meer aan verdienen dan wanneer je zelf fysieke bakstenen zou kopen.”
“Goede voorbeelden zijn GVV’s met logistiek vastgoed in portefeuille, vindt Paepen. “In België zijn dat bijvoorbeeld WDP en Montea. Als de rente binnenkort daalt, moeten de koersen van GVV’s zo’n zeven procent per jaar kunnen stijgen. Meer is ook mogelijk. Dat is natuurlijk niet gegarandeerd, maar het is wel realistisch.”
“Naast het rendement door waardestijging, heb je bij GVV’s ook dividendinkomsten (het deel van de winst dat een onderneming betaalt aan de aandeelhouders, red.)”, gaat Paepen verder. GVV’s moeten minstens 80 procent van hun winst als dividend uitkeren. Paepen: “Het dividendrendement van logistiek vastgoed ligt wel vrij laag. Wie meer dividend wil opstrijken, kan bijvoorbeeld voor winkelvastgoed kiezen, zoals Wereldhave Belgium (met een huidig dividendrendement van ruim 8 procent, red.), of zorgvastgoed zoals Aedifica of Cofinimmo. Van Care Property Invest ben ik minder fan, omdat die wat minder inkomsten als vooruitzicht hebben.”
Wat is jullie mening hierover, tijd om wat GVV's op te pikken ?
Met een horizon van vijf jaar schuift Paepen de gereglementeerde vastgoedvennootschappen of GVV’s naar voren. GVV’s zijn een soort eeuwigdurende obligatie. Ze hebben geen einddatum en zullen dus blijvend profiteren. Bovendien worden deze vennootschappen vaak goed en heel efficiënt geleid, ze ontvangen almaar hogere huurinkomsten en zijn vaak volledig verhuurd. Je kan er als belegger veel meer aan verdienen dan wanneer je zelf fysieke bakstenen zou kopen.”
“Goede voorbeelden zijn GVV’s met logistiek vastgoed in portefeuille, vindt Paepen. “In België zijn dat bijvoorbeeld WDP en Montea. Als de rente binnenkort daalt, moeten de koersen van GVV’s zo’n zeven procent per jaar kunnen stijgen. Meer is ook mogelijk. Dat is natuurlijk niet gegarandeerd, maar het is wel realistisch.”
“Naast het rendement door waardestijging, heb je bij GVV’s ook dividendinkomsten (het deel van de winst dat een onderneming betaalt aan de aandeelhouders, red.)”, gaat Paepen verder. GVV’s moeten minstens 80 procent van hun winst als dividend uitkeren. Paepen: “Het dividendrendement van logistiek vastgoed ligt wel vrij laag. Wie meer dividend wil opstrijken, kan bijvoorbeeld voor winkelvastgoed kiezen, zoals Wereldhave Belgium (met een huidig dividendrendement van ruim 8 procent, red.), of zorgvastgoed zoals Aedifica of Cofinimmo. Van Care Property Invest ben ik minder fan, omdat die wat minder inkomsten als vooruitzicht hebben.”
Wat is jullie mening hierover, tijd om wat GVV's op te pikken ?
Re: Wie zijn geld voor vijf jaar kan missen, zou ik een GVV als alternatief voorstellen.
Er zijn slechtere momenten geweest om papieren vastgoed te kopen. Ik heb vorig jaar in 3 schijven mijn kar volgeladen met TR Property investment trust (nu zo’n 10% van mijn aandelengedeelte). Individuele GVV’s koop ik niet omdat ik genoeg werk heb om de rest op te volgen. Ik heb zo een dividendrendement van meer dan 5% vastgeklikt. Ze hebben ook een “DRIP” waardoor mijn positie al 5% groter geworden is zonder brokerkosten. Dit kan je elk jaar doen zolang je geen inkomen nodig hebt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Wie zijn geld voor vijf jaar kan missen, zou ik een GVV als alternatief voorstellen.
Het is niet omdat die man prof is,dat hij niet uit zijn nek kan lullen,hé.
Juist vandaag zo een artikel laten publiceren....
De dag waarop het liquidatievonnis van Evergrande uitgesproken is ,en de koers 20% naar beneden dondert.
Zelfs mensen als Depaepe begrijpt de ernst hier niet van. Dit is niet zomaar een Chinees probleempje.
Dit kan zich mogelijks ontwikkelen tot een mondiale catastrofe.
Ik zou toch een tijd afwachten,en zien wat er mogelijks overwaait naar ons.
De dag waarop het liquidatievonnis van Evergrande uitgesproken is ,en de koers 20% naar beneden dondert.
Zelfs mensen als Depaepe begrijpt de ernst hier niet van. Dit is niet zomaar een Chinees probleempje.
Leg mij eens uit hoe dit een mondiale catastrofe kan veroorzaken? De markten zijn het precies niet eens met u.
Ik heb Cofinimmo, XIOR en CTP in portefeuille.
COFB is tot op heden mijn slechtste aandeel. Anderzijds heb ik wel geloof in hun bedrijfsvoering. Hun desinvesteringsprogramma van €300 miljoen in 2023 is geslaagd. Veel groei moet je niet verwachten. Koersstijging zal er moeten komen door lagere rente en het laten zien dat de normale bedrijfsvoering niet in gedrang komt. Hun rentebetalingen op schuld is toch laag in vergelijking met huidige marktrente.
XIOR kleine min incl div.
CTP mooie plus (en 1/3de verzilverd).
De beurskoers zal in niet geringe mate afhangen wat de rente doet.
Zelf geloof ik in een substantiële daling van de rente binnen 12 à 24 maanden.
COFB is tot op heden mijn slechtste aandeel. Anderzijds heb ik wel geloof in hun bedrijfsvoering. Hun desinvesteringsprogramma van €300 miljoen in 2023 is geslaagd. Veel groei moet je niet verwachten. Koersstijging zal er moeten komen door lagere rente en het laten zien dat de normale bedrijfsvoering niet in gedrang komt. Hun rentebetalingen op schuld is toch laag in vergelijking met huidige marktrente.
XIOR kleine min incl div.
CTP mooie plus (en 1/3de verzilverd).
De beurskoers zal in niet geringe mate afhangen wat de rente doet.
Zelf geloof ik in een substantiële daling van de rente binnen 12 à 24 maanden.
Niemand kan goed inschatten wanneer de grote rentedalingen er komen, aangezien inflatie onvoorspelbaar is. Bovendien kan niemand inschatten in hoeverre het vooruitzicht op rentedalingen al in de koers verwerkt zit. Maw, het is voor de geduldige belegger.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Evergrande kan je echt niet vergelijken met pakweg een AedificaDivi schreef: ↑29 januari 2024, 21:01 Het is niet omdat die man prof is,dat hij niet uit zijn nek kan lullen,hé.
Zo'n doemscenario's kan je bij alles bedenken: alle banken gaan de afgrond in, poetin lanceert een raket met kernkop, Apple blijkt gefraudeerd te hebben... uiteindelijk kan je in niks nog beleggen.
Hetgeen je wel kunt meenemen als les is dat vastbedrijven met hoge leverage en dito schuldenberg veel risico bevatten, ook in Europa.
Ik lees nog positief nieuws over WDP, en ook VGP (ik weet dat dit geen GVV is) is goed bezig:
- https://www.flows.be/warehousing/2024/0 ... dpr=accept
- https://www.globenewswire.com/news-rele ... house.html
Ik lees nog positief nieuws over WDP, en ook VGP (ik weet dat dit geen GVV is) is goed bezig:
- https://www.flows.be/warehousing/2024/0 ... dpr=accept
- https://www.globenewswire.com/news-rele ... house.html
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."