Kan je iShares Core S&P 500 UCITS ETF - IE00B5BMR087 (aka CSPX/SXR8) kopen met EUR ?
TIP
Re: Kan je iShares Core S&P 500 UCITS ETF - IE00B5BMR087 (aka CSPX/SXR8) kopen met EUR ?
Huisjetuintje zegt wel degelijk van niet !EarthNvstr1 schreef: ↑30 januari 2024, 16:44Volgens mij heeft niemand het tegendeel beweerd. Ook jijzelf niet.
Dus worden er wel degelijk dagelijks aandelen aangekocht en verkocht !
Re: Kan je iShares Core S&P 500 UCITS ETF - IE00B5BMR087 (aka CSPX/SXR8) kopen met EUR ?
Het is een open fonds er worden dagelijks aandelen bijgekocht of verkocht .Yaris schreef: ↑30 januari 2024, 11:04Ik kan niet geloven dat er altijd net evenveel kopers als verkopers zijn. In het hypothetisch geval dat duizenden mensen willen kopen en niemand wil verkopen, wat gebeurt er dan? Worden de kooporders dan gecancelled?huisjetuintjefiets schreef: ↑30 januari 2024, 09:06 Als er 250 000 aandelen IWDA op een dag op de beurs verkocht worden, dan zijn er voor 250 000 kopers, en voor 250 000 verkopers.
Huisje tuintje weet niet wat hij zegt .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heb hem dat toch nergens zien schrijven ...lop schreef: ↑30 januari 2024, 17:27Huisjetuintje zegt wel degelijk van niet !EarthNvstr1 schreef: ↑30 januari 2024, 16:44 Volgens mij heeft niemand het tegendeel beweerd. Ook jijzelf niet.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een ETF is inderdaad een open-ended fonds.
Maar als belegger kan je daar niet zomaar aandelen van kopen of verkopen bij het fonds zelf.
Enkel authorized participants kunnen dat (en met assets ipv geld) in het kader van het creation/redemption process om de koers op de beurs in lijn te houden met de NIW van het fonds.
Er staan vrijwel nooit evenveel ETF aandelen in de bid en ask. Een market maker zorgt bij een gebrek aan bid of ask orders dat er toch aanbod is en dat er toch verkocht kan worden. Als er door grotere koopdruk voldoende meer betaald wordt dan de waarde van de onderliggende index (spread) zal een AP extra deelbewijzen creëren en daarmee het aanbod verhogen. Omgekeerd bij hogere verkoopdruk daalt de prijs onder de index waarde en worden er deelbewijzen van de markt gehaald. Op dit punt verschillen ETF's met gewone aandelen, een ETF ga je door dit mechanisme vrijwel altijd kunnen kopen of verkopen aan een prijs die in de buurt de index ligt, bij een gewoon aandeel kan de prijs fel zakken of stijgen bij een onevenwicht tussen koop en verkoop druk.
Naar het schijnt bestaat 15% van het volume uit creation en redemption, met andere woorden op 15% van het volume wordt door AP's x% winst gepakt, winst betaalt door een ETF koper die x% meer dan de index betaalt of een verkoper die x% minder dan de onderliggende index krijgt
huisjetuintjefiets schreef: ↑30 januari 2024, 09:06Jij snapt echt niets van ETFs. Verschillende personen hebben dat al uitgelegd, maar toch blijf je koppig volhouden, en schelden ... altijd maar schelden ...
Als er 250 000 aandelen IWDA op een dag op de beurs verkocht worden, dan zijn er voor 250 000 kopers, en voor 250 000 verkopers.
Het 30 daags gemiddelde van Apple was op 26/1: 55 miljoen aandelen. Mensen kopen dus gemiddeld per dag 55 miljoen Apple aandelen omdat er mensen zijn die 55 miljoen aandelen verkopen.
Als je een Apple aandeel op de beurs koopt, gaat dat geld ook niet naar Apple. Het gaat naar de verkoper.
Dat is de werking van de beurs. Er is alleen handel als een koper en verkoper het eens zijn over de prijs.
En na die transactie verschuift het geld van koper naar verkoper (met brokerkosten en taksen).
Wat is dit dan
Dit is niet hoe het werkt met een ETF !
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zie daar nergens een ontkenning of het tegendeel staan van:lop schreef: ↑30 januari 2024, 18:33huisjetuintjefiets schreef: ↑30 januari 2024, 09:06
Jij snapt echt niets van ETFs. Verschillende personen hebben dat al uitgelegd, maar toch blijf je koppig volhouden, en schelden ... altijd maar schelden ...
Als er 250 000 aandelen IWDA op een dag op de beurs verkocht worden, dan zijn er voor 250 000 kopers, en voor 250 000 verkopers.
Het 30 daags gemiddelde van Apple was op 26/1: 55 miljoen aandelen. Mensen kopen dus gemiddeld per dag 55 miljoen Apple aandelen omdat er mensen zijn die 55 miljoen aandelen verkopen.
Als je een Apple aandeel op de beurs koopt, gaat dat geld ook niet naar Apple. Het gaat naar de verkoper.
Dat is de werking van de beurs. Er is alleen handel als een koper en verkoper het eens zijn over de prijs.
En na die transactie verschuift het geld van koper naar verkoper (met brokerkosten en taksen).Wat is dit dan
Wat huisjetuintjefiets daar beschrijft, is een deel van "hoe het werkt met" een ETF.
Een stuk van die handel op beurzen gebeurt ook met authorized participants en het zijn zij die zorgen voor het creëren of vernietigen van aandelen van de ETF.
En dat maakt natuurlijk dat die 250.000 aangekochte ETF aandelen van tuinhuisje niet noodzakelijk van een andere ETF aandeelhouder komen (zoals dat bij zijn Apple voorbeeld wel het geval is), een deel ervan kunnen nieuw gecreëerde stukken zijn. Lop heeft met andere woorden alweer gelijkEarthNvstr1 schreef: ↑30 januari 2024, 18:40 Wat huisjetuintjefiets daar beschrijft, is een deel van "hoe het werkt met" een ETF.
Een stuk van die handel op beurzen gebeurt ook met authorized participants en het zijn zij die zorgen voor het creëren of vernietigen van aandelen van de ETF.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die 250.000 aangekochte ETF aandelen komen wél van een andere ETF aandeelhouder, welke mogelijks een authorized participant is.
Eerder niet dus. Verder is dat irrelevant en niet interessant.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat heb ik hier al vanmorgen uitgelegd.vortex schreef: ↑30 januari 2024, 18:53En dat maakt natuurlijk dat die 250.000 aangekochte ETF aandelen van tuinhuisje niet noodzakelijk van een andere ETF aandeelhouder komen (zoals dat bij zijn Apple voorbeeld wel het geval is), een deel ervan kunnen nieuw gecreëerde stukken zijn. Lop heeft met andere woorden alweer gelijkEarthNvstr1 schreef: ↑30 januari 2024, 18:40 Wat huisjetuintjefiets daar beschrijft, is een deel van "hoe het werkt met" een ETF.
Maar net zoals lop negeer je alles dat niet in jouw kraam past.
Het gaat over uitgevoerde orders, niet over alle orders die zijn ingegeven.Yaris schreef: ↑30 januari 2024, 11:04Ik kan niet geloven dat er altijd net evenveel kopers als verkopers zijn. In het hypothetisch geval dat duizenden mensen willen kopen en niemand wil verkopen, wat gebeurt er dan? Worden de kooporders dan gecancelled?huisjetuintjefiets schreef: ↑30 januari 2024, 09:06 Als er 250 000 aandelen IWDA op een dag op de beurs verkocht worden, dan zijn er voor 250 000 kopers, en voor 250 000 verkopers.
Orders zijn er niet alleen tussen beleggers. Market makers zorgen voor aanbod aan koop- en verkoopkant. Voor ETFs die heel veel verhandeld worden: met een kleine spread.
Dit is bijvoorbeeld de huidige spread op de beurs van Londen voor IWDA (dollar genoteerd):
Bid / Offer: 92.77 / 92.78
ISIN: IE00B4L5Y983 (**)
Euronext in euro genoteerd:
85,60 - 85,615
Indien er een onevenwicht is, dan komt het creation/redemption (*) mechanisme in werking. Dat zorgt ervoor dat de koers steeds (binnen bepaalde zeer kleine grenzen) de NAV benadert.
Enkel als de markt heel felle schommelingen maakt, kan dat evenwicht verstoord zijn.
(*) Dit is hier door anderen al in detail beschreven, en kan ook op internet gevonden worden. Kort uitgelegd: Authorized Participants kunnen extra ETF units in de markt gooien, of uit de markt halen, door blokken aandelen (die de ETF samenstelling volgen) tegen ETF units om te wisselen bij de uitgever van de ETF.
(**) Ze hebben dus dezelfde ISIN code. Het is hetzelfde instrument. Het is dus niet zoals lop beweert: "als ze in verschillende munten noteren, hebben ze een andere ISIN code".
-
- Verbannen Gebruiker
En dat heb ik vanmorgen al beschrevenEarthNvstr1 schreef: ↑30 januari 2024, 18:40Ik zie daar nergens een ontkenning of het tegendeel staan van:
Wat huisjetuintjefiets daar beschrijft, is een deel van "hoe het werkt met" een ETF.
Het gaat over uitgevoerde orders, niet over alle orders die zijn ingegeven.Yaris schreef: ↑30 januari 2024, 11:04Ik kan niet geloven dat er altijd net evenveel kopers als verkopers zijn. In het hypothetisch geval dat duizenden mensen willen kopen en niemand wil verkopen, wat gebeurt er dan? Worden de kooporders dan gecancelled?huisjetuintjefiets schreef: ↑30 januari 2024, 09:06 Als er 250 000 aandelen IWDA op een dag op de beurs verkocht worden, dan zijn er voor 250 000 kopers, en voor 250 000 verkopers.
Orders zijn er niet alleen tussen beleggers. Market makers zorgen voor aanbod aan koop- en verkoopkant. Voor ETFs die heel veel verhandeld worden: met een kleine spread.
Dit is bijvoorbeeld de huidige spread op de beurs van Londen voor IWDA (dollar genoteerd):
Bid / Offer: 92.77 / 92.78
Euronext in euro genoteerd:
85,60 - 85,615
Indien er een onevenwicht is, dan komt het creation/redemption (*) mechanisme in werking. Dat zorgt ervoor dat de koers steeds (binnen bepaalde zeer kleine grenzen) de NAV benadert.
Enkel als de markt heel felle schommelingen maakt, kan dat evenwicht verstoord zijn.
(*) Dit is hier door anderen al in detail beschreven, en kan ook op internet gevonden worden. Kort uitgelegd: Authorized Participants kunnen extra ETF units in de markt gooien, of uit de markt halen, door blokken aandelen (die de ETF samenstelling volgen) tegen ETF units om te wisselen bij de uitgever van de ETF.
(**) Ze hebben dus dezelfde ISIN code. Het is hetzelfde instrument. Het is dus niet zoals lop beweert: "als ze in verschillende munten noteren, hebben ze een andere ISIN code".
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom telkens hetzelfde herhalen ?
-
- Verbannen Gebruiker
Alweer vertel je leugens over mijlop schreef: ↑30 januari 2024, 17:27Huisjetuintje zegt wel degelijk van niet !EarthNvstr1 schreef: ↑30 januari 2024, 16:44
Volgens mij heeft niemand het tegendeel beweerd. Ook jijzelf niet.
Citeer mij in plaats van leugens over mij te vertellen.
Zie je wel: hier zeg je iets waar we het over eens zijn.Dus worden er wel degelijk dagelijks aandelen aangekocht en verkocht !
Als je nu toegeeft dat dit inderdaad op de beurs gebeurt, dan zijn we het helemaal eens op dat punt
Dat heet shorting en lenen van beleggers die niet doorhebben dat hun inleg als onderpand dient.huisjetuintjefiets schreef: ↑30 januari 2024, 19:13 Orders zijn er niet alleen tussen beleggers. Market makers zorgen voor aanbod aan koop- en verkoopkant.
Het is dit wat de vorige crediet crisis veroorzaakt heeft.
Meer aanbieden dan er werkelijk in EIGENDOM is van mensen die aanbieden.
De goedkope brokers zoals DE GIRO doen dit en je kan er niets tegen doen.
Als zo'n broker niet meer kan voldoen dan gaat de broker over de kop en ben je je geld kwijt.
Dat is de manier waarop ze 'goedkoop' handelen voor je, maar tegelijk loop je een enorm risico.
Blijf weg bij deze brokers, betaal liever iets meer aan kosten.
Ik snap nog steeds niet dat de beurs dit toelaat.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
- Verbannen Gebruiker
Een keer als reactie op jou en een keer als reactie op vortex.
Lop ziet hier constant over mij te liegen.
Vortex zit hier ook te liegen om mij in diskrediet te brengen met zijn "lop heeft weeral gelijk".
Vortex weet heel goed dat lop nog altijd ETFs niet snapt.
Maar voor een of andere reden heeft hij een pik op mij. Ik verdedig mij.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 30 januari 2024, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.