Rijden met EV vs ICE
Rijden met EV vs ICE
Waarom je elektrische auto minder ver rijdt dan merken beloven: “Echte verbruik ligt tot 35% hoger”
Gezinswagens verbruiken vaak (veel) meer dan automerken beloven. Dat bleek eind 2021 uit een analyse van HLN.be. Vooral elektrische auto’s maakten toen een slechte beurt en bleken tot wel 64 procent meer te verbruiken dan meegedeeld. Hoe komt dat? En zijn officiële verbruikscijfers intussen eerlijker geworden? HLN-mobiliteitsexperten Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn deden de oefening over voor 25 nieuwe gezinsauto’s.
https://www.hln.be/mobiliteit/waarom-je ... ~af00c944/
Het ballonnetje wordt steeds doorprikt en toch worden de EV's door onze strot geduwd met allerlei misplaatste voordelen.
Gezinswagens verbruiken vaak (veel) meer dan automerken beloven. Dat bleek eind 2021 uit een analyse van HLN.be. Vooral elektrische auto’s maakten toen een slechte beurt en bleken tot wel 64 procent meer te verbruiken dan meegedeeld. Hoe komt dat? En zijn officiële verbruikscijfers intussen eerlijker geworden? HLN-mobiliteitsexperten Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn deden de oefening over voor 25 nieuwe gezinsauto’s.
https://www.hln.be/mobiliteit/waarom-je ... ~af00c944/
Het ballonnetje wordt steeds doorprikt en toch worden de EV's door onze strot geduwd met allerlei misplaatste voordelen.
Re: Klimaathysterie
Ik kan erover meespreken. We hebben op het werk electrische auto's. Aangenaam om mee te rijden dat wel, maar je moet constant rijden met een ei in je broek en onder het gaspedaal en hopen dat je terug raakt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Klimaathysterie
Welk merk + type? Hoeveel km?
Ik rij zelf al sinds juni met een EV, zit nu aan een 15k km. Ook regelmatig dagen van 300+ km. Nog nooit een snellader nodig gehad. Bereik is ongeveer 450 km reëel. Hoeveel mensen hebben dat op 1 dag nodig? De meesten totaal niet, buiten voor op vakantie te gaan. Maar eerlijk: een stop om de 3 a 4u is sowieso aangeraden, kan je ineens snelladen ook...
Jouw reactie lijkt me eerder, zonder nog te weten over welke EV's het precies gaat, in het kraam te passen zoals bij vele negatieve comments: "elektrisch rijden doe ik wel op de kermis".
In het artikel missen toch wel heel wat merken, spijtig genoeg. Ook vraag ik mij af wat de rijstijl is. Zo kan je een 1.5 benzine qua rijden niet vergelijken met een EV die minstens dubbel zo veel PK heeft. Ook zie ik bij ICE wagens grote verschillen met de WLTP, zowel positief als negatief. De tabel in het artikel zou ik liever met heel wat meer merken en modellen eens zien, maar ik vermoed dat in EV-land vooral de klassieke merken slecht scoren en de nieuwe merken een heel pak beter. Da's alvast ook mijn praktische ervaring.E10ne schreef: ↑31 januari 2024, 10:16 https://www.hln.be/mobiliteit/waarom-je ... ~af00c944/
Het ballonnetje wordt steeds doorprikt en toch worden de EV's door onze strot geduwd met allerlei misplaatste voordelen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Klimaathysterie
Nissan Leaf met 25.000 km. Autosnelweg naar Gent en terug aan 125 per uur (zo'n 120 km) is al kantje boord. Waarom heb je trouwens 300 pk of meer nodig?Vaganzza schreef: ↑31 januari 2024, 15:55
Welk merk + type? Hoeveel km?
Ik rij zelf al sinds juni met een EV, zit nu aan een 15k km. Ook regelmatig dagen van 300+ km. Nog nooit een snellader nodig gehad. Bereik is ongeveer 450 km reëel. Hoeveel mensen hebben dat op 1 dag nodig? De meesten totaal niet, buiten voor op vakantie te gaan. Maar eerlijk: een stop om de 3 a 4u is sowieso aangeraden, kan je ineens snelladen ook...
Jouw reactie lijkt me eerder, zonder nog te weten over welke EV's het precies gaat, in het kraam te passen zoals bij vele negatieve comments: "elektrisch rijden doe ik wel op de kermis.
In het artikel missen toch wel heel wat merken, spijtig genoeg. Ook vraag ik mij af wat de rijstijl is. Zo kan je een 1.5 benzine qua rijden niet vergelijken met een EV die minstens dubbel zo veel PK heeft. Ook zie ik bij ICE wagens grote verschillen met de WLTP, zowel positief als negatief. De tabel in het artikel zou ik liever met heel wat meer merken en modellen eens zien, maar ik vermoed dat in EV-land vooral de klassieke merken slecht scoren en de nieuwe merken een heel pak beter. Da's alvast ook mijn praktische ervaring.
Een auto is voor mij een gebruiksvoorwerp en geen statussymbool. Persoonlijk heb ik genoeg met een Dacia Duster op lpg. Gecombineerd benzine en lpg goed voor een actieradius van 1500 km. Ik ga nogal veel op reis met de auto dus 300 of 400 km rijden om vervolgens pokkeduur te moeten laden is niet aan mij besteed.
Ik ga heus geen 50k neertellen voor een doos op wielen.
Re: Klimaathysterie
Die motoren zijn over het algemeen zo zwaar om goed aan one pedal driving te kunnen doen. Da's net het grote voordeel van EV: je moet je remmen zo goed als nooit gebruiken.
Met eender welke wagen aan 125 km/u verbruikt elke wagen een pak meer, ICE of EV maakt niet uit. Geen idee hoe oud je Nissan Leave is, maar volgens mij is dat geen auto met een echt grote batterij. De meeste EV's nu halen in praktijk met gemak 300 of 350 km en vaak zelfs 400 tot 500 km. Voorwaarde is wel, vooral in de winter belangrijk, dat je een warmtepomp hebt. Dat is bij de meeste klassieke merken niet standaard.
Of je al dan niet voor zo'n wagen wilt betalen is heel persoonlijk. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je 15k km per jaar doet (zonder constant publieke laders nodig te hebben), een EV na 7 jaar goedkoper is. Die berekening maakt ik een dik half jaar geleden en met de huidige prijsdalingen zal dit nog wel een pak sneller zijn.
Als je op vakantie bent, ben je op vakantie. Natuurlijk is EV rijden helemaal anders en vraagt dat bij vele merken wat planning. Maar tijd heb je in principe altijd wel op vakantie
Met eender welke wagen aan 125 km/u verbruikt elke wagen een pak meer, ICE of EV maakt niet uit. Geen idee hoe oud je Nissan Leave is, maar volgens mij is dat geen auto met een echt grote batterij. De meeste EV's nu halen in praktijk met gemak 300 of 350 km en vaak zelfs 400 tot 500 km. Voorwaarde is wel, vooral in de winter belangrijk, dat je een warmtepomp hebt. Dat is bij de meeste klassieke merken niet standaard.
Of je al dan niet voor zo'n wagen wilt betalen is heel persoonlijk. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je 15k km per jaar doet (zonder constant publieke laders nodig te hebben), een EV na 7 jaar goedkoper is. Die berekening maakt ik een dik half jaar geleden en met de huidige prijsdalingen zal dit nog wel een pak sneller zijn.
Als je op vakantie bent, ben je op vakantie. Natuurlijk is EV rijden helemaal anders en vraagt dat bij vele merken wat planning. Maar tijd heb je in principe altijd wel op vakantie
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Klimaathysterie
Die berekening zou ik graag eens zien, Vaganza. Wel nadat je effectief de wagen 7 jaar gebruikt hebt natuurlijk. Aankoopprijs, verkoopprijs, verbruik en alle kosten. Zal natuurlijk wel lastig worden om firmawagen versus privéwagen te vergelijken, maar dat moet zelfs lukken.
Re: Klimaathysterie
Na 7 jaar heb ik 240.000 km en draait mijn lpg wagentje nog als een tierelier. Ik wil wel eens zien hoeveel jus een batterij nog geeft na meer dan 200k en hoeveel je dan nog aan restwaarde hebt op je wagen van 50k.
Re: Klimaathysterie
Als je naar de Ardennen op vakantie gaat is dat allemaal geen probleem maar mijn autovakanties situeren zich wat verder. Portugal, Zuid-Italië en de vorige vakantie had ik 7000 km gereden in een maandje tijd. Rondje Noorwegen. Ik wil je wel eens zien rijden met je EV van hier naar pakweg Narvik. Zorg maar dat je een slaapzak hebt om in je auto te slapen terwijl je aan de laadpaal hangt of in de laadpaal file staat.
Re: Klimaathysterie
"Vaganza" rijdt "gratis"?pukkie007 schreef: ↑31 januari 2024, 16:54 Die berekening zou ik graag eens zien, Vaganza. Wel nadat je effectief de wagen 7 jaar gebruikt hebt natuurlijk. Aankoopprijs, verkoopprijs, verbruik en alle kosten. Zal natuurlijk wel lastig worden om firmawagen versus privéwagen te vergelijken, maar dat moet zelfs lukken.
Re: Klimaathysterie
De meest gehoorde tip voor zo'n trippen is om het Tesla netwerk op te volgen. Die zijn het meest betrouwbare en op heel veel plaatsen te vinden. Ook zijn er een heel deel geopend voor niet-Tesla's. Maar je moet het wel iets meer bekijken op voorhand, dat is waar.
Op de website van Tesla vind je alle superchargers, maar een goede app onderweg (bv Chargemap) zeker een aanrader om steeds bij je te hebben.
Op de website van Tesla vind je alle superchargers, maar een goede app onderweg (bv Chargemap) zeker een aanrader om steeds bij je te hebben.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Klimaathysterie
In de zomer wel door de ZP, in de winter betaal je voor je stroom. Het grote verschil zit hem vooral in onderhoud (die is miniem), nu nog geen BIV en verkeersbelasting, wel hogere kost voor banden gerekend. Maar ik hou elke maand bij wat het mij effectief kost aan stroom, excl de ZP. Wat blijkt? De EV rijdt per km 3x goedkoper dan een diesel en 4x goedkoper dan benzine. In de zomer rij je dus grotendeels met stroom die de kost van de injectie in feite heeft. Maar dat is dus vaak maar 5 of 6 cent per kWh.Sammy2 schreef: ↑31 januari 2024, 17:31"Vaganza" rijdt "gratis"?pukkie007 schreef: ↑31 januari 2024, 16:54 Die berekening zou ik graag eens zien, Vaganza. Wel nadat je effectief de wagen 7 jaar gebruikt hebt natuurlijk. Aankoopprijs, verkoopprijs, verbruik en alle kosten. Zal natuurlijk wel lastig worden om firmawagen versus privéwagen te vergelijken, maar dat moet zelfs lukken.
Dat laatste mag natuurlijk wel om de meerkost aan aankoop te kunnen terugverdienen. Alhoewel ik vind dat zelfs een pure benzinewagen (niets hybride dus) ook veel duurder geworden is op 8 jaar tijd, toen ik mij vorige wagen kocht. Ik had liever nog wat jaren gewacht, maar ja soms kan je niet alles plannen in het leven...
FYI: ik heb geen firmawagen. Dus zelf privé bekostigt, dus ben zeker van mijn zaak hoor.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Klimaathysterie
Daar zijn al genoeg studies over dat zo'n batterij makkelijk 500.000 km mee kan. Ik wil wel eens zien bij jouw ICE wagen hoeveel de kosten zullen oplopen om tot 240k km te geraken, laat staan de km's erachter.
Restwaarde reken ik nooit mee, want dat kan je niet weten. Met je ICE wagen trouwens ook niet.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Klimaathysterie
Met alle respect, maar dit is onzin. Sorry, je kan mij weer "schorsen". Maar een EV als particulier, en dan nog zelfbetalend, is een illusie. Alleen al de "staatsbonus" die je ontvangt, is niet te onderschatten bij de aankoop. Onderhoud goedkoper? Herverkoopwaarde? Leasing? Financiering?Vaganzza schreef: ↑31 januari 2024, 17:36In de zomer wel door de ZP, in de winter betaal je voor je stroom. Het grote verschil zit hem vooral in onderhoud (die is miniem), nu nog geen BIV en verkeersbelasting, wel hogere kost voor banden gerekend. Maar ik hou elke maand bij wat het mij effectief kost aan stroom, excl de ZP. Wat blijkt? De EV rijdt per km 3x goedkoper dan een diesel en 4x goedkoper dan benzine. In de zomer rij je dus grotendeels met stroom die de kost van de injectie in feite heeft. Maar dat is dus vaak maar 5 of 6 cent per kWh.
Dat laatste mag natuurlijk wel om de meerkost aan aankoop te kunnen terugverdienen. Alhoewel ik vind dat zelfs een pure benzinewagen (niets hybride dus) ook veel duurder geworden is op 8 jaar tijd, toen ik mij vorige wagen kocht. Ik had liever nog wat jaren gewacht, maar ja soms kan je niet alles plannen in het leven...
FYI: ik heb geen firmawagen. Dus zelf privé bekostigt, dus ben zeker van mijn zaak hoor.
Welke wagen rijd jij?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6727
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
"Enkele" particulieren.