Rijden met EV vs ICE
Re: Klimaathysterie
Dat valt best mee hoor die kosten. 1x nieuwe batterij moeten steken, voor de rest gewoon het reguliere onderhoud inclusief vervangen distributie riem. Ik rij trouwens op lpg en niet op diesel of benzine. Ik betaal 0.680 per liter. Verbruik = 8 liter per 100 km. Jammer genoeg is de lpg ook wel wat duurder geworden de laatste jaren. Er waren tijden dat ik tankte aan 0.32. Momenteel 242.000 km and counting. Uiteraard ben je momenteel tevreden over je nieuwe electrische wagen. Hij is nieuw en nog in garantie. Kom anders binnen een jaar of 7-8 nog eens terug met je lijstje kosten. Hopelijk heb je geen defecte batterij na x aantal jaar. Wij hadden trouwens een Leaf met een defecte batterij na 1.5 jaar. Gelukkig in garantie want de kostprijs om te herstellen was 7445 euro.Vaganzza schreef: ↑31 januari 2024, 17:39Daar zijn al genoeg studies over dat zo'n batterij makkelijk 500.000 km mee kan. Ik wil wel eens zien bij jouw ICE wagen hoeveel de kosten zullen oplopen om tot 240k km te geraken, laat staan de km's erachter.
Restwaarde reken ik nooit mee, want dat kan je niet weten. Met je ICE wagen trouwens ook niet.
Ieder zijn meug natuurlijk, een electrische auto komt hier niet binnen.
Hoeveel van die electrische auto's die rondrijden zouden trouwens zelf betaald zijn. Niet veel denk ik. Allemaal salariswagens.
Re: Klimaathysterie
Mijn EV zal zelf betaald zijn hoor. Voor mij geen ouderwetse auto op fossiele brandstoffen meer.
Re: Klimaathysterie
Lol! Dat is zoals die Gidser die zijn jacuzzi niet mee rekent in het elektriciteitsverbruik! De restwaarde zal je absoluut de das om doen, Vaganzza. Tenminste als je de 7 jaar haalt natuurlijk. Nogmaals, maak straks voor ons allen de correcte berekening. Trivium zal je geen schijn van een kans geven, dat weet ik nu al. Succes met je EV.Vaganzza schreef: ↑31 januari 2024, 17:39Daar zijn al genoeg studies over dat zo'n batterij makkelijk 500.000 km mee kan. Ik wil wel eens zien bij jouw ICE wagen hoeveel de kosten zullen oplopen om tot 240k km te geraken, laat staan de km's erachter.
Restwaarde reken ik nooit mee, want dat kan je niet weten. Met je ICE wagen trouwens ook niet.
Re: Klimaathysterie
Zal al eens een voorzet gevenpukkie007 schreef: ↑31 januari 2024, 16:54 Die berekening zou ik graag eens zien, Vaganza. Wel nadat je effectief de wagen 7 jaar gebruikt hebt natuurlijk. Aankoopprijs, verkoopprijs, verbruik en alle kosten. Zal natuurlijk wel lastig worden om firmawagen versus privéwagen te vergelijken, maar dat moet zelfs lukken.
Tesla Y 23,1kWh/100km, kost €7/100km
ICE: 6l/km kost €10/100km
Besparing op verbruik: €0,03/km * 15.000km/jaar * 7jaar = €3150
Re: Klimaathysterie
Schaf de subsidies op rekening van de armen af... en je hebt een andere rekening.vortex schreef: ↑31 januari 2024, 19:35Zal al eens een voorzet gevenpukkie007 schreef: ↑31 januari 2024, 16:54 Die berekening zou ik graag eens zien, Vaganza. Wel nadat je effectief de wagen 7 jaar gebruikt hebt natuurlijk. Aankoopprijs, verkoopprijs, verbruik en alle kosten. Zal natuurlijk wel lastig worden om firmawagen versus privéwagen te vergelijken, maar dat moet zelfs lukken.
Tesla Y 23,1kWh/100km, kost €7/100km
ICE: 6l/km kost €10/100km
Besparing op verbruik: €0,03/km * 15.000km/jaar * 7jaar = €3150
Re: Klimaathysterie
Sorry, zelfs met de beste wil van de wereld kan ik dit geen voorzet noemen. Je schrijft enkel over het verbruik, en je rekent dan nog aan een vaste kostprijs. Nogmaals: 7 jaar alle kosten en uiteindelijk ook de restwaarde. Serieuze opgave, maar we gaan voor niks minder dan de perfecte berekening.vortex schreef: ↑31 januari 2024, 19:35Zal al eens een voorzet gevenpukkie007 schreef: ↑31 januari 2024, 16:54 Die berekening zou ik graag eens zien, Vaganza. Wel nadat je effectief de wagen 7 jaar gebruikt hebt natuurlijk. Aankoopprijs, verkoopprijs, verbruik en alle kosten. Zal natuurlijk wel lastig worden om firmawagen versus privéwagen te vergelijken, maar dat moet zelfs lukken.
Tesla Y 23,1kWh/100km, kost €7/100km
ICE: 6l/km kost €10/100km
Besparing op verbruik: €0,03/km * 15.000km/jaar * 7jaar = €3150
Re: Klimaathysterie
Mijn wagen op lpg. 8l/100 km x 0.680 = € 5.44.vortex schreef: ↑31 januari 2024, 19:35Zal al eens een voorzet gevenpukkie007 schreef: ↑31 januari 2024, 16:54 Die berekening zou ik graag eens zien, Vaganza. Wel nadat je effectief de wagen 7 jaar gebruikt hebt natuurlijk. Aankoopprijs, verkoopprijs, verbruik en alle kosten. Zal natuurlijk wel lastig worden om firmawagen versus privéwagen te vergelijken, maar dat moet zelfs lukken.
Tesla Y 23,1kWh/100km, kost €7/100km
ICE: 6l/km kost €10/100km
Besparing op verbruik: €0,03/km * 15.000km/jaar * 7jaar = €3150
De kw/h prijs die jij opgeeft is trouwens niet realistisch wanneer je op de autosnelweg aan een laadpaal moet laden.
En zoals pukkie terecht opmerkt is de kost om 7 jaar te rijden meer dan alleen de brandstof die je erin kapt.
En praktische radius van uwe Tesla y 287 km
Hopelijk niet te veel wind tegen of bergop of je haalt amper 150 km
Laatst gewijzigd door Trivium op 31 januari 2024, 20:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Klimaathysterie
+1pukkie007 schreef: ↑31 januari 2024, 19:04Lol! Dat is zoals die Gidser die zijn jacuzzi niet mee rekent in het elektriciteitsverbruik! De restwaarde zal je absoluut de das om doen, Vaganzza. Tenminste als je de 7 jaar haalt natuurlijk. Nogmaals, maak straks voor ons allen de correcte berekening. Trivium zal je geen schijn van een kans geven, dat weet ik nu al. Succes met je EV.Vaganzza schreef: ↑31 januari 2024, 17:39
Daar zijn al genoeg studies over dat zo'n batterij makkelijk 500.000 km mee kan. Ik wil wel eens zien bij jouw ICE wagen hoeveel de kosten zullen oplopen om tot 240k km te geraken, laat staan de km's erachter.
Restwaarde reken ik nooit mee, want dat kan je niet weten. Met je ICE wagen trouwens ook niet.
Re: Klimaathysterie
Iemand die beweert dat zijn "gesubsidieerd" voertuig zuiniger, ecologischer, klimaatvriendelijker is dan een "ordinair" voertuig, op "schadelijke" NATUURLIJKE brandstoffen, is een "profiteur" van het systeem. Het zijn de kleine belastingbetalers die deze waanzin, MOETEN betalen. Met alle geweld deze EV pushen, zegt meer als genoeg. Net nu in Duitsland de premies afgeschaft worden, keldert de verkoop. De "Premium"constructeurs geven zelfs kortingen op deze E-bullshit.
Re: Klimaathysterie
Tegen 2030 is een wagen op fossiele brandstof inderdaad niets meer waard. Net nog een reportage gezien over een Tesla model 3 , die had na 310.000 km nog 87% van de oorspronkelijke batterijcapaciteit over. Nog altijd goed voor een dikke 400 km…
Re: Klimaathysterie
Alternatief virtueel artikel: schep niet voortdurend op als je voor jezelf beslist om een ‘morele weldoener’ te wordenWoz schreef: ↑31 januari 2024, 19:42 Een toepasselijk (gratis) artikel:
https://decorrespondent.nl/15082/iedere ... gg3kue-8VU
Re: Klimaathysterie
Tesla 3? Dat past toch niet bij jouw levensstijl
Re: Klimaathysterie
Het staat er anders in koeien van letters onder: het maken van dit artikel kost geld en tijd!Woz schreef: ↑31 januari 2024, 19:42 Een toepasselijk (gratis) artikel:
https://decorrespondent.nl/15082/iedere ... gg3kue-8VU