De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Kom kom, laat ons stoppen met zeveren.
Het ging als volgt:
-Ik post een link dat (ok, iets te veel naar mijn zin) pro-indexbeleggen is.
-Jij klikt, leest de titel, en dacht dat het tegen indexbeleggen was, omdat je geen goesting had om naar beneden te scrollen. (en je confirmation bias verbied je om dat soort artikels te lezen)
- jij post dus foutief dat er enige confirmation bias zou zijn (wat om verschillende redenen belachelijk is, op die manier zou niemand nog links mogen posten in een discussie)
- ik wijs je hier op
- jij probeert je eruit te lullen, omdat je door hebt dat je vermoedelijk een beetje fout was. (en mensen geven hun fout niet graag toe, en als je lang genoeg discussieert, vergeten mensen waarover het eigenlijk ging)
Dus laat ons stoppen, als je wilt dat ik je gelijk geef dan is het goed. (over whatever)
I don't even remotely care.
PS: ik vind het trouwens wel triestig dat je je berichten verwijderd en edit, maar kom, laat het zo
Het ging als volgt:
-Ik post een link dat (ok, iets te veel naar mijn zin) pro-indexbeleggen is.
-Jij klikt, leest de titel, en dacht dat het tegen indexbeleggen was, omdat je geen goesting had om naar beneden te scrollen. (en je confirmation bias verbied je om dat soort artikels te lezen)
- jij post dus foutief dat er enige confirmation bias zou zijn (wat om verschillende redenen belachelijk is, op die manier zou niemand nog links mogen posten in een discussie)
- ik wijs je hier op
- jij probeert je eruit te lullen, omdat je door hebt dat je vermoedelijk een beetje fout was. (en mensen geven hun fout niet graag toe, en als je lang genoeg discussieert, vergeten mensen waarover het eigenlijk ging)
Dus laat ons stoppen, als je wilt dat ik je gelijk geef dan is het goed. (over whatever)
I don't even remotely care.
PS: ik vind het trouwens wel triestig dat je je berichten verwijderd en edit, maar kom, laat het zo
Laat ons het even over de inhoud hebbenAerolla schreef: ↑31 januari 2024, 10:08 https://www.reuters.com/markets/us/mega ... 024-01-31/
Ik zou kunnen zeggen: ik had het jullie toch gezegd, maar dat hebben jullie zelf wel door ondertussen
1) Mocht ik enkel in de S&P 500 beleggen zou ik me inderdaad ook zorgen maken over het feit dat 7 bedrijven meer dan 25% van de index uitmaken. Anderzijds is het niet de eerste keer in de geschiedenis dat we in zo'n situatie zitten. Wat nu mogelijks wel anders is, is dat het nogal overhelt naar 1 sector.
Als belegger met een globale spreiding maak ik me daar minder zorgen over. Als ik mijn twee ETF-portefeuilles combineer, hebben de magnificent 7 een gewogen belang van 12,4%.
2) Voor fondsbeheerders is het inderdaad niet makkelijk. Je wil wat anders doen door minder in de magnificent 7 te zitten maar aangezien zij de returns van de markt bepalen loop je achter de feiten aan met als mogelijk gevolg een uitstroom van kapitaal. Wil je er toch dichter bij zitten moet je de index beter volgen maar dan ga je zeker niet outperformen door de beheerskosten.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Klopt
En ik herken dat ook wel in mijn eigen portefeuille.
Vaak is het moeilijk om even goed te doen als de index bij stijgende markten, net door die grote weging. (vaak lukt het wel, maar het moet gezegd zijn, vooral dankzij Cameco)
Ik merk echter wel, en hier zit de grote opportuniteit, ook voor die fondsen, bij dalende markten daalt mijn port (significant) minder. (grotendeels logisch uiteraard)
Dat is een van de redenen dat ik de beta van mijn portefeuille rond de 0,7-0,75 hou.
Dus eigenlijk reduceert het outperformance vraagstuk zich eigenlijk naar: zitten we in een berenmarkt of stierenmarkt?
(tenminste bij deze situatie van grote concentratie in indices)
Als die concentratie niet zou bestaan, zou je deze vragen minder gemakkelijk kunnen gelijkstellen.
En ik herken dat ook wel in mijn eigen portefeuille.
Vaak is het moeilijk om even goed te doen als de index bij stijgende markten, net door die grote weging. (vaak lukt het wel, maar het moet gezegd zijn, vooral dankzij Cameco)
Ik merk echter wel, en hier zit de grote opportuniteit, ook voor die fondsen, bij dalende markten daalt mijn port (significant) minder. (grotendeels logisch uiteraard)
Dat is een van de redenen dat ik de beta van mijn portefeuille rond de 0,7-0,75 hou.
Dus eigenlijk reduceert het outperformance vraagstuk zich eigenlijk naar: zitten we in een berenmarkt of stierenmarkt?
(tenminste bij deze situatie van grote concentratie in indices)
Als die concentratie niet zou bestaan, zou je deze vragen minder gemakkelijk kunnen gelijkstellen.
Ga de moeite niet meer doen om hier met cijfers te zwaaien want toch geen kat die er naar kijkt, maar euh..
Buy the dip op Alphabet or regret
De vraag al voor zijn: nee er is geen noemenswaardig verschil tussen A en C class aandelen. A ziet er beter uit in je portefeuille-overzicht.
Buy the dip op Alphabet or regret
De vraag al voor zijn: nee er is geen noemenswaardig verschil tussen A en C class aandelen. A ziet er beter uit in je portefeuille-overzicht.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
"Buy the dip"
Koers van dag op dag 14 dagen geleden.... En duurder dan een maand terug...
Koers is niet alles, als ze niks uitkeren donderen ze net zo hard als ze stijgen. Meta bv is enkel afhankelijk van advertenties, het bedrijf verkoopt gewoon lucht en niets anders.laeka schreef: ↑31 januari 2024, 10:23Tjonge... leer eerst eens naar een grafiek kijken dan zal je zien dat daar een pak meer geld en winst te rapen viel.Bassie schreef: ↑30 januari 2024, 18:24 Mijn Maffia bankje doet het prima: INTESA SANPAOLO SPA (ISP)
Ook Noorse banken staan hoog, net als UBS die stijgt en stijgt.
Philips66 is ook lekker bezig en laat Shell ver achter zich.
Mij valt het steeds op dat mensen vervallen in dezelfde aandelen, zo boomen Spaanse, Noorse en Engelse aandelen.
3i Group is de eigenaar van Action en stijgt constant, om maar iets te noemen.
Kijk eens rond je, er zijn zat aandelen die het veel beter doen dan de index. MOURY CONSTRUCT ook een tijdje laten lopen, die steeg lang.
Het zijn niet de grote aandelen, die de meesten kopen zoals Meta, Alphabet, Amazon, Apple etc, die niks uitkeren. Het geld is daar niet te rapen.
Dringend bijstuderen man.
https://www.google.com/finance/quote/ME ... &window=5Y
Google is niet veel beter. Als de advertenties wegvallen is het over en uit.
Laat mij maar lekker steeds 10% koerswinst pakken en anders dividend, mijn vermogen stijgt gestaag
Net Philips66 verkocht, 2 maand gehad, ruim 1000 euro verdient, dat haal je niet met Google, Meta, etc....ja ze stijgen...beetje
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Een grappig weetje, de index van de 50 grootste aandelen in India heet de Nifty 50
Wat natuurlijk verwijst naar de nifty fifty in de jaren 60/70. (het toen equivalent van megacaps nu). maar goed.
Als je wikipedia leest: https://en.wikipedia.org/wiki/Nifty_Fifty
Komaan, doet je dat niet echt hard aan iets denken?
Wat natuurlijk verwijst naar de nifty fifty in de jaren 60/70. (het toen equivalent van megacaps nu). maar goed.
Als je wikipedia leest: https://en.wikipedia.org/wiki/Nifty_Fifty
Komaan, doet je dat niet echt hard aan iets denken?
Helemaal mee eens, analisten kennen net zoveel als wij. Je hebt er geen kl*ten aan.huisjetuintjefiets schreef: ↑31 januari 2024, 14:18 Miljarden beleggers,of toch zeker honderden miljoenen, vinden tech correct gewaardeerd.
Jij haalt er een analist uit die zegt: er is toch een risico dat tech overgewaardeerd is.
Dat is wat analisten doen: warm en koud blazen
Heel zeker confirmation bias, jouw fout
Als je analisten moest geloven, dan moet je:
- Apple kopen
- Apple bijkopen
- Apple verkopen
- Apple behouden
- Apple afbouwen
Zo zit er een Paul op VTM, die kerel moet toch al echt miljardair zijn met zijn uitleg....niks hoor, steeds zit die er weer....blijkbaar verdient die niets.
Maar die belegt dan ook steeds voor VTM PER JAAR, hij stapt in (vers) op 1 januari en stapt uit op 31 december en laat dan zien wat die verdient heeft.
Zo werkt het echter niet....leg je zijn jaren naast elkaar, dan is de winst gewoon niet wat het moet zijn. Tot zover Paul de guru.
Ik doe mijn eigen ding, ja heb er veel die NU negatief staan, maar eigenlijk niets mis doen, dus die laat ik lopen in tijd....zoals de duitse autoindustrie, die staat nu -20%, gaat dit zo blijven, natuurlijk niet. De energie-transitie is aan het imploderen, dus al die elektrische auto's, zonnepanelen, warmtepompen etc, van nu zijn binnen 10 jaar waardeloos. (mijn voorspelling)
Ik ga uit van mijn gezond verstand, en beleg dus volop in brandstoffen, schepen, banken, wapenindustrie en luxe....zeker niet in groen, die bedrijven leven op subsidies en ik ken er geen enkel die winst maakt. Buiten Tesla, maar dat sprookje is ook zo goed als voorbij.
Beleggen doe ik al meer als 30 jaar, heb er goed mee verdient.....ja ik had AMD toen die amper 7 euro waard was en steeg naar 100 euro....
Op dit moment steek ik geld in India via een ETF....
Groeten Bas.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
@Bassie
Op dit moment steekt u geld in India via een ETF, welke zijn de meest interessante ETF's?
Op dit moment steekt u geld in India via een ETF, welke zijn de meest interessante ETF's?
You could load your boat in de range van 88-100 een jaar geleden.Jebus4life schreef: ↑31 januari 2024, 18:49 "Buy the dip"
Ik ben dan zo'n idioot die zijn gemiddelde aankoopkoers niet wil vern**Ken
Dat zeiden ze in 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2023 ook. Hoevaak moet big tech outperformen alvorens de gemiddelde spaargidser doorheeft dat het geld daar zit? Nee, liever elke week posts maken over de magnificent 7 VS S&P493 en hoe gek het allemaal wel niet is. Regret it isJebus4life schreef: ↑31 januari 2024, 18:49 "Buy the dip"
13% omzetgroei, beste kwartaal sinds begin 2022. Totale omzet 2023: $300+ miljard
25% cloud groei
$61 miljard share buybacks
Geen schulden en nettokaspositie in '25 van $157 miljard oftewel 7% vd market cap
Quasi-monopolie met Google Search
Grootste content creation platform ter wereld (YouTube)
Marktleider met Android voor smartphones
Zo'n beetje hét databedrijf, bijna al je internettrafiek (en die van 5 miljard anderen) passeert langs Google. Wie o wie zou daar met AI van kunnen profiteren?
Hoevaak moet je voor een trein gaan staan alvorens door te hebben dat die niet meer gaat stoppen?
Google heeft in 2023 evenveel aandelen teruggekocht dan de totale jaaromzet van het grootste chemiebedrijf ter wereld. Mensen hebben geen flauw benul hoe groot en dominant die bedrijven zijn geworden en hoeveel geld daar binnenkomt. Letterlijk te groot om te snappen.
Ja META is op 1 jaar tijd maar 154% gestegen.Bassie schreef: ↑31 januari 2024, 18:52Koers is niet alles, als ze niks uitkeren donderen ze net zo hard als ze stijgen. Meta bv is enkel afhankelijk van advertenties, het bedrijf verkoopt gewoon lucht en niets anders.laeka schreef: ↑31 januari 2024, 10:23
Tjonge... leer eerst eens naar een grafiek kijken dan zal je zien dat daar een pak meer geld en winst te rapen viel.
Dringend bijstuderen man.
https://www.google.com/finance/quote/ME ... &window=5Y
Google is niet veel beter. Als de advertenties wegvallen is het over en uit.
Laat mij maar lekker steeds 10% koerswinst pakken en anders dividend, mijn vermogen stijgt gestaag
Net Philips66 verkocht, 2 maand gehad, ruim 1000 euro verdient, dat haal je niet met Google, Meta, etc....ja ze stijgen...beetje
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ontken absoluut niet de waarde en unieke positie van Alphabet. Maar een bedrijf dat daalt naar koersen van 2 weken terug kan je wat mij betreft absoluut géén dip noemen, dat was mijn argument. De dip waren de sub 100$ koersen van begin 2023Rise schreef: ↑1 februari 2024, 05:14Dat zeiden ze in 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2023 ook. Hoevaak moet big tech outperformen alvorens de gemiddelde spaargidser doorheeft dat het geld daar zit? Nee, liever elke week posts maken over de magnificent 7 VS S&P493 en hoe gek het allemaal wel niet is. Regret it isJebus4life schreef: ↑31 januari 2024, 18:49 "Buy the dip"
13% omzetgroei, beste kwartaal sinds begin 2022. Totale omzet 2023: $300+ miljard
25% cloud groei
$61 miljard share buybacks
Geen schulden en nettokaspositie in '25 van $157 miljard oftewel 7% vd market cap
Quasi-monopolie met Google Search
Grootste content creation platform ter wereld (YouTube)
Marktleider met Android voor smartphones
Zo'n beetje hét databedrijf, bijna al je internettrafiek (en die van 5 miljard anderen) passeert langs Google. Wie o wie zou daar met AI van kunnen profiteren?
Hoevaak moet je voor een trein gaan staan alvorens door te hebben dat die niet meer gaat stoppen?
Google heeft in 2023 evenveel aandelen teruggekocht dan de totale jaaromzet van het grootste chemiebedrijf ter wereld. Mensen hebben geen flauw benul hoe groot en dominant die bedrijven zijn geworden en hoeveel geld daar binnenkomt. Letterlijk te groot om te snappen.