Rijden met EV vs ICE
Re: Klimaathysterie
De motoren van een Tesla gaan niet langer mee dan een goede dieselmotor of benzinemotor. Er zal aan het eind van de levensduur wel een pak minder onderhoud gedaan zijn aan de elektrische motor en die is zonder alle randapparaten makkelijker te vervangen.
Kost voor gebruik : goedkoper als je elektriciteit uit eigen panelen kan gebruiken.
Mijn panelen leveren wel maar een aantal maanden per jaar genoeg stroom.
Publieke laadpaal/ snellader : dan komt rijden duurder uit dan met een gewone auto op benzine, is dat niet zo ?
Spaarplan rijdt met een elektrische auto ?
Kost voor gebruik : goedkoper als je elektriciteit uit eigen panelen kan gebruiken.
Mijn panelen leveren wel maar een aantal maanden per jaar genoeg stroom.
Publieke laadpaal/ snellader : dan komt rijden duurder uit dan met een gewone auto op benzine, is dat niet zo ?
Spaarplan rijdt met een elektrische auto ?
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Klimaathysterie
Sinds wanneer rijden enkel rijken met een EV?!
Trouwens, kanker is geen lachertje...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Klimaathysterie
Sinds EV's niet betaalbaar zijn voor de middenklasse.
Er staat me nog bij dat de EV's vanaf 2030 alleen verplicht werden indien ze niet duurder waren dan auto's op benzine of diesel.
Dat zinnetje is de overheid ondertussen vergeten.
Er staat me nog bij dat de EV's vanaf 2030 alleen verplicht werden indien ze niet duurder waren dan auto's op benzine of diesel.
Dat zinnetje is de overheid ondertussen vergeten.
Re: Klimaathysterie
Sinds de afgunstigen het riedeltje "vooral de rijken profiteren van EV subsidies" geïntroduceerd hebben
Trouwens, derdegraads brandwonden zijn geen lachertje...
Re: Klimaathysterie
Wat een vaag artikel, eerlijk gezegd. Ik wil dat wel eens met alle details van verschillende merken zien.
Een Tesla Y met een verbruik van 23,1kWh/100 km. Dat is wel een gigantisch sportieve rijstijl. Die auto, als je normaal rijdt, verbruikt gemiddeld op jaarbasis gezien zo'n 16 kWh/100 km. Bij klassieke merken ligt het verbruik van EV wel hoger en zal je makkelijk 18 tot 20 kWh/100km komen, als je toch een warmtepomp aan boord hebt.vortex schreef: ↑1 februari 2024, 09:08Qua comfort, rij prestaties en batterij levensduur hoef ik niet overtuigd te worden, op punt van cost of ownership ben ik nog lang niet overtuigd, de besparing op verbruik is in mijn geval €3150 op 7 jaar, (€0,30/kWh thuisladen) en dat volstaat in de verste verte niet om de meerprijs te compenseren.
Tesla Y 23,1kWh/100km, kost €7/100km
ICE: 6l/km kost €10/100km
Besparing op verbruik: €0,03/km * 15.000km/jaar * 7jaar = €3150
Een ICE benzine (geen hybride) zit makkelijk aan 7 a 8 liter/100km verbruik en een diesel kan wel aan 6 liter gemiddeld over het ganse jaar. Heb zelf, met zelfde rijstijl, met zowel benzine als diesel gereden dus ik ken de verbruikcijfers zeer goed.
Ik laad hier thuis aan gemiddeld 0,255€/kWh vorig jaar (alle kosten inbegrepen in een nog duur jaar qua elektriciteit EN ZONDER rekening te houden met zonnepanelen). Ik heb trouwens sinds juni altijd bijgehouden met mijn km's tov mijn vorige wagen (= diesel) en met de wagen waar ik aan het vergelijken was op het moment van de aankoop = benzine (geen hybride, want die extra kost vond ik hybride niet waard).
Hieronder mijn bevindingen sinds juni tem december (januari moet ik nog aanvullen):
- km's gereden: 13.587 km
- kost EV laden (ik had gemiddeld iets meer 15 kWh/100 km verbruik): 519,11€ (dus zonder zonnepanelen mee te rekenen, deze kost is dus in feite lager)
- mijn vorige diesel zou voor die km's 1.403,63€ aan brandstof gekost hebben (6l/100 km wat die wagen ook effectief verbruikte en was ongeveer zelfde grootte als de EV nu)
- de benzine zou op die periode 1850€ gekost hebben aan brandstof (verbruik van 8l gerekend)
Als je dat in % brandstofkost vergelijkt dan kost de EV 36,98% tov diesel en 28,06% tov de benzine. Dat zijn toch al significante verschillen op nog geen 14.000 km.
PS: de brandstofprijzen heb ik van de maandgemiddelden van statbel waar ik 0,15€ korting van getrokken heb, omdat ik die korting hier in de buurt altijd wel kan vinden. Of maw ik heb korting verrekend voor brandstof, maar mijn "korting" van de zonnepanelen niet meegerekend.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb alles van EV vs ICE afgesplitst in een nieuw topic. Het verdient wel een eigen topic.
Om nog even door te bomen: waarom wordt er hier wel sowieso geloof gehecht aan artikels (al dan niet heel vaag) die negatief zijn over EV, maar kan een positief verhaal nooit geloofd worden?
Ik ben zelf zeker niet goedgelovig. Uiteindelijk neem je altijd een risico welke auto je ook kiest. Je kan altijd pech hebben met eender welke techniek en geloof mij: ik heb er al ervaring mee (non-EV voor de duidelijkheid). Mijn vertrouwen in de gevestigde merken is zeer laag trouwens op dit ogenblik, zowel ICE als EV.
Om nog even door te bomen: waarom wordt er hier wel sowieso geloof gehecht aan artikels (al dan niet heel vaag) die negatief zijn over EV, maar kan een positief verhaal nooit geloofd worden?
Ik ben zelf zeker niet goedgelovig. Uiteindelijk neem je altijd een risico welke auto je ook kiest. Je kan altijd pech hebben met eender welke techniek en geloof mij: ik heb er al ervaring mee (non-EV voor de duidelijkheid). Mijn vertrouwen in de gevestigde merken is zeer laag trouwens op dit ogenblik, zowel ICE als EV.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Klimaathysterie
Zelfs zonder ZP thuis laden is voordeliger, met nog een pak voordeliger da's waar. Dan het publieke laden: kijk goed uit waar je dit doet. Velen vragen idd schandalige prijzen, maar het kan ook aan prijzen die ongeveer een derde duurder is dan thuisladen. Al denk ik dat de prijzen nog wel zullen beteren op termijn, gezien er enorm veel aanbod continu bij komt.Destereir schreef: ↑1 februari 2024, 09:41 Kost voor gebruik : goedkoper als je elektriciteit uit eigen panelen kan gebruiken.
Mijn panelen leveren wel maar een aantal maanden per jaar genoeg stroom.
Publieke laadpaal/ snellader : dan komt rijden duurder uit dan met een gewone auto op benzine, is dat niet zo ?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Ze zijn bang van een veranderende wereld.Vaganzza schreef: ↑1 februari 2024, 11:41 Ik heb alles van EV vs ICE afgesplitst in een nieuw topic. Het verdient wel een eigen topic.
Om nog even door te bomen: waarom wordt er hier wel sowieso geloof gehecht aan artikels (al dan niet heel vaag) die negatief zijn over EV, maar kan een positief verhaal nooit geloofd worden?
Ik ben zelf zeker niet goedgelovig. Uiteindelijk neem je altijd een risico welke auto je ook kiest. Je kan altijd pech hebben met eender welke techniek en geloof mij: ik heb er al ervaring mee (non-EV voor de duidelijkheid). Mijn vertrouwen in de gevestigde merken is zeer laag trouwens op dit ogenblik, zowel ICE als EV.
En de voorraad redenen om ergens tegen te zijn is onuitputtelijk.
Als binnenkort de wereld quasi volledig op zon/wind/batterijen draait en zo goed als alle auto's ev's zijn, dan nog vinden ze wel iets nieuws om er tegen te zijn en klampen ze zich vast aan een wereld die al niet meer bestaat.
Ze zullen vroeger ook wel tegen internet en smartphones geweest zijn. En zie nu...
Re: Klimaathysterie
Tesla model Y 300 pk volledig uitgerust : € 35.000 na aftrek premie.
Vw Tiguan 150 pk minder ruimte en zonder opties : € 35.000
Re: Rijden met EV vs ICE
Tesla heeft dan ook zowat de slechtste pannestatistiek. Je rijdt dan met een Amerikaanse Lada.
Alleen kan je hier niet effe gauw bij den Omer achter de hoek binnenspringen, die met een sigaar in zijn mond onder je auto kruipt.
Wel : fancy dealers met wachtlijsten. En zoals bij fiat vroeger : je gaat binnen voor 1 defect en rijdt met 2 defecten weer naar huis.
Alleen kan je hier niet effe gauw bij den Omer achter de hoek binnenspringen, die met een sigaar in zijn mond onder je auto kruipt.
Wel : fancy dealers met wachtlijsten. En zoals bij fiat vroeger : je gaat binnen voor 1 defect en rijdt met 2 defecten weer naar huis.
Laatst gewijzigd door Destereir op 1 februari 2024, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Rijden met EV vs ICE
Destereir, waar haal je die info vandaan? Graag uw bron. Anders kan je eender wat verkondigen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Klimaathysterie
Tja, dat is natuurlijk een argument om een discussie uit de weg te gaan. Ik vond de redenen waarom Hertz 20.000 EV's dumpt helemaal niet zo vaag (die andere genegeerde link). Een auto verhuurder weet als geen ander wat het onderhoud en schade herstel van zijn vloot kost en wat de te verwachten inruilwaarde is.
Verbruikscijfer komt van WhattTheRange, aan hun werkelijke cijfers hecht ik meer geloof dan aan wat de fabrikant of een over enthousiaste bezitter vertelt. Hierin zitten ook de laad en stilstandsverliezen, iets waarover elke fabrikant zwijgt natuurlijk, die toont enkel de kWh die uit de accu komen.
Hoe bereken wij het praktijkverbruik?
Het praktijkverbruik van Tesla Model Y 75kWh ev performance awd aut op Whattherange is berekend aan de hand van analyse van laadpasdata. Deze gegevens zijn verzameld over een langere periode, waarbij het werkelijke aantal geladen kilowatturen is opgeteld en gedeeld door de afgelegde afstand.
Het energiegebruik omvat in deze berekening ook de laadverliezen. Dit is van belang omdat deze kilowatturen daadwerkelijk worden verbruikt en moeten worden opgewekt. Het display van de auto houdt geen rekening met deze verliezen bij het tonen van het energieverbruik in kWh/100 km of Wh/km.
Ieder rekent natuurlijk met zijn stroomprijs (hier Engie direct maandelijkse eind factuur, dus goed zicht op de actuele totaal kost van stroom)Vaganzza schreef: ↑1 februari 2024, 11:31 Hieronder mijn bevindingen sinds juni tem december (januari moet ik nog aanvullen):
- km's gereden: 13.587 km
- kost EV laden (ik had gemiddeld iets meer 15 kWh/100 km verbruik): 519,11€ (dus zonder zonnepanelen mee te rekenen, deze kost is dus in feite lager)
- mijn vorige diesel zou voor die km's 1.403,63€ aan brandstof gekost hebben (6l/100 km wat die wagen ook effectief verbruikte en was ongeveer zelfde grootte als de EV nu)
- de benzine zou op die periode 1850€ gekost hebben aan brandstof (verbruik van 8l gerekend)
Als je dat in % brandstofkost vergelijkt dan kost de EV 36,98% tov diesel en 28,06% tov de benzine. Dat zijn toch al significante verschillen op nog geen 14.000 km.
PS: de brandstofprijzen heb ik van de maandgemiddelden van statbel waar ik 0,15€ korting van getrokken heb, omdat ik die korting hier in de buurt altijd wel kan vinden. Of maw ik heb korting verrekend voor brandstof, maar mijn "korting" van de zonnepanelen niet meegerekend.
ICE komt dus op €9986 op 7 jaar. (13587km * 6l/100km * €1,75 * 7jaar)
EV op €4565 op 7 jaar. (13587km * 0,16kWh/km * €0,3 * 7jaar)
Een besparing van €5424 op 7 jaar, lijkt mij nog ruim te weinig om de meerprijs te compenseren. (Hoewel ik die 0,16kWh/km met een dikke schep zout neem)
Re: Klimaathysterie
Re: Rijden met EV vs ICE
https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzo ... 0uitslagen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... erliezers/
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/ ... uwbaarheid
Het verbaast me dat je me een link vraagt, Vaganzza, omdat ik over dit probleem met Tesla al jaren lees. Maar voila... hier zijn de links.
Je mag gerust aannemen dat ik zoiets niet uit mijn hoge hoed schud.
@vortex : een van de voornaamste redenen die hertz noemde was de zeer hoge herstelkosten van een Tesla, soms zelfs na een miniem ongeval.
Uit KNACK :
"""""Daarom neemt de Amerikaanse tak van Hertz nu maatregelen door de volgende maanden een derde van de vloot elektrische auto of zo’n 20.000 voertuigen weer te elimineren. Deze EV’s zullen in de loop van 2024 meteen vervangen worden door klassieke benzinemodellen om zo beter aan de vraag van de klanten te kunnen voldoen, meldt Hertz-topman Stephen Scherr aan Bloomberg.
Hij verklaarde ook dat naast de geringe vraag naar EV’s ook de hogere herstelkosten van deze voertuigen meespeelden om de elektrische vloot momenteel weer te reduceren"""
Carrosserieën worden bv in grotere stukken geproduceerd. Een kleine aanrijding leidt soms tot totaal verlies omdat 1/5 van de auto wordt vernieuwd, nl. zo goed als de ganse achterkant.
Productie in grotere stukken is goedkoper maar dus veel duurder bij een ongeval of herstelling op leeftijd.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... erliezers/
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/ ... uwbaarheid
Het verbaast me dat je me een link vraagt, Vaganzza, omdat ik over dit probleem met Tesla al jaren lees. Maar voila... hier zijn de links.
Je mag gerust aannemen dat ik zoiets niet uit mijn hoge hoed schud.
@vortex : een van de voornaamste redenen die hertz noemde was de zeer hoge herstelkosten van een Tesla, soms zelfs na een miniem ongeval.
Uit KNACK :
"""""Daarom neemt de Amerikaanse tak van Hertz nu maatregelen door de volgende maanden een derde van de vloot elektrische auto of zo’n 20.000 voertuigen weer te elimineren. Deze EV’s zullen in de loop van 2024 meteen vervangen worden door klassieke benzinemodellen om zo beter aan de vraag van de klanten te kunnen voldoen, meldt Hertz-topman Stephen Scherr aan Bloomberg.
Hij verklaarde ook dat naast de geringe vraag naar EV’s ook de hogere herstelkosten van deze voertuigen meespeelden om de elektrische vloot momenteel weer te reduceren"""
Carrosserieën worden bv in grotere stukken geproduceerd. Een kleine aanrijding leidt soms tot totaal verlies omdat 1/5 van de auto wordt vernieuwd, nl. zo goed als de ganse achterkant.
Productie in grotere stukken is goedkoper maar dus veel duurder bij een ongeval of herstelling op leeftijd.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.