Verschil Vanguard dist en acc ETF onduidelijk
TIP
Verschil Vanguard dist en acc ETF onduidelijk
Hallo,
Ondanks wat de titel doet vermoeden, snap ik perfect wat een distribuerende vs een accumulerende ETF doet en het verschil hiertussen.
Hetgeen ik niet snap is hoe bij de Vanguard FTSE all-world UCITS ETF er amper of geen verschil is tussen de beide...
Acc: VWCE
Dist: VWRL
De prijzen lijken zo goed als gelijk te lopen over de voorbije 5 jaar, dezelfde lows, dezelfde highs (niet onbegrijpelijk op een grafiek, maar de achterliggende prijzen blijven over de jaren gelijk lopen) nog geen 1 dollar verschil op dit moment (komende van dezelfde prijs 5 jaar geleden), identieke fondsgroottes, holdings,...
Alles behalve de dividenden die uitbetaald zijn.
Hoe is dit mogelijk dat de distribuerende even hoog kan blijven als zijn accumulerende broertje?
Of alternatief verwoord: wat gebeurt er bij de accumulerende dat het herinvesteren niet zorgt voor een hogere waarde?
Ik breek er al uren mijn hoofd over want als ik andere Etfs vergelijk tussen de dist en de acc versie, wordt dit over de jaren (uiteraard?) wel heel duidelijk zoals verwacht met het her investering van winsten.
Merci voor een verduidelijking!
Ondanks wat de titel doet vermoeden, snap ik perfect wat een distribuerende vs een accumulerende ETF doet en het verschil hiertussen.
Hetgeen ik niet snap is hoe bij de Vanguard FTSE all-world UCITS ETF er amper of geen verschil is tussen de beide...
Acc: VWCE
Dist: VWRL
De prijzen lijken zo goed als gelijk te lopen over de voorbije 5 jaar, dezelfde lows, dezelfde highs (niet onbegrijpelijk op een grafiek, maar de achterliggende prijzen blijven over de jaren gelijk lopen) nog geen 1 dollar verschil op dit moment (komende van dezelfde prijs 5 jaar geleden), identieke fondsgroottes, holdings,...
Alles behalve de dividenden die uitbetaald zijn.
Hoe is dit mogelijk dat de distribuerende even hoog kan blijven als zijn accumulerende broertje?
Of alternatief verwoord: wat gebeurt er bij de accumulerende dat het herinvesteren niet zorgt voor een hogere waarde?
Ik breek er al uren mijn hoofd over want als ik andere Etfs vergelijk tussen de dist en de acc versie, wordt dit over de jaren (uiteraard?) wel heel duidelijk zoals verwacht met het her investering van winsten.
Merci voor een verduidelijking!
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Verschil Vanguard dist en acc ETF onduidelijk
VWRL stond 5 jaar geleden op 86.04 euro, VWCE op 79.13 euro.
Vandaag staat VWRL op 111.40 (+29.47%), VWCE op 110.53 (+39.68%).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wauw. Ik ben nochtans niet zat, maar daar heb ik mij dus heel dik op miskeken.Pieter1985 schreef: ↑29 januari 2024, 16:08 VWRL stond 5 jaar geleden op 86.04 euro, VWCE op 79.13 euro.
Zeer wel bedankt!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vemoedelijk kijk je naar de opbrengst ipv de prijs ...
De opbrengst zal namelijk nagenoeg hetzelfde zijn, omdat de eventueel uitgekeerde dividenden evengoed in rekening genomen worden.
Edit: maar laat je niet vangen ... door de Belgische fiscaliteit ben je netto wellicht beter af met acc dan met dis
Twijfel ik aan Earth,vergeet niet bij aankoop en verkoop 1,32% beurstaks...EarthNvstr1 schreef: ↑29 januari 2024, 17:21Vemoedelijk kijk je naar de opbrengst ipv de prijs ...
De opbrengst zal namelijk nagenoeg hetzelfde zijn, omdat de eventueel uitgekeerde dividenden evengoed in rekening genomen worden.
Edit: maar laat je niet vangen ... door de Belgische fiscaliteit ben je netto wellicht beter af met acc dan met dis
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Contacteer:
Welke is dan zowel fiscaal als op vlak van rendement diegene die het meest aan te raden is, de etf van Vanguard of eentje van Ishares ?
Make Spaargids " Great Again ! "
Algemeen: om de taksen te vergelijken: simuleer een aankoop bij je broker. Om de rendementen te vergelijken: maak een portefeuille aan op Morningstar en bekijk de Lange Termijn.