Starten met beleggen: welke boeken zijn aan te raden?
TIP
Re: Starten met beleggen: welke boeken zijn aan te raden?
Een spaarrekening lijkt mij een hoger risico dan aandelen op de lange termijn.
Ongelofelijk!huisjetuintjefiets schreef: ↑2 februari 2024, 15:36
Ik heb het over het medium risico links boven (oranje blok met cijfer 6).
Kost om dit risico te mitigeren: eenmalig 10 minuten om een rekening bij een andere broker te openen.
Door twee brookers te nemen verdubbelt de probability en halveert de concequence, het risico blijft gelijk.
Omdat je het toch niet zal snappen een voorbeeld:
Persoon A loopt een maal blind een autostrade in de twee rijrichtingen over.
Persoon B loopt twee maal blind één rijrichting over.
Op beide rijrichtingen is even veel verkeer, wie loopt het grootste risico?
Omdat je het nog altijd niet zal snappen, gebruik de matrix hierboven.
Situatie A: probability 2 en consequence ook 2 gevolg risico is 3
Situatie B; probability gaat bij verdubbeling naar 3, consequence gaat bij halvering naar 1, gevolg risico nog altijd 3
En voor je weer in een kramp schiet, zo een risico matrix is logaritmisch, een stijging van 3 naar 4 is een verdubbeling
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zit zelf in IT. Ik heb idd al veel stoten gezien. Ik heb ooit in een bedrijf gezeten, in dezelfde bureau als de boekhouders. Ik verschoot toch v/h niveau van die mensen.huisjetuintjefiets schreef: ↑2 februari 2024, 15:51Je zou versteld staan hoeveel fraude-gevallen er in werkelijkheid zijn bij financiële instellingen. Bij andere bedrijven ook. De overheid ook.Orakel van Brakel schreef: ↑2 februari 2024, 15:36 Lijkt me toch allemaal vergezocht. Dat zijn geen snoepwinkeltjes.
Iemand belt naar een medewerker van een bank, met de vraag om 70 miljoen over te schrijven naar het buitenland. En die medewerker doet dat.
Er zat zo eens ene aan de telefoon allemaal info te geven. Ik en mijn IT collega's keken zo naar elkaar. Tot mijn collega haar telefoon afpakte en dicht smeet. Hij legde haar uit dat je best niet aan wildvreemde zo veel info geeft. En dat vrouwmens was hoofd vd boekhouding. Die waren aan het vissen naar info, zodat ze een fraude mail konden sturen met geloofwaardige info in.
Een andere keer kwam er ene vragen waarom ze een foutmelding kreeg bij aanmaken leverancier. Ze had iets van btw nr verkeerd ingegeven. Al een chance, want anders was ze niet bij mij gekomen. Ik vroeg wat voor leverancier dat was. Een garagist uit Spanje. Ik vroeg waarom ze een garagist uit Spanje aanmaakte. Omdat ze er een factuur van gekregen had. Toen ik dan vroeg waarom wij als Belgische groothandel in snoep een garagist uit Spanje zouden nodig hebben, wist ze het eigenlijk niet goed. En dat was een boekhouder. Dat zijn degene die nog iets of wat verstand zouden moeten hebben.
-
- Verbannen Gebruiker
Jij kunt niet rekenen, makker. Het is altijd cijfers en rekenen. Wie dat niet kan, is zeer kwetsbaar om verkeerde meningen te hebben.
Ik heb 1 miljoen euro (hypothetisch).
Nemen we dat het risico om alles bij één broker te verliezen 0,001% is per jaar. Hoe groot het echt is, heeft geen belang. Het verandert de redenering en de resultaten niet.
Aangezien we enkel verlies door fraude bij één broker als verliesmogelijkheid nemen, kunnen we stellen dat de risico's voor één broker onafhankelijk zijn van andere brokers.
Als ik alles bij 1 broker zet, dan is mijn verwachte verlies per jaar: 0,001% × 1 miljoen.
Als ik deel over 2 brokers, dan is mijn verwachte verlies per jaar: 0,001% × 500.000 + 0,001% × 500.000.
Dat is inderdaad hetzelfde verwachte verlies. Tot hier heb je gelijk.
Jammer dat je hier gestopt bent met denken.
Let goed op: hier volgt de reden dat splitsen over 2 brokers zinvol is
Wat is de kans dat ik effectief mijn miljoen kwijt raak in een jaar?
Staat alles bij 1 broker, dan is de kans: 0,001%.
Staat alles bij 2 brokers, dan is de kans 0,001% × 0,001% (onafhankelijke kansen) = 0,000001%.
Voilà. Cijfers en rekenen. En ook wat nadenken
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 2 februari 2024, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt! Maar dit zijn wel extreme voorbeelden!Orakel van Brakel schreef: ↑2 februari 2024, 17:05Ik zit zelf in IT. Ik heb idd al veel stoten gezien. Ik heb ooit in een bedrijf gezeten, in dezelfde bureau als de boekhouders. Ik verschoot toch v/h niveau van die mensen.huisjetuintjefiets schreef: ↑2 februari 2024, 15:51
Je zou versteld staan hoeveel fraude-gevallen er in werkelijkheid zijn bij financiële instellingen. Bij andere bedrijven ook. De overheid ook.
Iemand belt naar een medewerker van een bank, met de vraag om 70 miljoen over te schrijven naar het buitenland. En die medewerker doet dat.
Er zat zo eens ene aan de telefoon allemaal info te geven. Ik en mijn IT collega's keken zo naar elkaar. Tot mijn collega haar telefoon afpakte en dicht smeet. Hij legde haar uit dat je best niet aan wildvreemde zo veel info geeft. En dat vrouwmens was hoofd vd boekhouding. Die waren aan het vissen naar info, zodat ze een fraude mail konden sturen met geloofwaardige info in.
Een andere keer kwam er ene vragen waarom ze een foutmelding kreeg bij aanmaken leverancier. Ze had iets van btw nr verkeerd ingegeven. Al een chance, want anders was ze niet bij mij gekomen. Ik vroeg wat voor leverancier dat was. Een garagist uit Spanje. Ik vroeg waarom ze een garagist uit Spanje aanmaakte. Omdat ze er een factuur van gekregen had. Toen ik dan vroeg waarom wij als Belgische groothandel in snoep een garagist uit Spanje zouden nodig hebben, wist ze het eigenlijk niet goed. En dat was een boekhouder. Dat zijn degene die nog iets of wat verstand zouden moeten hebben.
Ondanks er hier op het werk ook steeds mensen er in slagen om op spam mails te klikken en zo dergelijke virussen binnen te halen.
Ik vraag me oprecht af hoe geinfecteerd hun privé computer dan wel niet moet zijn..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat hangt er vanaf hoeveel procent van je totale vermogen dat bedrag bij Bolero vertegenwoordigt.mickeymouse schreef: ↑2 februari 2024, 08:13Ik weet niet hoeveel procent van je totale vermogen dit vertegenwoordigd. Maar voel je je wel veilig met dergelijk bedrag bij dezelfde broker? Ik kom aan een kwart van dit bedrag bij Bolero en vraag me af of ik niet meer moet spreiden.
LOL Ga eerst maar eens het verschil tussen kans (probability) en risico leren, je slaat een en ander door elkaarhuisjetuintjefiets schreef: ↑2 februari 2024, 18:00Jij kunt niet rekenen, makker. Het is altijd cijfers en rekenen. Wie dat niet kan, is zeer kwetsbaar om verkeerde meningen te hebben.
Ik heb 1 miljoen euro (hypothetisch).
Nemen we dat het risico om alles bij één broker te verliezen 0,001% is per jaar. Hoe groot het echt is, heeft geen belang. Het verandert de redenering en de resultaten niet.
Aangezien we enkel verlies door fraude bij één broker als verliesmogelijkheid nemen, kunnen we stellen dat de risico's voor één broker onafhankelijk zijn van andere brokers.
Als ik alles bij 1 broker zet, dan is mijn verwachte verlies per jaar: 0,001% × 1 miljoen.
Als ik deel over 2 brokers, dan is mijn verwachte verlies per jaar: 0,001% × 500.000 + 0,001% × 500.000.
Dat is inderdaad hetzelfde verwachte verlies. Tot hier heb je gelijk.
Jammer dat je hier gestopt bent met denken.
Let goed op: hier volgt de reden dat splitsen over 2 brokers zinvol is
Wat is de kans dat ik effectief mijn miljoen kwijt raak in een jaar?
Staat alles bij 1 broker, dan is de kans: 0,001%.
Staat alles bij 2 brokers, dan is de kans 0,001% × 0,001% (onafhankelijke kansen) = 0,000001%.
Voilà. Cijfers en rekenen. En ook wat nadenken
Twee kansen op een half miljoen is een even groot risico dan één kans op een miljoen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De man heeft een tijdelijke ban gekregen.
Goed werk van de moderator.
Het is de moderator niet die de berichten leest en oordeelt of iemand over de schreef gaat. Hij geeft een ban enkel maar omdat andere forumleden over die gebruiker klagen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Toch niet voor het "pochen met zijn centen op dit forum" hé. Is voor het "taalgebruik" richting karine n.m.i. ...
Schrijft de persoon die nu ook zelf een tijdelijke ban heeft verkregen. Man man wat een mensen op dit forum, haha.EarthNvstr1 schreef: ↑3 februari 2024, 11:27Toch niet voor het "pochen met zijn centen op dit forum" hé. Is voor het "taalgebruik" richting karine n.m.i. ...
Ik dacht net hetzelfde..Precies een peutertuin hier soms met al die klavierhelden
Is inderdaad zonde van het forum en van onze tijd.
Idioten zijn er nu eenmaal overal.
We zwijgen erover en posten verder met nuttige zaken.
Idioten zijn er nu eenmaal overal.
We zwijgen erover en posten verder met nuttige zaken.