Holdings
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Holdings
2 februari in de rubriek 'de beurs vandaag part 2'Jeky schreef: ↑5 februari 2024, 01:43Wees gerust ... na het openen van de link naar die grafiek duurde het geen 5 seconden voor ik mezelf die bemerking maakte.
Mijn opmerking had enkel als doel te kijken welke reactie er van de plaatser van de post kwam en of hij/zij zijn/haar toch wel flagrante blunder inzag. Maar dat plan heb je vakkundig de nek omgewrongen ...
Blijkbaar maakten ze een fout bij Google Finance. Bij mijn broker stond Eurazeo 34 euro in 2004 (20 jaar geleden dus).Barryke schreef: ↑4 februari 2024, 22:30 Nee, de grafiek geeft een vertekend beeld want Eurazeo begint met een voorsprong van 200% rond het jaar 2000.
Bij morningstar kan je zien dat het rendement over de afgelopen 20 jaar voor:
Brederode: 400 a 500%
Sofina: 400 a 500%
Ackermans: >200%
Eurazeo: rond de 60%
https://tools.morningstar.nl/nl/stockre ... encyId=EUR
(Klik op vergelijk en geef dan de gewenste holdings in. Klik dan onderaan voor de periode)
Ook over de afgelopen 10 jaar is Eurazeo de minst presterende van de 4. Sofina en Brederode hebben 2 tot 3 keer zo goed gepresteerd over die periode.
Ik heb Sofina en Brederode bijgekocht vorige maand. Het zijn mijn twee grootste posities qua holdings. Trend is positief, Byju’s is een afgesloten hoofdstuk, rente lijkt wat te stabiliseren.
Met de kredietcrisis stonden ze zelfs maar op 11 euro. Het is dus afhankelijk wanneer je instapte.
Rond de eeuwwisseling stond Brederode 60 euro.
1) Compagnie du bois sauvage (Entreprises chemin en fer du chine koopt de laatste weken geregeld bij, Blacercel kocht ook bij, Compagnie du bois sauvage koopt zelf dagelijks eigen aandelen in, laatste weken verschillende insideraankopen) zal dan zeker niet duur zijn he. negatieve punten: de dramatische koersval van Umicore en de vastgoedtak zal ook niet denderend gepresteerd hebben vorig jaar. Laatste NAV was 544 euro.delaby schreef: ↑4 februari 2024, 17:17Bedankt voor je gewaardeerde mening laeka, welke (liefst Belgische) holding geniet je voorkeur?laeka schreef: ↑4 februari 2024, 17:03
Ik vind van niet. Korting is te klein (ongeveer 20%). Net asset value van 272 euro die nota bene achteruitging in een jaar dat de Nasdaq (groeitechnologie) met meer dan 40% steeg.
Analisten vinden het wel in koor koopwaardig maar dat vonden ze ook toen het tussen de 300 en 350 euro stond. Er zijn holdings bij de vleet te vinden die met meer dan 40% korting noteren en veel meer.
2) Compagnie de l'odet ( afgelopen tijd Sofibol kocht recent ODET aan, Odet kocht op zijn beurt Bollore bij, Imperial mediteranean kocht recent 11605 aandelen ODET (ook een vehikel van Bollore trouwens), ook weer zeer recent Bollore vernietigde iets meer dan 3% eigen aandelen. En dan Vivendi dat zich gaat opsplitsen in 4 entiteiten (hier komt dus ook wat waarde bovendrijven.
3) Peugeot INVEST: onderwaardering van om en bij de 60%
4) Luxempart: staat wat onder druk de laatste tijd. Onderwaardering zowat rond de 40%
Interessant,cacaoprijs staat op a.t.h.,bois du sauvages heeft belangrijke chocolade tak...
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik herhaal mijn eerdere bedenking...
Maneblusser schreef: ↑4 februari 2024, 11:04Uiteraard weet ik dat prestaties uit het verleden niet per definitie iets zeggen over de toekomst, maar die van Eurazeo zijn toch wel heel belabberd. Waarom zou je zo’n aandeel voor de lange termijn in huis nemen? Is daar zo veel veranderd in dat bedrijf?
Niet alle aandelen zijn geschikt om heel lang in huis te nemen en niet iedereen koopt (al zijn) aandelen om ze heel lang in huis te houden. En ja, het is OK dat verschillende mensen verschillende methodes hanteren.Maneblusser schreef: ↑5 februari 2024, 13:04 Ik herhaal mijn eerdere bedenking...
Maneblusser schreef: ↑4 februari 2024, 11:04
Uiteraard weet ik dat prestaties uit het verleden niet per definitie iets zeggen over de toekomst, maar die van Eurazeo zijn toch wel heel belabberd. Waarom zou je zo’n aandeel voor de lange termijn in huis nemen? Is daar zo veel veranderd in dat bedrijf?
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat is dit nu voor een nietszeggend antwoord?
Ik zie op dit forum veel figuren voorbijkomen bij wie het er klaarblijkelijk vooral om draait het beter te weten dan een ander. Ik hoop dat er naast al die navelstaarderij ook nog plaats mag zijn om eens wat te leren van elkaar.
Dat niet alle aandelen geschikt zijn om op de lange termijn bij te houden is nogal evident. Dat verschillende mensen verschillende methodes hanteren evenzeer.
Hierboven werd echter geïnsinueerd dat je het aandeel Eurazeo misschien beter bij kunt houden in plaats van er nu winst op te nemen. Dat werd door iemand anders gestaafd met een misleidende grafiek met een fout rendement over de voorbij decennia.
Ik wil graag bijleren en weten wat de argumenten zijn om op de lange termijn effectief in dit aandeel te investeren, terwijl het tot nu toe een belabberd parcours heeft gereden.
OK, ik zal er nog een nietszeggende opmerking aan toevoegen, want voor de rest is het niet aan mij om hier op te antwoorden. Ik heb Eurazeo niet.
Ik vind het ook jammer dat bijna niemand hier openlijk zegt dat hij eigenlijk meer bezig is met (swing)traden dan met buy and hold, al dan niet wat bepaalde aandelen betreft dan wel in het algemeen. Maar van opmerkingen hier en daar heb ik begrepen dat het er veel mee te maken heeft dat ze dan direct kritiek krijgen. Zeker de traders. Maar ik ga hier de hele historie van het forum niet herhalen, of het verhaal van laeka. Het lost niks op je daar in te proberen mengen.
De opmerking van Yaris dat lop aanraadt om winstgevende aandelen bij te houden, was meer algemeen, denk ik. Wie raadt er aan om Eurazeo nu nog bij te houden?
Ik vind het ook jammer dat bijna niemand hier openlijk zegt dat hij eigenlijk meer bezig is met (swing)traden dan met buy and hold, al dan niet wat bepaalde aandelen betreft dan wel in het algemeen. Maar van opmerkingen hier en daar heb ik begrepen dat het er veel mee te maken heeft dat ze dan direct kritiek krijgen. Zeker de traders. Maar ik ga hier de hele historie van het forum niet herhalen, of het verhaal van laeka. Het lost niks op je daar in te proberen mengen.
De opmerking van Yaris dat lop aanraadt om winstgevende aandelen bij te houden, was meer algemeen, denk ik. Wie raadt er aan om Eurazeo nu nog bij te houden?
redenen om in Eurazeo te blijven zitten: Fors aandeleninkoop programma van 1,5 miljard euro + kondigde men aan om het dividend fors te verhogen.Maneblusser schreef: ↑5 februari 2024, 16:33 Ik wil graag bijleren en weten wat de argumenten zijn om op de lange termijn effectief in dit aandeel te investeren, terwijl het tot nu toe een belabberd parcours heeft gereden.
Ik ben uitgestapt omdat deze holding op zeer korte tijd fors gestegen is. Ik kan me moeilijk inbeelden dat de participaties waarin ze beleggen ook zo hard stegen op korte termijn.
Extra redenen: Audi Brussels zit in moeilijkheden, lagere verkopen op de Audi Q8 modellen verwacht: https://www.tijd.be/ondernemen/auto/bon ... 24306.html
In het algemeen nog de lager dan vewachte verkopen van elektrische modellen van de VW-groep
Redenen om uit Eurazeo te gaan:laeka schreef: ↑6 februari 2024, 10:36redenen om in Eurazeo te blijven zitten: Fors aandeleninkoop programma van 1,5 miljard euro + kondigde men aan om het dividend fors te verhogen.Maneblusser schreef: ↑5 februari 2024, 16:33 Ik wil graag bijleren en weten wat de argumenten zijn om op de lange termijn effectief in dit aandeel te investeren, terwijl het tot nu toe een belabberd parcours heeft gereden.
Ik ben uitgestapt omdat deze holding op zeer korte tijd fors gestegen is. Ik kan me moeilijk inbeelden dat de participaties waarin ze beleggen ook zo hard stegen op korte termijn.
Het bedrijf is aan het veranderen van een holding naar een vermogensbeheerder (sommigen vinden dat misschien fijn, ikke niet) en daar maken ze ook geen geheim van.
De geraporteerde NAV is natte-vinger-werk: Allemaal private equity, werkelijke waarde onbekend.
Redenen om te bllijven zitten: Zelfs met een grote veiligheidsmarge staat het nog steeds te laag ten opzichte van de NAV, en het management probeert daar iets aan te doen, zoals Laeka schreef.
'Belabberd parcours' = geen reden, noch positief noch negatief.
Conclusie: ik ga er wel uit, maar wacht nog war.
Inderdaad de korting is nog redelijk groot maar eind oktober was die absurd hoog en overdreef men in negatieve zin en nu in positieve zin (stijging van om en bij de 50%) Dat is wel erg veel voor een holding die in ongeveer 600 bedrijven zit.Kempen123 schreef: ↑7 februari 2024, 16:23Redenen om uit Eurazeo te gaan:laeka schreef: ↑6 februari 2024, 10:36
redenen om in Eurazeo te blijven zitten: Fors aandeleninkoop programma van 1,5 miljard euro + kondigde men aan om het dividend fors te verhogen.
Het bedrijf is aan het veranderen van een holding naar een vermogensbeheerder (sommigen vinden dat misschien fijn, ikke niet) en daar maken ze ook geen geheim van.
De geraporteerde NAV is natte-vinger-werk: Allemaal private equity, werkelijke waarde onbekend.
Redenen om te bllijven zitten: Zelfs met een grote veiligheidsmarge staat het nog steeds te laag ten opzichte van de NAV, en het management probeert daar iets aan te doen, zoals Laeka schreef.
'Belabberd parcours' = geen reden, noch positief noch negatief.
Conclusie: ik ga er wel uit, maar wacht nog war.
Afgelopen maanden, weken en dagen volgende holdings verkocht! Naast Eurazeo, Wendel, Viel, velcan Holdings, Socfin, Italmobiliare, Exor, MBB (te vroeg verkocht), Tamburi Investment partners, EXOR en Tubize verkocht.
In de plaats kwamen naast in een eerder genoemde posting compagnie de l'odet, Compagnie du bois sauvage, Peugeot Invest, LUXEMPART en IDI (bijgekocht).
In de plaats kwamen naast in een eerder genoemde posting compagnie de l'odet, Compagnie du bois sauvage, Peugeot Invest, LUXEMPART en IDI (bijgekocht).
Nog vergeten Corporacion financiera alba ging ook de deur uit.laeka schreef: ↑8 februari 2024, 09:24 Afgelopen maanden, weken en dagen volgende holdings verkocht! Naast Eurazeo, Wendel, Viel, velcan Holdings, Socfin, Italmobiliare, Exor, MBB (te vroeg verkocht), Tamburi Investment partners, EXOR en Tubize verkocht.