Bankkosten voor digitale analfabeten
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Bankkosten voor digitale analfabeten
Iemand uit mijn familie kan niet goed met PC omgaan, is 80+er en ziet het niet meer zitten om het internetbankieren nog aan te leren.
Weet er iemand bij welke bank/rekening zij het beste zou af zijn, wetende dat er af en toe een storting moet gebeuren, of contact geld afgehaald worden?
Welke banken zijn dus meest vriendelijk voor bejaarden, qua kosten?
Ik weet dat het een aparte vraag is, en eigenlijk hoort ze niet thuis bij spaarrekeningen noch termijnrekeningen.
Deze mevrouw was bij de bank van de Post, en betaalde van tevoren 4,5€/maand om een aantal overschrijvingen op papier te doen.
Nu dit overgenomen is door BNP-Parisbas zou zij vanaf nu 2€/overschrijving op papier per stuk moeten betalen.
Zij kon van tevoren haar rekeninguittreksels ter plaatse afdrukken bij een automaat, maar dat kan nu niet meer, en als ze ze wil laten opsturen moet ze veel verzendkosten betalen.
Weet er iemand bij welke bank/rekening zij het beste zou af zijn, wetende dat er af en toe een storting moet gebeuren, of contact geld afgehaald worden?
Welke banken zijn dus meest vriendelijk voor bejaarden, qua kosten?
Ik weet dat het een aparte vraag is, en eigenlijk hoort ze niet thuis bij spaarrekeningen noch termijnrekeningen.
Deze mevrouw was bij de bank van de Post, en betaalde van tevoren 4,5€/maand om een aantal overschrijvingen op papier te doen.
Nu dit overgenomen is door BNP-Parisbas zou zij vanaf nu 2€/overschrijving op papier per stuk moeten betalen.
Zij kon van tevoren haar rekeninguittreksels ter plaatse afdrukken bij een automaat, maar dat kan nu niet meer, en als ze ze wil laten opsturen moet ze veel verzendkosten betalen.
Re: Bankkosten voor digitale analfabeten
Die persoon kan een beroep doen op de Universele Bankdienst (UBD).
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/21 ... rlening-v/"Het gaat om een akkoord tussen de federale regering en Febelfin, de federatie van banken", zegt Isabelle Marchand van Febelfin bij De Inspecteur. "Het systeem laat toe om aan een redelijk tarief manuele verrichtingen te doen aan het loket. In het pakket zit een minimumaantal diensten inbegrepen."
De exacte inhoud van het pakket verschilt van bank tot bank, maar er zijn wel minimumvereisten. "Je moet minstens 60 manuele verrichtingen per jaar kunnen doen. Denk daarbij aan papieren overschrijvingen afgeven aan het bankkantoor en geld afhalen aan het loket. De dienst bevat ook een debetkaart. En je moet daarnaast minstens 24 geldafhalingen kunnen doen aan de geldautomaat van je eigen bank."
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In de eerste plaats een bank die dichtbij een kantoor heeft.
Banken als Europabank en Crelan lijken zich typisch wat meer op dergelijke klanten te richten, terwijl ik van KBC alleszins weet dat men niet snel geneigd is om loketverrichtingen te doen (zelfs al heb je daar recht op).
Banken als Europabank en Crelan lijken zich typisch wat meer op dergelijke klanten te richten, terwijl ik van KBC alleszins weet dat men niet snel geneigd is om loketverrichtingen te doen (zelfs al heb je daar recht op).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Argenta lijkt me het best.
Is het niet mogelijk om aan een familielid (kinderen, kleinkind) een volmacht te geven op de zichtrekening zodat er betalingen kunnen gedaan worden? Mijn moeder kan ook geen weg met al die apps en toestanden en ik heb een volmacht op haar rekeningen en doe haar betalingen.
Alles hangt inderdaad af van welke bankkantoren er in de buurt zijn en wat de tarieven van die bank zijn.
Hier doen we het zoals Trivium.
Ik doe mijn familielid zijn/haar betaling met de app. Alles elektronisch en nooit een kantoor nodig. Gratis ook nog want ze hebben nu een digitale rekening aan voordeeltarief.
De rekening van het familielid komt bij mij in de app. Je hebt geen andere app of logins nodig als je volmacht hebt (afhankelijk van de bank).
Ik heb wel gezien dat het hen ineens een pak scheelde in verplaatsingen met de fiets. Toch iets gezond dat wegviel.
Hier doen we het zoals Trivium.
Ik doe mijn familielid zijn/haar betaling met de app. Alles elektronisch en nooit een kantoor nodig. Gratis ook nog want ze hebben nu een digitale rekening aan voordeeltarief.
De rekening van het familielid komt bij mij in de app. Je hebt geen andere app of logins nodig als je volmacht hebt (afhankelijk van de bank).
Ik heb wel gezien dat het hen ineens een pak scheelde in verplaatsingen met de fiets. Toch iets gezond dat wegviel.
Best is dat ze een vertrouwenspersoon heeft die haar regelmatig bezoekt, en haar betalingen via online bankieren uitvoert.
De 80 jarige dame blijft géén 80 jaar, en mettertijd zal verplaatsingen voor haar ook niet meer aan de orde zijn misschien...
Best dit eventueel met de familie bespreken .
De 80 jarige dame blijft géén 80 jaar, en mettertijd zal verplaatsingen voor haar ook niet meer aan de orde zijn misschien...
Best dit eventueel met de familie bespreken .
Wil dus eigenlijk zeggen: we zijn die ouderen liever kwijt dan rijk!
Ik denk dat het principe eerder is : kom maar langs, oudjes.. en betaal nu voor de service die vroeger inbegrepen was of zelfs gratis.
Ik denk dat een bank als kbc er eerder een verdienmodel in ziet dan te zeggen dat ze die mensen liever kwijt zijn.
Als 3/4 bejaarde en Vlaamse krent denk ik dan wel eens : dit jaar bij bank X 700 euro rente en 24 euro kosten. Dat is in balans en nog ok.
Ik zal niet alleen zijn zeker ?
Ik denk dat een bank als kbc er eerder een verdienmodel in ziet dan te zeggen dat ze die mensen liever kwijt zijn.
Als 3/4 bejaarde en Vlaamse krent denk ik dan wel eens : dit jaar bij bank X 700 euro rente en 24 euro kosten. Dat is in balans en nog ok.
Ik zal niet alleen zijn zeker ?
Verkeerd gedenkt//// Mensen naar kantoor verwijzen neemt onnoemelijk veel tijd in beslag, die zijn ze daar liever kwijt dan rijk.
Online bankieren of via terminal is de boodschap.
Persoonlijke zaken regelen ( lening - verzekeringen enz. ) enkel op afspraak of via video conferentie.. ..
Online bankieren of via terminal is de boodschap.
Persoonlijke zaken regelen ( lening - verzekeringen enz. ) enkel op afspraak of via video conferentie.. ..
Doe zoals Trivium, Haelewyn en ik. Vraag een volmacht. Ik doe het zonder app omdat ik toch uren per dag voor de pc zit. Voor sommige familieleden heb ik een extra bankkaart om inkopen rechtstreeks van hun rekening te laten gaan. Help je naaste!