Holdings
TIP
Re: Holdings
En waarom Alba eruit? Ik zie dat nu juist als een van de aantrekkelijkste holdings op het moment: transparant, goede bedrijven in portefeuille, hoge korting momenteel.laeka schreef: ↑8 februari 2024, 10:21Nog vergeten Corporacion financiera alba ging ook de deur uit.laeka schreef: ↑8 februari 2024, 09:24 Afgelopen maanden, weken en dagen volgende holdings verkocht! Naast Eurazeo, Wendel, Viel, velcan Holdings, Socfin, Italmobiliare, Exor, MBB (te vroeg verkocht), Tamburi Investment partners, EXOR en Tubize verkocht.
In de plaats kwamen naast in een eerder genoemde posting compagnie de l'odet, Compagnie du bois sauvage, Peugeot Invest, LUXEMPART en IDI (bijgekocht).
EBRO FOODS, Naturgy Energy, Cie Automotive presteren laatste half jaar zeer magertjes.
Heb deze buiten gegooid eind november ongeveer vorig jaar.
Is wel geen slechte holding hoor dat hoor je mij niet zeggen maar... ge kunt ook niet alles hebben he en vasthouden.
Heb deze buiten gegooid eind november ongeveer vorig jaar.
Is wel geen slechte holding hoor dat hoor je mij niet zeggen maar... ge kunt ook niet alles hebben he en vasthouden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Nu de fantast(ische) swingtrader in holdings laeka/tosca terug is van nog maar eens tijdelijk weggeweest, een update sinds die 25 april 2023doorwinterd schreef: ↑25 april 2023, 18:15 In deze aflevering zoeken we het antwoord op de vraag: verslaat laeka de IWDA over de laatste 5 jaar?
Hierbij gaan we ervan uit dat al de posts van laeka volledig waarheidsgetrouw zijn.
In onderstaande is het niet de bedoeling een opsomming te maken van mindere beleggingen (die iedereen wel heeft).
Wel is het de bedoeling om via de verschillende kapitaal toewijzingen uiteindelijk te komen tot de procentuele impact van zijn geslaagde wekelijkse swingtrades op het geheel.
Camellia Plc
In 2017 benadrukt laeka nogmaals dat zijn belangrijkste positie Camellia is en die post 20% van zijn portefeuille bedraagt.
Er worden pakketten bijgekocht 1x in 2019, 3x in 2020, 3x in 2021... soms wordt er gesproken van 'verschillende pakketten'.
Dalingen Camellia 2018 -2022: -11%, -22% ,-13%, -8% ,-30% (ex pond, dividend)
Bolloré
In 2023 meldt laeka:dat '30% van zijn portefeuille sinds lang in het Bolloré imperium steekt'
2021: 'Voor een goed begrip, geen ODET. Wel de vele holdings eronder in het organigram in grote aantallen.'
Geen enkele van deze holdings doet het op 5j even goed als IWDA, hun gemiddelde stijging is nog geen 1/3de van IWDA.
De 2 belangrijkste staan zelfs na 5j op verlies.
Nationale bank
3 januari 2019: 'terug beginnen instappen in NBB'
(midden 2020 lacht hij nog iemand vierkant uit die verlies neemt op dit goedkoopste aandeel van de Brusselse beurs)
Procentuele kapitaalallocatie: geen idee
Prosus
In 2021 meldt laeka dat Prosus slechts 7% van zijn portefeuille uitmaakte.
Ondanks velen bij dit lage percentage hun wenkbrauwen fronsten ga ik er zoals gezegd vanuit dat alle posts volledig waarheidsgetrouw zijn.
Wel is duidelijk dat ook weer deze procentuele positie niet bijdroeg tot beter doen dan de IWDA.
Al zijn er nog zo'n voorbeelden, laten we het hierbij houden.
Er rest dus nog een 35% van de portefeuille om via swingtrades al het bovenstaande goed te maken én alsnog de IWDA te kloppen.
Swingtrades
We gaan niet moeilijk doen over de timing van het plaatsen van aan- en verkopen en nemen zoals gezegd aan dat alles klopt.
Bij de geslaagde swings komen telkens een handvol aandelen terug. In sommige gevallen had men ze ook (of zelfs beter) gewoon kunnen bijhouden.
Wat wel opvalt is dat een deel holdings die al jaren aanmodderen of gedaald zijn na een reeks aangekochte pakketten (soms zelfs valiezen) onder de radar verdwijnen en niet meer worden aangehaald. (Jardine Matheson ed)
Dit laatste is geen probleem, ze kunnen ooit nog opduiken en winst genereren. Maar ondertussen zijn ze ook weer af te trekken van die resterende 35% om de stijging van IWDA te kloppen.
En nu laat ik de raketgeleerde in u los.
Zijn de opgesomde geslaagde swingtrades met een resterende 20% van de portefeuille voldoende om met de portefeuille in zijn geheel de IWDA geklopt te hebben de laatste 5 jaar?
Is dit überhaupt voldoende om de BEL20 te kloppen?
Laat het me weten.
de hoekstenen, naar eigen zeggen een 80% van de portefeuille:
camella -7%
Bollore +2%
nbb -5%
prosus -3%
jardine matheson -12%
(( iwda + 19% ))
met de 20% swingtrades in holdings zal dus een uiterst stevig rendement nodig zijn geweest
Geef s.v.p. GEEN commentaar als je het zelf beter kan !!doorwinterd schreef: ↑8 februari 2024, 12:04Nu de fantast(ische) swingtrader in holdings laeka/tosca terug is van nog maar eens tijdelijk weggeweest, een update sinds die 25 april 2023doorwinterd schreef: ↑25 april 2023, 18:15 In deze aflevering zoeken we het antwoord op de vraag: verslaat laeka de IWDA over de laatste 5 jaar?
Hierbij gaan we ervan uit dat al de posts van laeka volledig waarheidsgetrouw zijn.
In onderstaande is het niet de bedoeling een opsomming te maken van mindere beleggingen (die iedereen wel heeft).
Wel is het de bedoeling om via de verschillende kapitaal toewijzingen uiteindelijk te komen tot de procentuele impact van zijn geslaagde wekelijkse swingtrades op het geheel.
Camellia Plc
In 2017 benadrukt laeka nogmaals dat zijn belangrijkste positie Camellia is en die post 20% van zijn portefeuille bedraagt.
Er worden pakketten bijgekocht 1x in 2019, 3x in 2020, 3x in 2021... soms wordt er gesproken van 'verschillende pakketten'.
Bolloré
In 2023 meldt laeka:dat '30% van zijn portefeuille sinds lang in het Bolloré imperium steekt'
2021: 'Voor een goed begrip, geen ODET. Wel de vele holdings eronder in het organigram in grote aantallen.'
Geen enkele van deze holdings doet het op 5j even goed als IWDA, hun gemiddelde stijging is nog geen 1/3de van IWDA.
Nationale bank
(midden 2020 lacht hij nog iemand vierkant uit die verlies neemt op dit goedkoopste aandeel van de Brusselse beurs)
Prosus
Ondanks velen bij dit lage percentage hun wenkbrauwen fronsten ga ik er zoals gezegd vanuit dat alle posts volledig waarheidsgetrouw zijn.
Wel is duidelijk dat ook weer deze procentuele positie niet bijdroeg tot beter doen dan de IWDA.
Er rest dus nog een 35% van de portefeuille om via swingtrades al het bovenstaande goed te maken én alsnog de IWDA te kloppen.
Swingtrades
We gaan niet moeilijk doen over de timing van het plaatsen van aan- en verkopen en nemen zoals gezegd aan dat alles klopt.
Bij de geslaagde swings komen telkens een handvol aandelen terug. In sommige gevallen had men ze ook (of zelfs beter) gewoon kunnen bijhouden.
Wat wel opvalt is dat een deel holdings die al jaren aanmodderen of gedaald zijn na een reeks aangekochte pakketten (soms zelfs valiezen) onder de radar verdwijnen en niet meer worden aangehaald. (Jardine Matheson ed)
Dit laatste is geen probleem, ze kunnen ooit nog opduiken en winst genereren. Maar ondertussen zijn ze ook weer af te trekken van die resterende 35% om de stijging van IWDA te kloppen.
Zijn de opgesomde geslaagde swingtrades met een resterende 20% van de portefeuille voldoende om met de portefeuille in zijn geheel de IWDA geklopt te hebben de laatste 5 jaar?
Laat het me weten.
camella -7%
Bollore +2%
nbb -5%
prosus -3%
jardine matheson -12%
(( iwda + 19% ))
met de 20% swingtrades in holdings zal dus een uiterst stevig rendement nodig zijn geweest
Doorwinterd,
1) Wat moeten de beleggers doen die je volgde bij de solden boven de 2.2 euro bij KKO International? Het was volgens jou een ideaal aandeel om 30 jaar vast te houden. We staan nu 0,08 euro bij torenhoge cacaoprijzen.
2) Of moeten we onze centen steken in Neufcour? Of is Co.br.ha beter?
3) Je kocht zelf NBB aan 1500 euro? Nog steeds in bezit neem ik aan.
4) En wat met de Bollore holdings waar u zelf in zit. Ik neem aan dat je verkocht hebt en alles in IWDA gestoken hebt.
Je zou moeten zot zijn dat je dat niet deed.
1) Wat moeten de beleggers doen die je volgde bij de solden boven de 2.2 euro bij KKO International? Het was volgens jou een ideaal aandeel om 30 jaar vast te houden. We staan nu 0,08 euro bij torenhoge cacaoprijzen.
4) En wat met de Bollore holdings waar u zelf in zit. Ik neem aan dat je verkocht hebt en alles in IWDA gestoken hebt.
Vandaag zowaar 5,36% in de plus kko(komt toch nooit meer goed,vrees ik...).laeka schreef: ↑8 februari 2024, 13:31 Doorwinterd,
Beste forumleden,
Net nu er weer wat leven in dit forum komt vinden sommigen het noodzakelijk een aantal punten meteen op de spits te drijven, oude koeien uit de sloot te halen en dit met weinig respect. Houd het wat leuk en interessant en dan zal het forum weer bloeien ipv bloeden.
Zelf houder van Sofina, Cie Bois Sauvage, Peugeot Invest, Odet en Ackermans.
Net nu er weer wat leven in dit forum komt vinden sommigen het noodzakelijk een aantal punten meteen op de spits te drijven, oude koeien uit de sloot te halen en dit met weinig respect. Houd het wat leuk en interessant en dan zal het forum weer bloeien ipv bloeden.
Zelf houder van Sofina, Cie Bois Sauvage, Peugeot Invest, Odet en Ackermans.
Ik sluit me graag aan bij Sauternes mening.
Ik lees al vele jaren mee hier en heb veel geleerd hierdoor. Uiteraard heeft ieder zijn idee en is ieder's situatie anders en misschien niet voor alleman interessant.
Maar laten we vooruit kijken en stoppen met oude discussies op te rakelen.
Ik heb dankzij laeka's inzichten de wondere wereld van holdings ontdekt. En lees zeer graag meer hierover in de toekomst.
Houder van o.a. Sofina, GBL, KBCa, GIMV, Tinc, Wendel, SMT en Camellia.
Ik lees al vele jaren mee hier en heb veel geleerd hierdoor. Uiteraard heeft ieder zijn idee en is ieder's situatie anders en misschien niet voor alleman interessant.
Maar laten we vooruit kijken en stoppen met oude discussies op te rakelen.
Ik heb dankzij laeka's inzichten de wondere wereld van holdings ontdekt. En lees zeer graag meer hierover in de toekomst.
Houder van o.a. Sofina, GBL, KBCa, GIMV, Tinc, Wendel, SMT en Camellia.
Laatst gewijzigd door Morse82 op 8 februari 2024, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat het ons toch "vreedzaam" houden.
In port : Ackermans-Berkshire-Bois Sauvage-Brederode-Exor-Gbl-Gimv-Kbc Ancora-Luxempart--Sofina-Tubize
op mijn watchlist : d'Ieteren (bij koerszwakte kopen)
Wie heeft er nog tips ?
In port : Ackermans-Berkshire-Bois Sauvage-Brederode-Exor-Gbl-Gimv-Kbc Ancora-Luxempart--Sofina-Tubize
op mijn watchlist : d'Ieteren (bij koerszwakte kopen)
Wie heeft er nog tips ?
Ik kijk er alvast naar uit om over jouw transacties te lezen!doorwinterd schreef: ↑8 februari 2024, 12:04Nu de fantast(ische) swingtrader in holdings laeka/tosca terug is van nog maar eens tijdelijk weggeweest, een update sinds die 25 april 2023doorwinterd schreef: ↑25 april 2023, 18:15 In deze aflevering zoeken we het antwoord op de vraag: verslaat laeka de IWDA over de laatste 5 jaar?
Camellia Plc
Bolloré
Nationale bank
Prosus
Swingtrades
Laat het me weten.
camella -7%
Bollore +2%
nbb -5%
prosus -3%
jardine matheson -12%
(( iwda + 19% ))
Doorwinterd,
Jardine Matheson en Camellia werden indertijd op het cashforum (heel lang geleden) door Qa1 en door vele andere posters al daar aangeraden. En die had een dossierkennis van hier tot ginder achter van deze aandelen (ik bedoel hiermee QA1. Bovendien werden deze toen ik indertijd nog een abonnement had ook door Kroffinvest ook fel aangeraden! Zoals u waarschijnlijk weet noteren Camellia en Jardine Matheson zwaar onder boekwaarde.
Nationale bank werd aangeraden door Kroffinvest en door erik Geenen zwaar aanbevolen indertijd op het cashforum en ook Qa1 had een pakket.
Daarom dat ik toen instapte in deze aandelen en bleef nadien bijkopen.
Met Prosus heel veel geld verdiend toen enkel daarvoor de moederholding Naspers te koop was. Nadien met traden ook veel geld verdiend met Prosus maar ben toen te snel terug aan het instappen geweest. Nu heb ik al wel een pakket of drie verkocht met verlies.
Jardine Matheson en Camellia werden indertijd op het cashforum (heel lang geleden) door Qa1 en door vele andere posters al daar aangeraden. En die had een dossierkennis van hier tot ginder achter van deze aandelen (ik bedoel hiermee QA1. Bovendien werden deze toen ik indertijd nog een abonnement had ook door Kroffinvest ook fel aangeraden! Zoals u waarschijnlijk weet noteren Camellia en Jardine Matheson zwaar onder boekwaarde.
Nationale bank werd aangeraden door Kroffinvest en door erik Geenen zwaar aanbevolen indertijd op het cashforum en ook Qa1 had een pakket.
Met Prosus heel veel geld verdiend toen enkel daarvoor de moederholding Naspers te koop was. Nadien met traden ook veel geld verdiend met Prosus maar ben toen te snel terug aan het instappen geweest. Nu heb ik al wel een pakket of drie verkocht met verlies.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
kko: https://beursig.com/forum/viewtopic.php ... ko#p585440, een heel ander verhaallaeka schreef: ↑8 februari 2024, 13:31 Doorwinterd,
neufcour was prima rendement, cobrha zei ik alleen dat het een valuetrap was dacht ik
NBB heb ik u zelf op mijn miskoop gewezen, meer dan 50% verlies en verkocht dec 22
bol -rivaud holdings veruit zwaarste in port, Odet al zelfs al sinds begin deze eeuw
laatste jaren alle moeite vd wereld om iwda bij te houden, enige voordeel is minder risico (lagere dalingen bij dip)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het lijkt me niet eigen aan een goede belegger om andere mensen de fout te geven van zijn slechte beleggingen, maar goed.laeka schreef: ↑8 februari 2024, 21:24 Doorwinterd,
Vorige week gaf je hier op het forum zelfs Google de schuld van het feit dat jij een grafiek fout interpreteerde.
En daar zit net je probleem, of tenminste dat wat ik met u heb.
Met oa de nick tosca zat je op een ander forum constant mensen erg kwetsend te beledigen met hun verliesposten.( een ban gekregen ginder?), terwijl je er zelf hebt.
Zelf mocht ik ondervinden dat je me met ene nick voor ARTO/MONC komt bedanken en me met andere nick uitmaken,rare hobby?
Doe daarbij je vele trades 'weken na de feiten', terwijl ik soms 100% zeker wist dat jij die niet had gedaan.
en het werd m.i. tijd dat iemand dit eens duidelijk maakte.
Bij deze.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dit bedoel ik dus. Camellia ondertussen -60% en blijven bijkopen.
Kan gebeuren, maar is imo geen reden om andere mensen met diverse nicks uit te lachen met hun miskopen.
Idemlaeka schreef: ↑30 mei 2019, 07:20 Beste beleggers,
Wegens het kinderachtig gedrag van sommige posters die denken het beter te weten heb ik besloten om niet meer te posten tenzij ik zelf een vraag heb. Blijkbaar ben ik dan toch een ezel die zich tweemaal aan dezelfde steen gestoten heb.
Ik heb hier 3 forumleden ontdekt die mijn niveau waardig zijn en waar ik al mijn aan- en verkopen doorstuur direct als ik aan of verkocht en die doen dat ook in de omgekeerde richting ook. Tja laeka kan ook niet alles tegelijk weten he.Troost u die posten amper en zelden op het forum vanwege dat het niveau op gebied van kennis van beleggen veel te laag is hier.
groeten laeka
Ik dacht lang dat het een typetje was maar je meent het gewoon.
Vergeet niet dat jullie een eigen topic hadden he Doorwinterd.
Gelieve u naar daar te begeven
Dan kunnen we het hier constructief en positief over interessante holdings blijven hebben.
conflict-laeka-versus-doorwinterd-t31936-45.html
Gelieve u naar daar te begeven
Dan kunnen we het hier constructief en positief over interessante holdings blijven hebben.
conflict-laeka-versus-doorwinterd-t31936-45.html