Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Ja, kom maar op met de whataboutismen.
Als je het verschil niet snapt tussen functionele verplaatsingen en emo/status/compensatie-gedrag.
Als je het verschil niet snapt tussen functionele verplaatsingen en emo/status/compensatie-gedrag.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik zou je wat kunnen proberen te duiden wat er belachelijk aan is, maar iemand die denkt dat banden platzetten van voertuigen die zij niet 'gepast' vinden normaalis, zal de uitleg niet snappen vermoed ik. Heeft de mentaliteit van een kleuterWoz schreef: ↑8 februari 2024, 17:22Banden platzetten (niet plat steken) is een reactie op de aanwezigheid van SUV's in de stad. Je weet wel: die omgeving waar er ook kinderen, voetgangers en fietsers voorkomen.m-peeters schreef: ↑8 februari 2024, 16:36
Zie je echt zelf het verschil niet?
De ene doet het louter en alleen voor de aandacht, de andere komt op voor zijn broodwinning. Al moet ik daar meteen aan toevoegen dat zelf al is de motivatie voor een staking terecht, ik ook wel vind dat er grenzen zijn aan de manier waarop je opkomt voor je broodwinning (zoals brand stichten of vernielingen aanbrengen).
Jij vindt het blijkbaar OK dat activisten kunstwerken bekladden (of de glaswand ervoor) of banden plat zetten. Mag ik dan ook jouw banden komen plat zetten (eventueel van je bakfiets) om iets aan te klagen wat ik belangrijk vind. Of soep op jouw ramen komen gooien? Want ik vind dat de arbitrage in het voetbal de laatste tijd ondermaats is en dat wil ik graag aanklagen. Je mag je adres in PB aan mij bezorgen ...
@R1150GS, wat is er belachelijk aan het filmpje? De muziek mocht wat minder bombastisch dat is waar.
Maar voor de rest?
Re: Rijden met EV vs ICE
Je plaat blijft hangen, Woz.
- als er reizen naar Nieuw-Zeeland worden aangeboden, dan mag je die boeken.
- als een Hummer een Europese homologatie heeft , dan mag je er hier mee rondrijden ( rijbewijs C en opletten voor +3,5 ton verbodsborden)
- als je moeite hebt om in een VW ID.3 te stappen, dan staat het je vrij om een BMW X3 benzine aan te schaffen.
- als je met je elektrische vrachtwagen cafés in de stad moet beleveren, dan kan je niet anders dan naast fietsers en voetgangers te rijden.
Maar jij zal hier allemaal wel een mouw aanpassen, nietwaar?
- als er reizen naar Nieuw-Zeeland worden aangeboden, dan mag je die boeken.
- als een Hummer een Europese homologatie heeft , dan mag je er hier mee rondrijden ( rijbewijs C en opletten voor +3,5 ton verbodsborden)
- als je moeite hebt om in een VW ID.3 te stappen, dan staat het je vrij om een BMW X3 benzine aan te schaffen.
- als je met je elektrische vrachtwagen cafés in de stad moet beleveren, dan kan je niet anders dan naast fietsers en voetgangers te rijden.
Maar jij zal hier allemaal wel een mouw aanpassen, nietwaar?
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb er geen enkel probleem mee als klimaatactivisten zoals Spaarplan een SUV niet mooi vindt, of niet handig in de stad, of gevaarlijk (voor zichzelf of voor anderen of …. Dan moet hij maar voor zichzelf beslissen om er al dan geen aan te schaffen.pukkie007 schreef: ↑8 februari 2024, 19:31 Je plaat blijft hangen, Woz.
- als er reizen naar Nieuw-Zeeland worden aangeboden, dan mag je die boeken.
- als een Hummer een Europese homologatie heeft , dan mag je er hier mee rondrijden ( rijbewijs C en opletten voor +3,5 ton verbodsborden)
- als je moeite hebt om in een VW ID.3 te stappen, dan staat het je vrij om een BMW X3 benzine aan te schaffen.
- als je met je elektrische vrachtwagen cafés in de stad moet beleveren, dan kan je niet anders dan naast fietsers en voetgangers te rijden.
Maar jij zal hier allemaal wel een mouw aanpassen, nietwaar?
De problemen beginnen pas als Spaarplan en co ook menen te moeten beslissen of andere mensen met een SUV mogen rijden of niet. Daar hebben zij niks over te zeggen. Ze mogen het hoogstens (verbaal) afkeuren maar daar blijft het dan ook bij. Maar ze moeten met hun flikken van die SUV’s afblijven. En al zeker niet de banden aflaten.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ach , zo lang het bij banden aflaten blijft , valt het wel mee. Ik heb altijd een voetpomp in mijn motorvoertuig liggen om eventueel bij te pompen. Banden vernielen keur ik uiteraard af.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ewel Brembos. Ik zal elke nacht je banden komen leeglaten. Eens zien hoe leuk je het na een week pompen nog gaat vinden. Wat is er moeilijk aan om te begrijpen dat je met je fikken van andermans gerief moet blijven. Hopelijk wordt er een keertje eentje op heterdaad betrapt door een SUV bezitter met een kort lontje en stalen vuisten. Eens zien groot de helden dan nog zullen zijn
Re: Rijden met EV vs ICE
Risicoanalyse zegt je dat iets?
Van zodra er een suv in de buurt is stijgen de kansen op ernstige ongevallen.
Niet voor de bestuurder maar voor de mensen in de nabije omgeving.
Waarom heeft egotripperij voorrang op de veiligheid van andere mensen?
'ik heb er voor betaald dus ik mag dat'? Dan ben je gewoon gehersenspoeld door de autoreclames.
Van zodra er een suv in de buurt is stijgen de kansen op ernstige ongevallen.
Niet voor de bestuurder maar voor de mensen in de nabije omgeving.
Waarom heeft egotripperij voorrang op de veiligheid van andere mensen?
'ik heb er voor betaald dus ik mag dat'? Dan ben je gewoon gehersenspoeld door de autoreclames.
Re: Rijden met EV vs ICE
Als de wetgever SUV’s verbiedt dan heb ik er geen probleem mee (al ben ik het er niet mee eens maar zo werkt een democratie nu eenmaal).Woz schreef: ↑8 februari 2024, 21:18 Risicoanalyse zegt je dat iets?
Van zodra er een suv in de buurt is stijgen de kansen op ernstige ongevallen.
Niet voor de bestuurder maar voor de mensen in de nabije omgeving.
Waarom heeft egotripperij voorrang op de veiligheid van andere mensen?
'ik heb er voor betaald dus ik mag dat'? Dan ben je gewoon gehersenspoeld door de autoreclames.
Maar als wat milieuterroristen menen het recht in handen te moeten nemen, dan heb ik er wel een probleem mee.
Re: Rijden met EV vs ICE
De vraag is natuurlijk ook nog, wat is de definitie van een SUV? Zijn er maten of gewichten bij betrokken? En dan nog, hoe groot en zwaar is een Rolls, een elektr BMW 7?m-peeters schreef: ↑8 februari 2024, 21:27Als de wetgever SUV’s verbiedt dan heb ik er geen probleem mee (al ben ik het er niet mee eens maar zo werkt een democratie nu eenmaal).Woz schreef: ↑8 februari 2024, 21:18 Risicoanalyse zegt je dat iets?
Van zodra er een suv in de buurt is stijgen de kansen op ernstige ongevallen.
Niet voor de bestuurder maar voor de mensen in de nabije omgeving.
Waarom heeft egotripperij voorrang op de veiligheid van andere mensen?
'ik heb er voor betaald dus ik mag dat'? Dan ben je gewoon gehersenspoeld door de autoreclames.
Maar als wat milieuterroristen menen het recht in handen te moeten nemen, dan heb ik er wel een probleem mee.
Ik heb ook nog een Fiat Doblo 1,2l turbo, is dat nu ook een SUV?
Trouwens ik denk dat een Rolls of BMW 7 gevaarlijker is voor voetgangers dan een Fiat Doblo of een Opel Mokka als dat ook SUV's zijn.
Ik ben het er mee eens dat een zware wagen bij een aanrijding gevaarlijker is dan een lichtere, maar met die grote batterij pakketten en veel te veel pk's zijn die EV's juist gevaarlijker bij een aanrijding.
In een SUV zit je wat hoger en dat lijkt me omdat je een beter overzicht hebt dan juist weer veiliger.
Kortom als je de impact bij aanrijdingen en de remweg wilt verkleinen, moet je juist voor lichtere auto's gaan en geen zware EV's.
Zoals Johan Cruyff al zei: elk voordeel heb z'n nadeel en elk nadeel z'n voordeel.
Re: Rijden met EV vs ICE
Een SUV is een bepaald model, los van de maten of gewichten.Finny10 schreef: ↑8 februari 2024, 22:24De vraag is natuurlijk ook nog, wat is de definitie van een SUV? Zijn er maten of gewichten bij betrokken? En dan nog, hoe groot en zwaar is een Rolls, een elektr BMW 7?
Ik heb ook nog een Fiat Doblo 1,2l turbo, is dat nu ook een SUV?
Trouwens ik denk dat een Rolls of BMW 7 gevaarlijker is voor voetgangers dan een Fiat Doblo of een Opel Mokka als dat ook SUV's zijn.
Ik ben het er mee eens dat een zware wagen bij een aanrijding gevaarlijker is dan een lichtere, maar met die grote batterij pakketten en veel te veel pk's zijn die EV's juist gevaarlijker bij een aanrijding.
In een SUV zit je wat hoger en dat lijkt me omdat je een beter overzicht hebt dan juist weer veiliger.
Kortom als je de impact bij aanrijdingen en de remweg wilt verkleinen, moet je juist voor lichtere auto's gaan en geen zware EV's.
Zoals Johan Cruyff al zei: elk voordeel heb z'n nadeel en elk nadeel z'n voordeel.
Dit zijn een aantal categorieën van SUV’s:
Terreinwagens: Jeep, Land Rover Defender en MB G-Klasse
Luxury SUV’s: Porsche Cayenne, Range Rover Sport en BMW X5
Fullsize SUV’s: Audi Q7, BMW X6 en MB GL-Klasse
Midsize SUV’s: Audi Q5, BMW X3, Ford Kuga en Volvo XC60
Compacte SUV’s: Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai en Opel Mokka
Mini SUV’s: Audi Q1 en Suzuki SX4
Ik veronderstel dat jouw Fiat Doblo onder de categorie Compacte SUV’s of Mini SUV’s valt.
Voor de klimaatactivisten komt hij dus in aanmerking om met platte banden beloond te worden
Maar op zich is dat irrelevant: het gaat er om of iemand het recht heeft om al dan niet de banden van een voertuig van een medemens plat te zetten, om welke reden dan ook.
Re: Rijden met EV vs ICE
SUV, ja het woord zegt het al, maar what's in a name.m-peeters schreef: ↑8 februari 2024, 22:46Een SUV is een bepaald model, los van de maten of gewichten.Finny10 schreef: ↑8 februari 2024, 22:24
De vraag is natuurlijk ook nog, wat is de definitie van een SUV? Zijn er maten of gewichten bij betrokken? En dan nog, hoe groot en zwaar is een Rolls, een elektr BMW 7?
Ik heb ook nog een Fiat Doblo 1,2l turbo, is dat nu ook een SUV?
Trouwens ik denk dat een Rolls of BMW 7 gevaarlijker is voor voetgangers dan een Fiat Doblo of een Opel Mokka als dat ook SUV's zijn.
Ik ben het er mee eens dat een zware wagen bij een aanrijding gevaarlijker is dan een lichtere, maar met die grote batterij pakketten en veel te veel pk's zijn die EV's juist gevaarlijker bij een aanrijding.
In een SUV zit je wat hoger en dat lijkt me omdat je een beter overzicht hebt dan juist weer veiliger.
Kortom als je de impact bij aanrijdingen en de remweg wilt verkleinen, moet je juist voor lichtere auto's gaan en geen zware EV's.
Zoals Johan Cruyff al zei: elk voordeel heb z'n nadeel en elk nadeel z'n voordeel.
Dit zijn een aantal categorieën van SUV’s:
Terreinwagens: Jeep, Land Rover Defender en MB G-Klasse
Luxury SUV’s: Porsche Cayenne, Range Rover Sport en BMW X5
Fullsize SUV’s: Audi Q7, BMW X6 en MB GL-Klasse
Midsize SUV’s: Audi Q5, BMW X3, Ford Kuga en Volvo XC60
Compacte SUV’s: Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai en Opel Mokka
Mini SUV’s: Audi Q1 en Suzuki SX4
Ik veronderstel dat jouw Fiat Doblo onder de categorie Compacte SUV’s of Mini SUV’s valt.
Voor de klimaatactivisten komt hij dus in aanmerking om met platte banden beloond te worden
Maar op zich is dat irrelevant: het gaat er om of iemand het recht heeft om al dan niet de banden van een voertuig van een medemens plat te zetten, om welke reden dan ook.
Het gaat dus om het model van een auto. Niet om het gewicht, de maat of de veiligheid t.o.v. zwakke weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers.
Misschien net als fietsstraten, dan ook maar SUVstraten aanleggen.
Wanneer begint de hetze dan tegen cabrio's, coupé's, auto's met voor-, achter- of vierwielaandrijving?
Als het nu echt om de veiligheid ging kon ik me er nog iets bij voorstellen (niet bij het banden leeg laten lopen overigens).
Maar die auto's zijn gewoon gehomologeerd in de EU, dus ook op veiligheid gecontroleerd en echt niet alleen voor de inzittenden.
M.a.w. dit heeft weer net zoveel met veiligheid te maken als met soep over de Mona Lisa smijten met het milieu te maken heeft.
Re: Rijden met EV vs ICE
Goed zo, Parijs wijst de weg. Alhoewel ik meer voorstander ben van het verlagen van de snelheid in steden tot 30km of 40km/uur overal voor iedereen.m-peeters schreef: ↑8 februari 2024, 21:27Als de wetgever SUV’s verbiedt dan heb ik er geen probleem mee (al ben ik het er niet mee eens maar zo werkt een democratie nu eenmaal).Woz schreef: ↑8 februari 2024, 21:18 Risicoanalyse zegt je dat iets?
Van zodra er een suv in de buurt is stijgen de kansen op ernstige ongevallen.
Niet voor de bestuurder maar voor de mensen in de nabije omgeving.
Waarom heeft egotripperij voorrang op de veiligheid van andere mensen?
'ik heb er voor betaald dus ik mag dat'? Dan ben je gewoon gehersenspoeld door de autoreclames.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
In een vrachtwagen zit je het veiligste. Een bevriend vrachtwagenchauffeur doet zijn dagelijkse verplaatsingen met zijn gezin deels met zijn vrachtwagentrekker. Hij voelt zich daar veiliger in dan in zijn compacte auto in geval van een eventuele aanrijding met een van de talrijke suv’s op de baan.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ah daar ben ik het niet mee eens. Ik vergelijk het met roken. Mensen die zelf niet roken mogen uiteraard kritiek hebben op mensen die wel roken, immers: ze ondervinden er ZELF de gevolgen van. Passief roken doodt. Maw mogen we perfect met z'n allen wetten beginnen maken die roken in eerste instantie op restaurant en cafe verbieden, torenhoge taksen etc, om vervolgens een volledige ban te realiseren.
Met SUVs hetzelfde. De uitstook van die SUV daar ondervinden we last van. De hogere ernstgraad bij accidenten met zwakke weggebruikers, daar ondervinden we last van. En dus is een ban zeker iets wat geopperd mag worden. De SUV is bij uitstek een asociaal voeruig: De SUV-rijder heeft een beter overzicht op de weg (tenminste, dat denkt hij maar het tegendeel is waar), maar alle anderen hebben net minder zicht. De SUV-rijder zit in een grotere stalen kooi en dus veiliger, maar de andere weggebruiker is net minder veilig. Taxeren die handel!
Daar heb je dan weer wel een punt. Vandalisme is nooit goed te praten, en wat nog erger is: het is contraproductief.
Overigens, de meeste actievoerders laten enkel de lucht uit de band ontsnappen maar brengen geen schade aan. Eventjes de compressor aankoppelen en 5 min later ben je weer de baan op.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Rijden met EV vs ICE
Hier vind je de Belgische definitie van een SUV volgens FEBIAC. FOD mobiliteit legde geen nationale definitie vast.Finny10 schreef: ↑8 februari 2024, 22:24De vraag is natuurlijk ook nog, wat is de definitie van een SUV? Zijn er maten of gewichten bij betrokken? En dan nog, hoe groot en zwaar is een Rolls, een elektr BMW 7?
Ik heb ook nog een Fiat Doblo 1,2l turbo, is dat nu ook een SUV?
Trouwens ik denk dat een Rolls of BMW 7 gevaarlijker is voor voetgangers dan een Fiat Doblo of een Opel Mokka als dat ook SUV's zijn.
Ik ben het er mee eens dat een zware wagen bij een aanrijding gevaarlijker is dan een lichtere, maar met die grote batterij pakketten en veel te veel pk's zijn die EV's juist gevaarlijker bij een aanrijding.
In een SUV zit je wat hoger en dat lijkt me omdat je een beter overzicht hebt dan juist weer veiliger.
Kortom als je de impact bij aanrijdingen en de remweg wilt verkleinen, moet je juist voor lichtere auto's gaan en geen zware EV's.
Zoals Johan Cruyff al zei: elk voordeel heb z'n nadeel en elk nadeel z'n voordeel.
Gewicht speelt geen rol. Wel hoogte, lengte en aantal zitplaatsen.
Zie de pdf FCVV-CFSR 28.03.2022 - Briefing SUV
op https://mobilit.belgium.be/nl/publicati ... iefing-suv
Qu’est-ce qu’un SUV ?
▸Pas de définition uniforme
▸Critères (FEBIAC) :
▸Au moins 3 places assises
▸Hauteur >= 1,549m
▸Garde au sol >= 0,17m
▸3 sous-catégories :
▸Petit SUV : L<= 4,3m & H<= 1,8
▸Moyen SUV : L [4,3m : 4,7m] & H>= 1,8m
▸Grand SUV : L >= 4,7m