Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Voor mijn gezin gebeurt alles online, Haelewyn. (Buiten de zaken die ik hierboven opnoemde.) Ik kom wel om de 14 dagen aan het loket maar dat is dus voor derden. Het afhalen van die kaart was in mijn geval dus ook geen probleem. Ik vind het alleen niet kunnen dat ze jou een kaart opsturen en wij onze kaart MOETEN ophalen. Een princiepskwestie dus. ( Zoals ik er wel meerdere heb ...
)

Vorig jaar werd in dit onderwerp:
storting-op-eigen-rekening-bij-argenta-t31887.html
het volgende geschreven:
"Het ergste was dat er een oud koppel aan de balie stond en geen papieren uitreksels meer kon krijgen. Schrijnend!!!"
Het geeft me de indruk dat sommige banken de senioren & rolstoelgebruikers willen dumpen door dit soort van praktijken. Voor mij hoeven de Batopin locaties niet rolstoeltoegankelijk te zijn maar als ik dit alles leest lijkt er een strategie achter te zitten.
"Bekende geel-blauwe geldautomaten van Euronet komen naar ons land: “We zien het niet als concurrentie”"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240208_96089155
Euronet kan toch moeilijk extra commissie vragen bij afhalingen als zijn automaten vlakbij batopin staat (luchthavens, shoppingscentra) ?
Volgens dit artikel:
https://www.monito.com/en/wiki/euronet- ... s-and-fees
vraagt Euronet tussen € 1,95 & € 4,99 kosten.
Commissie wisselkoersen vreemde valutata tot 13%
De toekomstige Euronet-geldautomaten worden de nieuwe toeristenvallen in België denk ik.
Bedankt voor dit interessant artikel. De reactie van Batopin:haelewyn schreef: ↑8 februari 2024, 20:43 "Bekende geel-blauwe geldautomaten van Euronet komen naar ons land: “We zien het niet als concurrentie”"
"...Euronet focust zich op locaties waar veel volk passeert..."
vind ik wel opmerkelijk.
Als ik de eerste twintig locaties op de Batopin-site bekijk, zijn ruim de helft locaties waar veel volk passeert. Dus, als de Euronet automaten er nog eens bijkomen gaan we terug naar het verleden met locaties waar er een overaanbod aan automaten is.
Ik zie ze daar ook alleen maar geld op te winnen als ze geld aanrekenen per afhaling. De doorsnee toerist weet niet dat de automaat van batopin ernaast GEEN extra geld aanrekent.
Het zou ook gesponsord kunnen worden door bv een uitbater van een supermarkt maar dat zie ik hier niet te gebeuren. Waar is zijn winst ? Mensen naar de supermarkt lokken ?
Het zou ook gesponsord kunnen worden door bv een uitbater van een supermarkt maar dat zie ik hier niet te gebeuren. Waar is zijn winst ? Mensen naar de supermarkt lokken ?
Of batopin volgt het voorbeeld van euronext gewoon..ook mogelijk. In spanje is het gebruikelijk dat er kosten zijn voor een afhaling en voor zover ik begrepen heb is dit ook voor de locals.
Batopin is ook geen liefdadigheidsinstelling. Ik weet niet hoe de banken het onderling regelen, maar ik vermoed dat batopin in deze fase waar er veel automaten verdwijnen en in mindere mate (en met mondjesmaat) op andere (neutrale) locaties terugkomen het nog niet aandurft om kosten te rekenen aan niet-klanten van de deelnemende grootbanken... immers dan zouden die kleinere (argenta, cleran ....) ook reageren met hun atm netwerk.
In een supermarkt kan je toch geld extra vragen aan de kassa? Lijkt me redelijk win-win te zijn (de transactiekost is er toch en er is minder geld in de kassa) . Het sponseren van een atm door een gemeentebestuur (zoals ik al gelezen heb) zie ik ook niet succesvol zijn.. hoe kan je verantwoorden dat dit een taak is van een gemeentebestuur en hoe kan je dat verantwoorden aan de inwoners die er geen gebruik van maken..
Batopin is ook geen liefdadigheidsinstelling. Ik weet niet hoe de banken het onderling regelen, maar ik vermoed dat batopin in deze fase waar er veel automaten verdwijnen en in mindere mate (en met mondjesmaat) op andere (neutrale) locaties terugkomen het nog niet aandurft om kosten te rekenen aan niet-klanten van de deelnemende grootbanken... immers dan zouden die kleinere (argenta, cleran ....) ook reageren met hun atm netwerk.
In een supermarkt kan je toch geld extra vragen aan de kassa? Lijkt me redelijk win-win te zijn (de transactiekost is er toch en er is minder geld in de kassa) . Het sponseren van een atm door een gemeentebestuur (zoals ik al gelezen heb) zie ik ook niet succesvol zijn.. hoe kan je verantwoorden dat dit een taak is van een gemeentebestuur en hoe kan je dat verantwoorden aan de inwoners die er geen gebruik van maken..
De meeste gemeenten staan negatief tov alles wat geld kost.
Maar fietspaden, sporthal, rattenvanger, kunstacademie, zijn ook geen dingen waar iedere inwoner gebruik van maakt. Dat lijkt me dus geen probleem te zijn.
Als je je als gemeentebestuur zou kunnen verschuilen achter een supermarkt die een euronet automaat plaatst waar elke afhaling betalend is, zit je al wat ruimer in de argumenten om dat niet te subsidiëren.
Maar fietspaden, sporthal, rattenvanger, kunstacademie, zijn ook geen dingen waar iedere inwoner gebruik van maakt. Dat lijkt me dus geen probleem te zijn.
Als je je als gemeentebestuur zou kunnen verschuilen achter een supermarkt die een euronet automaat plaatst waar elke afhaling betalend is, zit je al wat ruimer in de argumenten om dat niet te subsidiëren.
Waarom zou een gemeentebestuur zich moeten mengen in een privéaangelegenheid?haelewyn schreef: ↑10 februari 2024, 19:22 De meeste gemeenten staan negatief tov alles wat geld kost.
Als ik het me goed herinner, is er in het akkoord van 31 maart vorig jaar overeengekomen dat Batopin en Jofico 71 cent krijgen bij iedere afhaling met een kaart van andere bank. Het document met de vergoedingen zat bij het persbericht maar intussen is het offline gehaald & vind ik het niet meer ergens anders. Ook herinner ik me een artikel over een kantoorhouder met een "Jofico-automaat" die zei het vele werk dat hij had met het regematig bijvullen van de automaat & de vele afhaling door "Batopin-klanten", dat die 71 cent voor hem te weinig was.Filip285 schreef: ↑10 februari 2024, 19:04 ...Batopin is ook geen liefdadigheidsinstelling. Ik weet niet hoe de banken het onderling regelen, maar ik vermoed dat batopin in deze fase waar er veel automaten verdwijnen en in mindere mate (en met mondjesmaat) op andere (neutrale) locaties terugkomen het nog niet aandurft om kosten te rekenen aan niet-klanten van de deelnemende grootbanken... immers dan zouden die kleinere (argenta, cleran ....) ook reageren met hun atm netwerk...
Het is tussen Febelfin & de regering, aangezien Euronet momenteel geen Febelfin-lid is, kan Euronet wel extra commissie vragen, zelfs bij afhalingen met een Belgische bankkaart.
""""""Een optimaal cashnetwerk is echter geen zaak van de banken alleen. De volledige samenleving is gebaat bij een efficiënter gebruik van contant geld, zeker in deze digitale tijden. Om die reden start Batopin het gesprek ‘Cash 2025’ op. Hierbij kunnen alle actoren (consumenten, handelaars, verenigingen, steden en gemeenten, …) meedenken over de toekomst van cash in onze samenleving. ‘Cash 2025’ staat dus volledig in het teken van interactie met de maatschappij en lokale besturen. Het vormt zo een uitstekende basis om van gedachten te wisselen en de best mogelijke oplossingen op tafel te leggen.""""" (Website batopin)
Volgens batopin spelen steden en gemeenten wel mee als actoren.
Of er wel of niet nog geldautomaten beschikbaar zijn : dit lijkt me eerder een dienstverlening ten bate van het publiek. Iedere overheid kan bijdragen aan een goed resultaat.
Voor batopin zal het niet veel uitmaken wie er mee de rekening betaalt als die gulle hand gevonden wordt.
Volgens batopin spelen steden en gemeenten wel mee als actoren.

Of er wel of niet nog geldautomaten beschikbaar zijn : dit lijkt me eerder een dienstverlening ten bate van het publiek. Iedere overheid kan bijdragen aan een goed resultaat.
Voor batopin zal het niet veel uitmaken wie er mee de rekening betaalt als die gulle hand gevonden wordt.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Klopt het is vastgelegd op 73 cent ipv 71.tom_d schreef: ↑11 februari 2024, 17:22Als ik het me goed herinner, is er in het akkoord van 31 maart vorig jaar overeengekomen dat Batopin en Jofico 71 cent krijgen bij iedere afhaling met een kaart van andere bank. Het document met de vergoedingen zat bij het persbericht maar intussen is het offline gehaald & vind ik het niet meer ergens anders. Ook herinner ik me een artikel over een kantoorhouder met een "Jofico-automaat" die zei het vele werk dat hij had met het regematig bijvullen van de automaat & de vele afhaling door "Batopin-klanten", dat die 71 cent voor hem te weinig was.Filip285 schreef: ↑10 februari 2024, 19:04 ...Batopin is ook geen liefdadigheidsinstelling. Ik weet niet hoe de banken het onderling regelen, maar ik vermoed dat batopin in deze fase waar er veel automaten verdwijnen en in mindere mate (en met mondjesmaat) op andere (neutrale) locaties terugkomen het nog niet aandurft om kosten te rekenen aan niet-klanten van de deelnemende grootbanken... immers dan zouden die kleinere (argenta, cleran ....) ook reageren met hun atm netwerk...
Het is tussen Febelfin & de regering, aangezien Euronet momenteel geen Febelfin-lid is, kan Euronet wel extra commissie vragen, zelfs bij afhalingen met een Belgische bankkaart.
Bron: https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... dautomaten§3. Om te garanderen dat de uitgevers van debetkaarten bijdragen aan de inspanningen geleverd door
de ATM-operatoren krachtens dit akkoord, zal de vergoeding van de ATM-operatoren verschuldigd
door uitgevers van kaarten worden herzien, teneinde rekening te houden met de vastgestelde inflatie.
Bijvoorbeeld zal het vaste deel van de vergoeding voor afhalingen uitgevoerd in het betaalschema
Bancontact (vergoeding ‘BeDebit’) worden herzien van € 0,50 naar € 0,73 (historische index 2005 =
83,98 / huidige index 2022 = 123,03).
Bedankt voor de link. Vooral de stukken die gaan over toegankelijkheid, vind ik anno 2024 een grote ontgoocheling, ik vind ze erg vaag & niet erg dwingend.cardinal schreef: ↑11 februari 2024, 19:55 Bron: https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... dautomaten
Deze maand zijn er tien Batopin-locaties bijgekomen, nu zijn er iets meer dan vierhonderd Batopin-locaties. Om eind volgend jaar bijna duizend Batopin-locaties te hebben zal het tempo toch stevig opgedreven moeten worden denk ik.