Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Geen gas meer voor mij, zit ik al wat te veel in en na BEP stop ik ook met energy.
Mijn portefeuille begint te veel weg te hebben van een energy portefeuille (wat niet wegneemt dat ik er belang aan hecht, maar we moeten niet overdrijven...)
Ik heb het gevoel dat de Canadese markt in zijn geheel gewoon duur staat...
Moeilijk om er echt opportuniteiten te vinden
Daarentegen: Reliance vandaag meer dan 5% omhoog, de Indiase index meer dan 1,5%
In India zijn er precies nog opportuniteiten
Ik bedacht me gisterenavond ook dat ik weg ga blijven uit de VS momenteel(geen nieuwe posities), te riskant met hun presidentengezever...
Ik zag tijdens het bekijken van BEP wel een mooie opportuniteit in Brazilië: Companhia Energética de Minas Gerais S.A.
Hernieuwbare energie in Brazilië, lage P/E door de Brazilie-premie en het gebrek aan geografische spreiding, maar ik kies voor BEP.
Je betaalt veel meer, maar bent ergens wel wat geruster.
Hydro-energie ziet er precies wel nog lucratief uit...
Mijn portefeuille begint te veel weg te hebben van een energy portefeuille (wat niet wegneemt dat ik er belang aan hecht, maar we moeten niet overdrijven...)
Ik heb het gevoel dat de Canadese markt in zijn geheel gewoon duur staat...
Moeilijk om er echt opportuniteiten te vinden
Daarentegen: Reliance vandaag meer dan 5% omhoog, de Indiase index meer dan 1,5%
In India zijn er precies nog opportuniteiten
Ik bedacht me gisterenavond ook dat ik weg ga blijven uit de VS momenteel(geen nieuwe posities), te riskant met hun presidentengezever...
Ik zag tijdens het bekijken van BEP wel een mooie opportuniteit in Brazilië: Companhia Energética de Minas Gerais S.A.
Hernieuwbare energie in Brazilië, lage P/E door de Brazilie-premie en het gebrek aan geografische spreiding, maar ik kies voor BEP.
Je betaalt veel meer, maar bent ergens wel wat geruster.
Hydro-energie ziet er precies wel nog lucratief uit...
Op het vlak van energie zit ik in Iberdrola, Tinc en TotalEnergies. Kan nog wel iets Noord-Amerikaans bij denk ik dan
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
Air Products & Chemicals meer dan 15% getuimeld laatste dagen na cijfers en vooral lagere guidance voor dit jaar. Een kleinere Amerikaanse speler op de industriële gasmarkt. Voornaamste concurrenten zijn Air Liquide en marktleider Linde. Beide Europese pareltjes met PE's van >30.
Op basis van de bijgesteld EPS (low end vd vork) voor 2024 staat APD momenteel aan 17,5x de winst. Zeer sterk track record, dividend aristocrat met double digit CAGR laatste jaren (payout van ~45% FCF). Voor wie zwaar in olie zit kan dit mogelijks een interessant alternatief zijn.
Rise schreef: ↑1 november 2023, 23:27Paypal presteerde in Q3 boven verwachting en verhoogt de winstverwachting voor het volledige jaar. Kleine samenvatting:Rise schreef: ↑25 oktober 2023, 13:54 Uitkijken wat Paypal doet straks na cijfers van Worldline. Is vanuit alle waarderingsmethodes goedkoop tot extreem goedkoop, maar wordt meegesleurd met alle fintech en heeft extreem slecht sentiment. Blijft wel een mastodont met $5 miljard FCF. Kopen agressief eigen aandelen in. Waar hebben we dat nog gezien? Nobrainer buy.
- Total payment volume +15%
- Omzet +8%
- Full-year EPS wordt nu geschat op $4,98: +21% y/y
- Free cash flow $1,1 miljard. (5,2 miljard TTM)
- Shares outstanding -5% y/y, met nog een dik miljard te gaan dit jaar en de uitgesproken intentie om dit te blijven doen
- Operating expenses -12%
- Nieuwe CFO, werkte hiervoor als CFO bij consultancybedrijf EY
Hoe je het ook draait of keert, dit zijn zeer sterke cijfers. Desondanks wordt Paypal gewaardeerd alsof het een bank is. Aandeel gaat after hours een magere 3,5% hoger. Het is nog niet te laat om nog op de trein te springen voor wie nog niet mee is
Sinds capitulatie na cijfers Worldline zijn we hersteld naar de mid-$60's. Aandeel is nog steeds spotgoedkoop: net geen 12x de winst voor dit jaar. De helft goedkoper dan de S&P500.
Nieuwe CEO heeft eind januari zijn eerste plannen aangekondigd. Na een heuse "We will shock the world" aankondiging werd de presentatie enkele dagen later zeer slecht ontvangen, aandeel ging 7% onderuit intraday. Ben toen all-in gegaan met mijn dollars (op Amazon na). De bewuste presentatie: https://youtu.be/byYcpwe53Gs?si=Yxwjf9gTK_leqFCK en interview met CEO enkele dagen ervoor: https://youtu.be/S0-RgLwsf2I?si=1hx0jNJGlYSWUm5F
De nieuwe CEO was zeer geliefd en werd gezien als een sterke en competente leider in zijn vorige functie bij softwarebedrijf Intuit. Ivm de presentatie: de "AI-generated smart receipts" is een doorzichtige poging om met een buzzword wat hype te creëren. Carrefour doet dit al jaren. Ik ben enthousiaster over 'Fast Lane'. Nieuwe one-click checkout service voor wanneer je als gast iets bestelt op een website. Je kent het wel: je wil geen profiel aanmaken en moet dus handmatig je adres en betalingsgegevens invoeren. Paypal gaat voortaan automatisch herkennen dat jij het bent en verwerkt zelf al de nodige gegevens.
Tenslotte werd ook aangekondigd dat 9% van het personeel moet afvloeien. Behalve het klassieke effect van ontslagen op de marges, is ook de stock based compensation vrij hoog bij Paypal. Hierin kunnen snijden ondersteunt de FCF en vergroot het effect van de toekomstige share buybacks.
Kleine reminder dat we een record Black Friday hebben gehad en het record van aantal online betalingen per minuut is gebroken in december.
Q4 resultaten straks om 22:00.
Edit: after hours -7% ondanks dikke earnings beat en gestegen marge. Nu is het weer de guidance die 'teleurstelt'. Huidige markt is gewoon waanzinnig. Wordt morgen een zware opdoffer voor de YTD.
4à5 maanden later kunnen we concluderen dat Adyen (voorlopig) de beste keuze was (uiteraard post koersval), ondanks de (relatief) hogere waardering.
Ik heb de positie nog steeds, wel een klein deeltje winst genomen rond 1200 à1250 wel, ondertussen meer dan verdubbeld. Veel sneller hersteld dan verwacht dus is de vraag; wat nu?
Ik zie nog wel een heel groeitraject voor de sector & Adyen blijft de snelst groeiende + met de hoogste marges. Paypal lijkt wel interessant, maar vaak kan je beter in de marktleider zitten ondanks het grote verschil in waardering.
@Rise was je nu eigenlijk ingestapt in Adyen? Ik meende dat je daar ook ging instappen?
Adyen vs Worldline & Paypal
https://finance.yahoo.com/chart/ADYEN.A ... QifX19fQ--
Ik heb de positie nog steeds, wel een klein deeltje winst genomen rond 1200 à1250 wel, ondertussen meer dan verdubbeld. Veel sneller hersteld dan verwacht dus is de vraag; wat nu?
Ik zie nog wel een heel groeitraject voor de sector & Adyen blijft de snelst groeiende + met de hoogste marges. Paypal lijkt wel interessant, maar vaak kan je beter in de marktleider zitten ondanks het grote verschil in waardering.
@Rise was je nu eigenlijk ingestapt in Adyen? Ik meende dat je daar ook ging instappen?
Find good stocks, don’t overpay, do nothing
Hier ook ingestapt op +-650€ en gisteren toch aan 1440€ buitengesmeten ondanks ik ze nog echt zie doorstijgen richting de 1800€.Umi schreef: ↑9 februari 2024, 16:42 4à5 maanden later kunnen we concluderen dat Adyen (voorlopig) de beste keuze was (uiteraard post koersval), ondanks de (relatief) hogere waardering.
Maar op een bepaald moment moet je toch tevreden zijn met zo'n winst denk ik?
Je weet nooit wat Rusland, Iran of China van plan is en dan zullen vermoedelijk de beurzen weer zwaar dalen.
Was ingestapt tussen 695 en 640 en na de CMD véél te snel terug uitgestapt, volledig dan nog... Mezelf nog nooit zo hard voor de kop geslagen. Fantastisch bedrijf, ontzettend goeie timing gehad en toch alles uit handen gegeven. Daar is een woord voor: dom.Umi schreef: ↑9 februari 2024, 16:42Ik zie nog wel een heel groeitraject voor de sector & Adyen blijft de snelst groeiende + met de hoogste marges. Paypal lijkt wel interessant, maar vaak kan je beter in de marktleider zitten ondanks het grote verschil in waardering.
@Rise was je nu eigenlijk ingestapt in Adyen?
Had ook wel te maken met risicobeheer. 100% aandelen (en amper spaargeld) en deels op margin. Ik had nooit verwacht om in dit renteklimaat nog zo'n waarderingen te zien, zeker voor fintech dat (op Adyen na dus) nog altijd in het verdomhoekje zit. Op dat moment was +50% op een paar weken té verleidelijk.
Intussen geleerd dat Momentum/growth koning is. Waardering maakt geen fluit uit, zelfs niet bij hoge rentes. Zie Crowdstrike, Palo Alto, Synopsys, Trane, Parker-Hannifin, ASMI, SAP, Intuit, KLA, Lam Research, Visa, Moody's, Linde...
Ondanks voorlopig aanzienlijke YTD underperformance ben ik wel overtuigd van mijn huidige portefeuille op langere termijn (+ netto dividend yield van 6,5% verzacht de pijn). Heb wel beslist om met nieuw geld enkel nog aandelen te kopen met sterk momentum/groei. Heeft gewoon geen zin om tegen de algoritmes op te boksen. Je kan duizend keer wijzen op de extreem solide balans, massale buybacks, omzetgroei, margeverbetering, layoffs en risk/reward in de bredere markt. Als de market makers beslissen dat Paypal een PE van 11 verdient dan zal het toch PE 11 zijn.
Desondanks: die -11% was pure waanzin na zo'n sterk rapport. Volgens mij heeft het management bewust een zeer lage guidance gegeven om vervolgens 4 kwartalen gigantische earnings beats te kunnen posten. Althans ik hoop het, of ik kan outperformance in 2024 wel vergeten ;D Sta nu +- breakeven op de totale positie (eerste aankoop op $50,8, avg $57).
Market cap: $62 miljard
Net cash: $6 miljard
Buybacks in 2024: minstens $5 miljard
FCF: >$4,5 miljard
Enige voordeel van die afschuwelijke koersontwikkeling is dat ze zichzelf aan sneltempo kunnen opkopen. Over "we will shock the world" gesproken: verdubbel gewoon die share buybacks? Er staat verdorie $17,3 miljard cash stof te vergaren terwijl je aandeel al jaren wordt uitgespuwd door de markt ???
Laatst gewijzigd door Rise op 9 februari 2024, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
SBC is wel zo'n kwart van de FCF. Ze gaan die expensen vanaf Q1. Zeer ongewoon voor Wall Street (:
De creatieve rekenkunde met SBC is inmiddels vrij algemeen bekend. Dat dat nu ook zo in hun rapportering laten zien is op zich toch positief? Layoffs zouden die SBC ook naar beneden moeten halen, al zit het gros natuurlijk bij upper management. En ik "hoop" (beetje cru maar kom) dat dit nog maar de eerste ontslagronde is. Er werkt nog altijd te veel volk bij Paypal en ik denk dat er met name in al die overnames nog wel wat te snoeien valt.
Echt verschrikkelijk die SBC. Voor een startup OK maar voor een matuur bedrijf? Whats the point.
SBC van Palo Alto zat in 2021 nog boven de 20%. Niet van FCF maar van omzet Maar Palo Alto is een AI-aandeel so who cares.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ook klein beetje winst genomen eind vorig jaar, jammer genoeg. Maar blijf nu gewoon zitten. “When you find yourself in the happy position of ownership of a great business, you must set aside Ben Graham”. M. Pabrai.Umi schreef: ↑9 februari 2024, 16:42 4à5 maanden later kunnen we concluderen dat Adyen (voorlopig) de beste keuze was (uiteraard post koersval), ondanks de (relatief) hogere waardering.
Als ze aan dit ritme kunnen blijven groeien wil je toch gewoon op de trein blijven?
Klopt. Ik zie ze nog verder rijden.
Maar ergens moet je jouw winst nemen zeker? De trein kan nog altijd opnieuw crashen.
Maar ergens moet je jouw winst nemen zeker? De trein kan nog altijd opnieuw crashen.
Wat ik trouwens zeer interessant vind: toen ik/Umi hier de case voor Adyen maakten was het langs alle kanten 'vallend mes', 'te duur', etc. Verder weinig reactie of input van anderen. Nu het aandeel er een rotvlucht van meer dan +100% heeft opzitten schijnt bijna het hele forum een positie te hebben (gehad)
Ben benieuwd of we bij Alphabet/Paypal hetzelfde gaan zien
Ben benieuwd of we bij Alphabet/Paypal hetzelfde gaan zien