Verhoogt de Staatsbon de staatsschuld?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Verhoogt de Staatsbon de staatsschuld?
N.a.v. onderstaande gedachtenwisseling een poll.
- de Staatsbon verhoogt de schuldenput
- de Staatsbon verandert niets aan de schuldenput
- de Staatsbon verkleint de schuldenput
- de Staatsbon verkleint de schuldenput
huisjetuintjefiets schreef: ↑10 februari 2024, 15:17Constant40 schreef: ↑24 januari 2024, 21:50 In september gaan we geen regering hebben, volgend jaar in september waarschijnlijk ook nog niet. Ik wil liever hierop een weddenschap afsluiten dan de diepe schuldenputten nog wat aan te vullen.Nee hoor. De schulden zijn wat ze zijn.
De staatsbon creëert geen nieuwe schulden.
Straks gaan we hierover ook nog een poll moeten organiseren:
- de Staatsbon verkleint de schuldenput (*)
J
(*) wie denkt dat dit om te lachen is, speciaal voor pukkieSiebener, vergist zich. Een deel van de staatsbon van september werd onmiddellijk belegd aan een hogere rentevoet. Dus goed voor de financiering van de staatsschuld. Dus indirect goed voor de staatsschuld
![]()
Re: Verhoogt de Staatsbon de staatsschuld?
Op zich is een nieuwe staatsban natuurlijk een nieuwe schuld van de staat aan de aankopers van de staatsbon.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Opbrengsten van de staatsbon dienen, in principe, enkel om een deel van de bestaande schuld af te lossen. Op zich creërt een staatsbon dus geen bijkomende schuld, tenzij de rentelasten van de nieuwe staatsbon hoger liggen dan deze van de af te lossen schuld. Maar ook dan kan je je de vraag stellen of dit een bijkomende schuld is want op de vervaldag moet de schuld zowiezo worden afbetaald. Of je deze afbetaling nu organiseert met een staatsbon of met een banklening maakt op zich natuurlijk niets uit.
In het ideale geval zou je deze schuld natuurlijk beter aflossen met een begrotingsoverschot maar we leven in België (van wanneer is het geleden dat België nog een begrotingsoverschot had?)
In het ideale geval zou je deze schuld natuurlijk beter aflossen met een begrotingsoverschot maar we leven in België (van wanneer is het geleden dat België nog een begrotingsoverschot had?)
Ik hoop dat er geen staatsban komt
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Maar uiteraard zal de staatsbon de schulden verlagen aangezien ze (als ze slim zijn
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Een rare vraag daar onze staatsschuld seconde per seconde toeneemt moet er dus continu extra financiering zijn.
Nieuwe staatsbonnen dienen dus steeds voor een deel oude schuld ter hernieuwen en de grotere schuldenberg te financieren.
Anderzijds kan men ook stellen dat het niet de "staatsbon" is die de schuld doet stijgen maar het wanbeleid van onze politiekers, het is maar hoe je het bekijkt ...
Nieuwe staatsbonnen dienen dus steeds voor een deel oude schuld ter hernieuwen en de grotere schuldenberg te financieren.
Anderzijds kan men ook stellen dat het niet de "staatsbon" is die de schuld doet stijgen maar het wanbeleid van onze politiekers, het is maar hoe je het bekijkt ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Geld lenen kost ook geld, zelfs voor de staat.
Ze gaven in sept. een staatsbon uit aan 4%.
Ze pakken 15% R.V. = 0,6%
Ze zetten hem (als het goed is) bij de ECB tegen 4.5%
Verdienste 1,1%
Als ze hem echter gebruiken om een 0% lening af te lossen, wordt het een ander verhaal, want dan krijgen ze maar een deel van die 4,5% afhankelijk van hoeveel ze moesten aflossen van die o% leningen.
Verdienste 1,1%
Als ze hem echter gebruiken om een 0% lening af te lossen, wordt het een ander verhaal, want dan krijgen ze maar een deel van die 4,5% afhankelijk van hoeveel ze moesten aflossen van die o% leningen.
Sorry die 4,5% van de ECB moet 4% zijn.Finny10 schreef: ↑10 februari 2024, 18:56 Ze gaven in sept. een staatsbon uit aan 4%.
Verdienste 1,1%
Dus verdienste 0,6% i.p.v. 1,1%
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ben het met je eens, maar 50% is het daar niet mee eens.voorheenCP1234 schreef: ↑10 februari 2024, 17:13 Een rare vraag daar onze staatsschuld seconde per seconde toeneemt moet er dus continu extra financiering zijn.
Eentje zegt zelfs:
Ik geef nog eens mijn tegenargumenten waarom de uitgifte van de staatsbon de grootte van de schuldenput niet verhoogt (het is niet allemaal van mezelf, anderen hebben dit ook al gezegd):
1) De Belgische overheid haalt elk jaar 50 miljard op via obligaties. Als de staatsschuld daardoor telkens met 50 miljard verhoogt (zoals 50% beweert), dan hadden we 10 jaar geleden 0€ overheidsschuld. En elk jaar is 50 miljard bijgekomen, en zo staan we nu op 500 miljard. Dit jaar wordt weer 50 miljard oogehaald. En dus zullen we eind 2024 op 550 miljard staan. Het jaar erna op 600.
2) Of misschien is het gebonden aan de specificiteiten van de Staatsbon. Behalve vorig jaar werd de 50 miljard per jaar altijd bijna volledig via OLOs opgehaald. Vorig jaar was het 20 miljard Staatsbon en 30 miljard OLO. Dus omdat we 20 miljard via Staatsbon + 30 miljard via OLO hebben opgehaald ipv 50 via OLO, is de Staatsschuld hierdoor met 20 miljard toegenomen !!!! Misschien omdat Staatsbon voor particulieren is en OLO voor professionelen?
3) Beide zijn obligaties. Als het inderdaad zo is dat het feit dat het voor particulieren is, maakt dat de Staatsbon de staatsschuld doet toenemen en de OLO niet, wat gebeurt er dan als wij, particulieren, OLOs op de secundaire markt kopen? Verhoogt de staatsschuld dan als ik zero coupon OLO koop voor 50.000? Dan zijn heel veel spaargidsers schuldig ...
4) Als de staatsbon de staatsschuld doet toenemen, waarom is de staatsschuld niet gestegen in september 2023, toen de staatsbon meer dan 20 miljard heeft opgehaald? Volgens de theorie van de 50% zou de staatsschuld met 20 miljard moeten gestegen zijn. Op de grafiek van de staatsschuld is daarvan niets te merken.
Als iemand van de 50% hierop een antwoord kan geven, zal die zeker de Nobelprijs krijgen. Want de staatsschuld in Belgie zou in 10 jaar kunnen verdwijnen, gewoon door geen OLOs of staatsbons meer uit te geven.
Dan verdwijnt de staatsschuld echt vanzelf !!!
En krijgt Guy Mathot gelijk:
"Le problème des déficits budgétaires est arrivé de lui-même, il partira de lui-même "
Aanhanger van de "MATHOT" religie? Stop die nonsens aub. En jouw verdere uitleg trekt eveneens nergens op. Als econoom ben je gebuisd; zitten, het jaar over doen... of beter, zoek "werk" en geen jobke.huisjetuintjefiets schreef: ↑10 februari 2024, 18:58Ik ben het met je eens, maar 50% is het daar niet mee eens.voorheenCP1234 schreef: ↑10 februari 2024, 17:13 Een rare vraag daar onze staatsschuld seconde per seconde toeneemt moet er dus continu extra financiering zijn.
Eentje zegt zelfs:
Ik geef nog eens mijn tegenargumenten waarom de uitgifte van de staatsbon de grootte van de schuldenput niet verhoogt (het is niet allemaal van mezelf, anderen hebben dit ook al gezegd):
1) De Belgische overheid haalt elk jaar 50 miljard op via obligaties. Als de staatsschuld daardoor telkens met 50 miljard verhoogt (zoals 50% beweert), dan hadden we 10 jaar geleden 0€ overheidsschuld. En elk jaar is 50 miljard bijgekomen, en zo staan we nu op 500 miljard. Dit jaar wordt weer 50 miljard oogehaald. En dus zullen we eind 2024 op 550 miljard staan. Het jaar erna op 600.
2) Of misschien is het gebonden aan de specificiteiten van de Staatsbon. Behalve vorig jaar werd de 50 miljard per jaar altijd bijna volledig via OLOs opgehaald. Vorig jaar was het 20 miljard Staatsbon en 30 miljard OLO. Dus omdat we 20 miljard via Staatsbon + 30 miljard via OLO hebben opgehaald ipv 50 via OLO, is de Staatsschuld hierdoor met 20 miljard toegenomen !!!! Misschien omdat Staatsbon voor particulieren is en OLO voor professionelen?
3) Beide zijn obligaties. Als het inderdaad zo is dat het feit dat het voor particulieren is, maakt dat de Staatsbon de staatsschuld doet toenemen en de OLO niet, wat gebeurt er dan als wij, particulieren, OLOs op de secundaire markt kopen? Verhoogt de staatsschuld dan als ik zero coupon OLO koop voor 50.000? Dan zijn heel veel spaargidsers schuldig ...
4) Als de staatsbon de staatsschuld doet toenemen, waarom is de staatsschuld niet gestegen in september 2023, toen de staatsbon meer dan 20 miljard heeft opgehaald? Volgens de theorie van de 50% zou de staatsschuld met 20 miljard moeten gestegen zijn. Op de grafiek van de staatsschuld is daarvan niets te merken.
Als iemand van de 50% hierop een antwoord kan geven, zal die zeker de Nobelprijs krijgen. Want de staatsschuld in Belgie zou in 10 jaar kunnen verdwijnen, gewoon door geen OLOs of staatsbons meer uit te geven.
Dan verdwijnt de staatsschuld echt vanzelf !!!
En krijgt Guy Mathot gelijk:
"Le problème des déficits budgétaires est arrivé de lui-même, il partira de lui-même "
Hoe stijgt de schuldenput dan door te lenen aan de bevolking aan een lager percentage dan op de financiele markt? ![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)