Quality-beleggen
TIP
Re: Quality-beleggen
Is er een reden om Quality-beleggen niet te verkiezen boven IWDA? Want in IWDA zit veel bagger terwijl je met Quality-beleggen enkel kwaliteitsaandelen hebt.
Een interessant grafiekje dat ik ben tegengekomen op de site van The Guardian:
Afbeelding
Wanneer je de MSCI All Country World Index zou opdelen in de Super-7 (Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Tesla, Meta) en al de andere aandelen, dan zou dat mandje met de Super-7 vorig jaar met 74% gestegen zijn, tegenover slechts 12% voor de mand met al de andere aandelen uit de index. De prestaties van de laatste week van 2023 zitten hier nog niet in vervat.
Deze laatste post van gpv1 spreekt toch boekdelen,Yaris !
Afbeelding
Wanneer je de MSCI All Country World Index zou opdelen in de Super-7 (Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia, Tesla, Meta) en al de andere aandelen, dan zou dat mandje met de Super-7 vorig jaar met 74% gestegen zijn, tegenover slechts 12% voor de mand met al de andere aandelen uit de index. De prestaties van de laatste week van 2023 zitten hier nog niet in vervat.
Deze laatste post van gpv1 spreekt toch boekdelen,Yaris !
Een pluspunt van IWDA is dat je over meer aandelen spreidt, maar als dat aandelen met een laag rendement zijn heb je daar geen voordeel van.
Vandaag is het makkelijk om de prestaties van de huidige top x te bekijken van de voorbije jaren.
Het is veel moeilijker om te voorspellen wat de top x zal zijn over 10 jaar.
De top x verandert voortdurend.
Hier het verloop in de top 10 van de sp500 over de voorbije decennia: https://www.youtube.com/watch?v=kfMFDcuDKYA
Het is veel moeilijker om te voorspellen wat de top x zal zijn over 10 jaar.
De top x verandert voortdurend.
Hier het verloop in de top 10 van de sp500 over de voorbije decennia: https://www.youtube.com/watch?v=kfMFDcuDKYA
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja, maar als je de Quality Factor-etf van iShares koopt past de samenstelling zich daarvan aan aan de actuele top x, dus op dat vlak zit je goed.
De vraag of enkel quality-beleggen steek houdt, is perfect legitiem. Ik heb daar eind 2021 trouwens iets over geschreven. factorbeleggen-met-etf-s-t30701.html
"Quality" slaat niet op "de beste/grootste aandelen", maar "de meest winstgevende bedrijven". En daarmee wordt meteen duidelijk waarom quality-aandelen niet noodzakelijk de brede markt kunnen outperformen. Je hebt namelijk aandelen van bedrijven die (1) typische groeibedrijven zijn: nu nog verlieslatend, maar mogelijks de volgende supersterren, (2) de typische ondergewaardeerde bedrijven: bestaan al vele jaren, maar geraakten wat achterop, waardoor het sentiment rond deze bedrijven gekeerd is, hoewel ze over veel cash en expertise beschikken om het tij nog te keren. Wanneer je puur op quality filtert, neem je bovenstaande categorieën niet mee in je portefeuille. Dit terwijl het vaak net deze aandelen zijn die voor de grootste koerswinsten zorgen.
"Quality" slaat niet op "de beste/grootste aandelen", maar "de meest winstgevende bedrijven". En daarmee wordt meteen duidelijk waarom quality-aandelen niet noodzakelijk de brede markt kunnen outperformen. Je hebt namelijk aandelen van bedrijven die (1) typische groeibedrijven zijn: nu nog verlieslatend, maar mogelijks de volgende supersterren, (2) de typische ondergewaardeerde bedrijven: bestaan al vele jaren, maar geraakten wat achterop, waardoor het sentiment rond deze bedrijven gekeerd is, hoewel ze over veel cash en expertise beschikken om het tij nog te keren. Wanneer je puur op quality filtert, neem je bovenstaande categorieën niet mee in je portefeuille. Dit terwijl het vaak net deze aandelen zijn die voor de grootste koerswinsten zorgen.
Ik erger mij steeds aan de labels die MSCI gebruikt voor hun zogenaamde factoren. Er zijn 6 factoren die algemeen aanvaard zijn: market, size, value, profitability, investment en momentum.
Quality an sich is geen factor, het is eerder een combinatie. De MSCI Quality indices hebben voornamelijk een blootstelling aan profitability en investment in combinatie met een negatieve blootstelling aan size en ook lichtjes value.
MinVol, Growth en High Dividend Yield zijn geen factoren.
Je gaan richten op 1 factor is geen goed idee aangezien factoren niet constant presteren. Value is bv. al enige tijd een notoire afwezige. In de nillies (2001-2010) was de market factor in de developed markets de grote afwezige. Wie investeert in market cap weighted indices (de doorsnee MSCI World en Emerging Markets indices en combinaties daarvan) investeert enkel in de market factor.
Quality an sich is geen factor, het is eerder een combinatie. De MSCI Quality indices hebben voornamelijk een blootstelling aan profitability en investment in combinatie met een negatieve blootstelling aan size en ook lichtjes value.
MinVol, Growth en High Dividend Yield zijn geen factoren.
Je gaan richten op 1 factor is geen goed idee aangezien factoren niet constant presteren. Value is bv. al enige tijd een notoire afwezige. In de nillies (2001-2010) was de market factor in de developed markets de grote afwezige. Wie investeert in market cap weighted indices (de doorsnee MSCI World en Emerging Markets indices en combinaties daarvan) investeert enkel in de market factor.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zie hieronder een lezing van Blue Whale Capital. Interessant stukje (vanaf 24:30) over Sartorius Stedim Biotech, en wat hun ‘kwaliteit’ verklaart. Al een aantal keer terug gevonden in quality portfolio’s maar vanwege het ‘biotech’ woord nooit echt onderzocht. Momenteel niet echt koopwaardig denkik, maar kan op de watchlist.
https://m.youtube.com/watch?v=LD4RRvVS0OU
Verder nog geen tijd gehad om Mettler & Waters te onderzoeken maar zou graag nog iets ‘health’ gerelateerd in de portefeuille hebben. Haleon (spin-off GSK) & Kenvue (spin-off J&J) ook toegevoegd vanwege blootstelling aan mondhygiëne & healthcunsumables (self care) + brands:
Haleon: Sensodyne / Paradontax / Polident / Otrivin / Voltaren / etc.
Kenvue: Zyrtec / Rhinocort / Motilium / Imodium / Daktarin / Listerine / Aveeno / etc.
Verder nog geen tijd gehad om Mettler & Waters te onderzoeken maar zou graag nog iets ‘health’ gerelateerd in de portefeuille hebben. Haleon (spin-off GSK) & Kenvue (spin-off J&J) ook toegevoegd vanwege blootstelling aan mondhygiëne & healthcunsumables (self care) + brands:
Kenvue: Zyrtec / Rhinocort / Motilium / Imodium / Daktarin / Listerine / Aveeno / etc.
Check zeker Carl Zeiss Meditec eens. Hangt momenteel, zoals bij alles, natuurlijk wel een stevig prijskaartje aan. Sentiment zat eind vorig jaar dik tegen owv dalende marges na een overname en miscommunicatie hierrond vanuit het MGMT. Intussen twee sterke kwartalen gehad, en daarvoor ook beloond.
Marktleider in oogapparatuur en chirurgische oftalmologie. Is een onderdeel van het Carl Zeiss-imperium en het enige dat beursgenoteerd is. Hebben ook een kleinere poot microchirurgie (ca 80/20). Oftalmologie is volgens mij de meest 'veilige' discipline binnen healthcare vanuit beleggingstandpunt, na robotchirurgie (lees: Intuitive). Oppassen met tandzorg wel, fwiw: https://m.gva.be/cnt/dmf20240210_93961550 Heb zelf Danaher nog op de watchlist staan, maar daar is volgens mij de grote groei al achter de rug. Is er na de spinoff van Veralto niet bepaald goedkoper op geworden.
En iets minder traditionele Healthcare, maar wel hot op de markt: dierengeneeskunde. Zoetis en Idexx staan bij mij op de watchlist. Maar opnieuw: peperduur. Blijft een moeilijke afweging.
Marktleider in oogapparatuur en chirurgische oftalmologie. Is een onderdeel van het Carl Zeiss-imperium en het enige dat beursgenoteerd is. Hebben ook een kleinere poot microchirurgie (ca 80/20). Oftalmologie is volgens mij de meest 'veilige' discipline binnen healthcare vanuit beleggingstandpunt, na robotchirurgie (lees: Intuitive). Oppassen met tandzorg wel, fwiw: https://m.gva.be/cnt/dmf20240210_93961550 Heb zelf Danaher nog op de watchlist staan, maar daar is volgens mij de grote groei al achter de rug. Is er na de spinoff van Veralto niet bepaald goedkoper op geworden.
En iets minder traditionele Healthcare, maar wel hot op de markt: dierengeneeskunde. Zoetis en Idexx staan bij mij op de watchlist. Maar opnieuw: peperduur. Blijft een moeilijke afweging.
Zyrtec is toch een product van UCB?panamapapers schreef: ↑11 februari 2024, 16:47 Zie hieronder een lezing van Blue Whale Capital. Interessant stukje (vanaf 24:30) over Sartorius Stedim Biotech, en wat hun ‘kwaliteit’ verklaart. Al een aantal keer terug gevonden in quality portfolio’s maar vanwege het ‘biotech’ woord nooit echt onderzocht. Momenteel niet echt koopwaardig denkik, maar kan op de watchlist.
Fagron blijft ook aantrekkelijk gewaardeerd vind ik. Al is het niet van dezelfde kwaliteit als Sartorius of Mettler of Waters.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Kenvue: die producten die je opnoemt hebben allemaal een patent dat vervallen is, dus er zijn generieken van.panamapapers schreef: ↑11 februari 2024, 16:47 Zie hieronder een lezing van Blue Whale Capital. Interessant stukje (vanaf 24:30) over Sartorius Stedim Biotech, en wat hun ‘kwaliteit’ verklaart. Al een aantal keer terug gevonden in quality portfolio’s maar vanwege het ‘biotech’ woord nooit echt onderzocht. Momenteel niet echt koopwaardig denkik, maar kan op de watchlist.
Bv Imodium is een naam als een klok, maar loperamide is goedkoper. Het is mijns inziens moeilijk in te schatten of Imodium zijn marktaandeel gaat houden of dat er een verdere verschuiving naar loperamide gaat optreden.
Zelfde geldt ook voor Zyrtec, dat is mijns inziens nu al vervangen door bv cetirizine als generische product, en er zijn nieuwere antihistaminica zoals Rupatall.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Was ik al eens tegengekomen in de analyses van Alster Research bij de bedrijven met hoge ROCE %. Zie hieronder. Maar nooit in detail onderzocht. Ik ken ze als merk van hun radiotherapie equipment van toen ik nog in de sector werkte. Maar als ik het goed begrijp is die tak dan niet beursgenoteerd.Rise schreef: ↑11 februari 2024, 22:05 Check zeker Carl Zeiss Meditec eens. Hangt momenteel, zoals bij alles, natuurlijk wel een stevig prijskaartje aan. Sentiment zat eind vorig jaar dik tegen owv dalende marges na een overname en miscommunicatie hierrond vanuit het MGMT. Intussen twee sterke kwartalen gehad, en daarvoor ook beloond.
Marktleider in oogapparatuur en chirurgische oftalmologie. Is een onderdeel van het Carl Zeiss-imperium en het enige dat beursgenoteerd is. Hebben ook een kleinere poot microchirurgie (ca 80/20). Oftalmologie is volgens mij de meest 'veilige' discipline binnen healthcare vanuit beleggingstandpunt, na robotchirurgie (lees: Intuitive).
https://www.research-hub.de/companies/C ... dium=email
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Klopt ja. Maar patent is vervallen en vermoed daarna doorverkocht aan J&J.Umi schreef: ↑12 februari 2024, 07:29Zyrtec is toch een product van UCB?panamapapers schreef: ↑11 februari 2024, 16:47 Zie hieronder een lezing van Blue Whale Capital. Interessant stukje (vanaf 24:30) over Sartorius Stedim Biotech, en wat hun ‘kwaliteit’ verklaart. Al een aantal keer terug gevonden in quality portfolio’s maar vanwege het ‘biotech’ woord nooit echt onderzocht. Momenteel niet echt koopwaardig denkik, maar kan op de watchlist.
Fagron blijft ook aantrekkelijk gewaardeerd vind ik. Al is het niet van dezelfde kwaliteit als Sartorius of Mettler of Waters.
@CharlesVdw ik ben me bewust van de alternatieven. Maar hier is het de kracht van het merk dat telt. Er zijn duizend alternatieven qua paracetamol voor Dafalgan ed. En toch blijft dat merk keuze nummer één in de apotheek. Doordat het merken zijn die aan relatief lage prijzen kunnen verkocht worden aan consumenten, in hoge volumes (quasi als consumables) lijkt het me ook meer voorspelbaar. En is er minder risico indien een volgende US regering (m.i. broodnodige) wijzigingen doorvoert in de tarieven van pharmaceuticals. Zo’n business model kan je denkik ook meer zien als dat van een FMCG bedrijf ipv ontwikkelaar van blockbusters - wat altijd spannend afwachten is of het de race haalt.
Palo Alto Networks gaat voorbeurs -23% na cijfers. Earnings beat, maar guidance voor dit jaar stelt teleur. Aandeel heeft heel lang meegesurfd op momentum, maar die rally blijkt nu toch even te stokken.
Heb zelf pas volgende week weer cash, maar zelfs dan twijfel ik nog om één reden: de exuberante SBC. Allemaal mooi en wel die "future earnings", maar is al veel minder spectaculair als je de "future dilution" incalculeert.
Concurrentie ook onderuit: Crowdstrike en ZScaler -10%, Fortinet -6%. ZScaler in pole position om mijn eerste momentum aandeel te worden volgende week
Heb zelf pas volgende week weer cash, maar zelfs dan twijfel ik nog om één reden: de exuberante SBC. Allemaal mooi en wel die "future earnings", maar is al veel minder spectaculair als je de "future dilution" incalculeert.
Concurrentie ook onderuit: Crowdstrike en ZScaler -10%, Fortinet -6%. ZScaler in pole position om mijn eerste momentum aandeel te worden volgende week