Zal de getrouwheidspremie dan toch verdwijnen?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Zal de getrouwheidspremie dan toch verdwijnen?
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... remie.html
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/g ... 25858.html
Getrouwheidspremie op spaarboekjes afschaffen kan, zegt ook toezichthouder FSMA
Nadat de Nationale Bank vorige week al voorzichtig de deur op een kier had gezet voor de afschaffing van de getrouwheidspremie op spaarboekjes, zegt nu ook de toezichthouder FSMA zich daar niet per se tegen te verzetten. Maar dan moet er wel een overgangsperiode komen, klinkt het.
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/g ... 25858.html
Getrouwheidspremie op spaarboekjes afschaffen kan, zegt ook toezichthouder FSMA
Nadat de Nationale Bank vorige week al voorzichtig de deur op een kier had gezet voor de afschaffing van de getrouwheidspremie op spaarboekjes, zegt nu ook de toezichthouder FSMA zich daar niet per se tegen te verzetten. Maar dan moet er wel een overgangsperiode komen, klinkt het.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Zal de getrouwheidspremie dan toch verdwijnen?
Eerst maar eens een reactie van Febelfin afwachten, veel kans dat die niet zo happig zijn op de afschaffing.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op zich lijkt mij dit een positieve zaak, maar dan enkel op voorwaarde dat termijndeposito's op één jaar niet fiscaal enorm benadeeld worden. In vrijwel alle landen heb je de keuze tussen een spaarrekening met lagere (basis)rente, en termijndeposito's voor zij die hun geld langer kunnen missen.
Zonder fiscale gelijkstelling tussen beide producten is de kans groot dat de rente voor zij die hun geld een jaar kunnen missen, eerder zal dalen dan stijgen door de afschaffing van getrouwheidspremie.
Zonder fiscale gelijkstelling tussen beide producten is de kans groot dat de rente voor zij die hun geld een jaar kunnen missen, eerder zal dalen dan stijgen door de afschaffing van getrouwheidspremie.
De banken zeggen ook al dat de rentes daardoor wellicht zullen dalen.
Van mij mag de getrouwheidspremie zeker blijven ! Misschien kunnen de banken meer niet-gereglementeerde spaarrekeningen beginnen.
Dan neem ik wel de gereglementeerde spaarrekening met getrouwheidspremie.
Dit is alweer een voorbeeld van de kracht van verandering waar we achteruit mee gaan.
Doe effe een doordenkertje. Een spaarrekening met getrouwheidspremie is een ander product dan een termijnrekening.
Van mij mag de getrouwheidspremie zeker blijven ! Misschien kunnen de banken meer niet-gereglementeerde spaarrekeningen beginnen.
Dan neem ik wel de gereglementeerde spaarrekening met getrouwheidspremie.
Dit is alweer een voorbeeld van de kracht van verandering waar we achteruit mee gaan.
Doe effe een doordenkertje. Een spaarrekening met getrouwheidspremie is een ander product dan een termijnrekening.
Ja, zeer verschillend qua fiscaliteit, bij een gereglementeerde spaarrekening is de RV 15% met vrijstelling, bij een termijnrekening 30% zonder vrijstelling. Bij de spaarrekening is het geld mits verlies getrouwheid steeds beschikbaar, bij een termijnrekening staat het vast.
Maar waarom een zwart wit oplossing, laat banken de vrijheid om gereglementeerde spaarrekeningen aan te bieden met of zonder getrouwheid, de klant zal dan wel kiezen wat het beste bij hem past.
Of laat alles gewoon onder de 15% RV vallen en laat evt. die vrijstelling weg. Gewoon wat simpeler maken.
Het is toch idioot dat in de Eu alleen die gereglementeerde spaarrekening heeft? Dat klopt niet met de EU regels, zo wordt een spaarrekening in een ander EU land benadeeld. Gewoon een monopoly voor de Belgische banken, waarvan zij misbruik maken door de rente op spaarrekeningen laag te houden. En een beknotting van de vrijheid van de burgers om een spaarrekening in een ander EU land te openen als de rente daar beter is.
Het is toch idioot dat in de Eu alleen die gereglementeerde spaarrekening heeft? Dat klopt niet met de EU regels, zo wordt een spaarrekening in een ander EU land benadeeld. Gewoon een monopoly voor de Belgische banken, waarvan zij misbruik maken door de rente op spaarrekeningen laag te houden. En een beknotting van de vrijheid van de burgers om een spaarrekening in een ander EU land te openen als de rente daar beter is.
Nog een nieuwsbericht hierover:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/12 ... idspremie/
Het slaat de nagel op de kop:
Als het dus tot een afschaffing komt, dank u wel minister Dermagne (PS, Economie) die eind vorig jaar de afschaffing had bepleit!
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240212_93162931
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/12 ... idspremie/
Het slaat de nagel op de kop:
Als de getrouwheidspremie afgeschaft wordt, dan misschien nog hooguit 2 % rente op spaarrekeningen terwijl dit momenteel met getrouwheidspremie tot 3 % gaat.Het advies van FSMA komt er net omdat de federale regering daar om gevraagd had. Het idee kwam er in de zoektocht naar een hogere rente, maar het resultaat zou wel eens het omgekeerde kunnen zijn
Als het dus tot een afschaffing komt, dank u wel minister Dermagne (PS, Economie) die eind vorig jaar de afschaffing had bepleit!
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240212_93162931
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Van mij mag zowel de getrouwheidspremie als de vrijstelling op de schop net als de rv die je op dividenden hebt betaald en kan terug vorderen via je belastingbrief.
Al die constructies afschaffen en de RV terug serieus verlagen, toen ik jong was bedroeg die 10%, dat is nu wel utopisch maar een verlaging naar 15 à 20% zou realistisch moeten zijn.
Nog maar 1 soort spaarrekening en voor de rest termijnrekeningen als je het langer kan missen. Bij mijn weten kan je een termijnrekening trouwens ook vervroegd opvragen, je moet dan wel een "boete" betalen. ( misschien is dat wel niet bij alle banken, maar dat zouden ze dan ook kunnen verplichten )
Geen fraude meer mogelijk en alles éénvoudiger, het zou zo simpel kunnen; daarom zal het dus nooit geburen in het land van bricolage ...
Al die constructies afschaffen en de RV terug serieus verlagen, toen ik jong was bedroeg die 10%, dat is nu wel utopisch maar een verlaging naar 15 à 20% zou realistisch moeten zijn.
Nog maar 1 soort spaarrekening en voor de rest termijnrekeningen als je het langer kan missen. Bij mijn weten kan je een termijnrekening trouwens ook vervroegd opvragen, je moet dan wel een "boete" betalen. ( misschien is dat wel niet bij alle banken, maar dat zouden ze dan ook kunnen verplichten )
Geen fraude meer mogelijk en alles éénvoudiger, het zou zo simpel kunnen; daarom zal het dus nooit geburen in het land van bricolage ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Rv verlagen naar 15% terwijl ze op zoek zijn naar 27 miljard ? Ze zullen snel zijn ! Ik verwacht eerder een aanpassing naar 33 of 35%.
Ter info:
De roerende voorheffing op inkomsten uit kapitalen was in 2022 goed voor bijna 4,9 miljard euro aan inkomsten voor de federale overheid.
Dit volgens het 180ste boek (deel III begrotingsbeleid van de federale overheid) van het Rekenhof (blz. 28).
Wat de discussie betreft:
Ik heb de indruk dat er hierover binnen de regering geen eensgezindheid is.
Het lijkt mij het beste dat er aan de huidige regeling niets veranderd wordt.
Alhoewel sommige banken (keytrade, medirect) lijken te worstelen met de juiste toepassing bewijzen de koplopers wat betreft de op gereglementeerde aangeboden spaarrentes (Santander Consumer Bank en NIBC) dat de duidelijke en voor mij niet ingewikkelde huidige regeling inzake getrouwheidspremie en roerende voorheffing (met een fiscaal vrijgesteld bedrag) feilloos kan worden toegepast.
De roerende voorheffing op inkomsten uit kapitalen was in 2022 goed voor bijna 4,9 miljard euro aan inkomsten voor de federale overheid.
Dit volgens het 180ste boek (deel III begrotingsbeleid van de federale overheid) van het Rekenhof (blz. 28).
Wat de discussie betreft:
Ik heb de indruk dat er hierover binnen de regering geen eensgezindheid is.
Het lijkt mij het beste dat er aan de huidige regeling niets veranderd wordt.
Alhoewel sommige banken (keytrade, medirect) lijken te worstelen met de juiste toepassing bewijzen de koplopers wat betreft de op gereglementeerde aangeboden spaarrentes (Santander Consumer Bank en NIBC) dat de duidelijke en voor mij niet ingewikkelde huidige regeling inzake getrouwheidspremie en roerende voorheffing (met een fiscaal vrijgesteld bedrag) feilloos kan worden toegepast.
Dat is bijlange geen zekerheid. Die getrouwheidspremie is een middel om geld vast te houden en concurrentie tussen banken onderling te reduceren. Zonder getrouwheidpremiezou je je spaargeld verschillende keren van bank kunnen doen verhuizen, telkens een andere bank een beetje meer rente geeft. En anderson: de eerste die de rente durft te verlagen zal veel spaargeld zien vertrekken.
Je kunt de discussie rond de getrouwheidspremie niet los zien van de fiscale behandeling van Belgische gereglementeerde spaarrekeningen (al lijkt men dat in de regering wel te doen).
Men heeft die hele structuur van Belgische gereglementeerde spaarrekeningen met getrouwheidspremies net opgezet om het onaantrekkelijker te maken om in een ander land een spaarrekening te openen, of dus om de Belgische banken te beschermen. Als je bijvoorbeeld op https://www.raisin.nl/ kijkt, zie je dat Nederlanders verschillende spaarrekeningen met basisrentes boven de 3% kunnen openen. Ik vraag mij af of het onderscheid tussen gereglementeerd een niet-gereglementeerde spaarrekeningen qua fiscale behandeling juridisch nog kan standhouden wanneer er geen wezenlijk verschil tussen de twee meer overblijft (een van de weinige verschillen lijkt mij dat bij een Belgische gereglementeerde spaarrekening de basisrente jaarlijks uitbetaald moet worden, terwijl dat Internationaal gezien eerder maandelijks of per kwartaal is).
Men heeft die hele structuur van Belgische gereglementeerde spaarrekeningen met getrouwheidspremies net opgezet om het onaantrekkelijker te maken om in een ander land een spaarrekening te openen, of dus om de Belgische banken te beschermen. Als je bijvoorbeeld op https://www.raisin.nl/ kijkt, zie je dat Nederlanders verschillende spaarrekeningen met basisrentes boven de 3% kunnen openen. Ik vraag mij af of het onderscheid tussen gereglementeerd een niet-gereglementeerde spaarrekeningen qua fiscale behandeling juridisch nog kan standhouden wanneer er geen wezenlijk verschil tussen de twee meer overblijft (een van de weinige verschillen lijkt mij dat bij een Belgische gereglementeerde spaarrekening de basisrente jaarlijks uitbetaald moet worden, terwijl dat Internationaal gezien eerder maandelijks of per kwartaal is).
Inderdaad, en daarnaast is het ook maar de vraag welke rente de overheid beoogt te doen stijgen:sintorama schreef: ↑13 februari 2024, 13:53Dat is bijlange geen zekerheid. Die getrouwheidspremie is een middel om geld vast te houden en concurrentie tussen banken onderling te reduceren. Zonder getrouwheidpremiezou je je spaargeld verschillende keren van bank kunnen doen verhuizen, telkens een andere bank een beetje meer rente geeft. En anderson: de eerste die de rente durft te verlagen zal veel spaargeld zien vertrekken.
- De maximaal verkrijgbare rente op de Belgische spaarmarkt (op dit moment 3% zonder voorwaarden).
- De gemiddelde rente die de Belg op zijn spaargeld realiseert. Ik heb daar geen cijfers over, maar allicht zit dit op dit moment onder de 1%. Grootbanken als KBC en BNP Paribas bieden op hun traditionele rekeningen echter respectievelijk 0,90% en 0,75%, en dat is nog op voorwaarde dat het geld een jaar op de rekening heeft gestaan.
-
- Full Member
- Contacteer:
Kans lijkt me redelijk groot dat ze de getrouwheidspremie gaan afschaffen. De rente op een gewone spaarrekening gaat daardoor vrijwel zeker zakken. In dat opzicht worden spaarrekeningen veredelde zichtrekeningen die op de duur niet meer relevant zijn. Termijnrekeningen daarentegen zullen wat aan belang winnen en hopelijk hogere rentes hanteren...
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Met als voordeel voor de staat dat je op een termijnrekening niet kan "vergeten" je RV aan te geven daar die direct wordt afgehouden.
Make Spaargids " Great Again ! "