Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Ik vrees dat Sammy het onderscheid niet kent tussen schulden VEROORZAKEN (door een opstapeling van begrotingstekorten, dus door systematisch als overheid meer uit te geven dan inkomsten te hebben) en schulden FINANCIEREN.huisjetuintjefiets schreef: ↑10 februari 2024, 15:17Nee hoor. De schulden zijn wat ze zijn.
De staatsbon creëert geen nieuwe schulden.
Straks gaan we hierover ook nog een poll moeten organiseren:
- de Staatsbon verhoogt de schuldenput
- de Staatsbon verandert niets aan de schuldenput
- de Staatsbon verkleint de schuldenput (*)
(*) wie denkt dat dit om te lachen is, speciaal voor pukkieSiebener , vergist zich. Een deel van de staatsbon van september werd onmiddellijk belegd aan een hogere rentevoet. Dus goed voor de financiering van de staatsschuld. Dus indirect goed voor de staatsschuld
De Staatsbon is een middel om de schuld te financieren (maar veroorzaakt op zich geen schuld). Naast het tekort van een jaar moet de staat ook de aflopende oude leningen herfinancieren. De financieringsbehoefte is dan de de som van het begrotingstekort van het jaar plus de aflopende oude leningen.
Als België het geld dat nodig is voor de financieringsbehoefte niet (deels) ophaalt via een Staatsbon, dan zal het andere financieringsmogelijkheden moeten aanwenden (op de financiële markten).
Het is anderzijds wel zo dat de vorige eenjarige staatsbon effectief middelen heeft gegenereerd die men niet nodig had om de bestaande schuld te herfinancieren.
Om de opgehaalde miljarden zo snel mogelijk te laten renderen zal het Agentschap de miljarden die het niet meteen nodig heeft zo snel mogelijk herbeleggen. 'We zijn vrij zeker dat we dat op een rendabele manier kunnen doen', zegt Deboutte. Het Agentschap kan dat geld parkeren bij de Nationale Bank of bij de Europese Centrale Bank. 'Maar momenteel is de rente die we op de interbankenmarkt kunnen krijgen voordeliger', zegt Deboutte.
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 90363.html
Correct! Maar lijkt me een luxeprobleem?pmu schreef: ↑10 februari 2024, 20:58 Het is anderzijds wel zo dat de vorige eenjarige staatsbon effectief middelen heeft gegenereerd die men niet nodig had om de bestaande schuld te herfinancieren.
Om de opgehaalde miljarden zo snel mogelijk te laten renderen zal het Agentschap de miljarden die het niet meteen nodig heeft zo snel mogelijk herbeleggen. 'We zijn vrij zeker dat we dat op een rendabele manier kunnen doen', zegt Deboutte. Het Agentschap kan dat geld parkeren bij de Nationale Bank of bij de Europese Centrale Bank. 'Maar momenteel is de rente die we op de interbankenmarkt kunnen krijgen voordeliger', zegt Deboutte.
Dat geld zal meer opbrengen dan het hen zal kosten..
Omdat op dat moment - toen het geld binnenkwam van de Staatsbon - er geen oude schulden vervielen die geherfinancierd moesten worden en omdat voor de financiering van het begrotingstekort 2023 al een andere financieringswijze voorzien was.pmu schreef: ↑10 februari 2024, 20:58 Het is anderzijds wel zo dat de vorige eenjarige staatsbon effectief middelen heeft gegenereerd die men niet nodig had om de bestaande schuld te herfinancieren.
Jij moet niets vrezen; jij ontkent de realiteit, zoals velen in jouw wereldje. Welke onzin jij ook post mbt de staatsschuld en de financiering. Jullie blijven de schulden opvoeren, tegen eender welk percent. Jou gaat het gewoon om het "rendement". Ja, toch? En hoeveel er schulden gemaakt worden, heb jij lak aan. De vorige "belegging" heeft 22 miljard "opgebracht". Wie betaalt dit feestje uiteindelijk?m-peeters schreef: ↑10 februari 2024, 20:22Ik vrees dat Sammy het onderscheid niet kent tussen schulden VEROORZAKEN (door een opstapeling van begrotingstekorten, dus door systematisch als overheid meer uit te geven dan inkomsten te hebben) en schulden FINANCIEREN.huisjetuintjefiets schreef: ↑10 februari 2024, 15:17
Nee hoor. De schulden zijn wat ze zijn.
De staatsbon creëert geen nieuwe schulden.
Straks gaan we hierover ook nog een poll moeten organiseren:
- de Staatsbon verhoogt de schuldenput
- de Staatsbon verandert niets aan de schuldenput
- de Staatsbon verkleint de schuldenput (*)
(*) wie denkt dat dit om te lachen is, speciaal voor pukkieSiebener , vergist zich. Een deel van de staatsbon van september werd onmiddellijk belegd aan een hogere rentevoet. Dus goed voor de financiering van de staatsschuld. Dus indirect goed voor de staatsschuld
De Staatsbon is een middel om de schuld te financieren (maar veroorzaakt op zich geen schuld). Naast het tekort van een jaar moet de staat ook de aflopende oude leningen herfinancieren. De financieringsbehoefte is dan de de som van het begrotingstekort van het jaar plus de aflopende oude leningen.
Als België het geld dat nodig is voor de financieringsbehoefte niet (deels) ophaalt via een Staatsbon, dan zal het andere financieringsmogelijkheden moeten aanwenden (op de financiële markten).
Vragen omtrent vroegtijdig verzilveren van de staatsbon, ik weet het ‘t is niet slim maar het kan even niet anders. ( Aankoop huis, onvoorzien)
Is dit mogelijk en hoe gebeurd dit in de praktijk, inschrijving is gebeurd via de Dienst van de Grootboeken en niet via een bank ?
Welke tijdsbestek dien ik acht te nemen? Doenbaar binnen de 3 maand (akte waarschijnlijk eind mei of eind juni)?
Stel ik heb voor 3x 100K ingeschreven, kan ik dan 150K opnemen of moet dit volgens de inschrijvingsbedragen gebeuren of alles ineens?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Is dit mogelijk en hoe gebeurd dit in de praktijk, inschrijving is gebeurd via de Dienst van de Grootboeken en niet via een bank ?
Welke tijdsbestek dien ik acht te nemen? Doenbaar binnen de 3 maand (akte waarschijnlijk eind mei of eind juni)?
Stel ik heb voor 3x 100K ingeschreven, kan ik dan 150K opnemen of moet dit volgens de inschrijvingsbedragen gebeuren of alles ineens?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door e169613 op 13 februari 2024, 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Vandaag bevestigd, de nieuwe staatsbon van maart zullen er twee zijn, waarvan die op één jaar met verlaagde RV.
Op 20 februari weten we aan welke rentevoeten.
Op 20 februari weten we aan welke rentevoeten.
Ecolo wil opbrengst staatsbon gebruiken voor opkoop landbouwgrond
De opbrengst van een eventuele nieuwe staatsbon zou gebruikt moeten worden om landbouwgronden op te kopen en zo de toegang van landbouwers tot die gronden te vergemakkelijken. Dat stelt Olivier De Schutter voor, een professor internationaal recht die de tweede plaats kreeg op de Europese Ecolo-kieslijst.
Op 4 maart geeft de regering een nieuwe staatsbon op 1 jaar uit, wellicht aan het fiscaalvriendelijke tarief van 15 procent. De Schutter benadrukt op X dat het spaargeld dat de federale regering daarmee ophaalt niet alleen kan dienen om de schuld te herfinancieren. De centen "moeten ook bijdragen aan de ecologische transitie", vindt hij.
Yeah right! En hoe ga je dan de schulden afbetalen? In pee-schijven, zoals ze hier zeggen?
De opbrengst van een eventuele nieuwe staatsbon zou gebruikt moeten worden om landbouwgronden op te kopen en zo de toegang van landbouwers tot die gronden te vergemakkelijken. Dat stelt Olivier De Schutter voor, een professor internationaal recht die de tweede plaats kreeg op de Europese Ecolo-kieslijst.
Op 4 maart geeft de regering een nieuwe staatsbon op 1 jaar uit, wellicht aan het fiscaalvriendelijke tarief van 15 procent. De Schutter benadrukt op X dat het spaargeld dat de federale regering daarmee ophaalt niet alleen kan dienen om de schuld te herfinancieren. De centen "moeten ook bijdragen aan de ecologische transitie", vindt hij.
Yeah right! En hoe ga je dan de schulden afbetalen? In pee-schijven, zoals ze hier zeggen?
On-ge-loof-lijk voorstel van Ecolo.
Ik kan me enorm storen aan dergelijk verhaal.
Ik kan me enorm storen aan dergelijk verhaal.
Herinner je je nog dat Bart Staes, Europees parlementslid van Groen, geld wilde bijdrukken om het klimaat te redden? Voor die groenen is het allemaal zo eenvoudig op te lossen.
Over de staatsbon: er zou een limiet komen op de inschrijvingen = vervroegde afsluiting mogelijk.
Over de staatsbon: er zou een limiet komen op de inschrijvingen = vervroegde afsluiting mogelijk.
Hoop er maar niet te veel op:
Tja, ze heeft natuurlijk gelijk. Het is te gek dat de Staat nu voor Sinterklaas speelt en daarna 27 miljard moet besparen.De Tijd schreef:Fiscaalvriendelijke staatsbon botst op njet van Begroting. Staatssecretaris voor Begroting Alexia Bertrand (Open VLD) geeft een negatief advies voor een fiscaalvriendelijke staatsbon op een jaar. 'Het is vanuit begrotingsstandpunt niet aangewezen.'
Wie trapt daar nu in? Limiet op de inschrijvingen... Pffff. Zoekt men nu reeds centjes om de vorige af te lossen? Het zal niet gemakkelijk zijn om deze 21 miljard te herbeleggen... Tenzij natuurlijk tegen een nog hogere renteYaris schreef: ↑13 februari 2024, 17:08 Herinner je je nog dat Bart Staes, Europees parlementslid van Groen, geld wilde bijdrukken om het klimaat te redden? Voor die groenen is het allemaal zo eenvoudig op te lossen.
Die is er vast ook van overtuigd dat het uitgeven van staatsbonnen de staatsschuld niet doet stijgenpukkie007 schreef: ↑13 februari 2024, 16:29 Ecolo wil opbrengst staatsbon gebruiken voor opkoop landbouwgrond
-
- Verbannen Gebruiker
Elk jaar moet Belgie 50 miljard herbeleggen. Is nog nooit een probleem geweest. Die 21 miljard is gewoon een deel van die 50 miljard. Of het nu OLO of staatsbon is: herbeleggen is herbeleggen.
50 miljard OLO herbeleggen, of 29 miljard OLO + 21 miljard staatsbon. Maakt niets uit. Het zijn allemaal euro's.
50 miljard per jaar ophalen voor Belgie is absoluut geen probleem gezien de hoge credit rating.
Ja, ja ik snap het wel. België is ook lid van de ClubMed. PS Straks gaat het "plots" 100 Miljard zijn.