Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
In plaats van sarcastische commentaren te geven, die kant noch wal raken, zou je je beter eens inlezen in de materie.Sammy2 schreef: ↑13 februari 2024, 17:51 Ja, ja ik snap het wel. België is ook lid van de ClubMed. PS Straks gaat het "plots" 100 Miljard zijn.
Die 50 miljard is er al jaren, en je hebt er nog nooit van gehoord. En ja, het zal elk jaar stijgen, zoals in 95% van de landen. En ja, we zullen de 100 miljard bereiken, zelfs de 200 miljard .
Ook nooit geweten zeker?
En wat vind je van dit ClubMed land:
Ook nog nooit van gehoord zeker?
Credit rating AA+ of AAA, naargelang het agentschap.
Stijgende staatsschuld? Als je de context niet kent, kun je niet weten of dit erg is of niet.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 13 februari 2024, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
De rente zal wel niet zo competitief meer zijn zoals de vorige keer.. ik ben wel benieuwd!
Mijn opmerkingen zijn zeker niet sarcastisch bedoeld; Johan. Maar die voortdurende lofzangen over hoe goed het in België en bij verruiming in de EU gaat, is mij eerlijk gezegd, verdacht. En jouw kinderachtige, "geframede" grafieken, tabelletjes, enz... zijn mij eender. Ik neem de realiteit waar; en deze zegt mij dat "wij" niet goed bezig zijn, in dit land, de EU, Europa en zelfs de wereld. PS Ik hoef geen antwoord van jou op mijn post.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 17:56In plaats van sarcastische commentaren te geven, die kant noch wal raken, zou je je beter eens inlezen in de materie.Sammy2 schreef: ↑13 februari 2024, 17:51 Ja, ja ik snap het wel. België is ook lid van de ClubMed. PS Straks gaat het "plots" 100 Miljard zijn.
Die 50 miljard is er al jaren, en je hebt er nog nooit van gehoord. En ja, het zal elk jaar stijgen, zoals in 95% van de landen. En ja, we zullen de 100 miljard bereiken, zelfs de 200 miljard .
Ook nooit geweten zeker?
Stijgende staatsschuld? Als je de context niet kent, kun je niet weten of dit erg is of niet.
PS Gij jij nu echt de ClubMed "Goldcard" en de VS vergelijken kwestie staatsschuld???
Ik deel je optimisme toch niet helemaalhuisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 17:56In plaats van sarcastische commentaren te geven, die kant noch wal raken, zou je je beter eens inlezen in de materie.Sammy2 schreef: ↑13 februari 2024, 17:51 Ja, ja ik snap het wel. België is ook lid van de ClubMed. PS Straks gaat het "plots" 100 Miljard zijn.
Ook nooit geweten zeker?
Zolang de financiële markten en internationale instellingen (zoals IMF en in geval van België ook de EU) er vertrouwen in hebben zijn er weinig problemen. Behalve de USA heeft ook een land als Japan een hoge overheidsschuld.
Maar je moet natuurlijk ook nog elk jaar de rentelasten kunnen aflossen en die nemen een steeds groter deel van de begroting in beslag (in geval van een schuldbedrag van 550 miljard euro aan pakweg gemiddeld 2% rente betekent dat 11 miljard euro aan jaarlijkse rentebetalingen). Geld dat anders voor meer belangrijke zaken had kunnen gebruikt worden.
En wat dat vertrouwen van financiële markten en internationale instellingen betreft: de EU legt België de komende jaren 27 miljard aan besparingen op om onze begroting en schuld onder controle te krijgen. Het gevolg van het lakse financieel beleid van Vivaldi.
België moet 27 miljard euro besparen: “Er zullen niet veel kandidaat-ministers van Financiën zijn”
Het akkoord tussen de EU-lidstaten en het Europees Parlement over nieuwe begrotingsregels zet ons land voor een ongeziene bezuiniging. “Ik betwijfel dat er voor de volgende regering nog veel kandidaat-ministers van Financiën zullen zijn.”
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240211_97814708
ONZE OPINIE. “Politieke laksheid heeft ... jard euro”
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 13 februari 2024, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeer verduidelijkend en ontnuchterend; zelfs voor mij. Ik wacht op de reactie van onze "huisexpert" huisjetuintjefiets. (Volgens mij is het toch gewoon"de Johan").
Alleen al de federale schuld bedraagt 507 miljard, de gewogen gemiddelde rente last daarop is 2,87% en de gewogen gemiddelde looptijd is 10,77 jaar. Vandaar die 50 miljard die jaarlijks te herfinancieren is en waarop nu meer dan 3% rente te betalen is, herfinancieren doet de schuld momenteel dus stijgen. Jaarlijkse rente last bedraagt 14,55 miljard, dat bedrag komt in de begroting, indien die begroting een tekort kent, komt er extra schuld bij waarop ook weer rentelast te betalen is. Alleen al om de federale staatsschuld te herfinancieren betaalt de werkende Belg (4.886.000 stuks) jaarlijks gemiddeld €2978. En dan zijn er nog pipo's die er geen problemen in zienm-peeters schreef: ↑13 februari 2024, 18:34
Maar je loet natuurlijk ook nog elk jaar de rentelasten kunnen aflossen en die nemen een steeds groter deel van de begroting in beslag (in geval van een schuldbedrag van 550 miljard euro aan pakweg gemiddeld 2% rente betekent dat 11 miljard euro aan jaarlijkse rentebetalingen). Geld dat anders voor meer belangrijke zaken had kunnen gebruikt worden.
Mooie bijdrage. Ik wacht op de financiële expertise van ene "huisjetuintjefiets"... Iemand al gezien op het "kabinet"? Komt allemaal goed; morgen Aswoensdag en ontnuchteren het aansluitende weekend; of toch verder feesten?vortex schreef: ↑13 februari 2024, 19:14Alleen al de federale schuld bedraagt 507 miljard, de gewogen gemiddelde rente last daarop is 2,87% en de gewogen gemiddelde looptijd is 10,77 jaar. Vandaar die 50 miljard die jaarlijks te herfinancieren is en waarop nu meer dan 3% rente te betalen is, herfinancieren doet de schuld momenteel dus stijgen. Jaarlijkse rente last bedraagt 14,55 miljard, dat bedrag komt in de begroting, indien die begroting een tekort kent, komt er extra schuld bij waarop ook weer rentelast te betalen is. Alleen al om de federale staatsschuld te herfinancieren betaalt de werkende Belg (4.886.000 stuks) jaarlijks gemiddeld €2978. En dan zijn er nog pipo's die er geen problemen in zienm-peeters schreef: ↑13 februari 2024, 18:34
Maar je loet natuurlijk ook nog elk jaar de rentelasten kunnen aflossen en die nemen een steeds groter deel van de begroting in beslag (in geval van een schuldbedrag van 550 miljard euro aan pakweg gemiddeld 2% rente betekent dat 11 miljard euro aan jaarlijkse rentebetalingen). Geld dat anders voor meer belangrijke zaken had kunnen gebruikt worden.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ga akkoord met al jouw elementen. De staatsschuld is slecht, en als er niets gedaan wordt, wordt het nog veel slechter ...
Maar ... (ik zou je teleurstellen als er geen maar was ) ...
... er zijn elementen die op exponentiële wijze de staatsschuld verminderen: door inflatie vermindert de staatsschuld met 2% in reële termen. Door 2% economische groei gemiddeld per jaar, daalt de "zwaarte" van de staatsschuld (relatief tov BBP) met 2% per jaar.
1000 miljard staatsschuld over 18 jaar, rekening houdend met die 4% gemiddeld per jaar, is "slechts" even slecht als 500 miljard vandaag.
2000 miljard staatsschuld over 36 jaar is "slechts" even slecht als 500 miljard vandaag.
Als plots de gemiddelde economische groei gemiddeld maar 1% wordt bij 1% inflatie, dan komen we in heel zware problemen. Bij -1% gemiddelde groei en 0% inflatie gaat België snel failliet.
Maar de inflatie van 10% van vorig jaar heeft de staatsschuld met 50 miljard verminderd in reële termen
Mijn conclusie:
- ja, er moet snel iets gebeuren. Die 27,5 miljard is een goed begin
- maar we moeten voorlopig nog niet panikeren
Ik vraag me af welke coalitie dit gaat regelen. Een puur rechtse of een puur linkse regering zal gemakkelijker zijn (in beide gevallen zal 80% van de bevolking ontevreden zijn). Maar hoe een gemengde regering (rond NVA en PS, of een variante op Vivaldi) dit gaat doen: er gaan wonderen, mirakels en ijzersterke magie nodig zijn.
Oei Johan, nu heb je het Orakel al ingeschakeld? Alles "hypotheses" en "veronderstellingen" en mogelijke "scenario's". Jij bent serieus aan het zwalpen, kameraad. Jouw gedroomde regering gaat er niet komen. De Walen gaan zich "excuseren"...huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 20:56Ik ga akkoord met al jouw elementen. De staatsschuld is slecht, en als er niets gedaan wordt, wordt het nog veel slechter ...
... er zijn elementen die op exponentiële wijze de staatsschuld verminderen: door inflatie vermindert de staatsschuld met 2% in reële termen. Door 2% economische groei gemiddeld per jaar, daalt de "zwaarte" van de staatsschuld (relatief tov BBP) met 2% per jaar.
1000 miljard staatsschuld over 18 jaar, rekening houdend met die 4% gemiddeld per jaar, is "slechts" even slecht als 500 miljard vandaag.
2000 miljard staatsschuld over 36 jaar is "slechts" even slecht als 500 miljard vandaag.
Als plots de gemiddelde economische groei gemiddeld maar 1% wordt bij 1% inflatie, dan komen we in heel zware problemen. Bij -1% gemiddelde groei en 0% inflatie gaat België snel failliet.
Maar de inflatie van 10% van vorig jaar heeft de staatsschuld met 50 miljard verminderd in reële termen
Mijn conclusie:
Ik vraag me af welke coalitie dit gaat regelen. Een puur rechtse of een puur linkse regering zal gemakkelijker zijn (in beide gevallen zal 80% van de bevolking ontevreden zijn). Maar hoe een gemengde regering (rond NVA en PS, of een variante op Vivaldi) dit gaat doen: er gaan wonderen, mirakels en ijzersterke magie nodig zijn.
Paniek is nooit een goede raadgever … maar als je door de EU zowat “onder curatele” word geplaatst dan is,optimisme niet op zijn plaats en mogen toch een aantal alarmbellen afgaan.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 20:56Ik ga akkoord met al jouw elementen. De staatsschuld is slecht, en als er niets gedaan wordt, wordt het nog veel slechter ...
Mijn conclusie:
De volgende federale regering wacht inderdaad een zware taak (met dank aan de linkse liberale regering De Croo).
En als het van de PS afhangt zal er in de volgende federale regering in ieder geval niet bespaard mogen worden op uitgaven.
Dus blijft er enkel een belastingverhoging over
Een begrotingsgat van 27 miljard euro, maar PS-minister van Werk en Economie heeft geen haast om te besparen: “Waar dan?”
Besparen? Hervormen? Volgens PS-vicepremier Pierre-Yves Dermagne is er geen haast bij. “De begrotingsput is al minder diep dan verwacht! En waar moeten we dan besparen? Op politie, justitie, sociale zekerheid? Nee, toch!”
Waar haalt de EU de macht om België of eender welk land "onder curatele" te plaatsen??? Ik heb nooit op "Ursula van der Leyen" mogen stemmen, of op "onze" Michel!!! Waar halen zij de macht vandaan? Wie regelt dit alles? Democratie? My ass.m-peeters schreef: ↑13 februari 2024, 21:18Paniek is nooit een goede raadgever … maar als je door de EU zowat “onder curatele” word geplaatst dan is,optimisme niet op zijn plaats en mogen toch een aantal alarmbellen afgaan.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 20:56
Ik ga akkoord met al jouw elementen. De staatsschuld is slecht, en als er niets gedaan wordt, wordt het nog veel slechter ...
Mijn conclusie:
De volgende federale regering wacht inderdaad een zware taak (met dank aan de linkse liberale regering De Croo).
En als het van de PS afhangt zal er in de volgende federale regering in ieder geval niet bespaard mogen worden op uitgaven.
Dus blijft er enkel een belastingverhoging over
Een begrotingsgat van 27 miljard euro, maar PS-minister van Werk en Economie heeft geen haast om te besparen: “Waar dan?”
Besparen? Hervormen? Volgens PS-vicepremier Pierre-Yves Dermagne is er geen haast bij. “De begrotingsput is al minder diep dan verwacht! En waar moeten we dan besparen? Op politie, justitie, sociale zekerheid? Nee, toch!”
Democratie en privacy, dat zijn 2 dingen die al jaren niet meer bestaan in Europa. Dat had je toch langzamerhand kunnen weten.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Meer democratie en privacy in China ? In Noord-Korea ? In Russia ? In Iran ?
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.