De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Als de beurzen op 1 dag 20% zakken mag je gerust van een slechte beursdag spreken.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 16:40 Van mij mogen de beurzen 20% zakken op een dag. Ik zal nog niet praten van een slechte beursdag.
-
- Verbannen Gebruiker
Het heeft geen belang wat de beurs op een dag doet. Omhoog, omlaag: heeft allemaal geen belang. Het is nooit goed en nooit slecht. Voor wie belegt.sintorama schreef: ↑13 februari 2024, 16:47Als de beurzen op 1 dag 20% zakken mag je gerust van een slechte beursdag spreken.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 16:40 Van mij mogen de beurzen 20% zakken op een dag. Ik zal nog niet praten van een slechte beursdag.
Voor wie wil traden of day-traden, is het anders. Maar je kent het risico, dus moeten traders er niet over klagen.
De dag dat Rusland toch een Europees land zou aanvallen zal je blij mogen zijn met een daling van maar 20%sintorama schreef: ↑13 februari 2024, 16:47Als de beurzen op 1 dag 20% zakken mag je gerust van een slechte beursdag spreken.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 16:40 Van mij mogen de beurzen 20% zakken op een dag. Ik zal nog niet praten van een slechte beursdag.
Toch nog maar eens vermelden voor iedereen die dividenden zoekt en graag dicht bij huis belegt: koop Solvay. 10,5% bruto dividend rendement, netto als je nog geen RV terugtrekt. Al 30 jaar niet verlaagd. FCF multiple van minder dan 7 (even wachten op definitieve cijfers, eerste keer zonder Syensco). En je koopt ze dan nog op een gunstig punt in de cyclus.
Zit zelfs in de Bel20 en toch zo weinig aandacht hier. Nochtans een echte Belgische trots.
Zit zelfs in de Bel20 en toch zo weinig aandacht hier. Nochtans een echte Belgische trots.
Voor alles een eerste keer natuurlijk nu na die splitsing.. (Ik heb ook Solvay)
Ik heb mijn stukken van het oude Solvay voorlopig nog, maar zou nu niet bepaald aanraden om ze bij te kopen zonder meer zicht op de cijfers van na de splitsing.
Mijn gedacht heeft Kadri er alles aan gedaan om Syensqo te doen slagen en de rommel bij Solvay achter te laten. Zie bijvoorbeeld de royale bonus die Solvay volledig mocht betalen, en dan zwijg ik nog over potentiële pfas-rechtzaken.
Mijn gedacht heeft Kadri er alles aan gedaan om Syensqo te doen slagen en de rommel bij Solvay achter te laten. Zie bijvoorbeeld de royale bonus die Solvay volledig mocht betalen, en dan zwijg ik nog over potentiële pfas-rechtzaken.
Als je puur hier op verder gaat.. dan verkoop je toch beter?Bae1 schreef: ↑14 februari 2024, 07:07 Ik heb mijn stukken van het oude Solvay voorlopig nog, maar zou nu niet bepaald aanraden om ze bij te kopen zonder meer zicht op de cijfers van na de splitsing.
Dat overweeg ik ook sterk, maar dus eerst de cijfers afwachten Wie weet zit ik er grandioos naast.
Correct. De Russische Federatie gaat niet op eigen initiatief NATO-landen aanvallen, en al zeker niet met conventionele wapens zoals in de Donbass, maar als het effectief bedreigd wordt zal het niet aarzelen om terug te slaan en gezien de situatie stelt de Russische militaire doctrine dat het gebruik van nucleaire wapens dan geoorloofd is. Als gevolg daarvan reduceert de waarde van veel Westerse aandelen ongetwijfeld met ruim 90%. Maar ik vermoed dat je in dat geval echt niet wakker gaat liggen van de beurs, als je überhaupt nog wakker bent.
Ik denk dat de onzekerheid over die splitsing een van de grootste redenen is dat het aandeel zo goedkoop staat. Je realiseert je dat 10,5% meer is dan het gemiddelde rendement van een index tracker? En dat is enkel het dividend Je moet goed zot zijn om aan deze prijzen te verkopen.Bae1 schreef: ↑14 februari 2024, 07:07 Ik heb mijn stukken van het oude Solvay voorlopig nog, maar zou nu niet bepaald aanraden om ze bij te kopen zonder meer zicht op de cijfers van na de splitsing.
De familie Solvay heeft bij het aanstellen van Kadri een stevige vinger in de pap gehad. De naam Solvay geniet nog altijd een zeker aanzien en die legacy is zeer belangrijk voor de familie. Denk je echt dat die familie ermee zou instemmen dat Kadri 'hun' naam besmeurd, het bedrijf de grond in laat rijden én daarvoor de rekening nog eens plundert met een dikke bonus? Nah. Die activiteiten van Solvay zijn trouwens alles behalve rommel. Saaie basischemicalien, dat wel. Maar vergelijk gerust even hun marges met die van BASF, Lanxess of Evonik Ook de schulden zijn eerlijk over de twee bedrijven verdeeld (een ander typisch trukje bij een spinoff).
Het is hier de VS niet met Jan en alleman die in elke rechtszaak een jackpot zien. Ook qua regelgeving lijkt het tij stilaan te keren. Zelfs de EU begint door te hebben dat je niet kunt produceren zonder vervuiling. Ze zijn nog dit decennium hun autoindustrie al kwijt, als ze die groene gekte blijven vasthouden kunnen ze ook afscheid nemen van de chemie en metallurgie. Geen auto's, chemie en olie meer en je kan de havens van Antwerpen en Rotterdam ineens dichtdoen.
Voor geld danst de beer. Die Pfas zaak is noise, dat waait wel over denk ik. Het gaat ook over TFA, de allerkleinste molecule uit de familie, met véél meer (onmisbare) toepassingen dan het "Tefal" dat de meesten met pfas associëren. Dat die bonus door Solvay betaald wordt vind ik niet zo raar, de hoogte van die bonus wel. Maar of dat dan een argument is om nee te zeggen tegen 10,5% rendement
Idem, daarom dat ik nog niet verkoop.
Als de koers wegzakt ben je daar vet mee, bovendien netjes 30% RV betalen. Eerst zien of dat dividend nog steeds houdbaar blijft...
Ik trek persoonlijk de RV op dividenden van Solvay volledig terug. De koers blijft niet zakken, er is altijd wel een bodem en die hebben we nu wel ongeveer gezien. Dividend niet houdbaar? Voor de eerste keer in 30 jaar dan. Ben benieuwd, afspraak 13 maart
Ook in maart: de Biden-administratie velt dan zijn oordeel over de menthol-ban nadat het die eind vorig jaar weeral uitstelde. Teken aan de wand: https://www.google.com/amp/s/www.nbcnew ... rcna136194 (Ohio reverses local bans on flavored Tobacco). Er verscheen ook een artikel waarin stond dat 20 januari eigenlijk de deadline was omdat de FDA ongeveer een jaar nodig heeft om de wetgeving in orde te brengen. Na die datum = na inauguration day, en dus komt er waarschijnlijk (weeral) niets van bij een verandering in het witte huis. Laatste kwartaal was weer bemoedigend (21% groei in 'new products') en ze gaan een deel van hun belang in ITC verkopen om schulden af te lossen. Van zodra hun gewenste leverage ratio is bereikt starten ze weer met aandelen inkopen. Het dividend is 66% vd FCF, dus nog veel ruimte voor buybacks. PE van 6. Div yield van 10% en geen bronbelasting. Dikke cash koe en het melken kan echt gaan beginnen eens dat belang verkocht is.
Alle lichten op groen *raketemoji*
Ook in maart: de Biden-administratie velt dan zijn oordeel over de menthol-ban nadat het die eind vorig jaar weeral uitstelde. Teken aan de wand: https://www.google.com/amp/s/www.nbcnew ... rcna136194 (Ohio reverses local bans on flavored Tobacco). Er verscheen ook een artikel waarin stond dat 20 januari eigenlijk de deadline was omdat de FDA ongeveer een jaar nodig heeft om de wetgeving in orde te brengen. Na die datum = na inauguration day, en dus komt er waarschijnlijk (weeral) niets van bij een verandering in het witte huis. Laatste kwartaal was weer bemoedigend (21% groei in 'new products') en ze gaan een deel van hun belang in ITC verkopen om schulden af te lossen. Van zodra hun gewenste leverage ratio is bereikt starten ze weer met aandelen inkopen. Het dividend is 66% vd FCF, dus nog veel ruimte voor buybacks. PE van 6. Div yield van 10% en geen bronbelasting. Dikke cash koe en het melken kan echt gaan beginnen eens dat belang verkocht is.
Alle lichten op groen *raketemoji*
-
- Verbannen Gebruiker
Het is al weer een vage herinnering.
S&P 500 0,4% lager dan de ATH.
Compleet logisch zoals hier uitgelegd.
huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 17:03
De aandelenbeurzen gaan blijven knallen. Het dipje van nu zal snel vergeten zijn.
Zeker als je weet dat er een hele kromme redenering achter zit. De aandelenbeurzen kennen vandaag een lichte daling omdat het te goed gaat met de Amerikaanse economie. Zo goed dat de FED de rente misschien toch niet zo snel zal laten zakken. En dus verkopen sommigen hun aandelen, en zakken de beurzen.
Anderen denken: als het zo onverwacht goed gaat met de Amerikaanse economie, dan is dat toch goed nieuws voor de bedrijven. En dus voor de beurzen?
Die laatsten gaan de overhand halen. Vooral omdat ze denken: als de FED de rentes zal laten zakken, dan is dat nog meer goed nieuws voor de bedrijven !!
Ik heb ze aan 27 euro buiten gegooid. Geloof er niet in dat er nog veel goeds zal overschieten.Bae1 schreef: ↑14 februari 2024, 07:07 Ik heb mijn stukken van het oude Solvay voorlopig nog, maar zou nu niet bepaald aanraden om ze bij te kopen zonder meer zicht op de cijfers van na de splitsing.